Skip to content

אובמה: "הדריכו אותי ללכת רק על הקו המסומן האדום"

כך אמר הנשיא אובמה בדרך למערכת כיפת ברזל, ונתניהו השיב לו: "אתה תמיד מדבר על קווים אדומים". נשיא ארה"ב התקבל בנתב"ג בטקס מדויק, לפי כל כללי הפרוטוקול, על ידי נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ומאות מוזמנים ועיתונאים. אחר כך צפה במערכות כיפת ברזל, חץ 2, חץ 3 וב"שרביט קסמים" ונרמז לו: אנחנו רוצים עוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בטקס מדויק לפי כל כללי הפרוטוקול, התקבל נשיא ארה"ב בנתב"ג. קיבלו אותו מאות מוזמנים ועיתונאים. אובמה צפה במערכות כיפת ברזל, חץ 2, חץ 3 וב"שרביט קסמים".

לקראת השעה 12 בצהריים התקרב מטוס אייר פורס 1 לחופי ישראל ומטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי קיבלו את פניו וליווהו בדרכו לנתב"ג. בשעה 12:12 נגעו גלגלי המטוס הנשיאותי על המסלול והוא החל להסיע על הקרקע לעבר רחבת טקס קבלת הפנים. בשעה 12:24 התקרב המטוס לשטיח האדום ואז החלו תרועות החצוצרות – הראשונה ליו"ר הכנסת אדלשטיין, השנייה לנשיא פרס, השלישית לראש הממשלה נתניהו, שהתקרבו לקצה השטיח, לקבל את פני אובמה.

תצוגה של כיפת ברזל לנשיא אובמה (צילום: דף הפייסבוק של ראש הממשלה)
תצוגה של כיפת ברזל, טילי החץ ושרביט קסמים לנשיא אובמה (צילום: דף הפייסבוק של ראש הממשלה)
אובמה ונתניהו מסירים ממעילים (צילום: דף הפייסבוק של ראש הממשלה)
אובמה ונתניהו אחריו מסירים את המעילים (צילום: דף הפייסבוק של ראש הממשלה)

בתוך כמה דקות הוסע גרם המדרגות לעבר פתח המטוס הנשיאותי, הדלת נפתחה וכעבור זמן קצר ירד במדרגות נשיא ארה"ב, מחייך חיוך רחב, כשברקע הושמעו צלילי השיר "אור" של שושנה דמארי. למטה חיכתה לו פמליית המכובדים הישראלית. הוא לחץ את ידיו של פרס ואמר: "מה שלומך חבר? אני מתרגש, נהדר להיות פה". לאחר השמעת ההמנונים, סקרו אובמה ופרס משמר כבוד של חיילי צה"ל, מכל החילות של הצבא.

טקס מדויק ומרשים (צילום מסך)
טקס מדויק ומרשים (צילום מסך)

פירגן לליבני וללפיד

ראש הממשלה נתניהו הצטרף לשניים וכולם צעדו, ל"צלילי ירושלים של זהב", ללחוץ ידיהם של 50 חברי סגל א', המורכב, בין השאר, משרי הממשלה, ראש עיריית ירושלים, רבנים, ואנשי דת נוצרים ומוסלמים. כשלחץ אובמה את ידיהם של השרים ציפי ליבני ויאיר לפיד, הוא אמר להם "אשמח לעבוד איתכם". הוא סיפר כי התרשם מאוד מהישגו הפוליטי של לפיד ואמר לו שאשתו אמרה להגיד לו, שיזהר ממה שחלם עליו. "אני שמח לראות אותך. בטח עוד יהיה לנו זמן לדבר", אמר אובמה שוב ללפיד לפני שהמשיך בדרכו.

אובמה בפתח המטוס הנשיאותי (צילום מדף הפייסבוק של ראש הממשלה)
בחיוך רחב. אובמה בפתח המטוס הנשיאותי (צילום מדף הפייסבוק של ראש הממשלה)

אחר כך עברו לנאומים. פתח אותם הנשיא פרס, אחריו דיבר נתניהו ולבסוף נאם אובמה, שפתח במילים "שמח לשוב לארץ".

"קווים אדומים"

כשסיים אובמה את לחיצות הידיים לסגל א', הוא הועבר לרכבו והוסע לעבר הרחבה שבה עמדה מערכת כיפת ברזל ולידה מערכות חץ 2 וחץ 3 ושרביט קסמים. בסיור השתתף עמיר פרץ השר להגנת הסביבה, ששימש שר ביטחון בממשלת אהוד אולמרט ואישר את פיתוחן של המערכות האלה וראש מפא"ת. חלק מהדרך לעבר מערכות הנשק עשתה הפמלייה ברגל ואובמה אמר לנתניהו: "הדריכו אותי ללכת רק על הקו המסומן האדום" ונתניהו ענה לו "אתה תמיד מדבר על קווים אדומים".

ייחודית בעולם

את ההסברים על המערכות ההגנה האלה, הממומנות על ידי מימשל ארה"ב, סיפקו לאובמה הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ ומפקד חיל האוויר האלף אמיר אשל, שאמר לאובמה שמערכת כיפת ברזל היא הייחודית בעולם, ומפקד מערך ההגנה האווירית, תת אלוף שחר שוחט. הנשיא האמריקני הוזמן לקרון לצפות בסימולציה של הפעלת כיפת ברזל, שאותה הציג מפקד הסוללה שהגנה על נתיבות במבצע עמוד ענן. לאחר מכן נפגש אובמה, לבקשתו, עם 11 לוחמי כיפת ברזל מצטיינים.

אובמה בוחן את מערכות הנשק (מקור: שגרירות ארה"ב)
אובמה בוחן את מערכות הנשק (מקור: שגרירות ארה"ב)

רוצים מימון נוסף

הביקור בכיפת ברזל ובשאר מערכות ההגנה מפני טילים, מסביר יותר מכל את עומק היחסים בין שתי המדינות, אך גם מרמז על רצונה של ישראל להמשיך ולזכות במימון האמריקני. כיום יש לחיל האוויר חמש מערכות כיפת ברזל ורוצים להגיע ל-10 מערכות כאלה. במקביל מעוניינים להמשיך ולפתח את מערכת "שרביט קסמים", להגנת העורף מפני טילים בטווחים בינוניים ולהמשיך ולפתח את מערכת חץ 3 המשוכללת. בלי מימון אמריקני אין אפשרות להמשיך בהצטיידות ובפיתוחים הנוספים. כלומר, הראו לנשיא אובמה מה עשינו בכסף שניתן ורמזו לו "אנחנו רוצים לקבל עוד".

מרין 1

בסיום הביקור ולאחר לחיצות ידיים הוריד הנשיא אובמה את מעילו ונתניהו מיהר לעשות זאת גם. אובמה נכנס למסוק הנשיאותי מרין 1 והמריא לעבר ירושלים, כשמסוקו מלווה בעשרות מסוקים של הצבא האמריקני וחיל האוויר הישראלי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן