Skip to content

סופית: ההצבעה בעניין הגז הטבעי בוטלה הלילה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא הצליח לגייס את הרוב הדרוש לו להעברת ההחלטה - וייתכן אף שההצבעה תידחה למועד לא ידוע, אם ייכשל בגיבוש הרוב הדרוש. ליברמן, שבתחילה חשבו עי יתמוך, הודיע בצהריים כי יתנגד: "פראיירים אנחנו לא נהיה. נתנגד לפרוצדורה. שלא יצפו שהגב שלי ישמש טרמפולינה. אם ראש הממשלה חרד למשק הגז, שיורה לשר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופית: ההצבעה על סוגיית הגז הטבעי בוטלה הלילה ונדחתה למועד בלתי ידוע. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הצליח לגבש רוב שיעביר את ההחלטה במליאת הכנסת.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לדחות את ההצבעה על העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה. ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור בתוך זמן קצר, מיד עם השלמת הניסוח המשפטי שעליו עמלים בשעות אלה, ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה".

ליברמן. טרמפולינה פוליטית - הוא לא (צילום: רפי מיכאלי)

ליברמן. טרמפולינה פוליטית – הוא לא (צילום: רפי מיכאלי)

עוד נמסר בהודעה: "ראש הממשלה משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מסרה בתגובה: "מה שהתרחש היום והלילה במליאת הכנסת מעיד כאלף עדים על התנהלותו השערורייתית והבלתי ניתנת להצדקה של נתניהו. אפילו בני בריתו לא יכלו לתמוך בהסתרת מתווה הגז מהציבור ומהכנסת, בדריסת הממונה על ההגבלים ובגזל כל כך קיצוני ומובהק של משאבי הטבע ששייכים לכולנו".

במשך כל הערב ניסה ראש הממשלה, ללא הצלחה, לגייס את הרוב הדרוש ושלושת השרים שהכריזו כי לא ישתתפו בהצבעה – משה כחלון, יואב גלנט וחיים כץ – הודיעו, למרות הלחצים שהופעלו עליהם, כי  לא ישנו את דעתם. גם שר הכלכלה אריה דרעי לא נעתר ללחצים להסכים לחתום על העברת הסמכויות של הממונה על ההגבלים העסקיים – אליו.

נתניהו, שצוטט ב"גלובס" כמי שהגדיר את המאבק הפוליטי על הגז כ"קרב חייו", השווה את המצב שבו נתונה סוגיית הגז, למשבר הכלכלי של יוון: "ישנה מדינה לא רחוקה מאיתנו שנמצאת במשבר כלכלי עמוק ואני מאחל לה בכל לב שתצא מזה", אמר בישיבת סיעתו. "אך אם הייתי נוקט כראש ממשלה וכשר אוצר במדיניות כלכלית פופוליסטית – היינו בדיוק במצבה של יוון. אנחנו צריכים לנהוג היום באחריות. מתווה הגז הוא מתווה אחראי וטוב ששובר את המונופול ויזרים לקופת המדינה מאות מיליארדים של שקלים – לחינוך, לרווחה, לבריאות ולצרכים נוספים. זה הזמן לגלות מנהיגות ואחריות. צריך לקדם ולאמץ את המתווה".

מי שטרף את קלפיו האחרונים של נתניהו, היה יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן. נתניהו עוד קיווה שליברמן וסיעתו יתמכו בו, בשל תמיכתם העקרונית במתווה עסקת הגז. אולם בישיבת סיעתו הודיע ליברמן סופית כי לא יתמוך בעמדת הקואליציה.

"עמדתנו בנושא הגז היתה עקבית- התנגדות לדוח ששינסקי. חשוב למדינה לפתח מהר את משק הגז. אני תומך בכל ליבי במתווה", אמר ליברמן. "עוד בכנסת ה-18 כשעוזי לנדאו היה שר האנרגיה והנושא הגיע להצבעה בממשלה ישראל ביתנו הייתה היחידה שכל חמשת שריה התנגדו למסקנות הדוח. אני חושב שאין דבר יותר חשוב כרגע לישראל גם בהיבטה הכלכלי וגם במדיני וגם הביטחוני מאשר הגז. לכן אני תומך בכל מאודי במתווה.

"ההסכם הוא טוב ואני מברך את כולם כולל היזמים שהלכו כברת דרך ארוכה", המשיך ואמר ליברמן. "מה שלא טוב הוא ההשתלטות העוינת של קבוצה קומוניסטית על השיח הכלכלי. מה שאנחנו שומעים משלי יחימוביץ'. זה פופוליזם ובולשביזם".

ואז הטיל ליברמן את הפצצה והודיע כי לא יתמוך בעקיפת הסמכויות של הממונה על ההגבלים העסקיים: "כל אחד מסיבות אלקטורליות לא רוצה להצביע ומצפים שאנחנו נהיה להם סולם. פראיירים אנחנו לא נהיה. נתנגד לפרוצדורה. שלא יצפו שהגב שלי ישמש טרמפולינה. אם ראש הממשלה חרד למשק הגז, שיורה לשר הכלכלה לחתום".

גם יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הודיע שלא יתמוך: "מה שעולה היום לכנסת אינו מתווה הגז, אלא החלטת הממשלה להעביר את סמכויות שר הכלכלה. לזה אנחנו נתנגד. אנחנו נצביע היום נגד מפני שלא יעלה על הדעת שהדיון הכלכלי הכי חשוב מזה עשרים שנה יתקיים במחשכים, בלי שהכנסת תקבל הזדמנות להכיר את הפרטים".

עם זאת הודיע לפיד: " יש עתיד לא תתנגד למתווה הגז המוצע, אבל רק אם יתמלא תנאי אחד, שאותו העברנו לראש הממשלה: התנאי שלנו הוא שהמתווה יכלול את האפשרות לפיקוח על המחירים. לא ייתכן שיחתמו על הסכם כזה, שיוצר מונופול, בלי שלמדינה תהיה אפשרות לפיקוח על המחירים. אם תהיה אפשרות לפיקוח מחירים, נתמוך במתווה הגז. אם לא תהיה אפשרות לפיקוח, נתנגד למתווה הגז בכל כוחנו".

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג: "נתניהו קובר את הגז של הציבור הישראלי במחשכים. אם הוא אוהב את זה ואם לא- ישראל היא עדיין מדינה דמוקרטית. ובמדינה דמוקרטית סוגייה גורלית מהסוג הזה חייבת להגיע להכרעה בשקיפות מלאה ובדיון ציבורי פתוח. חברות וחברי הכנסת של הקואליציה נשמעים יותר ויותר כמו תוכים צייתנים, כמו חיילים בצבא שלא ברור על מי הוא מגן. הם היו מוכנים להצביע על הסכם שלום נסתר? על יציאה למלחמה שאף אחד לא מסביר על מה ומול מי?

הקרקס הזה מבזה את כבודה של הכנסת ומעוות את הדמוקרטיה בישראל וראוי שייפסק בהקדם".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לראש הממשלה, מזכיר הממשלה והמשנה ליועמ"ש בקריאה להאריך את פרק הזמן הקצר במיוחד שהוקצה להליך השימוע הציבורי ולהכנת המלצות על ידי צוות השרים. התנועה טוענת כי פרק הזמן הזה – אין בו די כדי לאפשר קבלת החלטה מושכלת על ידי צוות השרים והממשלה.

בתנועה טוענים כי מדובר בפרק זמן שאף אינו עולה על 3 שבועות, – ובפרק זמן זה אין אפשרות לקבל החלטה עניינית ואף לא להגשים את מטרות השימוע הציבורי, שכן לא יעלה בידי הציבור להביא את מלוא טענותיו בפני צוות השרים, ולא יכול לעלות בידי צוות השרים (והצוות המקצועי) לגבש עמדה על בסיס הערות אלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן