Skip to content

נתניהו יוזם: חקיקת חוק יסוד שיעגן את מעמד ישראל כמדינה יהודית

לבני תתנגד ליוזמת החקיקה של נתניהו: "לא נאפשר להחליש את הערכים הדמוקרטיים ולהכפיף אותם ליהודיים". הרצוג: "החידלון המדיני מבית מדרשו של נתניהו מוביל לאובדן הרוב היהודי ולהפיכת ישראל למדינה דו לאומית. את העובדה המצערת הזאת, שום חוק לא יוכל להסתיר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי שהפלסטינים סירבו להכיר במדינת ישראל, כמדינה יהודית – ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להוביל חקיקת חוק-יסוד בכנסת, שתבטיח עיגון חוקתי של מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. על כך הודיע היום נתניהו בביקור שערך בהיכל העצמאות, בשדרות רוטשילד 16 – המקום שבו הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל.

הכרזת העצמאות ע"י בן גוריון. נתניהו ישדרג את הכרזת העצמאות? (צילום: ויקימדיה)
הכרזת העצמאות ע"י בן גוריון. נתניהו ישדרג את הכרזת העצמאות? (צילום: ויקימדיה)

"מגילת העצמאות מציבה כאבן יסוד בחיי המדינה את זהותה הלאומית היהודית של מדינת ישראל", אמר נתניה. "לצערי הרב, כפי שראינו שוב לאחרונה, ישנם אלה שאינם מכירים בזכות טבעית זאת. הם מבקשים לערער על ההצדקה ההיסטורית, המוסרית והמשפטית, לקיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של עמנו.

"לבצר את מעמדה של מדינת ישראל, כמדינת הלאום של עמנו". בנימין נתניהו. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"לבצר את מעמדה של מדינת ישראל, כמדינת הלאום של עמנו". בנימין נתניהו. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"אחת ממשימות היסוד שלי כראש ממשלת ישראל היא לבצר את מעמדה של מדינת ישראל, כמדינת הלאום של עמנו", אמר ראש הממשלה. "על כן, בכוונתי להוביל חקיקת חוק-יסוד בכנסת שתבטיח עיגון חוקתי של מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אני מאמין  שהמרכיב הבסיסי ביותר בחיינו הלאומיים יזכה למעמד חוקתי, בדומה למרכיבים מרכזיים אחרים העומדים בבסיס משטרנו, שנקבעו עד היום בחוקי היסוד של הכנסת.

"מדינת ישראל תמיד תשמור על שוויון מלא בזכויותיהם האישיות והאזרחיות של כלל אזרחי מדינת ישראל, יהודים ולא-יהודים כאחד, במדינה היהודית והדמוקרטית. ואכן, בישראל, זכויות הפרט וזכויות אזרח מובטחות לכל אחד – ודבר זה מייחד אותנו במרחב הגדול של המזרח התיכון ואף מעבר לו", אמר נתניהו. "תמוה בעיני שדווקא בין אלה שקוראים לישראל לעשות ויתורים בשטחי יהודה ושומרון בגלל רצונם המובן להימנע ממדינה דו-לאומית  – יש כאלה שמתנגדים להגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אי אפשר לטעון בעד הקמת מדינת לאום פלשתינית כדי לשמור על אופייה היהודי של מדינת ישראל, ובה בעת להתנגד להכרה בכך שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. תמיכה בהקמת מדינת לאום פלסטינית והתנגדות להכרה במדינת הלאום היהודית מערערת בטווח הארוך על עצם זכות הקיום של מדינת ישראל".

תתנגד ליזמת החקיקה של נתניהו. לבני (צילום: דן בר דוב)
תתנגד ליזמת החקיקה של נתניהו. לבני (צילום: דן בר דוב)

שרת המשפטים, ציפי לבני, תתנגד לחקיקה שאותה רוצה ראש הממשלה לקדם. "אמשיך להגן על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובשום אופן לא נאפשר להחליש את הערכים הדמוקרטיים ולהכפיף אותם ליהודיים – זו מהות מגילת העצמאות וזה בסיס קיומנו", כתבה לבני בעמוד הפייסבוק שלה.

"כמו שהתנגדתי בעבר ליוזמות כאלה אעשה זאת ולא משנה זהותו של המציע", כתבה לבני. "מאז נכנסתי למשרד המשפטים אני פועלת לעגן את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – באופן מאוזן וחוקתי. לשם כך, ועל דעתו של ראש הממשלה וכל מרכיבי הקואליציה, מיניתי את פרופ׳ רות גביזון לפני מספר חודשים על מנת לבחון לעומק את הנושא ולנסח בהתאם הצעת חוק שתשמור על האיזון החיוני של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

"נתניהו מוביל למדינה דו לאומית". הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
"נתניהו מוביל למדינה דו לאומית". הרצוג (צילום: ציפי מנשה)

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג הגיב על הצהרת נתניהו: "מפלגת העבודה תומכת בכל מאודה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. העבודה הקימה את המדינה ומנהיגיה ניסחו את מגילת העצמאות, מסמך מכונן המעגן את אופיה של ישראל כמדינה יהודית. לצערנו החידלון המדיני מבית מדרשו של נתניהו מוביל לאובדן הרוב היהודי ולהפיכת ישראל למדינה דו לאומית. את העובדה המצערת הזאת, שום חוק לא יוכל להסתיר".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ברך את ראש הממשלה נתניהו על תמיכתו בחוק הלאום. על התנגדותה של שרת המשפטים ציפי לבני אמר השר אריאל: "אנחנו צריכים להגדיר בצורה מוחלטת את עתידנו. אני מברך את רוה"מ על תמיכתו בחוק. הבית היהודי תתמוך בהצעת החוק והיא תעבור בכנסת, יש לה רוב. נפעל לקדם אותה במהירות, עוד במושב הזה."

השר הוסיף: "אני מצטער על התנגדותה של שרת המשפטים לחוק. זה לא ראוי זה לא מתאים. אני חושב שמיצינו כרגע את המו"מ הוא לא צלח לא באשמתה ולא באשמת ממשלת ישראל אלא בגלל ההפרעות מצד הפלסטינים".

1 Comment

  1. יפה
    2 במאי 2014 @ 0:16

    המטרה האמיתית של נתניהו הוא להפוך את ישראל למדינה של יהודי העולם כולו ומכאן יגזר גם המנדט שלהם להשפיע על חיינו כאן. נתניהו בתחבולות מנסה למוסס את הרעיון הציוני הבסיסי לפיו העליה והחיים בישראל הם אלה שהופכים אדם לציוני ולא עצם היותו יהודי. המטרה של החוק בהמשך הדרך היא להעלות באוב את ההצעה הישנה לפיה לכל יהודי בעולם תיהיה הזכות להשפיע על גורלה של מדינת ישראל , להשתתף בבחירות ולהכריע לגבי עתידנו כאן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן