Skip to content

חיה עם גבר אלים שדרש ממנה לפתוח עסק על שמה – קבלה הפטר מחובותיה

ניכר בשופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שרגילה בסיפור קשיים כלכליים בבקשות של פשיטת רגל, כי הזדעזעה מסיפור טרגי של עולה מברית המועצות שחוותה אלימות קשה מילולית ופיזית מבן זוגה שדרש ממנה לפתוח עסק על שמה. בעודה שוהה במקלט לנשים מוכות הוצג סיפורה בבית המשפט באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם חד הורית, עולה מברית המועצות שחובותיה עמדו על כ280 אלף שקלים קבלה היום (ראשון) הפטר מכלל חובותיה גם מאלו שנתבעו על ידי מס הכנסה ומע"מ. זאת לאחר שהוכח כי כלל חובותיה נבעו מחייה לפני גירושיה עם בעל אלים שהכריח אותה לפתוח עסק על שמה, השתמש בחשבונה ופנקסי הצ'קים שנתנו לה. "לאחר שהתרשמתי שחובות החייבת נוצרו כתוצאה מכפיה ואלימות פיזית וכלכלית שהופעלו עליה, ובשים לב לכך שהמשך ההליך לא יניב תועלת לנושים ניתן בזאת צו הפטר לחייבת והיא פטורה מכל חובותיה שעילתם עד יום מתן צו כינוס הנכסים", פסקה היום (ראשון) השופטת אורלי מור-אל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. האם, שסבלה קשות מאלימות פיזית ומילולית מצד בעלה כשעוד הייתה נשואה לו, אולצה על ידיו לפתוח עסק ולצבור חובות על שמה, יוצגה על ידי עורכת הדין סמדר בוכובזה מטעם הסיוע המשפטי. מפסק הדין שנתן היום עולה סיפור עגום וקשה של אישה בת 36, עולה מברית המועצות גרושה ואם ל- 2 ילדים קטינים, בן 8 הסובל מנכות של 100% על רקע ירידה בשמיעה ונזקק למעקב רציף ולטיפולים אלטרנטיביים. ובת בת 6. האם הכירה את הגרוש בשנת 2010 בעת ביקורה בארץ כתיירת. לאחר מכן השניים חזרו לרוסיה התחתנו שם. השניים עלו למדינת ישראל בשנת 2013 ונולדו להם שני הילדים. בפסק הדין עולה כי בחייה המשותפים היא סבלה אלימות פיזית מילולית וכלכלית מצד בעלה עד כדי כך שנאלצה לעזוב את ביתה ולשהות במקלט לנשים מוכות. הליך הבקשה להפטר חובות נפתח בעוד האישה שוהה במקלט. היא הסבירה שהחובות כולם נוצרו עקב כך שבעלה דאז פתח עסק על שמה, ועשה שימוש בשיקים שלה לתשלומים שונים.

צילום אילוסטרציה: master1305 – freepick

בדו"ח מטעם המקלט לנשים מוכות מתאריך 10/5/18, פורט שאישה סיפרה במהלך המפגשים הטיפוליים על חיים בצל טרור מצד בעלה דאז, מסכת התעללות פיזית ורגשית, השפלות, קללות, אלימות כלכלית ומניעת גישה לכסף. כמו כן, מאחר והיו לבעל חובות קודמים, פתח עסק על שמה וצבר חובות רבים. לדבריה כל ניסיון לשוחח עם הבעל על הסדר חובות הסתיים בריב אלים. בדו"ח צוין עוד שהיא הגיעה למקלט במצב רגשי קשה, חסרת בטחון, מפוחדת וחוששת מביצוע כל פעולה. סיפרה שבעלה שכנע אותה שאף אחד לא יאמין לה. החייבת באותה תקופה לא דברה את השפה העברית היא נותרה בארץ ללא מערכות תמיכה, לא הייתה מסוגלת להבין את המסמכים עליהם החתים אותה בעלה, ולא היו לה כוחות להתנגד לכך. בדו"ח נוסף תואר שעם הגעתה של האישה למקלט, ניכר היה שמדובר באשה אשר חוותה אלימות לסוגיה וחיה באווירה של לחץ נפשי מתמיד. בעת שהותה במקלט, הבעל ובני משפחתו המשיכו להטריד אותה. בשיחות עם החייבת עלו חוויות האלימות הקשה שחוותה מבעלה, קושי להסתגלות לחיים במדינה בה אין לה מערכות תמיכה, ולכן הייתה נתונה לשליטה משמעותית של הבעל בכל תחומי חייה. החייבת העלתה דאגה רבה לגבי חובות רבים שנצברו על שמה במציאות חיים בה לעיתים קרובות לא הייתה לה שליטה או אפשרות בחירה. אחרי שיצאה מהמקלט היא נאלצה להתחיל חיים עצמאיים חדשים. במשך כשנה וחצי לא עבדה, באותה תקופה גם פרצה מגפת הקורונה ולאחר מכן החלה לעבוד בחצי משרה. בחינת מהות החובות של האישה העלתה שעיקרם של החובות הם לרשויות מס הכנסה ורשויות מס ערך מוסף. סכום סך חובותיה של האישה עמד על 262,831 ₪ כשמיתוכם עמד חובה למס הכנסה ומע"מ על כ200 אלף שקלים. " ניכר שמדובר בחובות שנוצרו במהלך החיים המשותפים עם הגרוש, כאשר זה עשה שימוש בחייבת על מנת לבצע תשלומים וליטול התחייבויות בעוד החייבת עצמה אינה דוברת את השפה העברית ונעדרת את הכוח והיכולת להתנגד למעשיו", כתבה השופטת, "כאשר עיקרם נבעו כתוצאה ממערכת יחסים אלימה מצד בעלה דאז, בהיותה בארץ חסרת שפה וחסרת מערכת תמיכה וכאשר ניכר שלא הבינה את משמעות הדברים עד תום שעה שנפתח עסק על שמה".  בסופו של הליך פסקה השופטת מור אל כי לאחר שהתרשמה כי חובות האישה "נוצרו כתוצאה מכפיה ואלימות פיזית וכלכלית שהופעלו עליה", היא החליטה לפטור אותה מכלל החובות והורתה על סגירת כלל תיקי ההוצאה לפועל וצו עיכוב יציאה מהארץ.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן