Skip to content

נדחתה הצעה לכפות פירוז גרעיני על ישראל

ביומה האחרון של ועידת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ניסתה איראן להעביר הצעת החלטה, שנועדה להכניס את ישראל למסגרת המדינות שבהן תפעל סבא"א לפירוז גרעיני. 58 מדינות הצביעו נגד הצעת איראן. רק תשע מדינות תמכו בה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביומה האחרון של הוועידה השנתית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, דחתה הוועידה ניסיון איראני להעביר הצעת החלטה אנטי ישראלית, שתסיט את תשומת הלב מאיראן – לישראל. איראן ניסתה לקדם מהלך מתריס להכנסת שינויים חד צדדיים בנושא פירוק נשק גרעיני בעולם בכלל והחלטה בנושא פיקוח המערך הגרעיני של סבא"א.

על פי השינוי שהיא דרשה, היתה הוועידה אמורה לצרף להחלטותיה גם את הדרישה לפעול לפירוז גרעיני, שתציב את ישראל תחת אור הזרקורים. 58 מדינות התנגדו להצעת השינוי האיראנית – ורק תשע מדינות הצביעו בעד. גם מדינות שהדגישו את תמיכתן בפירוז גרעיני של המזרח התיכון, כמו דרום אפריקה וברזיל, התנגדו להצעה האיראנית. בין המתנגדות להצעה היו ארצות הברית, בריטניה, צרפת ורוסיה – ארבע המדינות בעלות נשק גרעיני, שהתנגדו בנימוק שסבא"א אינה הפורום הנכון להחלטות מסוג זה.

הנציג האיראני על המסכים בוועידת סבא"א
הנציג האיראני על המסכים בוועידת סבא"א (מתך דף הפייסבוק של IAEA)

במהלך הוועידה, הכריז ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, ד"ר שאול חורב, על תרומה ישראלית לסבא"א למען שדרוג מעבדת הפיקוח של הסוכנות במתקן שבסייברסדורף (אוסטריה). בוועדה לאנרגיה אטומית אומרים, כי תרומה זו משקפת את מדיניותה של ישראל, הדוגלת בחיזוק יכולות הפיקוח של סבא"א מול מדינות סוררות. כמו כן, בשולי הוועידה נחתם הסכם מסגרת בילטראלי בין ישראל לסבא"א בנושא שיתוף פעולה טכני בתחום היישומים הגרעיניים למטרות שלום ולנכונותה הגוברת של ישראל לסיוע למדינות אסיה והפסיפיק.

ד"ר שאול חורב עמד בראש משלחת ישראל לוועידה ועמו נציגים של הוועדה לאנרגיה אטומית ומשרד החוץ. בנאומו התייחס חורב לחקירות המתמשכות של סבא"א באיראן וסוריה, הנמצאות בהפרה חמורה של מחויבויותיהן על פי הסכמי הפיקוח עם סבא"א וחברותן באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT). ד"ר חורב התייחס לאיומים שמשמיעה איראן כנגד ישראל וקרא לקהילה הבינ"ל לגנות איומים אלה ולפעול לעצירת תכנית הגרעין הצבאית של איראן. ד"ר חורב גם הדגיש, כי כל ניסיון לכפות על ישראל השתתפות בוועידה לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני, באמצעות החלטה בוועידת סבא"א – הוא חסר תוחלת.

בסופו של דבר החליטו הרוסים למשוך את הצעתם ולא להעלותה להצבעה. בוועידה נדחה גם ניסיון של מדינות ערב ואיראן לקדם בסדר יומה של הוועידה סעיפים, שמטרתם לייחד לרעה את ישראל, ובעיקר תחת הכותרת: "יכולות הגרעין של ישראל". כמו בשנה שעברה, נמנעו לבסוף מדינות ערב להגיש הצעת החלטה בנושא, מחשש שלא תזכה לתמיכת הרוב. במקום זה התקבלה בוועידה החלטה מסורתית בנושא "יישום פיקוח סבא"א במזה"ת". ישראל נמנעה בהצבעה על החלטה זו, כפי שעשתה גם בשנים קודמות.

בוועדה לאנרגיה אטומית אומרים, כי ישראל מביעה תקווה שבעתיד מדינות ערב תבחרנה בדרך של דיאלוג והידברות עם ישראל בנושאים אלה, ולא במהלכים חד צדדיים אשר מטרתם לנגח את ישראל בזירה הבינ"ל.

בינתיים אישר הלילה הסנאט האמריקני, ברוב של 90 מול מתנגד יחיד, הצעת החלטה לפיה ארצות הברית תעשה כל שביכולתה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני. עם זאת, מדובר בהצעת החלטה שאינה מחייבת והמחוקקים הדגישו כי אין להסיק מקבלת ההחלטה אישור לפעולה צבאית או הצהרה על פתיחה במלחמה נגד איראן. מאחורי ההצעה עומדים סנאטורים משתי המפלגות הגדולות וכן הסנאטור העצמאי ג'ו ליברמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן