Skip to content

נתניהו: "החמאס הוכה קשות ולא השיג אף אחד מיעדיו"

שר הביטחון, יעלון: "גם כשהותקפנו מבית בעת הלחימה נשכנו שפתיים, והמשכנו לנווט לפי מצפן ולא לפי שבשבת הרוחות. ליברמן: "כל עוד חמאס שולט בעזה אי-אפשר להגיע להסדר מדיני". ראש המועצה לביטחון לאומי, יוסי כהן: "יצרנו כאן מציאות שיש בה פוטנציאל למציאות חדשה ולאופק מדיני חדש. ייתכן שנוכל להחזיר את הרשות הפלסטינית לרצועת עזה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החמאס הוכה קשות ולא השיג אף לא אחד מהתנאים שהציב להפסקת אש. אם הוא יחדש את הירי  – נגיב עוד יותר חזק משהגבנו. אנחנו ערוכים לכל אפשרות". כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים שקיים הערב ביחד עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ועם הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ.

נתניהו, יעלון וגנץ בביקור שערכו היום בבסיס חיל האוויר (צילום: חיים צח/לע"מ)
נתניהו, יעלון וגנץ בביקור שערכו היום בבסיס חיל האוויר (צילום: חיים צח/לע"מ)

עם זאת נמנע נתניהו מלהתחייב כי  האש לא תחודש. "מוקדם לומר אם נשיג את היעד לרגיעה ממושכת, אבל הפגיעה בחמאס מגדילים את הסיכוי שהיעד הושג", אמר. "חמאס הופתע מעוצמת התגובה שלנו להפרת האש האחרונה. הוא חשב שניכנע לתנאים שלו, ולא נכנענו".

"החמאס הוכה קשות", אמר נתניהו. "השמדנו את מערך המנהרות ההתקפיות שבנה במשך שנים. הכנסנו את הכוח הקרקעי למטרה הזאת – ומשדווח לנו על ידי הצבא שהמשימה הזאת הושלמה, משכנו את הכוחות אחורה כדי למנוע מחמאס את האפשרות להרג חיילינו, לחטיפת חיילינו או לפציעת חיילינו – מטרות שמאוד ייחל להן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנה את הישגי צה"ל בעימות עם החמאס: "כאלף מחבלי האויב נהרגו – כולל בכירים ואפילו בכירים מאוד בצמרת הפיקוד שלו. השמדנו אלפי רקטות, משגרי רקטות, אמצעי ייצור לרקטות ונשק אחר, מאגרי תחמושת, מאות עמדות פיקוד ושליטה. סיכלנו גם ניסיונות חמאס לפגוע בנו מהים, האוויר והיבשה ומעל הכל סיכלנו באמצעות מערך כיפת ברזל ניסיון קטל המוני באזרחי ישראל.

"אופק מדיני אפשרי"

"חמאס ספג את המכה הקשה ביותר מאז הקמתו", אמר נתניהו. "חמאס ספג גם פגיעה מדינית: חמאס דרש נמל ימי – לא קיבל. דרש שדה תעופה – לא קיבל. דרש את שחרור משוחררי עסקת שליט שחזרו לכלא בעקבות רצח הנערים – לא קיבל. הוא לא קיבל בעצם שום תנאי. הוא דרש את שיקום המוסדות שפירקנו ביו"ש, משכורות וכסף מאיתנו – הוא לא קיבל שום תנאי שהציב".

שלישיית מובילי "צוק איתן" במסיבת העיתונאים (צילום: חיים צח/לע"מ)
שלישיית מובילי "צוק איתן" במסיבת העיתונאים (צילום: חיים צח/לע"מ)

על האפשרויות המדיניות שנוצרו עקב המבצע, אמר נתניהו: "השינוי האזורי של הכוחות המתונים במזרח התיכון יוצר אופק מדיני אפשרי למדינת ישראל. אני חושב שהוא טומן בחובו אפשרויות חדשות למדינה שלנו. אנחנו בהחלט ננסה לקדם אפשרויות אלה בצורה אחראית ומפוקחת כפי שנהגנו עד כה. האם נשיג את היעד לרגיעה ממושכת? מוקדם לומר, אך הפגיעה הקשה בחמאס ובארגוני הטרור והיכולת למנוע התעצמות מחודשת שלהם ע"י הבקרה בגבולות – מגדילים את הסיכוי שהיעד יושג".

בתשובה לשאלה כיצד ינהג כלפי אבו מאזן אמר נתניהו: "היינו שמחים לראות את כוחותיו של אבו מאזן נכנסים לרצועת עזה ולא את כוחות חמאס נכנסים ליהודה ושומרון. אבו מאזן צריך לבחור באיזה צד הוא נמצא. אנחנו מקווים שהוא ימשיך לדגול בהסכם עם ישראל ובתהליך מדיני עם ישראל".

נתניהו הזהיר את החמאס מחידוש הירי: "לא נסבול טפטופים על שום חלק של מדינת ישראל. מה שהגבנו עכשיו – נגיב עוד יותר חזק ואנחנו ערוכים לכל אפשרות".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר: "רצועת עזה אינה נראית כפי שנראתה ערב המבצע, ולא בכדי השיח שם, ובחמאס, הוא שיח של כעס ותסכול, שיח שמדבר על שיקום של עשר שנים לפחות. כשיתפזר האבק מעל רצועת עזה, יופנו לא מעט שאלות קשות לראשי חמאס בעקבות המכה הקשה, חסרת התקדים, שהנחיתה עליהם ישראל.

"אני מבקש להדגיש, אזרחי ישראל – אל תתרשמו מדברי הרהב של ראשי חמאס, שנאמרים רגע אחרי יציאתם מהבונקרים התת קרקעיים, ממקומות מסתור אזרחיים בהם בתי חולים, בתי ספר ומרפאות וכשסביבם אזרחים – נשים וילדים – כמגן אנושי", אמר שר הביטחון. "גם הם יודעים כי חמאס ספג מכה קשה. גם הם יודעים כי פנו בעל כורחם להפסקת אש בנתיב שלא רצו בו. גם הם יודעים כי אם יעזו לאתגר אותנו שוב, המכה שיספגו תהיה קשה עוד יותר".

"גם כשהותקפנו מבית נשכנו שפתיים"

שר הביטחון מתח ביקורת על השרים, חברי הקבינט, שמתחו ביקורת במהלך המלחמה על ניהול המערכה. "מבצע 'צוק איתן' נוהל, בהובלת ראש הממשלה, בתבונה, באחריות ובשיקול דעת", אמר השר יעלון. "טובתם של אזרחי ישראל עמדה לנגד עינינו במהלך ימי הלחימה. גם ברגעים קשים ידענו כי אנו עושים את הדבר הנכון, והוא השבת השקט והביטחון לאזרחי ישראל.

"גם כשהותקפנו מבית בעת הלחימה נשכנו שפתיים, והמשכנו לנווט לפי מצפן ולא לפי שבשבת הרוחות. ידענו כי אנו מובילים מערכה כדי להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל. מי כמונו, שכל חיינו הבוגרים לחמנו ופעלנו למען ביטחונם של אזרחי ישראל, מבינים את חשיבות המשימה, את גודל האחריות".

שר הביטחון יעלון בסימולטור הטיסה. "אל תתרשמו מדברי הרהב" (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יעלון בסימולטור הטיסה. "אל תתרשמו מדברי הרהב" (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

השר יעלון התייחס גם לביקורת שנמתחה על הרמטכ"ל גנץ מכיוונים שונים. "אני יודע, הרמטכ"ל, שבמהלך ימי הלחימה ספגת לא אחת ביקורת שאינה עניינית ואינה הוגנת", אמר. "כמי שמכיר אותך שנים ארוכות כלוחם וכמפקד עתיר זכויות שאת מרבית שנות חייך הקדשת למען ביטחונה של המדינה, אני מבקש כאן, בשמם של אזרחי ישראל, להודות לך על שהובלת את צה"ל בנחישות אך גם באחריות עצומה. אתה וקציני צה"ל הבכירים".

שר הביטחון אמר עוד: "אנו מתחייבים כי נפיק את הלקחים הנדרשים מהמבצע, תוך ידיעה והבנה כי הדרך בה אנו מובילים את מדינת ישראל היא דרך בוגרת, אחראית ושקולה. ידענו במהלך המבצע לזכות בלגיטימציה בינלאומית חשובה. פעלנו בתבונה בכל פעם שהוצעה הפסקת אש, וכך טענו את מצבר הלגיטימציה הבינלאומית. רק הנהגה אחראית מבינה את תמונת המציאות המורכבת, את הצורך בגיבוי בינלאומי, את היכולת להפעיל את הצבא בעוצמות שכאלו אך עם זאת לזכות במרחב תימרון בינלאומי.

"איננו משלים את עצמנו. אנו חיים במזרח התיכון, וייתכן כי נצטרך לשוב ולפעול נגד חמאס וארגוני הטרור האחרים. אם נידרש לכך – נכה בהם בעוצמה קטלנית כפי שהכינו בהם במהלך המבצע".

הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, אמר: "אנחנו נמצאים לאחר 50 ימי לחימה בזירה הדרומית שהצטרפו לשבועות של פעילות מבצעית רחבת היקף בפיקוד המרכז והשבתם של הבנים שנחטפו ונרצחו. הפעולה בדרום הייתה מורכבת בזירה מאוד מורכבת מבחינה מבצעית, מבחינת התשתית האורבנית שבה, מבחינת ההתארגנות של גופי הטרור שבה. היא גם הייתה מאוד מורכבת למיטב שיפוטי מבחינה אסטרטגית ומדינית.

"במהלך השבועות האחרונים פעלנו בצורה רציפה, מתמשכת, תוך מיצוי יכולות צה"ל שנבנו לאורך שנים", המשיך גנץ. "תוך מיצוי היתרונות היחסיים שיש לנו בהגנה, בהתקפה, תוך שילוב נכון ובזמן של פעילות אווירית בצד פעילות יבשתית, ימית. בשילוב איכותי ביותר של מודיעין, אוויר, יבשה, אש, תמרון, סיוע קרבי ומרכיבים לוגיסטיים", אמר הרמטכ"ל. 

קודם לכן מתח שר החוץ, אביגדור ליברמן, ביקורת נוקבת על תוצאות הלחימה. "כל עוד החמאס שולט בעזה אי-אפשר להבטיח לאזרחי ישראל ביטחון ואי-אפשר להגיע להסדר מדיני". קבע שר החוץ, אביגדור ליברמן, בדברים שפרסם היום בעמוד הפייסבוק שלו.

"חמאס הוא לא פרטנר". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"חמאס הוא לא פרטנר". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"חמאס הוא לא פרטנר להסדרה מכל סוג שהיא, לא מדינית ולא ביטחונית", קובע ליברמן. "אי-אפשר ואסור לסמוך על רוצחים שפלים. לכן, אנו מתנגדים להפסקת אש שבחסותה יוכל החמאס להמשיך ולהתעצם וינהל מערכה נוספת נגד ישראל בעיתוי שיהיה לו נוח. כל עוד שלטון החמאס לא מוגר – איום הטילים והמנהרות נשאר. אנו חייבים לעמוד על-כך שלחמאס לא יהיה שום הישג מדיני בזכות הפסקת האש הזו.

 "גם תהליך מדיני אמיתי ואפשרות לפריצת דרך אסטרטגית יהיו אפשריים רק אחרי שנצליח לשחרר את המזרח התיכון ואת הפלסטינים מאיום החמאס (ואף אחד לא יעשה זאת במקומנו)", קובע שר החוץ. "אסור לתת שום הישג לחמאס. בחמאס צריך להילחם ללא פשרות".

"יתכן שנוכל להחזיר את הרש"פ לרצועת עזה"

 לעומתו אומר סגן שר החוץ צחי הנגבי כי חמאס הובס צבאית ומדינית ונכשל בהשגת היעד העליון שהציב לעצמו – הסרת המצור מעל עזה. במשדר "בחצי היום" ברשת ב' אמר הנגבי לאסתי פרז כי לא יוקמו נמל ימי ושדה תעופה בעזה וכי יהיה פיקוח הדוק על האספקה שתועבר לעזה. לדבריו, ראש הממשלה העדיף שלא לפתוח במהלך קרקעי נרחב ברצועה אלא להכריע את חמאס באמצעות מכה אווירית קשה, כדי למנוע הרג מיותר של חיילים.

הנגבי ציין כי בזכות "כיפת ברזל" נכזבה תקוותו של חמאס לשבור את העורף הישראלי באמצעות ירי כבד של רקטות וטילים. הנגבי הדגיש כי ישראל תמשיך לפתח גם את מערכת "שרביט קסמים" ליירוט רקטות וטילים לטווח בינוני עד ארוך, כדי לנטרל את האיום הנשקף מארגון חיזבאללה.

יוסי כהן: יתכן שהרש"פ תחזור לרצועת עזה (צילום: באדיבות לשכת רה"מ)
יוסי כהן: יתכן שהרש"פ תחזור לרצועת עזה (צילום: באדיבות לשכת רה"מ)

יוסי כהן, ראש המועצה לביטחון לאומי ולשעבר סגן ראש המוסד, אמר היום בראיון לתוכנית "עושים צהריים" בגלי צה"ל, עם יעל דן, כי ייתכן שבעקבות מבצע "צוק איתן" הרשות הפלסטינית תחזור לשלוט על עזה. "הקורבנות לא היו לשווא", אמר כהן, "אני חושב שיצרנו כאן מציאות שיש בה פוטנציאל למציאות חדשה ולאופק מדיני חדש". הוא הוסיף כי ישראל נכנסת לדיון בתיווך מצרי כדי לפתח את החזון הבא, וכי "ייתכן שנוכל להחזיר את הרשות הפלסטינית לרצועת עזה".

כהן הוסיף כי העולם כולו מבין שרצועת עזה בדמותה לא יכול להמשיך להתקיים. "לכן בעזה לא יקבלו נמל ימי אלא אם כן יוכרז פירוז", הוא אמר, "לכן הם לא יקבלו אפילו בורג אחד אלא אם כן נבין שהוא לא גורם להתעצמות בנשק של חמאס".  לדברי כהן, אבו מאזן "מבין מצוין" את האלטרנטיבה שישראל עומדת להציע, לפיה כל עוד חמאס ממשיך להיות מוגדר כארגון טרור, יש לפרק אותו מנשקו.

 ראש המועצה לביטחון לאומי אמר עוד כי ב-50 ימי המבצע ישראל השיגה הישגים משמעותיים, בזמן שהחמאס סיים את "צוק איתן" מובס לחלוטין. "החמאס חטף מהלומה קשה מאין כמותה, מהלומה שלדעתי הוא לא חלף מעודו", אמר בראיון. "ההכרזה על מבצע צוק איתן הגיע אחרי חודשים של הכנות", הוסיף כהן, "היינו מוכנים למבצע הזה.

"אני חושב שמעמדו של של חמאס עומד להיחלש באופן משמעותי בחודשים הקרובים – הארגון הזה יצא מהמשבר הזה כשבידיו אין שום דבר, כלום", אמר ראש המועצה לביטחון לאומי. הוא הוסיף כי בחמאס מבינים שמעבר לפגיעה האנושה שנפגעו, "החיים ברצועת עזה לא ישתפרו בזכותו לא בשלוש שנים האחרונות ולא בחמש שנים האחרונות. החמאס לא השיג לאזרחיו דבר".

גם השר נפתלי בנט, יו"ר מפלגת הבית היהודי, מפרסם היום את עמדותיו בעמוד הפייסבוק שלו וקורא להתנגד למדינה פלסטינית.

"אין סליחה לנסיגות ובריחות"

"זה הזמן לעמוד ולהצדיע לצה"ל ולחיילים על ההקרבה, המסירות והרעות שהפגינו בתקופת הלחימה. אין צבא כזה בעולם, אין פקודה שהוא לא יודע לבצע, ואין לנו תקומה בלעדיו", כותב בנט.

על חגיגות הניצחון של החמאס כותב בנט: "ראיתי את בכירי החמאס יוצאים וחוגגים. את התמונות של החגיגות שלהם עוד ישדרו בימים אחרים לזכרם. האמת פשוטה: חמאס הביא על עמו מוות והרס חסר תקדים. נחשפנו לאוייב המקדש את ההרג, הרג חיילים, הרג ילד בן 4, הרג אנשים תמימים, מתוך חינוך שיטתי להרג".

בנט ממשיך וכותב: "חמאס נבחר בדרך דמוקרטית ע"י הפלסטינים. אבו מאזן, יו"ר הרשות, יושב עם חמאס בממשלת אחדות, מממן משכורות לרוצחים ונושא באחריות למה שחווינו כאן. גם איתו נבוא חשבון. זה הזמן גם להגיד: הזיית המדינה הפלסטינית התפוגגה במנהרות של עזה. אשליית החזרה לקווי 67 עפה עם הטילים שנורו אלינו מקווי 67,  אליהם נסוגנו במסגרת הבריחה מגוש קטיף. מדינה פלסטינית אם היתה קמה , הייתה מחסלת את כלכלת ישראל, סוגרת את נתב"ג, הופכת את ראש העין וכפר סבא ל'עוטף שומרון'.

"בעולם של דעאש וחמאס, חיזבאללה ואש"ף, אין אלטרנטיבה לעוצמה, ואין סליחה לנסיגות ובריחות משטח, וכל מי שעוד בעד מדינה פלסטינית, ראוי שיגיד: ראיתי, טעיתי, תיקנתי. אנו לא מפחדים מדרך ארוכה. מה שלא הושג היום יושג בפעם הבאה. זה הזמן להרים את הראש, להיות גאים במה שאנחנו. אנחנו נישאר חזקים, אין לנו ברירה אחרת".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג על דברי נתניהו: "ראינו נאום ניצחון עגום של ראש ממשלה שלא השכיל לנצל את הישגי צה"ל ואיבד את אמון הציבור הישראלי ובעיקר את זה של תושבי הדרום ועוטף עזה". לדבריו: "הצבא ניצח, אך הממשלה כשלה ונפעל על מנת להחליפה, להציג נחישות מדינית לצד שמירה על ביטחון ישראל וחתירה אמיתית לשלום". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן