Skip to content

ברוב עצום תוכר הלילה הרשות הפלסטינית כמדינה משקיפה

כ-150 מדינות יתמכו היום בהכרה ברשות הפלסטינית כמדינה במעמד של משקיפה באו"ם. מדינות ספורות בלבד יצביעו נגד. הדיון יתקיים סמוך לחצות שעון ישראל. בדרגים המדיניים בישראל מנסים למזער את חשיבות העניין ולטעון כי מדובר בהישג סמלי בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני 65 שנה בדיוק, בכ"ט בנובמבר 1947 החליטה עצרת האומות המאוחדות בלייק סקסס על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית. היום – באותו תאריך בדיוק – צפויה ישראל לנחול את אחת התבוסות הדיפלומטיות הגדולות בתולדותיה:  הפלסטינים יזכו להכרה כמדינה במעמד משקיפה" באו"ם, ברוב עצום של כ-150 מדינות נגד מדינות ספורות בלבד שיצביעו נגד. הדיון יתקיים סמוך לחצות שעון ישראל.

(צילום: אתר האו"ם, מארק גרטן)
מאמצי ישראל וארה"ב כשלו. אבו מאזן ובאן קי מון (צילום: אתר האו"ם, מארק גרטן)

את הדיון יפתח יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ואחריו יעלה לבמת העצרת הכללית של האו"ם שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כדי לשאת את דברה של מדינת ישראל.

מאמציה של ישראל לבלום את הסחף בעמדותיהן של מדינות אירופה כשלו. בשלב זה הודיעה רק מדינה אירופית אחת – הולנד –  כי תצביע נגד הבקשה הפלסטינית. במכתב ששלח שר החוץ ההולנדי לפרלמנט נאמר כי שלום בר-קיימא באזור יושג רק אם ישובו ישראל והפלסטינים למשא ומתן לדון בפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

אולם עצרת האו"ם. כאן תתקיים ההצבעה על צירוף הרשות הפלסטינית כ"מדינה שאינה חברה" (צילום: ויקימדיה)
אולם עצרת האו"ם. כאן תתקיים ההצבעה על צירוף הרשות הפלסטינית כ"מדינה שאינה חברה" (צילום: ויקימדיה)

בישראל מקווים כי גם צ'כיה וגרמניה תצטרפנה למתנגדות בהצבעה, לבקשת הפלסטינים – אך כפי שזה מסתמן עתה, גרמניה לא תתמוך בבקשתם של הפלסטינים לשדרג את מעמדם באו"ם אך גם לא תתנגד – ותעדיף להימנע בהצבעה. דובר ממשלת גרמניה הודיע במסיבת עיתונאים בברלין, כי אף שארצו מעוניינת בעמדה אירופית אחידה ככל האפשר, אין בכוונתה של גרמניה להצביע בעצרת האו"ם בעד הצעת ההחלטה. גם בריטניה תימנע בהצבעה. שר החוץ שלה, וויליאם הייג, הודיע אתמול בפרלמנט כי ארצו תתמוך בבקשתם של הפלסטינים לשדרג את מעמדם באו"ם – רק אם תקבל ערבויות פומביות שישובו לשולחן המשא ומתן עם ישראל ולא יגישו תביעות נגד ישראלים לבית הדין הבין-לאומי בהאג.

בראש המדינות המתייצבות לצידה של ישראל ניצבת ארצות הברית. שרת החוץ קלינטון אמרה אתמול כי הדרך למדינה פלסטינית עוברת דרך ירושלים ורמאללה – ולא דרך ניו-יורק. דוברת משרד החוץ בוושינגטון ויקטוריה נולנד אמרה לפני כן כי הפלסטינים עושים טעות וכי אסור לאיש לשגות באשליה שההחלטה הצפויה בעצרת תגשים את משאלתם של הפלסטינים למדינה משלהם, השוכנת בשלום לצד ישראל.

הנשר הפלסטיני: הרשות תוכר כמדינה במעמד משקיפה, אך דגלה לא יתנוסס עדיין מול בניין האו"ם
הנשר הפלסטיני: הרשות תוכר כמדינה במעמד משקיפה, אך דגלה לא יתנוסס עדיין מול בניין האו"ם

במאמץ אחרון לנסות ולשנות את עמדת הפלסטינים נפגשו אתמוןל תת-שרת החוץ וויליאם ברנס והשליח למזרח התיכון דיוויד הייל, עם אבו-מאזן וניסו לשווא לשכנעו להימנע מלהגיש את הבקשה לעצרת האו"ם תמורת הבטחה כי הנשיא אובמה יפעל בשנה הבאה לכונן מדינה פלסטינית בדרך של משא ומתן.

גם קנדה הודיעה כי תצביע נגד הבקשה הפלסטינית. ראש הממשלה סטיבן הרפר אמר כי ארצו לא תתמוך בשום קיצורי דרך שנועדו להגשים את פתרון שתי המדינות בלי הסכם שלום. גם גואטמלה ומיקרונזיה יתנגדו לבקשת הרשות הפלסטינית.

אוסטרליה הודיעה כי תימנע. כלי תקשורת בקנברה הבירה דיווחו כי ראש הממשלה ג'וליה גילארד התכוונה להצביע נגד בקשת הפלסטינים אך חבריה למפלגה אילצו אותה לשנות את עמדתה.

לעומת זאת, הודיעו כבר ספרד, נורווגיה, דנמרק, שווייץ, אוסטריה, איטליה, יוון ואירלנד כי יתמכו בבקשה הפלסטינית. גם הודו, רוסיה וסין יתמכו – וזאת, בנוסף, למדינות הגוש הערבי והמוסלמי.

בדרגים המדיניים בישראל מנסים למזער את חשיבות העניין ולטעון כי מדובר בהישג סמלי בלבד וכי מדובר בהחלטה שאין לה שום משמעות משום שרק מועצת הביטחון יכולה לאשר הקמת מדינה. זאת, למרות שעד לפני מספר ימים איימו שרים בכירים בישראל במיטוט הרשות הפלסטינית (שר החוץ אביגדור ליברמן) ובמניעת העברת כספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית (שר האוצר יובל שטייניץ).

[related-posts]

שר החוץ, אביגדור ליברמן, נמצא בדרכו לארה"ב, לכנס "פורום סבן לדמוקרטיה". הוא יפתח את ביקורו בניו-יורק שם ייפגש עם מזכ״ל האו״ם, באן קי-מון. השר ליברמן ייפגש בוושינגטון גם עם המזכירה לביטחון המולדת של ארה״ב, ג׳אנט נפוליטנו ויקיים פגישות נוספות. לפני צאתו לארה"ב אמר השר כי ״על אף שמובטח לפלסטינים רוב בהצבעה, הם אלה שייצאו בסופו של דבר המופסדים הגדולים מן המהלך בשטח. המהלך הזה רק מגביר את המחלוקות ומרחיק את הצדדים זה מזה״.

מזכיר הממשלה צבי האוזר אמר הבוקר ליומן הבוקר של רשת ב', כי המהלך הפלסטיני באו"ם ירחיק את השלום ומדגיש כי הפלסטינים חייבים להבין כי שלום במזרח התיכון יושג רק במשא ומתן ישיר ולא בצעדים חד צדדיים. הוא כינה את פעולת הפלסטינים "הפרה מהותית של ההסכמים הבין-לאומיים עם ישראל" ואמר: "זו שבירת כלים שתאפשר לממשלת ישראל לנקוט כל צעד שתראה לנכון כדי להגן על האינטרסים שלה".

1 Comment

  1. הניה
    29 בנובמבר 2012 @ 21:42

    עולם צבוע!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן