Skip to content

בנט: "האיום המרכזי על ישראל – הקיפאון המחשבתי שלנו"

"מחדר הקבינט נוכחתי שוב בפער בין איכות המפקדים והלוחמים לבין טיב הקונספציה האסטרטגית שבתוכה הם פעלו. אל מול גבורת הלוחמים ונחישותם – בלטו בחיוורונן ההנחיות והתוכניות שאנחנו נתנו מלמעלה. בעוד שאנחנו ידענו שיש מנהרות תופת שחודרות לשטחנו, נותרנו שבויים בקונספציה שחמאס אינו מעוניין להשתמש בהן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החינוך נפתלי בנט, יצא הבוקר למתקפה חזיתית נגד התפיסה הביטחונית הקיימת של ממשלת ישראל – ובתוך כך, מבלי לנקוב בשמו, גם נגד מי שעומד מאחוריה: שר הביטחון משה (בוגי) יעלון.  השר בנט – שהיה איש הייטק טרם כניסתו לפוליטיקה – קרא "לשבור את קורי הקונספציה" ולאמץ את סוד ההצלחה של הסטארט-אפים הישראליים תוך אימוץ אורח מחשבה בלתי שגרתי.

"חדשנות משבשת". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)
"חדשנות משבשת". נפתלי בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

בנט כינה את החדשנות הישראלית בתחום הביטחוני "חדשנות משבשת" והשווה אותה לחדשנות של חברות כמו "נוקיה" ו"קודאק", שבמקום לשנות את הקונספציה שלהן מיסודה, המשיכו לחדש את תכונות מוצריהן, בתוואי שבו פעלו כל הזמן – עד ש"נדרסו" ע"י יצרני הטלפונים החכמים והמצלמות הדיגיטליות.

״עלינו לאמץ את סוד ההצלחה של הסטארט-אפים הישראליים. את התעוזה להביט בעצמנו מידי יום מזווית אחרת ולשבור את קורי הקונספציה, את האומץ לדמיין והעוז לבצע. עלינו לשוב אל היסודות הציוניים: אל מקורות החוסן הלאומי שאפיינו אותנו משחר ההיסטוריה: אל ההתחדשות והתעוזה, אל היוזמה, המעוף והטלת הספק״.

לדברי בנט ״ההיסטוריה הישראלית לימדה אותנו שיעורים יקרים מנשוא על סכנת השבות בקסמי הקונספציה. לא הקיפאון המדיני הוא האיום המרכזי בפנינו – אלא הקיפאון המחשבתי שלנו. לא המרצחים שפוגעים באזרחינו ברחובות ישראל והכניסו את הבטונאדות לליבה של ירושלים – אלא הבטונאדות התפיסתיות שלנו.

"במקום לעצב במו ידינו את עתידנו, ישראל נגררת אחר המציאות הקיימת", אמר בנט. "זוהי, בעיניי, הסכנה הגדולה ביותר על ביטחוננו. מחדר הקבינט נוכחתי שוב בפער בין איכות המפקדים והלוחמים לבין טיב הקונספציה האסטרטגית שבתוכה הם פעלו. אל מול גבורת הלוחמים ונחישותם – בלטו בחיוורונן ההנחיות והתוכניות שאנחנו נתנו מלמעלה. בעוד שאנחנו ידענו שיש מנהרות תופת שחודרות לשטחנו, נותרנו שבויים בקונספציה שחמאס אינו מעוניין להשתמש בהן".

לדברי בנט, ״ההנחה המחממת והמערסלת על הצבא הישראלי הטוב בעולם ועל החיילים הטובים בעולם, נכונה ככל שתהיה, לא הופכת את האסטרטגיה שלנו, של קברניטי מדיניות הביטחון, לנכונה. מול החדשנות של אויבינו – ישראל נותרה מאחור. עלינו להתחדש בתפיסות, לא רק בכלי נשק. כל מטוסי הF35 היקרים כל כך – לא יעזרו מול חמישים לוחמי קומנדו שחופרים את הדרך לנתיב העשרה. עלינו לייצר תפיסה בטחונית חדשנית, יצירתית וברורה. השכפ"צים הקרמיים החדישים ביותר לא יגנו עלינו ממתקפת הדה לגיטימציה – שהפכה להיות אבן יסוד בפגיעה בישראל, ומסוגלת לנטרל אחוזים ניכרים של עוצמתנו הפיזית".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ענה לבנט בנאומו הערב במכון למחקרי ביטחון לאומי: "מדיניות ומערכה צבאית, לא מנהלים בסיסמאות", אמר יעלון. "זו תרבות שילטונית רעה. חסרת אחריות. ילדותית. ועדיף שתיפסק. יש בכך פגיעה בביטחון לטווח ארוך, תוך צורך לרווחים ציניים לטווח הקצר. זה חייב להיפסק. אני גם שומע, בעיקר מהאופוזיציה, כי אנחנו משחקים שח נגד עצמנו. רק נחליט, רק ניזום, והכל יסתדר. אמירות חסרות בסיס ובעיקר מזיקות. למה? כי מאשימים אותנו. גם ידידנו וגם אויבנו, נוח להשתמש בטענה הזאת נגדנו. מנהיגות היא קודם כל אחריות לאומית, שיקול דעת ולא רק רצון לזכות בכותרות או בעוד כמה לייקים".

"הפקרת הזירה הבינלאומית". יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)
"הפקרת הזירה הבינלאומית". יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, מתח בנאומו ביקורת על כשלון ניהול מדיניות החוץ של ישראל ועל הפקרת הזירה הבינלאומית. "מעולם, בכל תולדות המדינה, לא היה מצבנו הבינלאומי גרוע יותר מבימים אלה. הנסיגה המתמשכת במעמדה הבינלאומי של ישראל מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו. בניהול נכון של מדיניות חוץ מעודכנת – הנשען על תוכנית עבודה מסודרת – אפשר להחזיר לישראל את מעמדה הייחודי – מול ארה"ב, מול אירופה ומול חלק ממדינות האיסלם – ולחזק באופן משמעותי את הביטחון הלאומי שלנו". לפיד הדגיש כי "יש אנשים מצוינים במשרד החוץ- צריך להשקיע בהם".

על יחסי ישראל ארה"ב אמר לפיד כי "משבר היחסים עם ארה״ב הוא החמור ביותר אי פעם. אתמול על הבמה הזאת היה לזה הדהוד בנאומו של שגריר ארה"ב לישראל דן שפירו. לא מדובר רק ביחסים הגרועים במופגן בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו, אלא בבעיה מערכתית. הממשל דחק אותנו החוצה מהשיחות על הסכם הגרעין עם איראן, הוא עושה מאמץ גלוי לקרב את המשטר האיראני ולנרמל את היחסים איתו, הוא האשים אותנו כמעט בגלוי בכשלון המגעים עם הפלשתינים, מסרב להתחייב על הטלת וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הבטחון, ולא מערב אותנו במהלכים שלו בסוריה למרות שהיא יושבת על גבולנו הצפוני".

"הסכנה - התקרבות בין אויבים לידידים". יואב גלנט (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"הסכנה - התקרבות בין אויבים לידידים". יואב גלנט (צילום ארכיון: דן בר דוב)

שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל.) יואב גלנט, אמר כי בעת הזו, ההתקרבות בין האויבים לידידים של מדינת ישראל, מהווה סכנה מידית: "הם נלחמים שכם אל שכם מול האויב המשותף, דאעש, מקרבים יחסים ולומדים מתודות משותפות, ובכך יוצרים אתגרים חדשים למדינת ישראל. במסגרת שיתופי הפעולה  הללו, השערים נפתחים בפני איראן והמשמעויות לכך הן מרחיקות לכת".

השר גלנט הדגיש כי "כשהעולם יביס את דאעש, ואני מאמין שהוא יביס אותו, יישאר במזרח התיכון גוף קיצוני, חיזבאללה, כזרוע מאיימת של איראן. לדאעש אין עומק; אין מאחוריו מדינה ואין לו עומק אסטרטגי, ולעומת זאת, לחיזבאללה יש עומק כלכלי, לצד תמיכה בינלאומית בדמות איראן. מדובר בזרוע קדמית שפועלת לפי שיקוליה של איראן בגבול ישראל".

 באשר לסנקציות שהוסרו מאיראן, אמר גלנט: "כשאיראן משוחררת מכבלי הסנקציות אנחנו ניצבים במקום מאתגר ובעייתי יותר. איראן שולחת לאורך שנים זרועות על מנת לפגוע בנו באמצעות חמאס, חיזבאללה, גיוס תושבי השטחים והוצאה לפועל של פיגועים במזה"ת ובעולם. בתוך כך, חיזבאללה ממשיכה להתעצם ולקרוא להשמדת ישראל. אחרי שאיום דאעש יוסר, נשאר מול חיזבאללה ואיראן – מול הבעיה הזו נעמוד כמעט לבדנו.

לקראת היום הזה, יש להמשיך ולחזק את הקשר עם ארה"ב ולפעול במקביל מול רוסיה ואירופה. יחד עם זאת, יש לכרות בריתות עם שחקניות נוספות, מהעולם הסוני, ששואף לנורמליזציה ביחסים עם ישראל. ישראל נתפסת בעיניו כעדיפה על הקיצוניות הסונית ועל הקיצוניות השיעית בהובלת חיזבאללה ואיראן. יש לבודד את איראן וחיזבאללה ולהמנע ממצב שבו הן מבודדות אותנו".

 באשר לפלסטינים, אמר גלנט: "עלינו להסדיר את מערכת היחסים אתם בהקדם, וליצור מצב של שתי ישויות החיות זו לצד זו – מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. הזמן פועל נגדנו. החיכוך בין שתי האוכלוסיות יביא למציאות קשה יותר. יש לזכור שלצד המלחמה העיקשת והבלתי מתפשרת בטרור, עלינו לחתור למצב כלכלי יציב וטוב בצד הפלסטיני, ככל שהכלכלה הפלסטינית תהיה חזקה, כך ישתפר מצבה הבטחוני של מדינת ישראל."

"בו בזמן", הוסיף גלנט, "עלינו לחזק את ערביי ישראל. הם לא האויב – הם אזרחי המדינה. יש להם שוויון זכויות מלא. באחריותנו להביא לשגשוג בקרבם, ליצור לכידות ולא לאפשר לאויבינו לגייס אותם לטרור ולקיצוניות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן