Skip to content

תחזית קודרת לענף הרכב בשנה הקרובה

הערכת דן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף יקרסו. רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: "השילוב של אינפלציה גבוהה, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן עבור המגזר הפרטי, כמו גם הירידה הצפויה בצריכה הפרטית כתוצאה, העלו החל מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק, מגמה שצפויה להערכתנו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הערכת דן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף יקרסו. רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: "השילוב של אינפלציה גבוהה, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן עבור המגזר הפרטי, כמו גם הירידה הצפויה בצריכה הפרטית כתוצאה, העלו החל מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק, מגמה שצפויה להערכתנו להימשך גם בשנת 2023. ענף הרכב אינו נמנה בקרב הענפים המסוכנים במשק, על רקע מבנה הענף הריכוזי, המרווחים הגבוהים שמאפיינים אותו וביקושים גבוהים בשנים האחרונות, הוא גם לא צפוי להוות ככזה גם בשנת 2023. עם זאת, כ-25% מהסוחרים לא ישרדו את השנה הקרובה, בין אם יכנסו לכשל או ייסגרו פעילות לחלוטין".

לפי האנליסטים של דן אנד ברדסטריט, למרות ירידה בהיקפי הפעילות בענף בשנת 2022 על רקע הפגיעה בהיצע, השחקניות בענף ניצלו את הביקושים הקשיחים בשנה החולפת להעלאת מחירים, כדי לפצות פר עסקה (תחת כמות עסקאות נמוכה יותר). דווקא שנת 2023 התחילה בסערה מבחינת כמות מסירות כאשר בינואר 2023 נמסרו למעלה מ-47,000 רכבים חדשים (נתון הקרוב לשיא מסירות בחודש בודד שעומד על כ-48,000 כפי שנרשם בינואר 2021). הנתון הגבוה יכול להעיד, לפחות באופן ארעי, על איזושהי השתחררות ב"פקק" שנוצר בשרשרת האספקה. זאת כאשר משבר השבבים העולמי עדיין כאן ורוסיה ממשיכה להתפלש בבוץ האוקראיני. לכן השאלה האם נתון חודש ינואר יכול לבשר על שינוי מגמה בקצב הדבקת הפער שנוצר בענף, נצטרך לעקוב בחודשים הקרובים אחר נתוני המסירות. נציין גם כי באופן מסורתי חודש ינואר נחשב לחודש טוב בענף ובדרך כלל מתאפיין בכמות מסירות גבוהות.

הערכת דן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף יקרסו (צילום דן בר דוב)
הערכת דן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף יקרסו (צילום דן בר דוב)

מנגד יש להוסיף את המצב המאתגר בו שרוי המשק, כאשר לאחר נתונים מקרו כלכליים טובים בשנת 2022 לפיהם המשק צמח ב-6.5% והצריכה הפרטית עלתה אף בשיעור גבוה יותר של מעל ל-7%, להערכת בנק ישראל הצמיחה במשק צפויה לפחות בשנת 2023 לכ-2.8% ואילו הצריכה הפרטית צפויה להיחתך לכדי 4% בלבד. כבר עתה ברור שהאינפלציה הגבוהה שליוותה אותנו בשנה החולפת צפויה להימשך גם בשנת 2023, גם אם תתמתן מעט. גם סביבת הריבית הגבוהה צפויה ללוות אותנו, כאשר ריבית בנק ישראל עומדת כיום על 4.25% לאחר שרק לפני כשנה עמדה על 0.1% בעידן "הריבית האפסית".

עליית הריבית מייקרת גם למגזר הפרטי את עלויות המימון לטובת רכישת הרכבים. בנוסף בחודש האחרון אנו עדים לפיחות מהיר של השקל אל מול המטבעות הזרים (שער הדולר עלה בפברואר לבדו משער של 3.45 ש"ח בסוף ינואר לכדי שער של 3.65 בסוף פברואר, שער היורו על בפברואר משער של 3.75 בסוף ינואר לשער של 3.88 בסוף פברואר), מגמה שתצריך את יבואניות הרכב לבצע עדכוני מחירים (למעלה) בהתאם.

הרבה גם תלוי באיזה קצב תשתחרר שרשרת האספקה העולמית. רמת סיכון גבוהה יותר צפויה לשרור במקטע סוחרי הרכב, כאשר להערכתנו הפריחה שאפיינה את שוק הרכבים המשומשים צפויה להתמתן, ובהתאם צפויה לחול הצטמצמות עסקים במקטע (יציאת עוסקים מהענף, כאלה שהעיסוק בתחום אינו מהווה כתחום פעילותם העיקרי וכן סוחרים קטנים).

ההאטה בפעילות העסקית במשק, ובפרט בענף ההייטק, תאתגר גם את שוק הליסינג, כאשר גם במקטע זה, רמת הסיכון עולה בקרב חברות ועסקים קטנים יותר, אשר מלכתחילה תלויים במספר מצומצם יותר של עסקאות.

מבחינה צרכנית המגמות המקרו-כלכליות צפויות להשפיע גם על יכולות והעדפות הצרכנים. רק בינואר השנה הודיעה טסלה, שרכביה אינם נמנים בחתכי המחיר הנמוכים בשוק, על הורדת מחירים בעשרות אלפי שקלים, כהתאמה לסביבה הכלכלית.

רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט. צילום: יח"צ
רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט. צילום: יח"צ

להערכתם צפויה התגברות ביקושים לרכבים בחתכי מחירים נמוכים יותר, כלומר רכבי מיני וסופר מיני, וכן רכבי פנאי, משפחה וג'יפונים במחיר של עד 150-170 אלף ש"ח. בתוך כך, לאור עליית עלויות המימון לעסקים וכתוצאה מהפיחות בשקל, נראה כי עליות המחירים בענף צפויות להימשך גם בשנת 2023, באלפי שקלים לרכב, בהמשך מגמה משנה קודמת (גלגול עלויות על הצרכנים).

לאור התקופה והשינויים הרבים בו, החל ממצוקת חלפים שעוד טרם הסתיימה, דרך מעבר לצריכה של רכבים חשמליים והתאמת השוק (כולל תחנות הטענה) לנושא, נמשיך דרך ייקור עלויות המימון לרכיבת רכב- בעקבות עליה דרמטית בריבית בעת האחרונה, פיחות השקל בימים אלו- שיגרור עליה של מחירי הרכב החדשים, האטה כללית במשק וצריכה פרטית נמוכה יותר, אנו צופים כי גם בענף הנ"ל, למרות שלא נחשב לענף בסיכון גבוהה תהייה האטה ושחיקה ברווחיות בשנת 2023, למרות שחודש ינואר היה חודש עם תוצאות טובות, נראה כי זה מושפע עדיין ממסירות וביקושים קודמים (משנת 2022).

לענף הרכב, ובייחוד למקטע הליסינג, קיימת חשיפה גבוהה לשינויים בריבית, כאשר לחברות בענף צרכי הון גבוהים לטובת הצטיידות והחזקת ציי הרכבים וכן אנו צופים כי עיקר האתגרים בענף יפקדו את חברות אלה. בשל צמצום עובדים בלא מעט חברות במשק, וכן בענפים המגרשים/סוחרי הרכב הפרטיים, שכן שם חלה קפיצה ופתיחה גבוהה של עסקים, אנו צופים כי 25% מהעוסקים בתת תחום הנ"ל לא ישרדו את השנה הקרובה, בין אם יכנסו לכשל או ייסגרו פעילות לחלוטין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן