Skip to content

ניסיונות לטרפד מינוי מנהל לערוץ 1

רגע אחרי בחירתו של אילן דה פריס לכהונת מנהל ערוץ 1, נשמעים קולות לבטל את בחירתו. כשברקע החלטת בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה להשהות לשלושה חודשים את תפקידי הניהול של משה נסטלבאום, אפשר לנסות לנחש מה מקורם של הקולות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אילן דה פריס. (צילום: רשת יח"צ)
אילן דה פריס. (צילום: רשת יח"צ)

אתמול חשבתי, אחת-אפס נגדי. הפסדתי בהתערבות עם עובדים בכירים ברשות השידור כשטענתי שכל מינוי שתציע ועדת האיתור לתפקיד מנהל ערוץ 1 יטורפד. אחרי הכל, היה מדובר בוועדת מינוי שאינה מורכבת מחביבי ההנהלה, המנכ"ל יוני בן מנחם ועוזרו הבכיר זליג רבינוביץ'.

השניים חפצו, כידוע, ביקרו של משה נסטלבאום, עד שבאה נציבות שרות המדינה וגזרה על הרחקתו מתפקיד ניהולי לתקופה קצובה. מן הסתם, טיפחו מנהלי הערוץ תקוות כי עם תום תקופת צינון בת שלושה חודשים, יוכל נסטלבאום לשוב למירוץ בכוחות מחוזקים ולזכות במינוי הנכסף.

משה נסטלבאום (צילום: ציפי מנשה)

הסאגה של מינוי מנהל לערוץ 1 נמשכת שנים רבות. במשך כל השנים הללו פעל הערוץ ללא מנהל קבוע. הועלו רעיונות עיוועים למנות לתפקיד את זליג הכול יכול וכאשר מבקר המדינה מתח ביקורת נוקבת על ריבוי תפקידיו, צץ רעיון מבריק חדש: למנות את משה נסטלבאום, שכיהן עד לא מכבר כמנהל חטיבת החדשות.

נושא המינוי הבכיר אף עמד במוקד עימות מתוקשר בין מנכ"ל רשות השידור לבין היו"ר אמיר גילת, שהתנגד למינוי נסטלבאום ובירך על החלטת ועדת האיתור למנות לתפקיד את אילן דה פריס:  איש מקצוע מנוסה וראוי, בעל פוטנציאל להצעיד את הערוץ הראשון להצלחה.

לדה פריס ותק רב בענף התקשורת והוא היה מנהל התוכן של טלעד, שנמנתה בין מקימות ערוץ 2. הוא היה מנהל הסינמטק בירושלים ובתקופה האחרונה היה סמנכ"ל התוכן של רשת. נסיונו בערוצים המסחריים עשוי אף לתרום לרענון תפיסות השידור של הערוץ הציבורי. בוועדת האיתור המקצועית שבחרה בדה פריס השתתפו, מלבד היו"ר אמיר גילת, גם עו"ד יוסי דרמר ממליאת הרשות, נציגת אגודת העיתונאים צלילה רוז וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר.

והנה, לא חלפה יממה מאז פרסום החלטת ועדת האיתור, ותנועת אומ"ץ בראשות אריה אבנרי החליטה לנסות ולהפוך את הקערה על פיה ולערער על החלטת הוועדה בטעונים ביורוקרטיים. בשם תנועת אומ"ץ נשמעו טענות על "מינוי תפור": טענה אבסורדית על רקע הסחף של הדחות, מכרזי בזק, ומינויים של אנשי שלומנו למשרות בכירות ברשות במהלך השנה האחרונה.

יו"ר רשות השידור אמיר גילת: השתתף בוועדת האיתור (צילום: ציפי מנשה)

הנה לשון המכתב המלווה באיום בעתירה לבית המשפט, שנשלח לגילת על ידי בא כוחה של תנועת אומ"ץ, עו"ד  אבינועם מגן:

"לתנועת אומ"ץ נודע כי ישנה כוונה למנות בימים אלו מנהל לטלוויזיה הישראלית."לפני כחודשיים הוקמה ועדת איתור. בהתאם לדין היה על ועדת האיתור להביא המלצותיה לוועד המנהל של רשות השידור, אלא שכפי הנראה, ועדת האיתור הפכה למעשה לוועדת מינוי תוך עקיפת הוועד המנהל.
ברי כי מדובר במעשה אסור המנוגד לדין ולמקובל. אשר על כן תנועת אומ״ץ דורשת לעצור את המינוי לאלתר.
ככל שפני הדברים שונים אנא הודע לנו על כך בדחיפות. מכל מקום ולשם מיצוי הליכים מובהר בזאת כי היה ודרישה זו לא תתמלא או שלא תתקבל תגובה למכתבנו זה תוך 32 שעות, תפנה תנועת אומ״ץ לערכאות ללא כל התראה נוספת".

מעניין לציין בהקשר זה את פרטי גזר הדין של משה נסטלבאום, שתלונות נגדו הוגשו לנציבות שירות המדינה. על פי גזר הדין שפורסם לאחר תהליך ארוך של בירורים ושמיעת עדויות של עובדים בערוץ הראשון, נסטלבאום – ששימש מיום 17.10.13 בתפקיד מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה הישראלית, הורשע ביום 25.12.13, על פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, בעבירות משמעת על פי חוק שירות המדינה. "הנאשם הורשע כאמור לאחר שהודה כי במספר הזדמנויות לאורך שנות עבודתו, ובין היתר לאחר שמונה לשמש בתפקיד מנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה, התבטא באופן בלתי ראוי כלפי עובדי הרשות יגאל רביד (להלן – יגאל) ורותם אברוצקי (להלן – רותם). יצוין כי יגאל מועסק ברשות במשך כ-21 שנה בתפקיד עורך/מגיש חדשות, והנאשם שימש מיום 17.10.11 כמנהלו הישיר. רותם מועסק ברשות כ- 16 שנה בתפקיד כתב/במאי/מפיק.

"עוד הודה הנאשם, כי במועדים מסוימים, שאינם ידועים לתביעה, אמר ליגאל: 'לידך אני צריך ללבוש תחתוני פח', ולרותם אמר: 'אני אפתח לך מטריה בתחת'. בכך התייחס הנאשם באופן מבזה לנטייתם המינית של השניים, אשר ביקשו ממנו שלא יתבטא כך כלפיהם".

הסדר הטיעון קבע כי יושתו על נסטלבאום אמצעי משמעת הכוללים נזיפה; הפקעת משכורת קובעת אחת; העברה לתפקיד שאינו ניהולי; ופסילה למשך שלושה חודשים לכל תפקיד ניהולי.

ומה יקרה בעוד שלושה חודשים? בשורה התחתונה, נראה שההתערבות על תקפות המינוי של מנהל חדש לטלוויזיה עדיין בתוקף.

1 Comment

  1. דוד
    1 בינואר 2014 @ 8:36

    לעיתים נדמה שלאריה אבנרי השתן עלה לראש וחש כאחשוורוש רק שלצידו לא יושבת אסתר המלכיניו.אבנרי במינון הנכון הכל בסדר הגזמה היא סימן לכושר חשיבה לא משהו. במקרה שלך לא כל המרבה הרי זה משובח אלא ההפך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן