Skip to content

עזה באפלה. ועידת הפיוס נדחתה ע"י החמאס כי אין להם דלק להגיע

הדלק אזל, תחנת הכוח הושבתה כליל ועזה מוחשכת. בתי החולים בסכנת שיתוק. מערכות הביוב והשפכים לפני קריסה. הרכבים מושבתים. הקרע בין ממשל חמאס למצרים כבר איננו מוכחש על ידי ההנהגה בעזה. שיא חדש במשבר האנרגיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדלק אזל, תחנת הכוח הושבתה כליל  ועזה מוחשכת. בתי החולים בסכנת שיתוק. מערכות הביוב והשפכים לפני קריסה. הרכבים מושבתים. הקרע בין ממשל חמאס למצרים כבר איננו מוכחש על ידי ההנהגה בעזה. שיא חדש במשבר האנרגיה 

מאת אליק מאור

תחנת הכוח בעזה
תחנת הכוח בעזה

משבר האנרגיה בעזה הגיע היום לשיא חדש. תחנת הכוח בעזה הפסיקה לפעול סופית והפעם אין לחמאס פתרונות מהשרוול. לדברי אחמד אבו אל-עומריין, דובר רשות האנרגיה ברצועה, גם 430 אלף הליטרים שהזרימה ישראל לבקשת אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ביום חמישי שעבר, אזלו. לדבריו, תוכנן כי הדלק יספיק לזמן ארוך יותר, אבל תקווה זו התבדתה. עוד אמר, כי אין בכוונת הרשות להזרים עוד משלוח של דלק לעזה, מאחר שלא נראים פתרונות מעשיים מצד החמאס לפתרון הבעיה הכוללת בעזה, גם בעניין זה.

במקביל, הודיע היום ד"ר אסמאעיל רדוואן, מבכירי החמאס, כי פגישה דחופה של ועדת המו"מ בין אנשי הפת"ח לחמאס, בעניין הסכם הפיוס בין הארגונים, שנועדה להתקיים במוצאי שבת, בוטלה. הסיבה לביטול היא כי בשל המחסור בדלק ברצועה, נבצר מאנשי חמאס להגיע אליה. הוא הוסיף, כי הוועדה תתכנס בשנית רק לאחר שבעיית הדלק תגיע לכלל פיתרון. בינתיים הודיעו מקורות בחמאס כי מצב בתי החולים, מערכות התברואה, הביוב, השפכים והחינוך בבעיה קשה וחמורה ונוצר סיכון לחיי אדם. משאבות המים שותקו וכמעט שאין לחץ מים בברזים.

המשבר החריף בעניין הדלק פרץ לאחר שחלק מהנהגת חמאס החליט להפנות את מאמציו למציאת פטרון חדש לממשל ברצועה. הבכירים הבינו כי איראן כבר איננה יכולה להזרים מימון שוטף לחמאס ברצועה, בסכומים שיכולים להגיע למיליוני דולרים ככל חודש. חלק אחר מבכירי החמאס, כולל ח'אלד משעל ואסמאעיל הנייה, מעוניין להישאר תחת החסות האיראנית.

הסכם דוחא, שנחתם בין הרשות לחמאס, שהיה אמור להביא לידי פתרון לסכסוך הדמים בין שני הארגונים, נכשל. גם המצרים, שעד אז היו שחקן מרכזי בזירה הפוליטית, נעלבו מכך שקהיר הושארה מחוץ לתמונה. מדינות המפרץ מעוניינות לנתק את החמאס מידי האיראנים. איראן רואה בחמאס לא יותר מזרוע צבאית מול ישראל המסייעת למימוש מטרותיה המדיניות והפוליטיות. התוצאה של תסבוכת אינטרסים זו: מצרים חדלה לספק דלק לעזה בתואנות שונות.

הקרע בין ממשל חמאס למצרים כבר איננו מוכחש על ידי ההנהגה בעזה. קרע זה הביא לכך שכבר לפני יותר מחודשיים נעצרה הזרמת הדלק הסדירה ממצרים לעזה. לאחרונה טענו המצרים כי מסוף רפיח איננו ערוך לקבלת דלקים. חמאס טוען כי שיפר את המסוף בהתאם לדרישות המצרים וכי הוא ערוך לקבל דלקים באופן מיידי. בינתיים, מוניות שירות בעזה הפסיקו לנסוע וממשל החמאס שלח השבוע רכבים צבאיים להסעת תושבים. "מנהיגינו משחקים כשאנחנו מונחים על להבות התנור ונאכלים עליהן; אנחנו חוזרים לימי קדם, לתקופות חשוכות מלפני דורות", אמר סטודנט בן 21 תושב עזה.

בחודש שעבר החלה מצרים להזרים דלק דרך מסוף רפיח, אבל אספקה זו מספיקה לכיסוי שליש מצרכי אוכלוסיית הרצועה המונה כ-1.7 מיליון נפשות. בחמאס מאשימים באופן גלוי את מצרים, על שרקמה עסקה עם מדינות המפרץ והליגה הערבית, כדי ללחוץ על חמאס שיתנתק סופית מאיראן. "המשבר הזה ניזון ומתקיים בשל סיבות פוליטיות", אמר בשבוע שעבר סגן ראש ממשלת החמאס, מוחמד עוואד. "נתגבר גם על זה". כאשר החמאס קושר עתה את ועידת הפיוס – זו שנועדה להתגבר על כישלון הסכם דוחא – בפיתרון בעיית הדלק. הוא אומר כמעט מפורשות לרשות ולמצרים: פתרון? רק אחרי שנקבל דלק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן