Skip to content

מהומות והרוג בכפר קאסם, שוטרים ירו נמלטו, ניידות הוצתו

עקב מעצר מאבטח של עיריית כפר קאסם החלו מהומות. ניידות הוצתו ומאבטח אזרחי בנקודת המשטרה בכפר קאסם ירה למוות בצעיר מקומי. וועדת המעקב הכריזה מחר על שביתה כללית בישראל. יו"ר הרשימה המשותפת, חבר כנסת איימן עודה: "המשטרה ממשיכה להתייחס לאוכלוסייה הערבית כאויבים שיש להגן מפניהם ולא כאזרחים שיש להגן עליהם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 תושב כפר קאסם כבן 20 נורה למוות הלילה (שלישי) בידי מאבטח תחנת משטרה בהתפרעויות קשות שפרצו בעיר. מול תחנת המשטרה בעיר החלו יידויי אבנים ועימותים, והצעיר נורה על ידי מאבטח אזרחי שעמד בכניסה לתחנה. במהלך העימותים הוצתו ניידות משטרה, וכמה שוטרים נפצעו באורח קל. תושבים דיווחו כי צעירים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה, וכי השוטרים ירו באוויר. הצעיר, מחמוד טהא בן 20, פונה לבית החולים בילינסון במצב אנוש ומת מפצעיו.

נהרג - מחמוד טהא (20)
נהרג - מחמוד טהא (20)

אמש בצעה המשטרה מעצר עובד עירייה, לאחר היוודע על מעצר מאבטח בעירייה התאספו תוך דקות כ-500 איש והפגינו בכניסה לעיר. הם הציתו את הניידת ולאחר מכן הגיעו אל מול תחנת המשטרה הקטנה בעיר והשליכו אבנים לעברה. השוטרים שמוצבים בה עזבו אף הם את התחנה. בהמשך הציתו המתפרעים ניידת נוספת, המשיכו להבעיר צמיגים. בכפר קאסם שוררת מרירטות ותחושה קשה של אוזלת יד המשטרה לנעשה בכפר זאת על רקע גל הרציחות בעיר. במהלך המחאה החלו התפרעויות שכללו הצתת שתי ניידות משטרה ותחנת משטרה, השלכת אבנים והבערת צמיגים. אחד השוטרים נפצע באורח קל. השוטרים יצאו מהניידת הראשונה שהוצתה, ירו באוויר ונמלטו מהמקום.

"אנחנו לא נשתוק, אין כאן מקום למשטרה, אנחנו לא רוצים אותה", קראו כמה מהמפגינים. "הם רק עושים הצגות. המשטרה נכשלה בתפקידה". בכירים בעיר הגיעו למקום מעט לפני חצות וניסו להרגיע את הרוחות, אבל ללא הצלחה.

(קבוצת הזירה)
(קבוצת הזירה)

ההפגנות מתרחשות על רקע הרציחות והכרזת ראש העיר עו"ד עאדל בדיר על שביתה כללית במוסדות החינוך עד למעצר חשודים ברצח. ביומיים האחרונים הושבתו כל בתי הספר בכפר קאסם ולפי ראש העיר אם לא יחול שינוי במצב, גם שנת הלימודים הבאה לא תיפתח. "הכרזנו מלחמה נגד הפשיעה והפושעים", אמר בדיר לפני כמה ימים במפגש שיזמה ועדת המעקב של ערביי ישראל.

בכפר קאסם נרצחו בחודשיים האחרונים שישה אנשים, מוסטפא עאמר (52) ובנו עלאא (30) שנורו למוות בתוך מגרש מכוניות השייך למשפחה, חכמת עאמר (55) נרצח בתוך בית העסק, אחמד בדיר (28) נרצח בכניסת מסגד בלאל בן רב. אח, ובשבוע שעבר נרצחו מוחמד עאמר (35) ופאדי סרסור (35) לאחר שנורו על ידי אלמונים אחרי שיצאו מתפילה בתוך המסגד.

(קבוצת הזירה)
(קבוצת הזירה)

לפי דברי המשטרה שפורסמו לפנות בוקר "אמש, סמוך לשעה 23:30 עיכב כוח משטרה בכניסה לעיר תושב כפר קאסם לבדיקת רישיונות. בבדיקת האיש עלה כי מדובר באדם הדרוש לחקירה במשטרת ישראל והכוח ביקש לעצור אותו. האיש התנגד למעצר, תקף את השוטרים כאשר מצטרפים אליו עוד כחמישים איש שהצליחו לחלץ אותו רגעית מידי השוטרים. הכוח המשטרתי הצליח להשתלט על החשוד תוך שהחל לספוג מטחי אבנים לעברו ולעבר ניידת המשטרה. השוטרים עצרו מתפרע נוסף ויצאו מהעיר עם שני החשודים.

 
כתוצאה מפעולת האכיפה החלו להתאסף מאות מתפרעים בכניסה לעיר וסביב נקודת המשטרה בבניין העירייה. מאות מתפרעים החלו ליידות אבנים לעבר נקודת המשטרה בה שהו באותה עת שוטר ומאבטחים. במהלך ההתפרעות הוצתו שלוש ניידת משטרה.
מממצאים ראשוניים עולה כי המאבטח האזרחי בנקודת המשטרה שחש בסכנת חיים פתח באש לעבר המתפרעים. תושב העיר בן 21 פונה לבית החולים בילינסון כשהוא פצוע באורח אנוש ומאוחר יותר נקבע מותו. נפתחה חקירה לבירור נסיבות מותו של הצעיר".

כינוס חירום של וועדת המערב (צילום: חוסין אלעוברה panet)
כינוס חירום של וועדת המערב (צילום: חוסין אלעוברה panet)

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שהגיע לכפר קאסם, אמר הלילה כי התושבים זועמים על המשטרה מכיוון שאינה מפענחת את מקרי הרצח שאירעו לאחרונה בעיר. "התושבים בכפר קאסם מצפים מהמשטרה לשים יד על הפושעים האמיתיים, על מי שביצע את מעשי הרצח", אמר. "תושבי כפר קאסם הופתעו שיחידות יס"מ נכנסו לא כדי לעצור את הרוצחים והפושעים, אלא כדי להתנפל על אנשי השמירה והאחראי על השמירה, והמשטרה תקפה ועצרה אותו". לדברי טיבי, המהומות פרצו לאחר שהמשטרה עצרה את העומד בראש חברת השמירה האזרחית בעיר. הוא הוסיף כי יש לבדוק לעומק את נסיבות מותו של הצעיר.


לפי התושבים, לנוכח חוסר האונים של המשטרה בטיפול בפשיעה בעיר, פועלת בה חברת שמירה אזרחית. המשטרה מתנגדת לפעילות החברה ומתעמתת עם אנשיה, כפי שאירע הלילה.

במהלך הלילה הגיע מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך לזירה ונפגש עם חברי הכנסת הערביים וראש העיר כפר קסאם. לעיר הגיעו גם חברי ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל, וערכו פגישת חירום.

מוקדם יותר חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ), תושב העיר, אמר כי "כפר קאסם נראית עכשיו כמו דרום לבנון – פיצוצים, ירי. סיר הלחץ שהזהרנו מפניו מתפוצץ עכשיו, ואף אחד לא יודע לאן זה יגלוש. אני קורא למפכ"ל לבוא לכפר קאסם כדי לראות בעיניו מה קורה פה".

מהמשטרה נמסר  כי "בניגוד לפרסומים שונים, נקודת המשטרה לא הוצתה ונוכחות המשטרה בנקודה נמשכה באופן רצוף מתחילת האירוע ועד עתה. משטרת ישראל רואה בחומרה את ההתפרעות שלוחת הרסן של פורעי חוק, ומודיעה כי ימוצה הדין עמם".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, שהגיע לכפר קאסם, אמר: ״המשטרה מוסיפה עוד חטא על פשע, היא לא רק מפקירה את ביטחוננו, את רחובות הישובים שלנו, ולא מפענחת מקרי רצח אלא היא בעצמה תוקפת ופוגעת באזרחים. המשטרה ממשיכה להתייחס לאוכלוסייה הערבית כאויבים שיש להגן מפניהם ולא כאזרחים שיש להגן עליהם. אני נמצא עכשיו בכפר קאסם עם האזרחים שלא מוכנים לקבל יותר את המציאות המעוותת הזאת שבה דמם הוא הפקר, המעט שהמשטרה יכולה לעשות עכשיו הוא לאפשר לתושבים למחות כרצונם, בלי שהמשטרה עצמה תסכן אותם ואת ביטחונם".


ח״כ יוסף ג׳בארין שהגיע לכפר קאסם בחצות עם הנהגת הציבור הערבי אמר: "אנחנו אבלים את מותו של מוחמד טהה, אשר נרצח בדם קר על ידי כוחות הביטחון. הזהרנו בעבר כי ידם של השוטרים קלה מאוד על ההדק, ואנו ממשיכים לשלם מחיר יקר על היחס העוין, המתנשא והמזלזל של השוטרים. למשבר הלאומי עם המשטרה התווסף היום משבר חברתי: המשטרה מפקירה את היישובים הערבים לארגוני הפשיעה ולא נוקפת אצבע כדי לטפל בפשיעה הפנימית.  מה שקרה בכפר קאסם יכול היה לקרות בכל יישוב ערבי אחר בגלל הכעס הרב כלפי המשטרה ואוזלת היד שלה בטיפול בפשיעה."

 מועדת המעקב העליונה, שהתכנסה הלילה לישיבת חירום החליטה על שביתה כללית מחר (רביעי) בכל החברה הערבית. הפגנות בצמתים בשעה 17:00 ועל הפגנה ארצית שתיערך בכפר קאסם בשבת הקרובה. "נתניהו, ארדן ואלשיך נושאים באחריות הן להרג האזרח בכפר קאסם, והן לאוזלת היד בטיפול בפשע המאורגן בחברה הערבית", נמסר מהוועדה.

כפר קאסם הבוקר (צילום: קאסמה נט)
כפר קאסם הבוקר (צילום: קאסמה נט)
רסיסי רימון הלם בכפר קאסם (צילום: קאסמה נט)
רסיסי רימון הלם בכפר קאסם (צילום: קאסמה נט)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן