Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי ה-19 במרץ 2019

כותרות המהדורה המבקר ביקש להחליף את ועדת ההיתרים שהתנגדה לבקשת מימון המיליונים של נתניהו (חדשות) סקר וואלה: גוש הימין מזנק ל-68 מנדטים. הליכוד פותח פער מול כחול-לבן (פוליטי) דיווח סעודי: איראן פרצה לאחרונה לטלפונים הניידים של משפחת ראש הממשלה; המטרה: לעקוב אחרי רה"מ (פוליטי) בליווי רחפנים ומלטי"ם קטנים: המצוד אחר המחבל מאריאל נמשך; הוקם חמ"ל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

המבקר ביקש להחליף את ועדת ההיתרים שהתנגדה לבקשת מימון המיליונים של נתניהו (חדשות)
סקר וואלה: גוש הימין מזנק ל-68 מנדטים. הליכוד פותח פער מול כחול-לבן (פוליטי)
דיווח סעודי: איראן פרצה לאחרונה לטלפונים הניידים של משפחת ראש הממשלה; המטרה: לעקוב אחרי רה"מ (פוליטי)
בליווי רחפנים ומלטי"ם קטנים: המצוד אחר המחבל מאריאל נמשך; הוקם חמ"ל מיוחד (בטחוני)
לראשונה מאז הירי לעבר גוש דן: התחדשו הפרות הסדר בגבול רצועת עזה (בטחוני)
דיווח בלבנון: אזרח לבנוני-קנדי נעצר בחשד שריגל עבור ישראל וניסה לחדור למדורים רגישים במערך המודיעין של חיזבאללה (בטחוני)
בעזה מתכננים להחריף את טרור התבערה – "מטען עם פתיל השהייה"; בישראל מתכוונים לפגוע בראשי מערך הבלונים (בטחוני)
אסון במוזמביק: סופת ציקלון פגעה במדינה, מאות הרוגים; סכנה נשקפת לחייהם של כחצי מיליון בני אדם – "ניצולים תפסו מחסה על צמרות עצים בזמן שהמתינו לחילוץ" (חוץ)
חמש שנים לסיפוח קרים: רוסיה תפרוס מפציצים גרעיניים בחצי האי; ארה"ב שוקלת לספק מערכות נ"מ לאוקראינה (חוץ)
דיווח: הקרע בין המלך סלמאן לבין בנו יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן מחריף – "המלך שלל סמכויות מיורש העצר שנעדר מישיבות" (חוץ)
על רקע הדיווחים על הפילוג בממלכה הסעודית: המלך בחר לקרוא לכביש על שמו של יורש העצר; יורש העצר השתתף היום בישיבת ממשלה (חוץ)

חדשות

התנועה לאיכות השלטון: דורשים השלמות חקירה בפרשת הצוללות!
ביום שבת האחרון התפרסמה ידיעה לפיה בעדות של ראש האגף המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, עמוס גלעד עלה כי רה"מ נתניהו הוא זה שאישר לגרמניה למכור צוללות למצרים. לפי הפרסומים העדות הזו מנוגדת לחלוטין לטענות של נתניהו שגרמניה לא הייתה צריכה או קיבלה אישור כזה מישראל. זה מצטרף לפרסומים על המניות שנטען שיש לנתניהו בחברה ש"טיסנקרופ" היא מלקוחותיה העיקריים.
מהתנוע נמסר כי "אנחנו כבר בנובמבר דרשנו מהיועמ"ש השלמות חקירה בפרשה הזו ועכשיו הטענות שלנו קיבלו חיזוק משמעותי. כשיש ספק – צריך לבדוק אותו"
"השבוע פנינו שוב ליועמ"ש, פרקליט המדינה ומ"מ המפכ"ל בדרישה לבצע השלמות חקירה בפרשת הצוללות. כשביטחון המדינה נמצא על הפרק, לא לוקחים סיכונים"

המבקר ביקש להחליף את ועדת ההיתרים שהתנגדה לבקשת מימון המיליונים של נתניהו
ההערכה היא כי שפירא, שהסתייג מעמדת הוועדה בנוגע למימון ההגנה המשפטית של נתניהו, רצה להרחיק עוד לפני תום ההליך את חברת הוועדה נורית ישראלי, שהובילה את הקו התקיף. לבסוף נסוג מחשש לפגיעה בתדמיתו. משרד המבקר: הוועדה עצמאית בהחלטותיה (גידי וייץ – הארץ)
אסירי חמאס בכלא רמון הציתו 14 תאים באגף שמותקנת בו חסימה סלולרית
אסירים ביטחוניים בכלא רמון הציתו אמש (שני) 14 תאים, בעקבות הדליקה, אחד מאנשי הסגל במקום נחבל קלות בידו ואסיר נחבל ברגלו. בעקבות השריפה, כל 88 האסירים שהיו באגף הכולל 20 תאים הוצאו ממנו לזמן קצר. * בעקבות התקרית העביר שב"ס את מנהיגי אסירי חמאס לתאים מופרדים בכלא, ויותר ממאה אסירים נוספים מכלא רמון פוזרו בבתי כלא אחרים.
– באגף הותקנה לאחרונה חסימת סלולר, היכולה לבצע מיסוך טוטאלי לשידורי סלולר בתוך האגפים, אולם מחוץ להם פעילות הסלולר ממשיכה ללא שיבוש. * התקנת המערכת בוצעה כחלק מפיילוט של השב"ס המבקש להילחם בתופעת הברחת הטלפונים הסלולריים לאסירים ביטחוניים בכלא. מטרת הפיילוט היא לחסם את ערוצי התקשורת של האסירים הביטחוניים אל העולם שמחוץ לכלא, אותם הם מנצלים בין היתר גם למטרות טרור. * על פי הערכות מודיעיניות, יש כיום בידי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא כ-250 טלפונים סלולאריים, אותם הם מסתירים באגפים הביטחוניים.
– אסירי החמאס הכלואים טוענים כי שבשי הטלפונים שהותקנו בשבועות האחרונים פולטים קרינה המסכנת אותם, בשב"ס הסכימו לבצע בדיקות קרינה בבתי הכלא ושכר את שירותיהם של שתי חברות אשר ביצעו את בדיקות הקרינה, אך "לצערם של האסירים הביטחוניים רמת הקרינה לא חרגה ולא הייתה יותר משל מכשיר טלפון נייד".
בגלל משרד הבריאות: בפסח הקרוב לא יימכר חלב 1% שומן כשר לפסח
משרד הבריאות הודיע למחלבות כי הוא לא יאפשר חריגה מהתקן המחייב הוספה של ויטמין A לחלב לשתייה שמכיל עד 1% שומן. זאת, למרות הודעת המחלבות שאין ברשותן ויטמין A כשר לפסח. המשמעות היא שלכל אורך החג לא יימכר חלב מסוג זה מכל החברות (וואלה)

פוליטי

סקר וואלה: גוש הימין מזנק ל-68 מנדטים. הליכוד פותח פער מול כחול-לבן
סקר חדשות 'וואלה' שמתפרסם הצהריים מגלה כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, היה הליכוד מגיע ל-32 מנדטים, כשבכך הוא מתחיל לצבור פער של 4 מנדטים לעומת כחול-לבן, שהובילה עד כה בסקרים. בנוסף ע"פ הסקר, כלל מפלגות הימין (מלבד מגן ויחד) עוברות את אחוז החסימה, ובכך גודל גוש הימין ל-68 מנדטים, מה שמבטא לכאורה אופציה לממשלה יציבה יותר. בנוסף, ע"פ הסקר גוש החרדים מקבל 10 מנדטים בלבד, וגוש הערבים 9 מנדטים בלבד
– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היו מפת המנדטים החזויה היא: הליכוד – במקום הראשון עם 32 מנדטים; כחול לבן – 29; חד"ש-תע"ל – 9; העבודה – 8; איחוד מפלגות הימין – 7; הימין החדש – 6; יהדות התורה – 6; מרץ – 6; ישראל ביתנו – 5; כולנו – 4; ש"ס – 4; זהות – 4; גשר – 0; יחד – 0; מגן – 0; רע"מ-בל"ד – 0
דיווח סעודי: איראן פרצה לאחרונה לטלפונים הניידים של משפחת ראש הממשלה; המטרה: לעקוב אחרי רה"מ
אחרי שנחשף כי אירן פרצה לטלפונים הניידים של גנץ וברק: העיתון "האינדיפנט" בשפה הערבית המזוהה עם סעודיה מדווח כי שירותי המודיעין של איראן פרצו בעבר הלא רחוק לטלפונים הניידיים של רעיית רה"מ שרה נתניהו ובנו יאיר. מטרת הפריצה האירנית הייתה ניסיון להבין מה קורה במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, זאת משום שלנתניהו עצמו אין טלפון נייד. מהדיווח עולה כי ישראל הצליחה לחסום את הפריצה בזמן אך עדיין לא ברור איזה מידע נשאב מתוך המכשירים. * בלשכת ראש הממשלה הגיבו בתגובה לדיווח כי "לאחר בדיקה עם גורמי הביטחון עולה כי לא היו דברים מעולם".
– העיתון גם ציטט גורם איראני שהתייחס לפרסומים אודות הפריצה לטלפון הנייד של בני גנץ. הגורם טען שהפריצה עצמה התרחשה לפני שנים, אבל הוצפה עכשיו במסגרת מערכת הבחירות בישראל.
פשרה: ועדת ההיתרים תקיים דיון נוסף בדבר מימון הגנתו המשפטית של נתניהו
בג"ץ דן אתמול בעתירתו של ראש הממשלה נתניהו כנגד ועדת ההיתרים, שפסקה שלא יתאפשר לו לממן את הגנתו המשפטית בתיקיו השונים באמצעות תרומות. בסיום הדיון הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה ועדת ההיתרים תקיים דיון נוסף בו תשמע בעל פה את טיעוניהם של פרקליטי נתניהו בדבר מימון הגנתו המשפטית. * לפי הסכם הפשרה, נתניהו יידרש להשיב בפני הוועדה על השאלות שלא השיב עליהן בדיונים הקודמים, ולאחר קבלת הפרטים, תינתן החלטה חדשה על-ידי וועדת ההיתרים.
– בדיון בוועד ההיתרים צפויים חברי הוועדה לשאול את ראש הממשלה על הקשרים בינו לבין בן דודו מילקובסקי ממנו הוא מצפה לקבל את התרומה, וכן מידע על המניות שהחזיק בחברה שסיפקה שירותים לטיסנקרופ
גנץ: בעקבות ההתפתחות בפרשת הצוללות – "לא אשב עם נתניהו בממשלה"
יו"ר "כחול לבן" הבהיר הבוקר (שלישי) כי לא יישב בממשלתו של נתניהו, זאת לאחר "שנחשפו במלואם פרטי כתבי האישום החמורים נגד נתניהו ובוודאי לפני שהתברר שקיבל 16 מיליון שקל בעסקה סיבובית על הצוללות ושיקר לציבור בנושאים ביטחוניים חמורים". ההבהרה מצידו של גנץ הגיעה לאחר שאמש נחשף ב'חדשות13' הקלטה משיחה פנימית בו הוא נשמע אומר כי אינו פוסל ישיבה בממשלת נתניהו, כזכור לאחר הודעת היועמ"ש על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו כינס גנץ מסיבת עיתונאים במהלכה אמר: "הערב עם פרסום המלצות היועמ"ש ובנסיבות שנוצרו, ישיבה עם בנימין נתניהו איננה עומדת על הפרק". במהלך התייעצות עם קומץ יועצים קרובים הוא נשמע אומר "בחרתי את צמד המילים 'בסיטואציה שנוצרה', בשביל לא עד הסוף לסגור את הדלת ולנעול אותה, אלא היא תהיה סגורה, לא נעולה. עכשיו כמו שראינו, החיים דינמיים, הסיטואציה יכולה להשתנות, טראמפ יגיש תוכנית, יקרו דברים, אני אנצח טראמפ יגיש תוכניות".
כחול לבן לרוסים: "אנחנו מפלגת ימין-מרכז ציונית. מפלגת העבודה תעיד על כך"
במפלגת כחול לבן, שמציגה את עצמה לציבור הרחב כמפלגת מרכז מובהקת, יצאו בקמפיין למגזר הרוסי בו הם מציינים כי "אם אתם רוצים לדעת על ימין או שמאל תשאלו את מפלגת העבודה. כן, אנחנו מפלגת ימין-מרכז ציונית ולחלוטין לא מתביישים בכך". * בקמפיין עושה המפלגה שימוש בקמפיין שהחלה נגדה מפלגת העבודה לאחרונה, בה היא מבקשת להציג את כחול לבן כמפלגת ימין. תוך שהיא מציגה חלק מחברי כחול לבן ולצדם אמירות ימניות שלהם מהעבר. (כאן)
באיחוד מפלגות הימין מבקשים אישור להקפיץ את בן גביר למקום 5, ולקדם נציג נוסף של עוצמה יהודית למקום ה-8; הסיכויים קלושים
איחוד מפלגות הימין העבירו אתמול בקשה דחופה ליו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, לעדכן את הרשימה ולשבץ את עו"ד איתמר בן גביר כמספר חמש במקום מיכאל בן ארי שנפסל בבג"ץ. ובמקום 8 שברשימה יבוא יצחק שמעון וסרלאוף, נציג עוצמה יהודית המוצב כעת במקום ה־39. וזאת במטרה לשמר את הייצוג כפי שסוכם בין המפלגות * גורמים מעריכים כי סיכויי הפניה קלושים במיוחד לאחר שהשופט מלצר פסל בשבוע שעבר פניה דומה של יעקב בן סעדון מהליכוד להיכנס במקום פנחס עידן שנפסל.
– במכתב, הלינו ראשי המפלגות על פסילתו של בן ארי, וטענו כי "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד חוקתית ומניעת ייצוג של חלק מהאוכלוסייה הרי היא כפגיעה הזכות יסוד זו. בשל המצב המשפטי המורכב שנוצר כתוצאה מהפסיקה, על אף שעבר המועד הקבוע בחוק להגשת הרשימות, המועד הקבוע בחוק בו ועדת הבחירות נדרשת לאשר את רשימת המועמדים שברשימה, את הכינוי ואת האותיות כנדרש בחוק טרם חלף וממילא הרשימה לא אושרה סופית". לדבריהם, "אין ספק כי עמידה דווקנית על הוראות החוק לעניין מועד הגשת הרשימות אינו שווה ערך לפגיעה היסודית בזכות החוקתית להיבחר לכנסת, שכן החלטת בג"ץ הפכה את החלטת ועדת הבחירות שבראשותך, ולא הייתה סבירות במועד הגשת הרשימות כי ד"ר בן ארי ייפסל".
איחוד מפלגות הימין צפויים לדרוש: משפטים לסמוטריץ', חינוך לפרץ * באיחוד מפלגות הימין סיכמו כי בדרישות הקואליציוניות שלהם במשא ומתן עתידי ידרשו את תיק המשפטים למספר 2 ברשימה ח"כ סמוטריץ', הביקורתי מאוד ביחס לבית המשפט, ואת תיק החינוך – למספר 1 ברשימה פרץ. * לבנתיים, ראשי איחוד הימין מסרבים לדרישתו של בן גביר להתמנות ליו"ר "ועדת החוקה, חוק ומשפט", ולחבר בוועדה לבחירת שופטים. לדבריהם, לא ניתן להבטיח הבטחות מסוג זה בטרם ייוודעו תוצאות הבחירות.
בטחוני

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי שוחח היום, לראשונה בתפקידו, עם יו"ר המטות המשולבים, גנרל ג'וזף פ. דנפורד הבן. הרמטכ״לים דנו במספר נושאים מבצעיים משותפים.
גנרל דנפורד חיזק בדבריו את מחויבות צבא ארה"ב ליחסיו עם צה״ל.
כלי טיס של צה"ל תקפו בשעות הערב המוקדמות 2 חולייות מחבלים שהפריחו בלוני תבערה בדרום ובצפון רצועת עזה לעבר שטח ישראל.
בליווי רחפנים ומלטי"ם קטנים: המצוד אחר המחבל מאריאל נמשך; הוקם חמ"ל מיוחד
המרדף אחר המחבל שביצע את הפיגוע באריאל במהלכו נהרגו שנים ונוסף נפצע באורח קשה נמשך. המצוד מתמקד באזור הכפרים הפלסטינים הסמוכים לזירות הפיגוע בניסיון לתפוס חי או מת את המחבל שנלט עם נשק צבאי, שעלול לשמש אותו חלילה לפיגועים נוספים. כוח משימה מיוחד ייעודי שיבצע פעילות על בסיס מודיעין הוקצה למשימה, וחמ"ל מיוחד של הצבא והשב"כ הוקם על הגבעה שבין הכפרים ברוקין וא-דיכ.
– כוחות מיוחדים פועלים בתוך הכפרים על בסיס מידע מודיעיני. הכוחות מגיעים למקומות שיש מידע שמצביע על כך שהמחבל או אנשים שסייעו לו מסתתרים בהם. הם מבצעים מעצרים ומתחקרים את העצורים, מה שמוביל אותם ליעד הבא. הכוחות מקטינים כל הזמן את תא השטח שבו הוא יכול להסתתר וגם מפעילים עליו לחץ כל הזמן כדי לגרום לו לעשות טעות.
– במעגל הרחב יותר פועלים גם כוחות נוספים הסורקים את השטחים החקלאיים והפתוחים כדי לראות שאין תנועה של אנשים מסביב. הם סורקים את החממות וכל מקום שיכול להיות שהוא נמצא שם.
– במקביל יחידת תצפיות 636 מפעילה מל"טים קטנים ורחפנים שמלווים את הכוחות מלמעלה ומאבטחים את הכוחות שפועלים בתוך הכפרים במקרה שתתפתח הפרת סדר.
– ההערכה במערכת הביטחון שבשלב הנוכחי המחבל מקבל סיוע מגורמים נוספים בין אם הוא מתחבא בדירת מסתור, חורשה, מטעים או מערות, שהרי אין ספק, שמאז הפיגוע הוא ישן, אכל ושתה במקום מסוים – כך שמישהו בשטח בוודאי הגיש לו עזרה – גם אם ללא תכנון מוקדם.
– גורמי המודיעין בודקים את עברו של המחבל ואת מערכת קשריו השונים כולל קשרים רחוקים מהעבר. הניסיון מלמד שבדרך כלל המחבל הנמלט מסתייע באנשים אותם הכיר לפני, כאלה שאולי לא נמצאים במעגל הראשון של קרובי המשפחה, אבל שמערכת היחסים שלו בעבר איתם מספיק קרובה בכדי שיסמוך עליהם ויפנה אליהם לבקשת עזרה.
– במקביל, חמאס וגורמים קיצוניים נוספים ברשות הפלסטינית מסיתים ברשתות החברתיות וקוראים לעזור למחבל הנמלט.
– מקורות פלסטינים מציינים כי בדרג השטח מתקיים קשר רציף בין ראשי זרועות הבטחון מישראל והרשות הפלסטינית מאז הפיגוע, בהתאם למדיניות המוצהרת של יו"ר הרשות אבו מאזן כי למרות קיצוץ כספי הסיוע האמריקני, והפחתת העברת כספי המיסים מישראל בשל חוק הקיזוז, הרשות הפלסטינית תמשיך בתיאום הבטחוני עם ישראל.
בעקבות הפיגוע באריאל: חלק מעמדות השמירה הוגבהו מעל גובה הולכי הרגל * החשש במערכת הביטחון מהתחממות הגזרה בעקבות הפיגוע המשולב בשומרון, הוביל את הצבא לשינוי במיגון החיילים שניצבים בצירי התנועה. ע"פ הדיווח ב'ידיעות אחרונות', כחלק מהשינויים בעמדות השמירה, הוגבהו חלקן מעל גובה הולכי הרגל. במטרה להפריד בין החיילים לבין מחבל פוטנציאלי שעלול לצעוד לידם ולתקוף מטווח קצר. עמדות נוספות הוזזו, ואחרות עברו מיגון מחדש.
לראשונה מאז הירי לעבר גוש דן: התחדשו הפרות הסדר בגבול רצועת עזה
לראשונה מאז הירי לעבר גוש דן ביום חמישי חודשו אמש (שני) העימותים הליליים בסמוך לגדר הגבול ברצועת עזה. ההפגנות התקיימו אתמול בחמשה במוקדים שונים, כשאנשי חמאס מפקים על הנעשה בהם. * בנוסף, היום אחר הצהריים צפויים להתחדש העימותים מול קיבוץ זיקים, ויתקיים משט לקו הגבול הימי מול ישראל. בשבוע שעבר גם מוקד העימותים הזה בוטל על ידי חמאס ולא התקיימה בו פעילות.
– העימותים הופסקו בעקבות המשא ומתן המתנהל בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי בנוגע להבנות הרגיעה, וחזרתם מגיעה ככל הנראה בעקבות המשבר הכלכלי החריף ברצועת עזה המוביל לתסיסה משמעותית נגד חמאס שכוללת הפגנות ענק – אותן מדכא הארגון באלימות קשה. כשחמאס מנסה להסיט את האש לעבר הרשות הפלסטינית ולעבר ישראל
– מוקדם יותר אתמול אמר בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, כי ההתמהמהות וההשתהות של ישראל בביצוע הבנות הרגיעה תבאנה להמשך העימותים הליליים על גדר המערכת עד להסרת המצור בהתאם להבנות. * גם בכיר תנועת הג'יהאד האסלאמי, חאלד אל-בטש, אמר כי אין מנוס מהסלמת העימותים על הגדר.
דיווח בלבנון: אזרח לבנוני-קנדי נעצר בחשד שריגל עבור ישראל וניסה לחדור למדורים רגישים במערך המודיעין של חיזבאללה
בכלי התקשורת בלבנון דווח היום (שלישי) כי מנגנוני הביטחון המקומיים עצרו לאחרונה אזרח לבנוני המחזיק גם באזרחות קנדית, בחשד כי גויס על ידי שירותי המודיעין של ישראל וריגל אחר יעדים מודיעיניים, בין היתר של חיזבאללה בלבנון. עוד נטען כי הוטל עליו לגייס לבנונים נוספים על מנת שיחדרו למעגל הפנימי של חזבאללה ויאספו מידע ביטחוני לטובת ישראל על הטייס רון ארד
– לפי הדיווחים, החשוד שנעצר הודה בחקירתו כי גויס כבר בשנת 2013 על ידי סוכן לבנוני, שפעל עבור המודיעין הישראלי בתפקידים בכירים ובמשימות רגישות בתוך לבנון, ונמלט מהמדינה לאחר שחשד כי מנגנוני הביטחון הלבנונים עלו על עקבותיו. עוד סיפר בחקירתו כי מפעיליו במודיעין הישראלי הטילו עליו לגייס אזרחים לבנונים נוספים, במטרה להקים רשת ריגול ענפה ולחדור למדורים רגישים במערך המודיעין והביטחון של חיזבאללה ומנגנוני הביטחון הלבנונים לצורך איסוף מידע ביטחוני רגיש והעברתו לישראל.
בעזה מתכננים להחריף את טרור התבערה – "מטען עם פתיל השהייה"; בישראל מתכוונים לפגוע בראשי מערך הבלונים
תיעוד מעזה חושף כי ארגוני הטרור ברצועה מתכננים להחריף ולשדרג את טרור בלוני התבערה. בתיעוד ניתן לראות פיתוח החדש שנועד להגדיל את הנזק מהבערת השדות בעוטף עזה באמצעות מטען מתלקח המחובר לפתיל השהייה. * הזמן שלוקח לפתיל להפעיל את המטען המתלקח הוא כ-40 שניות, שזה הזמן הממוצע של מעוף הבלונים מעזה לשטח ישראל. ברגע שהמטען מתלקח באוויר, הוא שורף את החוט שמחובר לבלונים ונופל לקרקע. המטען ממשיך לבעור במשך שניות ארוכות ומצית את השטח שבו הוא נפל – וכך גורם לנזק רב יותר.
– מנגד, בישראל נערכים לקראת חידוש פעולות טרור הבלונים במהלך עונת האביב, בימים אלה ממש נערכים ניסויים בנטרול בלונים שנשלחים בעזה גם באמצעות רחפנים וגם באמצעות ירי מהקרקע. בנוסף מתכוונים בצבא לשנות את המדיניות כלפי מערך הבלונים ברצועת עזה. ולפגוע באנשים שמארגנים, קונים את הציוד, מתדרכים את המשגרים ואלה שמכינים את מנגנוני התבערה והנשק.
– במקביל, במספר חלקות בעוטף עזה, הסמוכות לגדר הביטחון, החל קציר מוקדם כשהחיטה עוד ירוקה, כדי למנוע הצתה קלה יותר של השדה – כשהיא כבר צהובה ויבשה. (החדשות12)
מדיני
המשבר בהר הבית: הפרלמנט הירדני דורש לגרש את השגריר הישראלי
על רקע ההסלמה בהר הבית סביב סוגיית שער הרחמים, ובעקבות החלטת בית המשפט הישראלי לחדש את צו הסגירה למתחם. הפרלמנט הירדני קיבל אתמול (שני) החלטה ברוב קולות, הקוראת לבית המלוכה ולממשלה הירדנית לגרש את השגריר הישראלי מהבירה הירדנית רבת עמון יחד עם הסגל הדיפלומטי כולו, ובנוסף להחזיר את השגריר הירדני בישראל ולסגור את השגרירות הירדנית בתל אביב. * יש לציין כי על אף שמדובר בהחלטה דקלרטיבית של הפרלמנט הירדני, שאינה מחייבת את הממשלה ברבת עמון (ישראל היום)
דיווח: 25 פעילי חמאס תקפו את דובר הפת"ח ושברו לו את העצמות; חמאס: "פתחנו בחקירה"
דיווח בעזה: 25 חמושים המזוהים עם חמאס תקפו אמש (שני) בברוטליות את דובר פת"ח ברצועה בסמוך לביתו בבית לאהיה, ושברו את ידו ורגלו. עקב פציעותיו, הועבר אבו סיף לטיפול נמרץ בבית חולים בעזה תוך שהוא מדמם, ושם הוענק לו טיפול רפואי. * דובר משרד הפנים של חמאס הגיב לתקרית: "מגנים את התקרית. פתחנו בחקירה".
– כזכור, בעקבות ההפגנות נגד שלטון החמאס ברצועת עזה, פרסם אבו סיף הודעה בשם פת"ח בה גינה את תקיפת האזרחים על ידי החמאס. "הפגיעה במפגינים בצורה ברוטלית ודיכויים באלימות קשה, תקיפת עיתונאים וחטיפת אזרחים – מהווים הפרה בוטה לכל החוקים, ופעילות נגד הערכים הלאומיים"
– בחמאס טוענים כי ההפגנות על המצב הכלכלי אורגנו בידי הפת"ח וכי היא נועדה לפגוע ביחסי חמאס עם פלגי אש"ף, לדבריהם "מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית תכננו תוכנית ביטחונית ותקשורתית בתיאום עם גורמים בינלאומיים במימון לא מוגבל שמטרתה לפגוע בעזה ובחמאס בצורה מקומית, אזורית ובינלאומית".

חוץ

אסון במוזמביק: סופת ציקלון פגעה במדינה, מאות הרוגים; סכנה נשקפת לחייהם של כחצי מיליון בני אדם – "ניצולים תפסו מחסה על צמרות עצים בזמן שהמתינו לחילוץ"
אסון טבע אדיר באפריקה: יותר מ-230 בני אדם נהרגו עד כה בסופת הציקלון שהיכתה החל מיום חמישי בלילה בדרום-מזרח אפריקה במהירות של כ-177 קילומטרים בשעה, והנשיא המקומי מעריך כי מספר הנספים יזנק לאלף. * מומחי מזג האוויר מטעם האו"ם הוציאו אזהרה חמורה, על סף ההיסטרית, וקראו לתושבים שנמצאים במסלול הסופה להיזהר מפני "אחד מאסונות מזג האוויר החמורים ביותר שחצי הכדור הדרומי ראה".
– המאמצים להגיע לנעדרים בזימבבווה, מוזמביק ומלאווי נמשכים גם היום (ג'). כוחות החילוץ העריכו הבוקר כי נשקפת סכנה לחייהם של כחצי מיליון בני אדם בעיר הנמל ביירה לאחר שכ-90% מהאזור נפגע בסופה או נחרב.
– נשיא מוזמביק טס מעל עיר הנמל ביירה וצפה בשיטפונות ובהרס. הוא סיפר שכפרים שלמים נעלמו וכי הוא ראה גופות רבות צפות במי השיטפונות של הנהרות פונגווה ובוסי שעלו על גדותיהם. לדבריו, ניצולים תפסו מחסה על צמרות עצים בזמן שהמתינו לחילוץ.
– אוהלים הוקמו כדי לתת מקלט לנפגעי הציקלון, ועשרות תושבים בכפרים באזור הגיעו לנקודות הסיוע. – חלקם נאלצו לצעוד כ-20 קילומטרים עד למקום מבטחים
– לדברי תוכנית המזון העולמית, לפחות 1.7 מיליון בני אדם היו במסלול של הציקלון במוזמביק ו-920 אלף איש הושפעו מהסופה במלאווי.
חמש שנים לסיפוח קרים: רוסיה תפרוס מפציצים גרעיניים בחצי האי; ארה"ב שוקלת לספק מערכות נ"מ לאוקראינה
יו"ר ועדת הביטחון וההגנה בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמר כי מוסקבה החליטה לפרוס מפציצים בחצי האי הקוריאני. זאת בתגובה לארצות הברית, שהציבה מערכות הגנה מפני טילים ברומניה. לדבריו, המפציצים מדגם Tu-22M3, המסוגלים לשאת פצצות גרעין, ייפרסו בבסיס האווירי גברדייסקוי. * במקביל, הנציג המיוחד של מחלקת המדינה האמריקנית לאוקראינה הודיע כי ממשלו בוחן אפשרות לספק לממשלת אוקראינה מערכות הגנה אווירית והגנת חופים, וכן להוסיף עוד מערכות טילים נגד טנקים מסוג ג'אוולין. הדברים נאמרו, ככל הנראה, על רקע ציון חמש שנים לסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה ובשל החשש האוקראיני מתקיפה נוספת של הרוסים שתוביל לאובדן שטחים.
דיווח: הקרע בין המלך סלמאן לבין בנו יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן מחריף – "המלך שלל סמכויות מיורש העצר שנעדר מישיבות"
יורש העצר הסעודי בחר להבריז בשבועיים האחרונים משתי ישיבות קבינט של שרי הממשלה הבכירים שנוהלו בראשות המלך זאת למרות שהוא הוזמן אליהן, ככל הנראה מחשש לביקורת קשה שתופנה נגדו במהלכן. בישיבה האחרונה שנמשכה שעתיים דן המלך באתגרים המרכזיים שעומדים בפני הממלכה, המלך העלה חששות מפני אובדן השקעות בערב הסעודית, בעיקר על רקע חיסול העיתונאי חאשוקג'י. בסיום הישיבה נשללו כמה סמכויות בתחום הכלכלה והאוצר מיורש העצר, כשאחד מיועציו של המלך שמונה לאחרונה יועץ לביטחון לאומי, יפקח באופן לא רשמי על תחום ההשקעות בשמו של המלך.
– בנוסף, יורש העצר הסעודי נעדר בשבועיים האחרונים משורה של פגישות עם נכבדים ודיפלומטים שהגיעו לאחרונה לממלכה, בהם שר החוץ הרוסי, ראש ממשלת לבנון, שגרירי הודו וסין, יו"ר ארגון הבריאות העולמי ובכירים נוספים. הנסיך גם לא נראה בשום תמונה ולא הוזכר בהצהרה רשמית של התקשורת בממלכה בתקופה האחרונה, פרט לדיווח מהשבוע שעבר על שיחת טלפון שקיים עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה.
– המתיחות בין המלך ליורש העתר גברה בסוף החודש שעבר, כשהמלך הקשיש ביקר במצרים והוזהר על-ידי יועציו שייתכן שיורש העצר רוקם מהלך נגדו. החשש של אנשיו היה כה גדול, עד שהצוות הביטחוני שליווה אותו למצרים הוחלף בצוות של נאמניו, כדי לוודא שנאמני הנסיך אינם יכולים לפגוע בו. העובדה שיורש העצר לא היה בין מקבלי הפנים של המלך עם שובו הביתה מדגישה את המתח ביניהם. (גרדיאן)
על רקע הדיווחים על הפילוג בממלכה הסעודית: המלך בחר לקרוא לכביש על שמו של יורש העצר; יורש העצר השתתף היום בישיבת ממשלה
על רקע הדיווחים בגרדיאן על מתיחות בינו לבין המלך ועל קיצוץ סמכויותיו (ראו ידיעה נפרדת), בן סלמאן נוכח היום (שלישי) בישיבת ממשלה (אחרי היעדרות משתי ישיבות ממשלה) ובנוסף החליט המלך לקרוא לכביש על שמו של יורש העצר מוחמד בן סלאמן (כאן)
– יצויין, כי חלק מהמומחים אומרים כי הדיווחים על קרע במשפחת המלוכה נופחו וכי יורש העצר הוא למעשה המלך, פרט לתואר הרשמי. אחרים אומרים כי ייתכן שיש סיבות אחרות להיעדרותו מאירועים ציבוריים וכי אביו נותר תומך נלהב שלו גם אחרי משברים קודמים, ועמדתו לא צפויה להשתנות.
יו"ר הפרלמנט הבריטי: לא ניתן לקיים הצבעה נוספת על הברקזיט אלא אם כן יהיו בו שינויים מהותיים
יו"ר הפרלמנט של בריטניה, ג'ון ברקו, הכריז אתמול (שני) כי לא יאפשר להצביע פעם נוספת ושלישית על הסכם הברקזיט של ראשת הממשלה, אלא יהיו בו שינויים משמעותיים. לדבריו, לא ניתן להעלות שוב את ההסכם אחרי שנדחה כבר פעמיים. * הממשלה הודיעה כי היא לוקחת בחשבון את ההצהרה והוסיפה כי היא לא הייתה מוכנה לה או עודכנה כי הוא עומד למסור אותה.
– לפי גורמים שונים ראשת ממשלת בריטניה, צפויה לחבר בקשה לדחיית הברקזיט לעוד חודשיים וחצי, עם אופציית הארכה לשנתיים. באיחוד הבהירו כי יסכימו להארכת הברקזיט רק אם לונדון תציג תכנית ברורה שתפתור את המבוי הסתום שאליו נקלעה הממלכה מאז ההחלטה על הברקזיט
הכורדים בסוריה: בקרוב מאוד נכבוש את המובלעת האחרונה של דאעש
הכוחות הסורים הדמוקרטיים, ארגון מורדים כורדים הנתמך על ידי ארצות הברית, הצהירו כי יסיימו "בקרוב מאוד" את ההשתלטות על המובלעת המאוכלסת היחידה שנותרה בשליטת ארגון דאעש בסוריה, באזור העיירה באגוז שליד הגבול המזרחי של המדינה עם עיראק. הם הודיעו בנוסף כי השתלטו על מחנה במובלעת ולכדו מאות לוחמים פצועים של ארגון הטרור. (רויטרס)

טורקיה: פתחנו במתקפה משולבת עם איראן נגד הכורדים בצפון עיראק; בטהראן מכחישים
שר הפני הטורקי הודיע אתמול בבוקר כי צבאות טורקיה ואיראן פתחו במבצע צבאי משותף נגד הכורדים בצפון עיראק, לדבריו, המבצע הוא "חלק ממאמצי טורקיה לחסל את הארגון הזה – לאחר שהצלחנו לחסום את מרבית חדירתם לגבולותינו" הוא אומנם, לא ציין את יעדי התקיפה, אך לא מן הנמנע כי הפעולה לא מסתכמת בשני צידי הגבול הארוך בין טורקיה לבין איראן, אלא גם זולגת לעיראק. עם זאת, בטהראן הכחישו את דבריו ואמרו כי הם לא היו חלק מהפעולה. * עד כה, הצבא הטורקי והצבא האיראני פעלו נגד הכורדים אבל בנפרד – כל אחת בהתאם לאינטרסים שלה. הטורקים התרכזו בהפצצת בסיסי PKK בצפון עיראק, ואילו האיראנים פעלו נגד PJAK – ארגון החיים החופשיים לכורדיסטאן, המסונפת ל-PKK, שהוקמה למען מאבק עבור אוטונומיה לכורדים באיראן ומתרכזת בפעולות צבאיות נגד משטר האייתוללות.
מחאת האפודים הצהובים: ממשלת צרפת אסרה על הפגנות בשאנז אליזה; מפקד המשטרה הודח
ראש ממשלת צרפת הכריז אתמול (שני) על איסור על הפגנות בשדרות השאנז אליזה בפריז, בעקבות ההרס שזרעו אנשי "האפודים הצהובים" בסוף השבוע האחרון האחרון. האיסור יוטל גם על מוקדים אחרים בשתי ערים נוספות. בנוסף לכך, מפקד משטרת פריז מישל דפלוש הודח ובמקומו ימונה דידייה ללמון, כשלשוטרים תהיה סמכות גדולה יותר בשטח לנקוט צעדים נגד המתפרעים ולפזר את ההמון. ראש הממשלה ביקר את ההוראות "הלא הולמות שניתנו לכוחות הביטחון לצמצום השימוש בכדורי גומי בעקבות מחלוקת שפרצו בשל הפציעות הרבות שגרמו אותם כדורים בהפגנות הקודמות" * ראש הממשלה אמר עוד כי "כל מי שמשתתף במחאה אסורה שמטרתה היא להרוס ולבזוז, מגן על הבוזזים, מעודד אותם או מפאר אותם בתקשורת, הוא שותף לדבר עבירה ויהיה עליו להתמודד עם ההשלכות"
רוחאני קורא לאזרחי איראן: הטילו קללות על ישראל, ארה"ב וסעודיה
נשיא איראן חסן רוחאני קרא אתמול (שני) לאזרחי המדינה להטיל קללות על ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית על רקע המשבר הכלכלי החריף במדינה. הוא האשים את וושינגטון ובעלות בריתה במצב, שהחמיר מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכים הגרעין במאי ולהטיל מחדש סנקציות על טהראן. "הטילו את כל הקללות שלכם על מי שגרם למצב הנוכחי", אמר רוחאני, שלא פירט באיזה קללות עליהם להשתמש. (AP)
דיווח: לפריצה לשגרירות הצפון קוריאנית בספרד אין קשר לשום ממשל זר
ה'וושינגטון פוסט' מדווח כי ארגון חשאי הפועל להפלת משטרו של קים ג'ונג און בקוריאה הצפונית בשם "ההגנה האזרחית של צ'אולימה", ומכונה גם "מדינת ג'וסון החופשית" אחראי לפשיטה על השגרירות בספרד בחודש שעבר, בדיווח נאמר כי הארגון לא פעל בשיתוף פעולה עם שום ממשלה, וכי שירותי הביון של ארצות הברית היו מסתייגים במיוחד מלהיות מעורבים בתכנית בשל התזמון הרגיש שלה – לפני הפסגה השנייה בין קים לנשיא דונלד טראמפ בווייטנאם.
בכיר בצבא האמריקני אמר בוועידה בנושא פירוק מנשק גרעיני, כי תוכנית הטילים של איראן מחלישה את האזור ו"מעלה את הסכנה למירוץ חימוש אזורי". כמו כן, הבכיר טען כי הדבר יביא ל"שגשוג הטילים הבליסטיים האיראניים וארגוני הנשק הבלתי חוקיים"
בלגיה: בעקבות איום טלפוני על פצצה בבניין הסמוך לסניף של האיחוד האירופי בבריסל, כ-40 בני אדם פונו מהמקום וחלק מהרחוב נחסם
הולנד: שלושה בני אדם נהרגו אתמול (שני) וחמישה נוספים נפצעו מירי בחשמלית בעיר אוטרכט במרכז הולנד, התוקף נמלט באמצעות מכונית מהזירה, ורק לאחר מצוד של מספר שעות שכלל שלשה מסוקים שהועלו לאוויר הוא נתפס. * לאחר הירי העלתה הממשלה את רמת איום הטרור באזור אוטרכט לגבוהה ביותר והאבטחה הוגברה בנמלי תעופה ובאתרים ציבוריים מרכזיים ברחבי הולנד. * המשטרה והתובע מסרו כי בעקבות מכתב שנמצא ברכבו של החשוד בירי, הם חוקרים אם מדובר באירוע טרור
סין: תאונת רכבות חריגה בהונג קונג גרמה אתמול (שני) לעיכובים ברשת שבה התחבורה שבה משתמשים כשישה מיליון איש מדי יום. הרכבות היו ריקות בזמן התאונה משום שהן בדקו מערכת איתות חדשה. * נהגי שתי הרכבות פונו לבית חולים והנוסעים נקראו להשתמש באמצעי תחבורה חלופיים או בקווים אחרים. * הרשויות באזור המנהלי המיוחד של סין פתחו בחקירה.
קוריאה: דיפלומט צפון קוריאני טען כי במהלך הפסגה בהאנוי, "ארה"ב העלתה את הטיעון המגוחך שהסרת סנקציות לא תתאפשר לפני פירוק מנשק גרעיני". כמו כן טען שאין הצדקה להטלת הסנקציות במלואן מאחר והם עצרו את ניסויי הטילים במהלך 15 החודשים האחרונים
קזחסטן: נשיא המדינה פורש אחרי שלושה עשורים * נשיא קזחסטן נורסולטן נאזארבייב הודיע היום (שלישי) כי הוא פורש מהנהגת המדינה וזאת אחרי שלושה עשורים. (וואלה)

בעולם

גרמניה: ילד בן 9 חילק לתושבים את החסכונות של הוריו
ילד בן ה-9 הסתובב בעיירת מגוריו באד וילבל, דפק על דלתות התושבים וחילק למי שפתח את הדלת שטרות של 50 יורו (כ-200 ש"ח). הוא הסביר למי ששאל שהוא מצא את הכסף ליד הבית שלהם, ורצה להיות ילד טוב ולהחזיר להם אותו. למרבה הפלא היו מי שהסכימו לקחת את הכסף, וחלק אף גמלו לו בכך שנתנו לו סכום קטן יותר של כסף. * מסע ההתרמה הסתיים כשאחד השכנים החל לחשוד והזעיק את המשטרה. הילד סרב לספר לשוטרים מאיפה השיג את הכסף, אבל לאחר שדיברו עם הוריו, אלו הבינו לחרדתם שכל חסכונותיהם נעלמו. הם סיפרו לשוטרים ששמרו את הכסף – 2,700 יורו במזומן (כ-11,000 ש"ח) – בתוך מזוודה בבית. * בתיק שנשא איתו הילד היו חסרים כ-260 יורו (כ-1060 ש"ח), כך שההשארה היא שהוא הצליח לחלק כסף לחמישה אנשים לפחות. דובר של המשטרה קרא לתושבים שקיבלו כסף מהילד להחזיר אותו לבעליו המקוריים: "ההורים ישמחו לקבל את החסכונות שלהם חזרה". אך נכון לעכשיו, אף אחד עדיין לא החזיר את השטרות שקיבל. (מעריב)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן