Skip to content

מנצ'סטר: תיירות כדורגל, קניות ועסקים

לעיר מגיעים כמיליון תיירים חובבי כדורגל בשנה והכניסה למוזיאונים היא בחינם. אל העיר נמשכים חובבי קניות בכל רמות המחירים, שהם זולים מאלה של לונדון. איזיג'ט מפעילה למנצ'סטר טיסות ישירות מנתב"ג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אור שמש באיצטדיון מנצ'סטר יונייטד. אמרת מנצ'סטר - אמרת כדורגל. (צילום: ליאור אלוני)
אור שמש מלאכותי באיצטדיון מנצ'סטר יונייטד. אמרת מנצ'סטר - אמרת כדורגל. (צילום: ליאור אלוני)

גם אם היא אינה ידועה כיעד נופש קלאסי, או כיעד לביקור סוף שבוע עירוני כלונדון או פאריס, מנצ'סטר מהווה יעד תיירותי לחובבי כדורגל ואוהבי קניות. זאת לצד אנשי עסקים, המעוניינים להעמיק את קשריהם עם חברות בריטיות, אירופיות ובינלאומיות. כך התברר בסיור שארגנה בעיר חברת התעופה הבריטית איזיג'ט, שהחלה להפעיל ב-1 בנובמבר שתי טיסות ישירות בין מנצ'סטר לתל אביב, בימים שני וחמישי.

מנצ'סטר ממוקמת בחלק הדרום-מרכזי של צפון-מערב אנגליה כ-250 ק"מ צפונית ללונדון. בזמן המהפכה התעשייתית הוקמו בה מפעלי כותנה, שהפכו אותה לעיר המתועשת הראשונה בעולם. גם כיום היא עיר עסקים בינלאומית תוססת ומרכזית בבריטניה, שמקפידה לשמור על תרבות, מוסיקה וספורט. לעיר מגיעים כמיליון חובבי כדורגל בשנה, רבות בזכות קבוצות הכדורגל שלה, מנצ'סטר סיטי ומנצ'סטר יונייטד.

זוהי גם עיר שמגיעים אליה חובבי קניות רבים, בגלל מיקומה המרכזי באי הבריטי, שפע חנויות הבוטיק ומרכזי הקניות הגדולים ובעיקר, בגלל שמחירי המוצרים בה נמוכים מהמחירים בלונדון, המרוחקת ממנה מרחק של שעתיים נסיעה ברכבת. המלונות במנצ'סטר, שהם ברמות אירוח שונות, המסעדות בטעמי עמים שונים והפאבים הרבים – מהווים את המסגרת המשלימה לשהייה בעיר מסקרנת זו.

המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית, שהחלה בסוף המאה ה-18 ובראשית המאה ה-19, האיצה את התפתחות מנצ'סטר בגלל תהליך העיור שבו חל גידול באחוז התושבים העירוניים, לעומת אחוז התושבים הכפריים. התפתחות תעשייה ענפה במנצ'סטר, יצרה דרישה רבה לעובדים, שהיו נחוצים לעבודה במפעלים, לעומת זאת בכפרי המחוז, מצאו עצמם רבים מהתושבים מובטלים וזרם הנהירה למנצ'סטר גבר.

חנויות במנצ'סטר - מזול עד יקר, ובכל מקרה, זול מאשר בלונדון. (צילום: ליאור אלוני)
חנויות במנצ'סטר - מזול עד יקר, ובכל מקרה, זול מאשר בלונדון. (צילום: ליאור אלוני)

הליך דומה התרחש גם בליברפול, בברמינגהם ובלידס. בערים אלה, שהפכו ערי תעשייה, התפתחו תעשיות המתכת והפלדה וגם תעשיית הטקסטיל, שהתבססה על הצמר שהובא מהכפרים ועל כותנה שיובאה מהמושבות. במנצ'סטר ובליברפול, לדוגמה, גדלה האוכלוסייה פי ארבעה ויותר בתוך כ-50 שנה. בעקבות הקשר המסחרי שנוצר בין מנצ'סטר וליברפול בתחום הכותנה והטקסטיל, התפתחה ביניהן תנועת דרכים איטית באמצעות עגלות רתומות לסוסים, בהמשך באמצעות תעלה מים שקיצרה את זמן השינוע, שהתקצר עוד יותר באמצעות הרכבת.

התפתחות הקטר והרכבת

הקטר הראשון הומצא בפברואר 1804 על ידי ריצארד טורביטיק. הוא נסע שלוש פעמים במכרה פחם ליד וילס ואז ננטש. קטר מהפכני נוסף נבנה על ידי מהנדס אנגלי בשם ג'ור'ג סטיבנסון הוא נקרא לוקומושן, שפעל גם הוא במכרות פחם, אך היה יעיל הרבה יותר. פירוש המילה Loco הוא מטורף ולכן בתרגום חופשי של המילה לוקומושן לעברית הוא תנועה מטורפת. במרוצת השנים שובש השם ללוקומוטיב. מקור המילה קטר בעברית הוא קיטור.

בשנת 1829 חיפשו קטר עבור קו רכבת בין מנצסטר לליברפול, שכדי להאיץ את שינוע הכותנה והטקסטיל לנמל ליברפול ולצורך כך יזמו מבחן תחרותי, שנקרא ניסוי רינהל, והציעו 500 שטרלינג למנצח. המבחן דרש מהקטרים לשאת 7 טונות מטען ולהסיע אותם במהירות של לפחות 27 קמ"ש. הקטר שנבחר היה רוקט (טיל), שנבנה על ידי ג'ורג' סטיבנסון ובנו רוברט סטיבנסון. הרוקט נסע במהירות של 47 קמ"ש, כשהוא נושא 7 טונות מטען. בנסיעה האחרונה בניסוי החליטו ג'ורג' ורוברט להפתיע את הקהל וכשהרכבת הגיעה למהירות של 47 קמ"ש הם פרקו את הקרונות ומהירותם עלתה ל-58 קמ"ש. הישג שנחשב אז למהיר בעולם. הקו לליברפול התפתח גם להסעת נוסעים וממנו התפשטה הטכנולוגיה לכל אנגליה ולעולם. בתחנת הרכבת האזרחית הראשונה במנצ'סטר הוקם מוזיאון המדע והתעשייה.

תיירות עסקית

מנצ'סטר היא ביתם של חברות שונות, הפועלות בבריטניה, באירופה ובעולם. כתוצאה מכך, כלכלת העיר מגוונת ודינמית. פועלות בה חברות סחר, פיננסים, משפטים וחברות לוגיסטיקה, תעשיות ייצור, שירותים ותרבות. חלקן מפעילות בעיר את משרדיהם הבינלאומיים, חלקן את המשרדים הראשיים בבריטניה וחלקן משרדים איזורים, המשרתים את מערב וצפון בריטניה.

בין שאר החברות הפועלות בעיר יש את: PZ Cussons – חברה גדולה לייצור מוצרי בריאות אישיים, Co-operative Group – קואופרציה צרכנית המנהלת עסקי קמעונאות רבים, Umbro – חברה אנגלית לאספקת ציוד ספורט וכדורגל, The Peel Group – חברת השקעות בנדל"ן, תחבורה ותשתיות, Kellogg Company – חברת מזון גדולה, המייצרת את מוצרי המזון המגוונים שלה ב-18 ארצות, ומשווקת אותם ליותר מ-180 מדינות, Adidas AG – חברה גרמנית ליצור נעלי, בגדי ועזרי ספורט, Siemens AG, תאגיד גרמני ענקי למוצרי הנדסה ואלקטרוניקה.

חברות אלה ועוד רבות וידועות נוספות, מייצרות עבור מנצ'סטר ערך מוסף כלכלי גדול ובמקביל מפתחות את התנועה התיירותית העסקית הערה לעיר וממנה.

אטרקציות

מנצ'סטר מעודדת ביקורי תרבות בעיר ולכן הכניסה למוזיאונים חינם, להלן כמה דוגמאות:

מוזיאון הכדורגל הלאומי – National Football Museum
נחשב לטוב מסוגו בעולם. הוא ממוקם בבניין זכוכית מרשים בחלק הצפוני של העיר, לא רחוק מתחנת הרכבת ויקטוריה וממרכז העיר. המוזיאון מנציח רגעי כדורגל מלהיבים, אירועים בלתי נשכחים ושחקנים אגדיים. כמות מתקני ההפעלה לכל המשפחה המותקנים בו, מסוגלים להכנס למגרש כדורגל אחד. מתקנים אלה מאפשרים לחוש את תנופת הכדורגל, החל מהכדור האחרון באליפות העולם ב-1966, וכלה בשער היד המפורסם של מרדונה.

הספריה העתיקה על שם צ'טהאם, לא רחוק מהאיצטדיון. (צילום: ליאור אלוני)
הספריה העתיקה על שם צ'טהאם, לא רחוק ממוזיאון הכדורגל. (צילום: ליאור אלוני)

בית הספר למוסיקה והספריה על שם צ'טהאם – Chetham’s School of Music & Chetham’s Library

בבית הספר למוסיקה, הנקראת על שם הנדבן צ'טהאם שמימן את בנייתו בשנת 1421, לומדים ילדים ונוער בעלי כישורים מוסיקליים גבוהים. זהו אחד הבניינים העתיקים בעיר. הבניין ממוקם דרומית למוזיאון הכדורגל ובמרחק הליכה ממנו. מצידו הדרומי אפשר לראות מבחוץ את המבנה המיוחד והעתיק של הבניין עם הארובות האנגליות האופייניות, ועם אולי קצת דימיון, אפשר לראות את מרי פופינס, מהסרט המפורסם, מרחפת ביניהם עם מטרייתה הפתוחה. לבית הספר לא ניתן להיכנס, למעט ביקור בקונצרטים המושמעים בו מדי פעם. אבל, בכניסה מהצד הצפוני לעבר הספריה העתיקה, שגם היא נבנתה באותה השנה, אפשר לראות את התלמידים, בחליפות ועניבות, משחקים בחצר.

הכניסה לספריה מתבצעת דרך גן מעוצב ושער מקומר. דלתות עץ כבדות נפתחות בקלות ובפסיעה אחת נכנסים לעולם אחר, של ספריה עתיקה, מדיפה ריח נייר ועץ ישנים, גדושה ספרים עבים ועתיקים, ששימשה בעבר, ולעתים גם כיום, אנשי רוח ומדענים. שניים ידועים מאוד שנהגו לשבת בספריה זו הם קרל מרקס, הוגה המרקסיזים, וידידו ותומכו הכלכלי פרידריך אנגלס. הכסא עליו ישב מרקס מוצג בגאווה ליד השולחן הגדול שלידו התנהלו כנראה הויכוחים הגדולים על מהות הקפיטליזם וניצול מעמד העובדים. מרקס פירסם מאוחר יותר את הכרך הראשון של ה"קפיטל" ולאחר מותו פורסמו שני הכרכים נוספים, שאותם ערך אנגלס ועורכים נוספים.

ספריית ג'ון ריילנד – The John Rylands Library
ספריה גדולה מאוד, שנוסדה בשנת 1890, המוערכת כאחת הספריות היפות ביותר בעולם, בגלל המבנה הגדול והמרשים וגם בגלל אוסף הספרים היוצא מהכלל המצוי בה.

קתדרלת מנצ'סטר – Manchester Cathedral
מבנה גותי עתיק, שנבנה בשנת 1421, סמוך לבית הספר למוסיקה, שיש בו חלונות ויטראג'ים מרשימים. בעקבות הפצצות של הגרמנים במלחמת העולם השניה, נהרסו החלונות והם שוחזרו מאוחר יותר. נהרס גם כל האגף הדרומי של הקתדרלה והוא שוחזר מחדש. בצידו הצפוני של האגף המשוחזר הותקנו חלונות גדולים שהויטראג' המאוחד שלהם מכונה "חלונות האש", לזכר החורבן המלחמתי.

בקתדרלת מנצ'סטר מניחים פתקי בקשות על שולחן הכהונה המרכזי ומחזקים בחלוקי נחל. (צילום: ליאור אלוני)
בקתדרלת מנצ'סטר מניחים פתקי בקשות על שולחן הכהונה המרכזי ומחזקים בחלוקי נחל. (צילום: ליאור אלוני)

לאנגלים אין כותל מערבי שאפשר לטמון בו פתקי בקשות, ולכן בקתדרלה הזאת קיים מנהג ייחודי שבו מניחים פתקים על שולחן הכהונה המרכזי ומכסים אותם בחלוקי נחל כדי שלא יעופו. בפינה הדרומית-מזרחית מוצב פסלו של הנדבן צ'טהם, שמימן גם את הקמת הקתדלה, ולרגליו פינת משחקים לפעוטות.

מוזיאון המדע והמדע – Museum of Science & Industry
ממוקם בתחנת הרכבת הראשונה בעולם שפסי הרכבת שיצאו ממנה חיברו את מנצ'סטר ונמל ליברפול. זהו מוזיאון ידידותי למשפחה, המספר את הסיפור ההיסטורי של המדע והתעשייה של מנצ'סטר – העיר התעשייתית הראשונה בעולם.

תאטרון Royal exchange theatre
צמוד לרחוב Market street, בכיכר St Ann's Square, ממוקם בניין תאטרון Royal exchange Theatre. זהו מבנה ויקטוריאני מרהיב, שבו פעלה עד שנת 1968 הבורסה, שסחרה במחירי הכותנה בעולם. החלל העצום של מבנה הבורסה נוצל ובמרכזו פועל תיאטרון במבנה עגול ושקוף. סביבו, בתוך המבנה, ממוקמים חנויות ובתי קפה. בין הקיר הדרומי והתיקרה רואים עדיין את לוח התוצאות החשמלי הישן של מחירי הכותנה.

מנצ'סטר יונייטד
כמו למקדש דתי עולים לרגל כל יום כמה מאות חובבי כדורגל לאיצטדיון המטופח של קבוצת מנצ'סטר יונייטד, שזהו שמה המקוצר של הקבוצה (השם המלא הוא: Manchester United Football Club). לא לראות משחק מסקרן, אלא לסייר במסדרונותיו, בחדרי ההלבשה של השחקנים, לשבת במושבי הכבוד ואפילו לצעוד בשער כניסת השחקנים לתוך האיצטדיון, הממוקם בקצה פרזדור המתארך כמעט עד לכר הדשא. כאן מלווה אותם חווייה וירטואלית המושגת באמצעות הקרנת תמונתם של 76 אלף הצופים הנלהבים, המקבלים את פניהם של השחקנים, כשרמקולים חזקים משמיעים את שאגותיהם.

כר הדשא המטופח של האיצטדיון מוגבה מהקרקע ותעלה סביבו מהווה את אחד מאמצעי הניקוז שלו. היות ורוב הזמן שמי מנצ'סטר אפורים, הותקנו עשרות מנורות תאורה גדולות, הפולטות אור חמים וצהוב, על גבי מתקן גרירה מיוחד, הנע באיטיות על כל המגרש. יצירת אור שמש מלאכותי זה היא שעוזרת לדשא לצמוח.

אסון התרסקות המטוס לאחר המראה לא מוצלחת ב-1968 ממנכן, שבו נהרגו שמונה משחקני הקבוצה, מונצח בכמה מקומות באיצטדיון, ביניהם נר תמיד הדולק באחד ממסדרונות האצטדיון.

מנהלי המועדון יודעים לעשות כסף לא רק ממכירת כרטיסים למשחקים, אלא גם ממכירות עזרים, כלי כתיבה כוסות, מחברות, עזרי ספורט בצבעי וסמלי המועדון וחולצות השחקנים עם מספריהם ושמותיהם. בסיום הסיור מוכרחים לעבור דרך חנות המכירות הענקית, שם קונים מכל הבא ליד. מעריכים ששוויה של הקבוצה הוא יותר ממיליארד ליש"ט.

מחירים: סיור מודרך באיצטדיון – 16 ליש"ט; מחיר כניסה למשחק – 60 ליש"ט ומחיר מנוי שנתי – 450-900 ליש"ט.

תופעה: בעת ביקורנו במנצ'סטר התקיים באחד הערבים משחק בין אייאקס מאמסטרדם לבין מנצ'סטר יונייטד. האוהדים ההולנדים הגיעו לעיר בשעות הצהריים ומיד נכנסו לפאבים והחלו ל"תדלק" עצמם בשש השעות  שנותרו עד תחילת המשחק. שאלנו את השוטרים שהקיפו את אחד הפאבים המרכזיים, מה פשר התופעה והם ענו: "אסור להם לשתות בזמן המשחק ולכן הם שותים עכשיו". מעניין אם אוהדים "מתודלקים" אלה מגיעים לאיצטדיון על שתי רגליים או על ארבע.

קניות

האזור המסחרי של מנצ'סטר מתחיל ליד תחנת הרכבת ויקטוריה, שהיא השניה בגודלה בעיר (הראשונה היא תחנת הרכבת פיקדלי). סמוך לתחנת ויקטוריה ממוקם הקניון הגדול Arndale, שיש בו 200 חנויות ואפשר לבלות בו כמה שעות. בהמשך מרחוב Market steet דרומה, ברחובות והכיכרות ממוקמים הרבה חנויות גדולות וקטנות עם מותגים ידועים של רשתות אופנה בינלאומיות ומקומיות, חנויות אלקטרוניקה, מצלמות, ריהוט, הנעלה וקוסמטיקה.

באזור הרובע הצפוני (Northen Quarter) אפשר למצוא גם את אחת מחנויות המוסיקה הגדולות באירופה ולידה חנויות בוטיק לבגדי וינטאג' (Vintage) קלאסיים משנות ה-80 ולפניהם.

כיכר הבורסה (Exchange Square) ורחוב הקדתדרלה החדשה (New Cathedral Street) היפים הם תוצאה של יותר מעשר שנות התחדשות של מרכז מנצ'סטר. כאן ממוקמת חנות סלפריג'ס (Selfridges) עם המותגים של ג'ימי צ'ו, אלכסנדר מקווין, קורט גייגר רוק אנד רפבליק והמעצבים המהודרים והיוקרתיים ביותר כמו פראדה וסטלה מקרטני

מכיכר סט אנ'ס סקוואר (St Ann’s Square) יוצאים שלושה מעברים מקומרים של חנויות: St Ann’s Passage, Victorian Barton – בעיקר תכשיטים ו- Royal Exchange. עוד יעד של מעצבים נמצא ברחוב הסמוך הנקרא: קינג סטריט (King Street). בין החנויות בכיכר פועלת חנות ממתקים ששמה Simms, שבחלונה מוצבת תמונת פנים גדולה, העשויה כולה מסוכריות צבעוניות.

טווח המחירים בחנויות מנצ'סטר נע בין זולים מאוד, כמו בחנות הגדולה מאוד של פרימארק (Primark) לבין החנות היוקרתית הגדולה סלפרידג'ס, שבה נמכרים מותגי יוקרה בינלאומיים במחירים מפולפלים. למי שיש – למה לא. כך, למשל, כמה מתיקי פראדה נמכרים בין 1,500 שטרלינג לבין 2,000 שטרלינג ויותר. אחד התיקים היוקרתיים והיקרים האלה, העשוי עור נמר, מוצג בתוך כספת שקופה. צמוד לבניין סלפרידג'ס ממוקם בניין מרקס אנד ספנסר, שבו אפשר לרכוש את מוצרי החברה הטובים במחירים סבירים מאוד.

אוכל

בעיר יש הרבה מסעדות, פאבים ברמות שונות ודוכני מזון מהיר, מכל טעמי העולם. כמה מהם פועלות ברובע הסיני של העיר, שהכניסה אליו היא דרך שער עם גג פגודה. פעם חשבנו שהאנגלים נכנסים לפאב אחרי העבודה ומבלים בהם בערב – טעינו. כשנכנסנו בשעה 11 בבוקר לפאב אלברט סקוואר במרכז העיר, הוא כבר היה מלא. בשהותנו הקצרה בעיר ביקרנו בכמה מסעדות:

בייקרי (Bakerie)
45 Lever Street, Manchester, M60 7HP
T: +44 (0) 871 246 5883
http://bakerie.co.uk/
מקום ידידותי ולא יומרני, שטוב לשבת בו, המציע מנות אוכל טובות, מבחר של 70 סוגי יינות, בירות מהחבית, ממיטב המותגים הידועים, וסוגי לחם שונים הנאפים במקום. נכנסנו אליה לארוחת צהריים. אני אכלתי נזיד בשר עגל וירקות עם לחם לבן אורגני חם וטרי ולגמתי כוס בירה גינס גדולה. היה מצויין.

גריל און דה אליי ((Grill On The Alley
5 Ridgefield Street, Manchester M2 6EG
T: +44 (0) 161 833 3465
http://blackhouse.uk.com/
עיצוב עז, נועז וחסר פשרות המייצג לדברי המארחים, את הרוח המהפכנית של מנצ'סטר. המקום היוקרתי ממוקם דווקא במרתף המסעדה, שבאחת מפינותיו יושב זמר ששר ג'ז ומלווה עצמו בפסנתר. המקום מציע מגוון גדול של בשר ודגים, בסגנון בריטי מסורתי. נכנסנו אליה לארוחת ערב. אני הזמנתי נתח בשר פילה, שלא היה מוצלח במיוחד, חברי שהזמינו דגים נהנו מהם מאוד. טובים היו גם היינות הלבנים והאדומים, מכמה סוגים, שהוגשו לשולחן.

אוביין בסלפריג'ס (Aubaine at Selfridges Manchester)
Exchange Square, Manchester
T: +44 (0)800 123 400
www.aubaine.co.uk
המסעדה המעוצבת ממוקמת בקומה השניה של החנות היוקרתית. היא מציע ארוחות קלות כולל לובסטר לינגוויני בלימון, מגוון קוקטיילים ובירות מסוגים שונים. נכנסנו אליה לארוחת צהריים. אני הזמנתי סלט ירקות עם שרימפס וצנימים ולגמתי יין לבן. היה טוב.

נינג (Ning)
The Burton Building, 92-94 Oldham Street, Northern Quarter
www.ningcatering.com
מסעדה מלזית מהודרת, מעוצבת בפשטות איכותית עם צוות ידידותי ויעיל. מציעה מנות נודלס ושאר מטעמי המזרח הרחוק. המנות מוגשות בדרגות חריפות שונות. מי שלא אוהב חריף חייב לומר זאת בעת ההזמנה. נכנסנו אליה לארוחת ערב. אני הזמנתי מנה ראשונה קלמרי ממולא ומנה עיקרית שרימפס בירקות מוקפצים ונודלס מאורז עם יין לבן עדין במיוחד היה מצויין. חברי הזמינו סרטנים רכים, שטוגנו בשמן עמוק ונתחי דגים. גם הם נהנו מאוד.

פתוחים לגאווה: סמלי הקהילה מוטבעים במדרכות העיר. (צילום: ליאור אלוני)
פתוחים לגאווה: סמלי הקהילה מוטבעים במדרכות העיר. (צילום: ליאור אלוני)

הקהילה הגאה

מצעד הגאווה השנתי של מנצ'סטר, שהתקיים השנה בסוף פגרת אוגוסט, בהשתתפותם של הומואים, ביסקסואלים וטרנג'נדרים, נחשב לאחד האירועים הגדולים מסוגו בבריטניה. מצעד שהיווה גם מקור התרמה חשוב לעמותת הקהילה בעיר. את הפתיחות לקהילה אפשר גם לראות בסמלי הקהילה המוטבעים במדרכות העיר

תנועה בעיר

אפשר ללכת במרכז העיר ברגל, גם כשיורדים זרזיפי גשם, היות והמרחקים קצרים יחסית. כשמתחיל גשם חזק אפשר לנסוע במונית, או להשתמש בשירותי אוטובוסים, או חשמלית.

שירות האוטובוסים הוא חינם ונקרא: Metroshuttle ומסומן בצבעים: ירוק, סגול וכתום. האוטובוסים נוסעים בלולאה סביב מרכז העיר ומספרי תחנות השירות שלהם מסומנים במספרים 1,2,3 על מפה של העיר, שאותה אפשר לקבל בכל מלון.

החשמלית נקראת Metrolink ובאמצעותה אפשר להגיע למקומות בעיר וגם אל מחוץ לעיר למקומות כגון Salford Quays או Old Trafford. הנסיעה היא בתשלום, שמבוצע במכונות סמוכות לתחנה, לפני העלייה לחשמלית.

מלונות במרכז העיר

לדוגמה כמה מלונות במרכז העיר מנצ'סטר, שאפשר להזמינם באתר ההזמנות המוזלות booking.com: Britannia Hotel  כוכבים (שלושה כוכבים), Staycity Serviced Apartments (ארבעה כוכבים), Jurys Inn (שלושה כוכבים), acdonald Manchester Hotel  (ארבעה כוכבים), The Portland by Thistle  ו-Britannia Sachas Hotel  (שניהם בני שלושה כוכבים).

אנחנו התגוררנו במלון ארבעה כוכבים: Park Inn by Radisson Manchester City Centre, הממוקם מול הארנה – איצטדיון מקורה (ארנה), המכיל כ-20,000 צופים, שמתקיימים בו הופעות מסוגים שונים, ובמרחק קצר מאוד מתחנת הרכבת ויקטוריה ומתחנת החשמלית. בהליכה של כחמש דקות מהמלון אפשר להגיע לקניון הענקי ARNDALE ובמרחק הליכה קצר נוסף לרובע הקניות התוסס של העיר המתחיל ברחוב Market Street ונמשך דרומה. המלון נקי ויעיל, יש בו בריכת שחיה וסאונה וארוחות הבוקר שלו מצויינות. מחיר ללילה 79 ליש"ט.

איזיג'ט

כשהצטרפנו לטיסת איזיג'ט מנתב"ג למנצ'סטר הרגשנו מייד ששיטה הקצאת המקומות הקיימת, לפיה הנוסעים בוחרים את מקום מושבם בהתאם לסדר עלייתם למטוס – בעייתית. על פי השיטה הקיימת ישנם שני תורי עליה למטוס רגיל ומהיר (Speedy). ראשונים נכנסים למטוס בעלי כרטיסי ה-Speedy, שעבורם משלמים תוספת מחיר ואחריהם בעלי הכרטיסים הרגילים.

מטוס של איזי ג'ט. טיסה ישירה למנצ'סטר
מטוס של איזי ג'ט. טיסה ישירה למנצ'סטר

בנתב"ג, מיד עם פתיחת השער לעליה למטוס, החלה התגנבות של בעלי כרטיסים רגילים לתור בעלי הכרטיסים המהירים. הדיילים הדפו אותם אומנם לאחור, אבל התעקשותם יצרה פקק. "מתוחכמים" יותר היו כמה משפחות מרובות ילדים, שמנו כמה עשרות נוסעים. הם קנו רק שלושה-ארבעה כרטיסי Speedy ומחזיקיהם מיהרו להיכנס למטוס ושמרו על כרבע ממספר המושבים במטוס עבור שאר בני משפחותיהם, שהחזיקו כרטיסי טיסה רגילים. בעקבות כך פרץ ויכוח ביניהם ובין שאר הנוסעים שרצו לתפוס מקומות, שגרם לאיחור בהמראה.

מן הראוי לציין כי איזיג'ט, שהייתה מודעת לשיטת תפיסת המושבים הלקויה, הודיעה כבר בתחילת ספטמבר השנה על מעבר לשיטת הקצאת מקומות מסומנים, הנהוגה בכל חברות התעופה, כחלק משיפור השירות ללקוחותיה. ובפגישה במנצ'סטר הודיעה לנו נציגת החברה, כי השיטה החדשה תכנס לפועל ב-27 בנובמבר השנה.

איזי ג'ט השיקה לא מכבר אפליקציה לאייפון ולטלפונים חכמים עם מערכת ההפעלה אנדרויד, באמצעותה אפשר להזמין טיסות בפשוטות ונוחות.

כיצד תפעל שיטת הקצאת המקומות המסומנים באיזיג'ט?

נוסעים שלא מעוניינים לשלם עבור בחירת המושב שלהם, יקבלו הקצאה ללא תוספת תשלום. אבל נוסעים שביצעו את הזמנתם יחד, יושיב אותם המחשב, במידת האפשר, זה ליד זה. כלומר, כל הנוסעים יקבלו הקצאת מושב ללא תשלום נוסף, אולם תהיה להם האפשרות לבחור מושב ספציפי, בעבור תשלום נוסף. ישנם שלושה סוגי תמחור בהתאם למושב הנבחר:
12 ליש"ט למושב בשורה הראשונה או בשורות ליד פתחי היציאה, המאופיינים במקום נרחב יותר לרגליים; 8 ליש"ט למושבים בחלק הקדמי – שורות 2-6 במטוס איירבס A320 ו-3 ליש"ט לכל מושב אחר.

חברת Low Cost

איזיג'ט היא חברת Low Cost שמטרתה להרוויח כסף באמצעות מחלקה אחת בכל המטוס, מחירי כרטיסים נמוכים, הוצאות תפעול נמוכות וניצול מקסימלי של פוטנציאל 200 מטוסיה, רובם איירבס מדגמים A320, ו-A319, הממעטים לשהות על הקרקע. זוהי רשת התעופה האווירית הגדולה באירופה, בזכות נוכחותה ב-100 נתיבי האוויר המרכזיים וב-50 נמלי התעופה הגדולים ביותר ביבשת. יותר מ-300 מיליון אירופים חיים בטווח של שעה נסיעה מנמל תעופה בו פועלת איזיג'ט והיא טסה ביותר מ-600 נתיבי אוויר בין 130נמלי תעופה ב-30 מדינות.

על מנת לחסוך בהוצאות מושבי המטוס אינם ניתנים להטייה. אבל הושקעה בהם מחשבה של הנדסת אנוש. עובי הריפודים ועיצובם, גודל המגש והזווית הקבועה של גב המושב תוכננו מראש ליצירת נוחות מקסימלית לנוסע. טסתי באיזיג'ט כמעט 10 שעות, פעם במושב במרכז המטוס (לא ליד פתחי החירום) ופעם בשורה הראשונה ולא הרגשתי חוסר נוחות. אפילו הצלחתי להרדם.

העלאת מזוודות

אפשר להעלות ללא תשלום לתא הנוסעים מזוודת טרולי, או תיק יד אחד (בכל משקל), בתנאי שמידותיהם לא יעלו על 55X40X20 ס"מ ולשלוח מזוודה עד 20 ק"ג בתשלום של 38 אירו.

ארוחות

אין ארוחות סטנדרטיות. ישנה אפשרות לקנות כריכים כשרים בתשלום 5- 4 אירו וגם לקנות חטיפים ומתוקים, משקאות קלים וחמים, בירה ויין. החברה מציעה, בין השאר: כריך ביצים ומיונז עם עגבנייה וירק, בייגל סלמון מעושן וגבינת שמנת, פאניני (כריך איטלקי) של עגבנייה ומוצרלה, מאפין / עוגת שוקולד תפוז וארוחות קלות, שמחירן 7.5-8 אירו. כוסות מים מוגשים חינם.

מגוון מחירי טיסה במחירים ההתחלתיים

מחיר התחלתי לטיסה מתל אביב למנצ'סטר הוא 39.99 אירו, וממנצ'סטר לתל אביב המחיר הוא 104.90 אירו, לכיוון אחד. המחירים כוללים מיסים. במחירים אלה מחיר טיסה התחלתי הלוך ושוב בין תל אביב ומנצ'סטר (145 אירו) עם מזוודה אחת במשקל של 20 ק"ג (76 אירו) וארוחה קלה בשני הכיוונים (16 אירו) יעלה כ-237 אורו (כ-1,016 שקל). טיסה הלוך ושוב ללא ארוחות ושתיה, בלי לשלוח מזוודה לתא המטען, אך עם העלאת מזוודת טרולי לתא הנוסעים – תעלה 145 אירו (כ-622 שקל) בלבד.

מן הראוי לציין כי החישוב נעשה במחירים ההתחלתיים בלבד, שנחטפים ונעלמים במהירות הבזק. מחירים אלה מתייקרים  בהתאם לרמת הביקושים והקירבה למועד הטיסה והם מתקרבים למחירים שמציעות החברות המסורתיות. הם גם מתייקרים בהתאם לשיאי עונות התיירות. למרות זאת, בכניסה לאתר האינטרנט של החברה, אפשר תמיד לאתר מועדים במחירים אטרקטיביים מאוד, בעיקר אם מדובר בזוג, או בקבוצה.

הצלחת השיטה

שיטת התמחור, נוחות הטיסה ופוטנציאל היעדים הישירים מאפשרים לחברה להתפתח בקצב מרשים והראיה: איזיג'ט החלה לפעול בישראל בנובמבר 2009 עם קו לונדון (לוטון) – תל אביב, ב-30 באוגוסט 2010 היא החלה להפעיל 4 טיסות מתל אביב לז'נבה, ב-5 בדצמבר 2010 היא החלה להפעיל 3 טיסות מתל אביב לבאזל וכיום היא מפעילה 4 טיסות שבועיות בקו זה, ב-1 בנובמבר 2012 איזי ג'ט הוסיפה שתי טיסות בקו לונדון ת"א לשבע הקיימות והיום היא מפעילה לשם 9 טיסות שבועיות וב-1 בנובמבר 2012 היא איזי ג'ט החלה להפעיל שתי טיסות שבועיות, בימים שני וחמישי, מתל אביב למנצ'סטר שהן כבר מלאות עד אפס מקום, רובם על ידי נוסעים יהודים ממנצ'סטר לישראל.

יתרה מכך, הנהלת החברה טוענת שאם הסכם השמים הפתוחים בין ישראל והאיחוד האירופי יתממש בפועל, היא תשקול להוסיף טיסות בין ישראל ליעדים ישירים נוספים באירופה.

הכותב היה אורח חברת איזיג'ט ועיריית מנצ'סטר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן