Skip to content

תמונת מצב: מתנחלים תקפו שוב בחווארה; נמשכת הריסת בתים בשטחי הגדה ומזרח ירושלים

שוב תקיפת פלסטינים בחווארה. שוב צה"ל נוכח ולא מתערב ועולה השאלה: האם ישראל מבצעת טיהור אתני?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוב חווארה עולה לכותרות. במקביל לביקור המתוקשר והמתוזמר של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בבסיס מג"ב שנערך הערב (שני) בגדה המערבית, תקפו מתנחלים פעם נוספת את תושבי חווארה באבנים. על פי דיווח ארגון יש דין, כוח צה"ל שנכח במקום לא התערב ולא מנע את התקיפה. הפלסטינים מדווחים על ארבעה פצועים בהם ילדה. כזכור, ביום ראשון שעבר תקפו מתנחלים את תושבי ובתי הכפר, פגעו בתושבים והעלו באש בתים בכפר ורכבים. היום כמעשה שגרה הותקפו התושבים שוב וצה"ל לא מנע דבר, עד הפעם הבאה. מארגון זכויות האדם יש דין נמסר: ״הפוגרומים בחווארה נמשכים גם כחלק מחגיגות פורים של המתנחלים והכל בחסות רוח גבית של הממשלה והעדר אכיפה של רשויות החוק״. מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה עד להעלאת ידיעה זו

הריסת ארבעת בתי משפחת ג'ברין בדרום הר חברון

אם לא די בפוגרום שנערך בחווארה, ההרס של בתים פלסטינים נמשך. אתמול (יום שני) נכנס כוח צה"ל לכפר שעב אל בוטום הנמצא דרומית מעט למאחז הלא חוקי אביגיל ומזרחית לשטח אש 918 שבדרום הר חברון והרס ארבעה בתים של משפחת ג'ברין. הריסה זו של בתי פלסטינים בשטחי C, כמו רבות אחרות, לא כמעט שלא הוזכרה בתקשורת הישראלית. בקרב קבוצות ווטסאפ של מתנחלים נכתבו מילות עידוד ושמחה. עוד מהלך לגירוש פלסטינים מאדמתם.

מפת האזור בו בוצעה ההריסה. הכפר שעב אל בוטום מצוי מזרחית לשטח האש ודרומית למאחז אביגיל – צילום מכרם נבות ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

נשאלת השאלה מדוע בוצעה ההריסה, והתשובה ברורה ופשוטה – היות והבתים הללו נבנו ללא אישורי בניה. לכאורה יש בכך צדק, המדובר בעבירה על החוק שסנקציה לצידה. אלא שהסיבה לכך שהבניה בכפר בוצעה ללא תכנית מתאר מאושרת ברורה לכולם. הסמכות לאשר את הבניה היא בידי המנהל האזרחי – קרי ישראל, ושם נתקעות הבקשות בטענות מנהליות שמאחריהן עומדת אידאולוגיה פשוטה של דחיקת הפלסטינים מהמרחב או בשפה המתנחלית המכובסת "המאבק על שטחי C".
בני המשפחה שבתיהן נהרסו, כארבע משפחות גרעיניות, התגייסו להציב בתים חלופיים והמנהל והאזרחי וצה"ל פעלו במהירות והיום הגיע דחפור ומסביבו כוחות משטרה ובכפר הקטן בוצעה הריסה חמישית במספר.

הבית שנבנה ללא אישור – צילום באדיבות תעיוש
צילום: באדיבות תעיוש
ההריסה – צילום תאעיוש

הריסת בתי משפחת טוטח בואדי אל-ג'וז שבמזרח ירושלים

גם במזרח ירושלים הרסה מדינת ישראל שלושה בתים של יחיא, האני ועראפת טוטח. הסב סעיד טוטח ברח מקטמון ליריחו במלחמת 48, חזר לוואדי אל-ג'וז שבמזרח ירושלים לפני 25 שנים, רכש שם קרקע ובנה בה מספר בתים, כמובן – ללא היתר.

ביתו של סעיד טוטח סב המשפחה ברחוב הגדנ"ע 4 בקטמון צילום באדיבות משפחת טוטח
הריסת ההבתים (צילום: סעיד קאווג' Saeed Qaq)

חלק מהבתים כבר נהרסו לפני מספר בתים והיום בוצעה הריסה של שלושת הדירות האחרונות של בני משפחת טוטח. יחיא, אזרח אמריקאי, אמר למגפון ניוז כי הוא מעוניין לחזור למערב העיר לבית סבו, מכיוון שלשלוש המשפחות אין פתרון מגורים אחר. אלא שהעניין לא פשוט – אמנם זהו ביתו אבל הבית הועבר על ידי הממונה על נכסי נפקדים לבעלות יהודית והוא נמצא בתוכנית שימור. פתרון? גם כאן בינתיים אין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן