Skip to content

רופאים לזכויות אדם: עדויות לפגיעה בעבודת צוותי ההצלה

בין היתר התקבלו דיווחים על פגיעה במרכזי חירום הנמצאים סמוך להפגזות, חוסר יכולת להגן על מאושפזים, קושי להגיע אל פצועים בשל פגיעה בתשתית והפצצה חוזרת של מקום מסוים כשכוחות ההצלה כבר במקום. הבוקר דווחו הפלסטינים על 38 הרוגים ויותר מ-300 פצועים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ערב היום השלישי למתקפה על רצועת עזה, החל ארגון "רופאים לזכויות אדם" לקבל דיווחים מדאיגים וחמורים על פגיעה בפעולתם של צוותי הצלה והחירום. בין היתר התקבלו דיווחים על פגיעה במרכזי חירום הנמצאים בסמיכות להפגזות, חוסר יכולת להגן על המאושפזים, קושי להגיע אל פצועים בשל הפגיעה בתשתיות והפצצה חוזרת של מקום מסוים כשכוחות ההצלה כבר במקום ופציעתם.

ארגון רופאים לזכויות אדם קורא להימנע מפגיעה בצוותי רפואה ולאפשר להם למלא את עבודתם באופן בטוח ושוטף. פגיעה בצוותי הצלה, במרפאות, בתי חולים ומתקני רפואה מפרה את כלל הניטרליות הרפואית ומתעלמת מההגנה המיוחדת המוענקת לצוותים אלו מתוקף מעמדם ותפקידם החיוני. הארגון חושש כי פגיעה זו, אם תמשיך או תתגבר, תפגע ביכולם להגיש עזרה, לפנות פצועים בזמן ולהציל חיים.

פצוע מובל לבית חולים בעזה (צילום: עזה אפדייט)
פצוע מובל לבית חולים בעזה (צילום: עזה אפדייט)

יש לציין כי במהלך מבצע עופרת יצוקה נהרגו אנשי ונשות צוותים רפואיים בעת מילוי תפקידם בהגשת עזרה ופינוי פצועים. פצועים נשארו למשך שעות ארוכות וימים מבוצרים בביתם מאחר שנבצר מצוותי ההצלה והחירום להגיע אליהם. עם סיום אותה מתקפה הבטיח הצבא להפיק לקחים ולפעול כדי שצוותי רפואה יוכלו לבצע תפקידם בביטחון ובמהירות.

להלן עדות של ד"ר בשאר מוראד, מנהל שירותי החירום וההצלה של הסהר האדום בעזה, ששוחח עם "רופאים לזכויות אדם" על הקשיים והסכנות שבהם נתקלים צוותי ההצלה:

"אמנם אין הפצצה ישירה או פגיעה ישירה בשירותי החירום ובמרכזיהם, אך הקרבה הרבה להפצצות, בייחוד אלו שבשטחים הפתוחים בדרום מרכז החירום בג'באלייה, גורמת נזק רב. רסיסים כבדים וחדים – חלקם במשקל של 5 קילו – פוגעים במרכז. לפני הפצצה אנו לא מקבלים כל אזהרה מוקדמת או בקשה לפינוי".

"צוותי ההצלה של 'הסהר האדום' ומרכזי החירום הרפואיים ומרפאות טיפול השייכות להם, ספגו נזק רב, רובו מקל עד בינוני, בעיקר באזור תלהווא, בית החולים אלקודס ומקומות נוספים, כתוצאה מההפצצות הנמשכות. רוב החלונות נשברו, חלק מהגגות החיצוניים והפנימיים התמוטטו או נפגעו חלקית כתוצאה מהדף הפצצות (לא כתוצאה מפגיעה ישירה). גם בניין מרכז החירום וההצלה בג'באליה נפגע, על חדרי הטיפול, מוקד החירום ומשרדיו, כל החלונות נשברו. והבניין ניזוק מבחוץ […] חולים רבים מרגישים באיום וחשש מפגיעה במקום שבו הם אמורים להיות מטופלים ובטוחים.

"הפגיעה בתשתיות, כגון כבישים, גורמת לקשיים ועיכובים בהגעה לפצועים. בשל חסימת כבישים שנפער בהם בור כתוצאה מהפגזה או מהרס של בתים ברחובות, נחסם מעבר אמבולנסים, מה שמחייב את הפרמדיקים ללכת ברגל ולסחוב פצועים תוך סיכון גובר לחייהם, וכמובן עיכוב בהגעה לפצועים, וזאת כאשר כל דקה יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות".

"אחד הסיכונים המשמעותיים הוא במקרים של הפצצת מקום בשנית, לאחר שכבר הופצץ והחלו להגיע כוחות הצלה. היו כבר מקרים שבהם אותו מקום הופצץ פעמיים בהפרש של דקות או של חצי שעה שעה, מה שמסכן את צוותי ההצלה. כבר קרה מקרה בו שני פרמדיקים נפצעו בשטח פציעות קלות בעת שניסו לפנות אזרחים פצועים, זאת כאשר זמן קצר מתחילת הפינוי הוטלה פצצה נוספת לאותו בניין והם נפגעו מרסיסים והדף".

ב"רופאים לזכויות אדם" מדגישים את החובה ליישם את לקחי עופרת יצוקה. יש להבהיר לחיילים כי חל איסור לעכב טיפול רפואי באופן שיפגע בפצועים ובחולים, כי עליהם לאפשר תנועה חופשית של צוותים רפואיים וכי חל איסור לירות לעברם.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן