Skip to content

יחימוביץ': "שגיאת ענק של לפיד או בורות מכאיבה?"

יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', חושפת פער בין הנתון שמסר לפיד בכנסת על גובה הגירעון בתקציב לבין נתון המופיע במסמך של האוצר. "הבדל של 7 מיליארד שקלים הוא כל כך דרמטי לחיים של כולנו עד שאין לי כמעט מילים לתאר את עומק המבוכה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהו היקף הגירעון האמיתי של מדינת ישראל: האם 35 מיליארד שקלים, כפי שטען אתמול בכנסת שר האוצר יאיר לפיד, או 42 מיליארד – כפי שמופיע במסמך רשמי של האוצר?

בהודעה בפייסבוק שפירסמה הבוקר יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', היא שואלת: "שגיאת ענק מפחידה או בורות קשה של שר האוצר לפיד?

מסמך האוצר ובו מופיע הנתון של גירעון בסך 42 מיליארדי שקלים
מסמך האוצר ובו מופיע הנתון של גירעון בסך 42 מיליארדי שקלים

"אתמול בכנסת שר האוצר טען שהגירעון עומד על 35 מיליארד שקלים. משרד האוצר פירסם לפני שבועיים שהגירעון בשנה האחרונה עומד על 42 מיליארד שקלים.

"הבדל של שבעה מיליארד שקלים הוא כל כך דרמטי לחיים של כולנו עד שאין לי כמעט מילים לתאר את עומק המבוכה. שבעה מיליארד שקלים זה כל תקציב ההשכלה הגבוהה. שבעה מיליארד שקלים זה כל תקציב בתי החולים. שבעה מיליארד שקלים זה פי שלושה מתקציב משרד הכלכלה (התעשיה, התעסוקה והמסחר). שבעה מיליארד זה פי 35 מתקציב התמיכה בעסקים הקטנים ושבעה מליארד זה אפילו פי שבעה מהחוב של נוחי דנקנר לבנקים.

"עולה חשש כבד שכל תכניות לפיד מבוססות על מספרים מופרכים בלי שום קשר למציאות". יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"עולה חשש כבד שכל תכניות לפיד מבוססות על מספרים מופרכים בלי שום קשר למציאות". יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

"תקציב המדינה הוא עניין רציני מדי בשביל טעויות בסדר גודל שכזה", כותבת יחימוביץ'. "עולה חשש כבד שכל תכניות לפיד מבוססות על מספרים מופרכים בלי שום קשר למציאות. כל מטרתן – להציג לציבור מציאות מדומיינת שבה, כמו שאמר לפיד היום, 'זה יבוא, זה יכאב, זה ילך'.

"המספרים האמיתיים מגלים שתקציב לפיד-נתניהו אכן יבוא, הגזירות יכאבו עוד יותר, ולאזרחי ישראל לא יהיה לאן ללכת", אומרת יחימוביץ'. "אני מצפה משר האוצר שיתעשת ויתחיל להציג לאזרחי המדינה את הנתונים האמיתיים שיעצבו את חיינו כאן. תחליטו אתם מה זה, ומה יותר גרוע, כי אני לא מצליחה להחליט: האם זאת שגיאת ענק של לפיד או בורות מכאיבה, ומה מאכזב יותר".

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "שלי יקרה, הנה העובדות: הגרעון השנתי למימון לשנת 2012, זה הגרעון שכולל קבלת אשראי נטו, הסתכם ב-34.6 מיליארד שקלים, וזה הגרעון עליו דיבר אתמול שר האוצר בישיבת סיעת 'יש עתיד'.

"זהו המספר המקובל על בנק ישראל, על האוצר ועל ממשלת ישראל. זהו למעשה האוברדראפט שהמדינה צריכה לסגור על מנת להתאזן.

"הנתון אליו את התייחסת, ואשר התפרסם בחודש אפריל, מדבר על הגרעון המצטבר. זהו נתון אחר, שאינו קשור לנושא שעליו דיברת.

"אין לי ספק שעשית את הטעות בתום לב, ונשמח להעביר לך את הנתונים האמיתיים עליהם דיבר שר האוצר אתמול בכנסת. לתפיסתנו, חשוב מאוד שהתמונה הכלכלית תיפרש במלואה בפני יו"ר האופוזיציה, כדי ליצור דיון ציבורי ראוי".

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' לא נשארה חייבת וענתה על תגובתו של שר האוצר לפיד בדבר נתוני הגרעון: "לפעמים פשוט יותר להודות בטעות. אחרי שעות של נבירה בנתוני האוצר מאז הפרסום שלי הבוקר, מצא לפיד את המספר שתואם לטעות שעשה. אבל כנראה שטעות לעולם חוזרת.

"כל אנשי המקצוע, בכל הגופים הממשלתיים ובעיתונות, משתמשים רק בנתון הגרעון המצטבר שעליו הצבעתי. גם בנק ישראל משתמש בנתון זה.

"אתמול אמר לפיד בכנסת: 'זה תקציב לא פשוט בעיקר מפני שקודם כל צריך להיחלץ מגירעון של 35 מיליארד שקלים'.  בחירתו של לפיד להשתמש בנתון הגרעון שכולל קבלת אשראי נטו היא לכל הפחות תמוהה.

"אני נענית באופן מיידי להזמנתו לפרוש בפניי ובפני צוותי הכלכלי את נתוני המאקרו של מדינת ישראל, על מנת שהציבור ידע באופן מלא ואמיתי את המצב הכלכלי לאשורו, וכבר היום אדאג לתאם פגישה כזו".

[related-posts]

2 Comments

  1. Dave Solomon
    24 באפריל 2013 @ 20:50

    Lapid is great for Israel
    Around the world, jews are delighted with Israel's new leadership

    Kol HaKavod LeLapid

  2. יפה
    23 באפריל 2013 @ 14:12

    לפיד הוא asshole כפי שאלה מוגדרים בספר של ארון ג'יימס ""Assholes: A Theory". תמיד הוא שיקר , סילף ולא דייק , הכל לפי צרכיו האישיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן