Skip to content

ראש המוסד הנכנס, יוסי כהן: "האיום האיראני הופך למשמעותי יותר"

בטקס חילופי ראש המוסד התווה יוסי כהן, בקצרה, את עיקרי התפיסה שלפיה יפעל. "איראן ממשיכה לקרוא להשמדת ישראל, משכללת את יכולותיה הצבאיות ומעמיקה את אחיזתה באזורנו", הדגיש יוסי כהן. "שלוחות הטרור שלה הן אמצעי להשגת מטרות אלו", אמר. "מדינת ישראל שוכנת במוקד הרעש שפוקד את המזרח התיכון בשנים האחרונות. הקנאות של האיסלאם הקיצוני שוטפת מדינות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

. כך אומר ראש המוסד החדש, יוסי כהן, עם כניסתו היום לתפקיד. היום התקיים טקס חילופי ראש המוסד,  במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד היוצא תמיר פרדו, ראש המוסד הנכנס יוסי כהן, ראשי אגפים, לוחמים ועובדי הארגון במטה המוסד.

טקס חילופי ראש המוסד בתל אביב. ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא תמיר פרדו וראש המוסד הנכנס יוסי כהן. (צילום - קובי גדעון/לע''מ)
טקס חילופי ראש המוסד בתל אביב. ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש המוסד היוצא תמיר פרדו וראש המוסד הנכנס יוסי כהן. (צילום - קובי גדעון/לע''מ)

"נולדתי בירושלים – דור שמיני למשפחה שנמצאת בארץ ישראל כ-200 שנים", אמר ראש המוסד הנכנס, יוסי כהן, עם כניסתו לתפקיד. "אני זוכר היטב את ירושלים החצויה שלפני מלחמת ששת הימים, ואת בירתנו המאוחדת לאחר המלחמה. ב-32 שנות שירותי במוסד, זכיתי למלא תפקידים מרתקים – בארץ ובחו"ל.

"עבודתו של איש המבצעים במוסד עתירת אתגרים וסכנות. עבודתו של איש המטה במוסד – בטכנולוגיה, בלוגיסטיקה, במודיעין, בניהול המשאב האנושי, בהכנת הכוח – חיונית לא פחות. כל אחד ואחת מאיתנו – בשטח ובמטה כאחד – חייבים להיות חדים, ממוקדים, נחושים ומחויבים למשימה.

"ההצלחה של כל מבצע, ללא יוצא מהכלל, תלויה בשיתוף פעולה הדוק בין כל הגורמים במוסד. כל אחד ואחת ממלאים תפקיד קריטי, ותורמים את חלקם להיווצרות השלם. תפיסת הפיקוד שלי מייחסת חשיבות לעובדי הארגון כולם – באשר הם, ובכל תפקיד. רק יחד נגיע להישגים, נעצים את פעילותו של המוסד ונוביל אותו לפסגות חדשות.

"מדינת ישראל שוכנת במוקד הרעש שפוקד את המזרח התיכון בשנים האחרונות. הקנאות של האיסלאם הקיצוני שוטפת מדינות ומקריסה אותן. המלחמה הפנים-דתית בתוך האיסלאם, והתעצמות ארגוני הטרור סביבנו, מחייבות את המוסד ללמוד לעומק את האיומים, לסכלם, ולתרום לביטחון הלאומי בחשאיות וביצירתיות. אתגר מרכזי הוא האיום האיראני, שלמרות הסכם הגרעין – ולדעתי דווקא בגללו – הופך למשמעותי יותר.

"איראן ממשיכה לקרוא להשמדת ישראל, משכללת את יכולותיה הצבאיות ומעמיקה את אחיזתה באזורנו", הדגיש יוסי כהן. "שלוחות הטרור שלה הן אמצעי להשגת מטרות אלו.

"אני יודע שביכולתם של אנשי המוסד – לוחמים, קציני האיסוף, תומכי הלחימה, מומחי הטכנולוגיה והסייבר, הקמ"נים, אנשי הלוגיסטיקה והמנהלה, עובדי המטה כולם – לבנות את הכוח ולגבש מענה הולם לאתגרים שציינתי", אמר כהן. "יוקרתו של המוסד בעולם הרחב מושתתת על מצוינות אנשיו ואיכות ביצועיו. אני מכיר אתכם ויודע שיש בכם ציונות, שליחות, חוכמה, קולגיאליות, וגם צניעות. זהו סוד כוחו של המוסד והערובה להצלחתו גם בעתיד".

"התקרה שלי היא הרצפה שלך"

ראש המוסד הנכנס הודה לראש הממשלה, על האמון שנתן בו כראש המטה ללוחמה בטרור (המל"ל)  וכראש המוסד. "לפני שנתיים וחצי, ברכת אותי במילים: 'בהצלחה רבה', והוספת: 'יוסי, זאת הנחיה'. אפעל להצדיק את האמון ולממש את הנחייתך".

בפנותו אל קודמו, ראש המוסד היוצא תמיר פרדו, אמר יוסי כהן: "אמש נפרדנו ממך בהכרת תודה ובהתרגשות. המוסד תחת פיקודך השיג הישגים רבים ומשמעותיים לביטחונה של המדינה. על כך תודתנו העמוקה. אני מאחל לך, תמיר, ולמשפחתך הצלחה רבה במעשי ידיכם. את הדרך הארוכה לכאן לא עשיתי לבד. אני רוצה להודות מאוד למשפחתי האהובה. בלעדיכם לא הייתי פה, ואני יודע שתמשיכו להיות איתי תמיד. אני אוהב אתכם. יש לנו מדינה אחת. אנחנו חייבים לשמור עליה מכל משמר. בשם כולנו אני מתחייב שנעשה הכל, להבטיח את קיומה, שלום אזרחיה ועתידה".

בנאום הפרידה סיפר ראש המוסד היוצא תמיר פרדו: "היום, בדיוק לפני חמש שנים, ב-06.01.2011, נכנסתי לתפקיד ראש המוסד. עמדתי אז באותו יום בראשי חלפה מחשבה אחת בודדה, 'האם אני ראוי להנהיג ארגון זה? אנשים נפלאים אלו'. כובד האחריות לפקד ולהנהיג את המוסד, על אלפי משרתיו אינו ברור או מובן מאליו. במוסד, בניגוד לכל ארגון אחר, ראש המוסד נושא באחריות ישירה ובלתי מותנית לכל פעילות מפעולות מוסד.

"אחת הדמויות שהשפיעה עלי מאז שנות העשרים שלי הייתה אברהם ארנן, מייסד סיירת מטכ"ל", סיפר פרדו. "הוא אמר: 'בחר לך את טובי המפקדים, שכולם, ללא יוצא מן הכלל יהיו טובים ממך. כך הם יאתגרו אותך ויאפשרו לך לפתח את היחידה שבפיקודך'. אתם משרתי המוסד, הינכם ריכוז של עוצמה, של מצוינות, אומץ לב, תעוזה, דבקות במשימה לאור המטרה, יצירתיות אין קץ, חכמה ויושרה. חיתוך כל היכולות הללו הביא את המוסד למצב בו אין 'משימה בלתי אפשרית', אין סוגיה לה לא ניתן לתת פתרון. לא בכדי, עשרות ארגונים עמיתים מרחבי העולם מבקשים את קרבתנו. תודה לכולכם אנשי המבצעים בכל הדיסציפלינות. רק אתם נושאים באחריות להצלחה שלנו כארגון מבצעי".

מטקס הפרידה מראש המוסד היוצא אמש. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מטקס הפרידה מראש המוסד היוצא אמש. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בפנותו אל ראש המוסד הנכנס, אמר פרדו: "יוסי, התקרה שלי היא הרצפה שלך. גם אתה התחלת כמוני, ברצפת הייצור, והמשכת עד תפקיד סגן ראש המוסד וראש מנהלת המבצעים. יותר מכך שמשת במשך שנתיים וחצי כראש המל"ל. יש לך את כל הנדרש לקחת את המוסד למחוזות חדשים, להגביה את הרף ולהתאימו למציאות החדשה, ההולכת ונרקמת מול עינינו. עלה והצלח! לכם משפחות יקרות, אתן חלק בלתי נפרד מהוויית המוסד. תודתי לכל משפחות משרתי המוסד, ובהן גם למשפחת כהן ולמשפחתי. אין זה מובן מאליו. אסיים במשפט שמלווה אותי מאז גיוסי לצה"ל לפני 45 שנה – 'המעז מנצח'".

"האתגרים נערמים לא רק על השולחן, אלא בעיקר בשטח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לתמיר פרדו על פועלו ובירך את יוסי כהן. "במלאכת הביטחון אין הפוגה", אמר. "ישראל היא המדינה המאותגרת ביותר עלי אדמות, מבצר של דמוקרטיה ששוכן בלב אזור זרוע סכנות. הצו הראשון להבטחת קיומו של יצור חי, של כל אורגניזם חי, זה זיהוי הסכנות בזמן והדיפתן בזמן.

"תמיד אני גאה במבצעים הרבים שהובלתם", אמר ראש הממשלה. "אני, כשבאתי לאשר אותם, לא תמיד אישרתי את כולם, את רובם המכריע אישרתי. ואם לא, זה לא היה רק משום שיקול הסכנה, אלא שאלת הערכיות מול הסיכון, אבל אני אישרתי אותם מתוך אמונה עמוקה ביכולת המבצעית שלכם – וגם בתור אדם שהיה בצד השני, פחות או יותר, ואני תמיד חושב האם הייתי שולח אותי ואת חבריי למשימות הללו, אבל מעל הכל אני יודע עד כמה התפתחו היכולות אצלכם ואם הן לא התפתחו, אתם מפתחים אותן. זה תהליך מרהיב לראות את הפעולה היוצרת, המאתגרת שכל הזמן שואפת לשפר, שואפת להתקדם, והתהליך הזה הוא בריא מאוד והמוסד הוא גוף בריא מאוד.

"תמיר, אתה הובלת את המוסד בחמש השנים האחרונות בכל השטחים הללו", אמר נתניהו. "אתמול דיברנו רבות בשבחך, ובצדק, ואני רוצה להודות לך שוב על תרומתך המתמשכת להגנתה של מדינת ישראל".

ליוסי כהן אמר: "אנחנו באים מאותה שכונה. אני שמעתי ממך על המשפחה היפה שלך, על השורשים, הלהט הציוני, המסלול המבצעי שעברת. בשנתיים וחצי האחרונות כיהנת לצדי כיועץ לביטחון לאומי, כראש המל"ל. הייתה לי אפשרות להתרשם מהיכולות שלך, מהבנתך את מאפייני הזירה שבה נמצאת ישראל, משליטתך במכלול הנושאים הרלוונטיים, המגע המצוין שלך עם קרובים ורחוקים, חלקם כאלה שגם מתרחקים מאתנו וראיתי שאתה מוצא את הדרך לקרבם.

"אני משוכנע שאתה יכול להצעיד קדימה את המוסד, להגביה עוד יותר את העשייה ואת איכות הפעולה. האתגרים, אני חייב להגיד לך, אינם ממתינים לך כפי שאתה יודע, כפי שאתם בוודאי יודעים. הם נערמים יום יום, לא רק על השולחן, אלא בעיקר בשטח. האחריות שתפקיד ראש המוסד טומן בחובו, האחריות הזאת היא אדירה. אבל זהו בתמצית סיפורו של עמנו לאורך הדורות ובפרט בשנות התקומה הלאומית. כוחנו מותנה בנכונותם של הטובים בבנינו ובנותינו לשאת על שכמם את עול האחריות כדי להבטיח את חייה, חירותה ושגשוגה של האומה. אני סומך עליך, יוסי, כמו כל אזרחי ישראל. ראה ברכה בעמלך והצלחה בתפקידך. מזל טוב לך, מזל טוב למשפחתך, דרך צלחה".

ראש המוסד היוצא, תמיר פרדו, מסיים בימים אלה 45 שנים במערכת הביטחון, בהן למעלה מ-30 שנה בשירות המוסד ומתוכן 5 שנים כראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. ראש המוסד מסכם חמש שנות פעילות ענפה, שהצמיחה מבצעים נועזים והציבה את המוסד בקדמת הטכנולוגיה.

תמיר פרדו התחיל את שירותו במוסד כאיש מבצעים צעיר. בזכות מוחו המבריק ובזכות המקצועיות, הנחישות והדבקות במשימה המאפיינות אותו, הדרך למסלול הפיקוד הייתה קצרה והוא מונה לתפקיד ראש מחלקת ליבה מבצעית. בשנת 1998, מונה לראש אגף המבצעים. הוא הוביל יכולות מבצעיות פורצות דרך אשר הובילו למבצעים אמיצים שתרמו רבות לביטחונה של מדינת ישראל. בשנת 2002 מונה פרדו לסגנו של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ובשנת 2011 מונה לראש ארגון הביון הישראלי – המוסד.

עם מינויו לתפקיד ראש המוסד, תמיר פרדו טיפח ופיתח את ארבעת הרגליים עליהן נשענות כלל הפעילויות של הארגון: מבצעים, מודיעין, טכנולוגיה ולוגיסטיקה. באירועים פנימיים שונים הדגיש פרדו כי סוד הצלחתו של המוסד הוא בהיותו חדשני וביכולתו לשלב מבצעים עם טכנולוגיה מתקדמת ויכולות מודיעין חדשניות.

המוסד בפיקודו של תמיר פרדו שם דגש, בין היתר, על סיכול היכולות האיראניות בתחום הגרעין, סיכול פיגועים ותשתיות טרור ברחבי העולם, מאבק בהברחות נשק ואמצעי לחימה לארגוני טרור, יצירת וטיפוח קשרים עם מדינות שאינן מנהלות יחסים דיפלומטיים עם ישראל וייצור יכולות מודיעיניות חדשות לקהילת המודיעין בשלל נושאים.

בחמש השנים בהן עמד תמיר פרדו בראש המוסד, זכה הארגון בחמישה פרסי ביטחון ישראל.

יוסי כהן, שנכנס הבוקר לתפקידו כראש המוסד, התגייס למוסד בשנת 1983, בתום שירותו הצבאי בנח"ל, בהיותו בן 22. עם גיוסו הגיע לקורס קצ"אים (קציני איסוף), אותו סיים בהצלחה, ומאז שימש כקצין איסוף באגף לגיוס סוכנים. בזכות מקצועיות רבה, כהן טיפס בסולם הדרגות בתוך האגף, עד שבשנת 2006 מונה לראש אגף לגיוס סוכנים – תפקיד אותו מילא בהצלחה רבה במשך 5 שנים. במסגרת תפקידו כראש האגף זכה כהן בפרס ביטחון ישראל על פעילות פורצת דרך אשר תרמה רבות לביטחונה של מדינת ישראל. בשנת 2011 מונה כהן לתפקיד סגן ראש המוסד וראש מנהלת המבצעים של הארגון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן