Skip to content

אמש במחול: להקת גיבני מניו יורק מציגה מחול פיזי עוצמתי

הלהקה הניו־יורקית הרפרטוארית עכשווית תבצע יצירות מקוריות מאת כוריאוגרפים בינלאומיים נודעים, שרון אייל וגיא בכר, יוהאן אינייר וסוניה טאייה.ההופעות יתקיימו ב־28 בפברואר וב־1־2 במרץ 2023 
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלהקה הניו־יורקית הרפרטוארית עכשווית, ביצעה 2 יצירות מקוריות מאת כוריאוגרפים בינלאומיים נודעים של יוהאן אינייר וסוניה טאייה. הנאה צרופה

הלהקה שלה זה ביקורה הראשון בישראל, נוסדה על ידי הכוריאוגרפית ג'ינה גיבני ב־1991 ו"הומצאה מחדש" בשנים האחרונות. ברפרטואר שלה, היא מציגה מגוון רחב של אסתטיקות וטכניקות, בשיתוף פעולה עם כוריאוגרפים עכשוויים נודעים ומתחילים. הלהקה גם הרחיבה את תפקיד הרקדנים שלה, המכונים "שותפים אמנותיים" ותורמים לתחום המחול כפעילים קהילתיים.

את היצירות של אינייר הכירואורגרף השבדי הנודע אין צורך להציג. כאן בחרו להציג את ״אושר עילאי״ BLISS של יוהאן אינייר שעלתה על במות המחול של מיטב הלהקות הבינלאומיות.

עבור יצירת אנסמבל נרחבת זו השתמש הכוריאוגרף השוודי יוהאן אינייר ב"קונצרט קלן" האגדי מאת פסנתרן הג'ז קית ג'ארט – מוזיקה שרבים רואים בה התגלמות האימפרוביזציה הווירטואוזית. אין זה תרגום אחד לאחד של המוזיקה לתנועה; אינייר מתרגם את התחושה שעולה מן המוזיקה האיקונית של ג'ארט – חופש, התעלות ואקסטטיות – למחול יפהפה, המעורר לא רק במאזינים אלא גם בצופים תחושת אושר עילאי.

כוריאוגרפיה, העמדה בימתית ועיצוב במה: יוהאן אינייר | תלבושות: יוהאן אינייר ופרנצ'סקה מסורי | תאורה: פיטר לונדין | מוזיקה: קית ג'ארט| משך: 27 דקות | (2016 /בכורת הלהקה 2022)

Photo Sharen Bradford, Erin Baiano

היצירה הנוספת שהוצגה, ״חזק ואמץ!״ של סוניה טאייה הכוריאורגפית הצעירה, עוסקת בהתבוננות עצמית, באמת ובחוסן נפשי. זהו מהלך של הנפש הבוחן מה קורה כשיש צורך קיומי עמוק בשינוי. צורך זה מעורר תחושת אופוריה הנובעת מהאפשרויות הפתוחות, וכן אֵבֶל על מה שאובד בדרך. כיצד ניתן ליצור מקום מפלט לשניהם גם יחד?

העבודה בתמיכתם של אנדרו א' דייוויס וקרן הצדקה שלבי קאלום דייוויס; קרן מרץ גילמור; מועצת מדינת ניו־יורק לאמנויות; קרן אודונל־גרין למוזיקה ומחול; וקרן אומומוקי.

כוריאוגרפיה: סוניה טאייה | כוריאוגרפית שותפה: ג'ן פרימן | מוזיקה מקורית: הבנגסונס | תפאורה: רייצ'ל הוק | תאורה: אסאמי מוריטה | עיצוב תלבושות: מריון טלאן דה לה רוסה | ביצוע תלבושות: ויקטוריה בק | משך: 26 דקות | (בכורה עולמית 2021)

צילום: שרה פלד

על הלהקה

להקת גיבני, שייסדה ג'ינה גיבני ב־1991, הוא ארגון אמנויות במה וצדק חברתי ניו־יורקי, הרותם את הפוטנציאל העצום של תנועה, יצירתיות ומופע ליצירת שינוי חברתי ואישי.

המשאבים של גיבני מתמקדים בשלושה תחומים אסטרטגיים השזורים זה בזה: "מרכז גיבני" המשמש כמקום מפגש לקהילה האמנותית של ניו־יורק וכולל 23 אולפנים וחמישה חללי הופעות המספקים מרחב חיוני לאימונים, חזרות, פיתוח מקצועי, הופעות וכינוסים; "קהילת גיבני" – תוכניות הרותמות תנועה לעיסוק במגוון נושאים חברתיים, תוך התמקדות באלימות על בסיס מגדר ובמניעתה; ו"חברת גיבני", להקת הבית של הארגון. ארגון גיבני תומך באמני תנועה בכל היבט של התפתחותם היצירתית: שיעורים, שהות־אמן, שכירות בת השגה, הכשרה ופיתוח יזמות, הזדמנויות לפרזנטציות, הזמנת עבודות ותפעול להקת מחול מקצועית.

צילום: שרה פלד

ג'ינה גיבני – מייסדת, מנהלת אמנותית ומנכ"לית ויזמית בתחום האמנויות והצדק החברתי, היא המייסדת, המנהלת והמנכ"לית של גיבני, ארגון אמנויות ניו־יורקי המוקדש למחול ולעשייה חברתית. היא הקימה את ארגון גיבני במנהטן ב־1991 מתוך אמונה בפוטנציאל העצום של תנועה, יצירתיות ומופע לחולל שינוי אישי וחברתי. תוכניות המופע, ההכשרה, המענקים ושהות־האמן של גיבני שירתו ותמכו עד היום באלפי אמנים ובקהילות רבות בעיר ניו־יורק, והיוזמות הקהילתיות של הארגון השפיעו על חייהם של מאות בני אדם, במיוחד בתחומים של אלימות במשפחה, אי־שוויון כלכלי ופיתוח מקצועי. להקת גיבני צמחה מלהקה קטנה של רקדנים המציגים את הכוריאוגרפיות של ג'ינה גיבני ללהקת מחול עכשווית המציגה עבודות מאת הכוריאוגרפים המרתקים ביותר של ימינו וזוכה לשבחי הביקורת ברחבי העולם. גיבני מפעילה שני אתרים בניו־יורק – רחוב ברודווי 280, ליד בניין העירייה, ורחוב ברודווי 890, מעל יוניון סקוור – הכוללים 23 אולפנים וחמישה חללי הופעות, ומשמשים כמרכזי פעולה לקהילה אמנותית רחבה ומגוונת.

המופעים בהפקת קרן MART לתמיכה באמנות ברחבי העולם.

המופעים מתקיימים במרכז סוזן דלל בתאריכים 28.2, 1.3, 2.3

מרכז סוזן דלל, רח' יחיאלי 5, נווה צדק, תל אביב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן