Skip to content

הממשלה אישרה את הסכם השמים הפתוחים

הממשלה ייפתה את כוחם של שר החוץ ושר התחבורה לחתום וליישם את ההסכם עם האיחוד האירופי. הממשלה החליטה גם לאשר השתתפות נוספת בסכום של 5 מיליון שקל בתקציב אבטחת התעופה של חברות התעופה הישראליות. המלונאים מברכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה ברוב גדול את הסכם התעופה האירופי – ים-תיכוני בין מדינת ישראל לבין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו ('השמיים הפתוחים'), למרות השביתה של עובדי חברות התעופה, שכמה מאות מהם הפגינו מול משרד ראש הממשלה. השביתה זוכה לתמיכה הדוקה של ההסתדרות והעומד בראשה עופר עיני. 16 שרים תמכו בהצעה ושלושה שרים בלבד התנגדו – עמיר פרץ, יצחק אהרונוביץ וסופה לנדבר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי שר האוצר ושר התחבורה יתייחסו תוך 45 יום לשאלות שעלו בדיון. רה"מ בנימין נתניהו, אמר במהלך הדיון: "מטרת הרפורמה שאישרנו היום היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת. אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנדונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל".

(צילום: יח"צ)
ההסכם אושר למרות השביתה. הפגנת העובדים בירושלים (צילום: יח"צ)

בהצעת המחליטים שהובאה לממשלה נכתב כי: "הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל למדינות האיחוד האירופי, שתאפשר את הוזלת מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ופתיחת יעדי טיסה חדשים בכל רחבי מדינות האיחוד, ללא הגבלה… כמו כן, יאפשר ההסכם להגדיל את התיירות הנכנסת וכתוצאה מכך לסייע לחוסנו של המשק. הסכם שמים פתוחים כולל בתוכו מנגנון יישום הדרגתי למשך כחמש שנים, וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה.

הממשלה החליטה לייפות את כוחם של שר החוץ ושר התחבורה לחתום וליישם את ההסכם עם האיחוד האירופי.

בנוסף לכך החליטה הממשלה, בהמשך להחלטת ממשלה מספר 4026 מיום 25 בדצמבר 2011, לאשר השתתפות נוספת בסכום של חמישה מיליון שקל בתקציב אבטחת התעופה של חברות התעופה הישראליות.

בהקשר זה ציין שר התחבורה ישראל כץ, כי אחוז ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון הועלה עד לגובה של  80%, זאת כפועל יוצא של חתימה על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. בנוסף לכך, נקבעה השתתפות נוספת בהיקף של חמישה מיליון שקלים בשנה, בכל אחת מהשנים הקרובות.

שר האוצר יאיר לפיד אמר במהלך הדיון: "רפורמת השמים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק, אלא להפך".

10 אלפים מקומות עבודה חדשים

לפיד ציין כי התאחדות התעשיינים מעריכה שיווצרו כ-10 אלפים מקומות עבודה חדשים וכי ייצור מקומות עבודה הוא אחד היעדים המרכזיים שהציב משרד האוצר במרכז סדר היום שלו.

שר האוצר הזכיר כי ההסכם ייכנס לתוקפו רק בעוד שנה (אפריל 2014) ואמר כי לאחר אישור ההסכם יחל דיאלוג עם חברות התעופה, על מנת לאזן בין ההתייעלות המתחייבת לבין צרכי חברות התעופה הישראליות, עובדיהן וצרכי הביטחון בטיסות לישראל וממנה.

השר כץ: יום חג לאזרחי ישראל

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ציין כי ההצעה שאושרה היא בשורה חשובה ויום של חג לאזרחי ישראל, שיוכלו בקרוב לנסוע לאירופה במחירים מוזלים. "מדובר בהחלטה הראשונה של הממשלה החדשה, שנועדה להוריד את יוקר המחייה בישראל" הוסיף כץ.

שר התחבורה ישראל כץ. עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים
שר התחבורה ישראל כץ. עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים

שר התחבורה ציין בישיבת הממשלה כי ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל וייצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור הישראלים. לדבריו, ההסכם אמור לצרף את ישראל לחלק מהעולם התעופה האירופי, ויהפוך את הטיסות למוצר שווה לכל נפש. בנוסף לכך הוא יפתח בפני ישראל כ-500 שדות תעופה בכל רחבי אירופה, ללא כל הגבלה.

יישום ההסכם ימשך 5 שנים

השר כץ הדגיש, כי יישום ההסכם יימשך כחמש שנים, במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. ההסכם כולל, בין השאר, התאמה בין חלק מדיני הטיס של ישראל והאיחוד האירופי בתחומי בטיחות הטיסה, הגנת הסביבה. הגנת הצרכן ובקרה אווירית ומבטיח אימוץ סטנדרטים מתקדמים במשק התעופה הישראלי.

תועלת כלכלית

שר התחבורה ציין בישיבה, כי במהלך השנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים שהצביעו על תועלות כלכליות ממשיות כתוצאה מיישום מדיניות תעופה ליברלית של שמים פתוחים, מהבדיקות עולה, כי הנהגת שמים פתוחים בתוך מדינות האיחוד האירופי, הגדילה את מספר צמדי הערים שביניהם יש קשר תעופתי ישיר ב- 74%, בין השנים 1992-2000.

כתוצאה ממדיניות השמים הפתוחים, צנחו תעריפי הטיסות  בשנים אלה ב-34% ושיעור הגידול השנתי בהיקף הנוסעים גדל ב-9% בשנה בין השנים 1998-2002, לעומת 4.8% לשנה בין השנים 1990-1994.

השר כץ ציין, כי במסגרת ההחלטה הוגדל בהדרגה אחוז ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון עד לגובה של 80%, זאת, כפועל יוצא של חתימה על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. בנוסף לכך, נקבעה השתתפות נוספת בהיקף של חמישה מיליון שקלים בשנה, בכל אחת מהשנים הקרובות.

השר כץ הוסיף,  כי במהלך השנים האחרונות נערכו עשרות ישיבות בנושא השמים הפתוחים בשקיפות
מלאה, כאשר נציגי חברות התעופה הישראליות וגורמים נוספים שימשו כמשקיפים במשא ומתן ויכלו להעביר באופן שוטף הערות על הדברים שסוכמו.

השר כץ מתח ביקורת על ההסתדרות 

במהלך הישיבה מתח השר כץ ביקורת על ההסתדרות המנסה, לדבריו, למנוע מהנהלת אל על רה-ארגון בחברה. "מאז שאל על הופרטה, לא נעשה שום רה-ארגון בחברה ומנהליה לא השכילו להערך למבנה התחרותי החדש. באל על על יש 40 מטוסים ו-6,000 עובדים, ואילו בחברה אייר ברלין יש 200 מטוסים ו-9,000 עובדים. לפי השוואה זאת היו צריכים להיות באל על 30,000 עובדים", הוסיף כץ.

שר התיירות לנדאו: נזכה לתנועת תיירים ערה

שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו. לאשר ההסכם, תוך הגנה על החברות הישראליות
שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו. להבטיח איתנות חברות התעופה

שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו שתמך בהסכם אמר כי: "ממשלת ישראל קיבלה החלטה נכונה עבור אזרחי ישראל, עבור כלכלת ישראל ועבור תעשיית התיירות בארץ. אני רוצה לברך ולחזק את אנשי משרד התיירות, ובראשם המנכ"ל, נועז בר ניר, על הובלה אמיצה של המהלך. בתוך זמן קצר נזכה לראות תנועת תיירים ערה לארץ, הגדלת ההכנסות לקופת המדינה ותעשיית תיירות המייצרת מקומות עבודה רבים בערים ובפריפריה".

החלטה זו, שיוזמתה החלה בתקופת כהונתו של מנכ"ל משרד התיירות לשעבר, אלי כהן ב-2006, יוצאת כיום לדרך על רקע תקופה לא קלה לתעשיית התיירות, בה היא חווה ירידה במספר התיירים בהשוואה לשנים האחרונות. זאת, בעיקר בעקבות השפעות מבצע "עמוד ענן" ועקב היעדר תקציב מדינה, שגורם לצמצום בהשקעה בשיווק ישראל בחו"ל.

במשרד התיירות מדגישים כי לצד הגברת התחרות, עמדת המשרד היא שעל המדינה למצוא דרך להבטיח את איתנותן של חברות התעופה הישראליות במסגרת ההסכם החדש.

המלונאים מברכים

התאחדות המלונות בישראל קיבלה בברכה את החלטת הממשלה, ראשה ושריה, לאשר את הסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי, לאחר למעלה משלוש שנות דיונים ומו"מ.

נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן. הממשלה גילתה נחישות. ((צילום: עירית רוזנבלום)
נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן. הממשלה גילתה נחישות. ((צילום: עירית רוזנבלום)

לדברי עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "אנו, המלונאים, מוקירים את החלטת הממשלה, שהכירה בחשיבות אישור הסכם התעופה לעתידה של הכלכלה הישראלית בכלל ולתעשיית התיירות בפרט. עמידתה הנחושה של הממשלה מול מסכת הלחצים שהופעלו עליה וחתימת ההסכם, מאפשרת לישראל להתמודד בשוק התיירות העולמי כיעד תיירות אטרקטיבי".

פדרמן הוסיף כי הוא משוכנע שאישור ההסכם יביא לכניסה מיידית של למעלה מ-250,000 תיירים נוספים, המשקפים מחזור הכנסות למדינה של מעל מיליארד שקל ויצירת 10,000 משרות תעסוקה חדשות, מספרים אשר ילכו ויגדלו בעתיד. "הסכם 'שמים פתוחים' הינו צעד חיוני לקידום תעשיית התיירות בישראל ולעידוד התיירות הנכנסת", הדגיש פדרמן.

מחברת איזי ג'ט נמסר, כי היא מקדמת בברכה את החלטת ממשלת ישראל לאשר את הסכם שמים פתוחים. "איזי ג'ט, הרואה עצמה שותפה לטווח ארוך של ישראל, הודיעה מספר פעמים על רצונה להרחיב את השירות לישראל מיעדים נוספים באירופה בהיחתם הסכם שמים פתוחים. הסכם שמים פתוחים יאפשר לאיזי ג'ט להביא תיירים נוספים לישראל ולחזק את תעשיית התיירות הישראלית. איזי ג'ט רוצה להודות גם לנציבות האירופית על המאמצים בקידום ההסכם, שהוא טוב לכל הצדדים".

מאל על נמסר: "בהמשך לשביתה שהוכרזה על ידי ההסתדרות ולאור הודעת ההסתדרות לפיה נבחנים המשך הצעדים כתוצאה מהחלטת הממשלה לאישור הסכם השמיים הפתוחים, מבטלת אל על בשלב זה את הטיסות אשר תוכננו לצאת עד השעה 21:00 בערב. ביחס לטיסות האמורות לצאת במועד מאוחר
יותר, הנכם מתבקשים להתעדכן באתר אל על".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן