Skip to content

מתקפה רחבה בעזה. חוסל אחמד ג'עברי

הרמטכ"ל בני גנץ, אישר תוכנית נרחבת למתקפה ישירה נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה. אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, חוסל בתקיפה מהאוויר במרכז רצועת עזה יחד עם בנו. הלימודים בכל היישובים במצויים בטווח הטילים לא יתקיימו מחר. צה"ל עוצר אימונים, מגייס כוחות מילואים והחליט לנייד חטיבות חי"ר לדרום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיל האוויר תקף אחר הצהריים רכב בו נסע ראש הזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה, אחמד ג'עברי, מהמחבלים הבכירים ברצועת עזה, שהיה מעורב בביצוע ותכנון של עשרות פיגועים וגם בחטיפתו של גלעד שליט. ג'עברי חוסל יחד עם בנו בתקיפה מהאוויר במרכז רצועת עזה. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, אישר תוכנית נרחבת למתקפה ישירה נגד חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ויתר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה. הרמטכ"ל יחד עם ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, מנהלים את פעולת צה"ל מבור בבסיס מטכ"ל. שמו של המבצע "עמוד ענן".

[related-posts]

עד כה פעל צה"ל בשני גלים. בגל הראשון חוסלו ג'עברי ובכיר נוסף בהנהגת הזרוע הצבאית. בגל השני הופצצו מחסנים של טילי פאג'ר 5, טילים ארוכי טווח, המסוגלים להגיע לגוש דן ועשרים בורות שיגור של החמאס והגיהאד האסלמי.  גורמים צבאיים מסרו כי על הכוונת נמצאים מנהיגי טרור נוספים. במקביל לתקיפות מהאוויר ביצעו טנקים של צה"ל ירי לעבר יעדים ברצועה. צה"ל עוצר אימונים, מגייס כוחות מילואים והחליט לנייד חטיבות חי"ר לדרום, לקראת אפשרות של כניסה קרקעית לרצועת עזה. על פי מקורות בעזה, דווח עד כה על תשעה פלסטינים הרוגים. לפי הדיווחים מעזה, ישראל ניסתה לחסל גם את ראאד אל-עטר, מפקד חטיבת רפיח בזרוע הצבאית של חמאס. עתה מתברר, כי, אל-עטר לא נהרג בתקיפה.

הסרטון ששחרר צה"ל על החיסול:

הקבינט המדיני התכנס הערב לדיון מיוחד. נכון לעכשיו הוחלט כי הלימודים בבאר שבע, אשדוד ועוטף עזה לא יתקיימו מחר.

על פי דובר צה"ל, מטרת התקיפה היא "להנחית מכה קשה על מערכת הפיקוד והשליטה של חמאס ולפגוע בתשתיות הטרור של הארגון. מדובר בפעולה כירורגית של צה"ל, בשיתוף שירות הביטחון הכללי, המבוססת על מודיעין מדויק ויכולות אש מתקדמות. המטרות שהותקפו אותרו על פי מודיעין מדויק במהלך החודשים האחרונים. צה"ל ימשיך ויתקוף יעדים המהווים בסיסים לטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל. צה"ל יעשה הכול כדי לשפר את המציאות הביטחונית. צה"ל ממשיך בפעולתו לאבטחת יישובי הדרום ולשיפור המציאות הביטחונית סביב רצועת עזה. פיקוד העורף ורשויות החירום נקטו בכל הפעולות המחייבות. אוכלוסיית אזרחי ישראל מתבקשת להישמע להנחיות פיקוד העורף".

אחמד ג'עברי (צילום: דובר צה"ל)
הוביל קו בלתי מתפשר. אחמד ג'עברי (צילום: דובר צה"ל)

דובר החמאס הגיב הערב, "כי אם הציונים חושבים שחוסלו הטילים ארוכי הטווח, בקרוב מאוד ייווכחו כי טעו". דובר צה"ל מסר, כי "צה"ל ביצע פגיעה נרחבת ביכולות השיגור ארוך הטווח (מעל 40 ק"מ) של חמאס והגי'אהד האסלאמי תוך שהוא מסב נזק משמעותי למערכי השיגור התת-קרקעיים ולמחסני אמצעי הלחימה של ארגוני הטרור ברצועת עזה. מטרת התקיפה היא לשבש את יכולות השיגור של ארגוני הטרור ולפגוע בהתעצמות ארגוני הטרור. רצועת עזה הפכה לבסיס איראני קדמי והיא מעמידה את אזרחי מדינת ישראל תחת ירי של טילים וטרור בלתי נסבלים".

עוד אמר דובר צה"ל, כי פעילות צה"ל יצאה לדרך בעקבות "המצב הבלתי נסבל בדרום הארץ ובמטרה לפגוע בארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה. במהלך כל הלילה אישר הרמטכ"ל גנץ תוכנית מדוקדקת: כל האופציות פתוחות לפגיעה קשה ככל שניתן בחמאס ובארגונים טרור נוספים".

עוד נודע כי חלק נרחב מאתרי אחסון אמצעי הלחימה בעזה ממוקם במבני מגורים אזרחיים. בצה"ל  טוענים, כי זוהי עדות נוספת לדפוסי הפעולה של חמאס ולשימוש באוכלוסיה בעזה כבמגן אנושי. צה"ל גייס היום בצווי שמונה כוחות לפיקוד העורף. במקביל, צה"ל מגייס מילואים ומנייד חטיבות חי"ר לדרום, כדי לקדם אפשרות של כניסה קרקעית לרצועת עזה.

ערוצי התקשורת הערביים מדווחים, כי עיקר הפניות דיווחי החמאס לתקשורת הערבית נועדו לאוזני המנהיגות המצרית. החמאס מצפה כעת לקיר מגן מצרי בפני ישראל. שר החוץ המצרי יצא לפני שעה קלה וגינה את פעולת ישראל כפעולה תוקפנית כלפי העם הפלסטיני. משרד החוץ המצרי הזהיר מפני המתקפות הישראליות וכי יהיו להן השלכות שליליות על האזור. הוא תבע מישראל להפסיק מיד את ההתקפה הישראלית.

הנחיות פיקוד העורף

פיקוד העורף פרסם הנחיות התגוננות לתושבי הדרום. ביישובי עוטף עזה – 0-7 ק"מ מרצועת עזה: "בהישמע אזעקה או קול נפץ, יש להיכנס למרחב המוגן תוך פרק הזמן העומד לרשותכם. לא יתקיימו לימודים בכל היישובים. חל איסור על התקהלויות והתכנסויות. אין להגיע למקומות עבודה שאינם חיוניים. אין פעילות במרכזי קניות".

עוד נודע כי רכבת ישראל תיגברה את הרכבות צפונה לאלה שמעוניינים לעבור צפונה עד שהמבצע יסתיים. היערכות מוגברת גם בגופי החירום וההצלה במרכז הארץ.

אחמד סעיד ח'ליל אל-ג'עברי נחשב למפקד הזרוע הצבאית של החמאס והוביל קו קיצוני ובלתי מתפשר,  שכלל אי ציות למנהיגי החמאס ברצועה ומחוצה לה. הוא נחשב לאחד מיוזמי ההפיכה הצבאית נגד הרשות הפלסטינית ברצועת עזה והוא זה שחתם אישית על עסקת השחרור של גלעד שליט. היה נשוי לשלוש נשים, ביניהן בתו של עבד אל-עזיז א-רנתיסי, ממייסדי תנועת החמאס, שחוסל גם הוא.

בסביבות השעה 17.20, התקבלו הודעות על ביטול מידי של הלימודים בכל הדרום, כולל אוניברסיטת בן גוריון ומכללת ספיר הגדולות. ההודעות יצרו אנדרלמוסיה מוחלטת ולחץ היסטרי השתלט בכל כיתות הלימוד. נחילי סטודנטים ומרצים עוזבים את מוסדות הלימוד ברגע זה, כל הדרכים פקוקות. תושבי הדרום חזקים ומלאי תקווה שהסבב הבא לא רק יעבור בשלום אלא אחת ולתמיד אפקטיבי.
תלמידים עוזבים את מכללת ספיר בראשית המבצע בעזה. בסביבות השעה 17.20 התקבלו הודעות על ביטול מיידי של הלימודים בכל הדרום, כולל אוניברסיטת בן גוריון ומכללת ספיר הגדולות. ההודעות יצרו אנדרלמוסיה מוחלטת. נחילי סטודנטים ומרצים עזבו את מוסדות הלימוד וכל הדרכים פקוקות (צילם וכתב: טל ים)

לפני כן, בצהריים, נורו ארבע רקטות מעזה והתפוצצו בשטחי מועצה אזורית אשכול. אחת מהן נפלה בתוך אחד היישובים, שלוש מהן התפוצצו בשטח פתוח. נזק נגרם לחממה ביישוב. איש לא נפגע. הרקטות נפלו סמוך לשעה 14:30. ההערכה הראשונה הייתה כי הן נורו מתוך סיני לעבר לישראל, אך לאחר בדיקה מתחזקת הדעה בצה"ל, כי הרקטות נורו מתוך אזור דהנייה ברצועה, הסמוך מאוד לגבול ישראל-מצרים, בכוונה כדי להטעות את צה"ל ולגרום לישראל להאמין כי הן נורו ממצרים לישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן