Skip to content

הגיעו לנמל מבטחים

טביעת האוניה קוסטה קונקורדיה קרתה בתקופת שיא של ענף הקרוזים בעולם בכלל ובחיפה בפרט. שיעור התיירים שהגיעו לנמל חיפה ב-2011, זינק לשיא של כל הזמנים – 165,449 איש, עלייה של 102% לעומת שנת 2010
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טביעת האוניה קוסטה קונקורדיה קרתה בתקופת שיא של ענף הקרוזים בעולם ואף בחיפה. לנמל חיפה הגיעו ב-2011, 165,449 איש, עלייה של 102% לעומת שנת 2010 בה הגיעו 81,774 תיירים

מאת עירית רוזנבלום

"בשלב זה לא היו ביטולים של קרוזים על ידי ישראלים ואני מעריך שזה גם לא יקרה", אומר יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, שלה מחלקת שייט גדולה. לדבריו, ענף השייט הוא הענף הבטוח ביותר בתיירות "והלקוחות אכן מרגישים בטוחים".

מספר הישראלים שיוצאים לקרוזים מנמלים באירופה ובארצות הברית (להבדיל מיציאות מנמלי ישראל) גדל בהתמדה, ומוערך בכ-40-30 אלף איש. בשנה האחרונה היווה השייט בקרוז גם תחליף לנופשים בטורקיה על בסיס הכל כלול.

אוניה של קוסטה נכנסת לנמל חיפה. צילום באדיבות נמל חיפה

טביעת הקוסטה קונקורדיה באיטליה, מגיעה בתקופת שיא של ענף הקרוזים בעולם כולו, וגם  בנמל חיפה הייתה 2011 הייתה שנת שיא, עם עלייה של למעלה מ-100% במספר התיירים. מנמל חיפה מדווחים כי זו הייתה שנה שכמוה לא ידעה התיירות הימית בישראל בכלל, ובנמל חיפה בפרט. השקט היחסי בישראל והמצב הביטחוני המעורער במצרים, תרמו לעלייה במספר התיירים שעברה את כל התחזיות המוקדמות.
כבר בחודשים הראשונים של 2011 החל הגידול המרשים, כאשר אוניות רבות, כדוגמת אוניית הענק ה-MSC MAGNIFICA פקדו פעם אחר פעם את חיפה ליום או יומיים. בחודשים יולי ואוגוסט נרשמה האטה יחסית, אולם החל מחודש ספטמבר שבו האוניות וביתר שאת: 26 אוניות בספטמבר, 43 באוקטובר ו-36 בנובמבר. בסך הכל הגיעו בשלושת החודשים הללו לנמל חיפה 77,482 תיירים.

נמל חיפה מן האוויר. צילום באדיבות נמל חיפה

 

מסיכום שנת 2011 כולה עולה כי לחיפה הגיעו 165,449 תיירים, זאת לעומת 81,774 תיירים בשנת 2010, כלומר עלייה של כ-102%. מדובר בנתונים הכוללים את תיירים בלבד, ולא את הנוסעים הישראלים שעברו בטרמינל של נמל חיפה.

 

פחות הפלגות של ישראלים

מספרם של הישראלים שעברו בחיפה עמד על 62,177, 5% יותר מאשר ב-2010. עם זאת, חלה ירידה חדה של 46% במספר הישראלים שיצאו לחו"ל בהפלגה ב-2011 מנמלי חיפה ואשדוד – ל-81 אלף יציאות, לעומת 150,000 אלף ב-2010, זאת בעקבות הפסקת פעולתן של האוניות מג'יק 1 וריו, שהותירו רק את האוניות של מנו ספנות.

אוניות על רקע נמל חיפה. צילום באדיבות נמל חיפה

בינואר 2011 העלתה לראשונה האוניה MSC MAGNIFICA מחיפה מאות נוסעים ישראלים. העלאת נוסעים ישראלים על אוניות פאר כאלו לא התאפשרה מנמלי ישראל למעלה מ-12 שנים. לאור הצלחת הניסוי, הגבירו בחברת MSC את העלאת הישראלים גם בחורף הזה. באוגוסט, זכה הנמל לארח את אונית הפאר Celebrity Silhouette במסגרת הפלגת הבכורה של האוניה החדשה של חברת Celebrity Cruises. את ההפלגה החלה האוניה בנמל סמוך לרומא, איטליה. בנובמבר הגיעה לנמל אונית הפאר המפורסמת מכולן, הקווין אליזבת', שהייתה למעשה החותמת האחרונה שחיפה הפכה לאחד היעדים המבוקשים ביותר בים התיכון. לצד ה"מלכה" עגנו בנמל לא פחות משש אוניות נוסעים נוספות. זאת הייתה הפלגת הבכורה של האוניה לישראל ולכן בנמל קיבלו את האנייה שתי גוררות שהתיזו סילוני מים תוך כדי כניסתה, על פי המסורת הימית. בנוסף התקיים טקס על האוניה בנוכחות רב חובל האוניה, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, ראש עיריית חיפה יונה יהב וזוכה פרס נובל הפרופסור דני שכטמן.
הגידול במספר התיירים עולה על התחזית לשנת 2011 שניתנה ע"י הנמל בתחילת השנה, וחלקו, כאמור, מוסבר בהסטת אוניות מאזורים כמו מצרים ותוניסיה לחיפה, זאת עקב חוסר הוודאות הפוליטי השורר במדינות צפון אפריקה. גם השקט הביטחוני בישראל, מאפשר הגעת אוניות ענק, שרובן ככולן נמנעו מלהגיע לישראל בעשור הקודם לאחר האינתיפאדה השנייה. יש לזכור שעקב האירועים במצרים, ירד מאוד מספר התיירים המגיעים לביקורים של יום או יומיים בישראל דרך מעבר הגבול בטאבה, כך שהתיירות הימית הופכת למרכיב חשוב אף יותר במפת התיירות לישראל.
לאור השהייה של האוניות למעלה מיום בישראל (לעיתים יום בנמל אשדוד ויום בנמל חיפה) עולה מספרם של התיירים שבוחרים לבלות יום בחיפה, במקום להצטרף לטיולים המאורגנים בירושלים ובגליל. בנמל חיפה פנו לעיריית חיפה בבקשה לעשות כל מאמץ כדי להפוך את השהייה בחיפה לחוויה תיירותית, מה שעשוי לסייע לעסקים בעיר, וגם להגביר את האטרקטיביות של חיפה עבור חברות הספנות המתלבטות באם להגביר את קצה הגעתן לישראל בכלל ולחיפה בפרט.
בנמל חיפה אומרים עוד שצבר ההזמנות שבידם מעיד ששנת 2012 תהיה מוצלחת אף יותר.

 

1 Comment

  1. יורם מור
    15 בינואר 2012 @ 12:26

    שנת 2011 היתה טובה לתיירות בכלל ותיירות הקרוז בפרט. משמח לשמוע שהתחזית לשנת 2012 אופטימית וצופה גידול. יחד עם זאת צריך לזכור שחלק מאניות הנוסעים שהגיעו לחיפה הופנו מאשדוד עקב המצב הבטחוני.דווקא עכשיו אנחנו לא בשיא עונת הקרוז. ונקווה שהקרום האחרון לא יהפוך לקריז.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן