Skip to content

אוֹנוֹרֶה דוֹמיֶה: סאטיריקן בפריז – תערוכה חדשה בניחוח צרפתי במוזיאון ישראל

אקטיביסט חברתי בפריז של אמצע המאה ה-19. הקריקטוריסט שסיפק בידור ושעשוע מעל דפי העיתונים מדי יום, נחשב בקרב חבריו האמנים, לאמן דגול. דרך הקווים השנונים שלו הוא הביע את הביקורת הנוקבת שלו על המציאות החברתית והפוליטית הרקובה. הצייר אונורה דומייה היה מהפכן ולוחם פוליטי אמיץ, אשר הטיל את עצמו לתוך אירועי תקופתו. באמצעות ציוריו הוא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעבור בני תקופתו בפריז, הוא היה קריקטוריסט שסיפק בידור ושעשוע מעל דפי העיתונים מדי יום; בעבור חבריו האמנים, הוא היה אמן דגול, שגוף יצירתו האדיר חורג הרבה מעבר לגבולות המדיום שפרסם אותו. הצייר אונורה דומייה היה מהפכן ולוחם פוליטי אמיץ, אשר הטיל את עצמו לתוך אירועי תקופתו, נלחם על אמונותיו ולקח חלק פעיל במאבק לעיצוב הפוליטיקה בת זמנו. מגוון רחב מיצירותיו ניתן לראות כעת בתערוכה חדשה במוזיאון ישראל, ירושלים

 

היצירה "מאדאם גרגנטואה — טיפוס מומלץ לקרנבל הקרוב", משנת 1868. צילום יח"צ באדיבות מוזיאון ישראל.

אונרה דומיה (1879-1808) היה צייר צרפתי ואמן גרפי בעל מעורבות עמוקה בהתפתחויות הפוליטיות והחברתיות של תקופתו. הייתה לו יכולת יוצאת דופן לקלוט את המחוות וההבעות האנושיות הדקות ביותר, ואותן הוא תיאר בקריקטורות הידועות שלו, שאותן הדפיס באמצעות לוחות אבן על סמך זיכרונו בלבד. באמצעות הדפסיו, ציוריו ופסליו, ביטא דומייה סימפטיה רבה לעניים ולאנשי השוליים.  

דומיה היה אמן פורה ביותר, ובמשך כ-50 שנות פעילות יצר כ-4,000 הדפסי אבן, 100 הדפסי עץ וכ-300 ציורי שמן. בנוסף יצר כמה עשרות פסלים ומאות רבות של ציורים בצבעי מים. המושא היחידי של מפעל חיים אדיר זה היה האדם – שאותו דומיה לעולם לא התעייף מלתאר, על כל צדדיו, נטיותיו, ענייניו ומעשיו. 

אונורה דומייה , צילום פורטרט על ידי נאדאר, 1910. מקור הצילום: ויקיפדיה.

דומייה היה אמן של אמנים, שראו בו אמן דגול. כל בני תקופתו האחרים התייחסו אליו כאל קריקטוריסט  בלבד אבל דומיה היה בלי ספק מהפכן אמיץ, שנלחם על אמונותיו והשתתף במאבק על עיצוב השלטון בזמנו. הדפסי־האבן שלו משקפים את המהפכות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות הגדולות שהתרחשו בצרפת באמצע המאה ה־19. הוא בורך בכישרון לחשוף את האיכויות, החולשות והמוסר של המין האנושי, והשכיל לבטא את מאפייניו הבלתי משתנים של האדם, אשר צולחים את כל השינויים השלטוניים, האופנות המתחלפות והמנהגים המקומיים. כמו עמיתיו הריאליסטיים, הוא דגל בתיאור החיים כפי שהם ועסק רבות בתיאור מצוקות חברתיות ופערים מעמדיים. יכולותיו אלה הן סוד כוחה של יצירתו, שגם במאה ה־21 מצחיקה ומעוררת את מי שרחוק מצרפת וממה שהתחולל בה לפני למעלה מ־150 שנה.

 יכולותיו אלו הן סוד כוחה של יצירתו, אשר מדברת אל הצופה של המאה ה-21 ממש כמו שדיברה אל הקורא של המאה ה-19. 

התערוכה החדשה בוחנת, דרך יצירתו הגרפית יוצאת הדופן של דומייה, את המבט רחב היריעה שהוא מספק על החיים בפריז במאה ה-19, ומעניקה הצצה אליהם לצופה בן זמננו. היצירות שנבחרו מציגות את מגוון הנושאים שבהם עסק ואת התפתחותו מאמן צעיר לבוגר. בהדפסיו הייחודיים ניתן למצוא את תמצית ההיסטוריה של התקופה, האופנות החולפות והתמורות הפוליטיות האדירות.

התערוכה מתבססת על אוסף ההדפסים של מוזיאון ישראל ומציגה את מגוון הנושאים שהעסיקו את האמן. היות שזמן הצגתן של היצירות מוגבל מטעמי שימור הן יוחלפו בתוך כמה חודשים, והמבקרים בתערוכה בפעם הבאה יזכו לראות יצירות אחרות.

אוֹנוֹרֶה דוֹמיֶה: סאטיריקן בפריז

מוזיאון ישראל, ירושלים

6 בספטמבר 2021 – 15 במאי 2022

  •  אוצרת: אפרת אהרון
  •  מעצבת: רונית צ'רניקה
  •  אולם לאמנות אימפרסיוניסטית ע״ש לוטה וולטר פלורשיימר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן