Skip to content

עשו ואל תעשו: כך תפעלו במקרה של תאונה עם הרכב

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה צריך לעשות וממה להימנע במקרי תאונה עם הרכב? מה עושים במקרה של תאונה קלה ואיך זה שונה מההתנהלות במקרה של תאונה עם נפגעים? מדריך שיעשה לכם סדר

תאונה היא חלק נפרד מהחיים מאחורי ההגה. חלק גדול מהתאונות אינן תאונות עם נפגעים, אבל גם במקרים אלו מדובר במצב מלחיץ שיכול להוביל להתנהגות מוטעית עם השלכות כלכליות משמעותיות. במאמר זה נציג בפניכם את סדר הפעולות הרצוי לאחר תאונה, מה התיעוד שנדרש, הפעולות שיש לנקוט עם ביטוח רכב וממה חשוב להימנע.

1. דבר ראשון דואגים לביטחון

כשיש תאונה, קלה או חמורה, הדבר החשוב ביותר לעשות מיד אחרי התאונה הוא לדאוג לביטחון כל המעורבים ולנסות לוודא שלא יהיו מעורבים נוספים. מה זה אומר בפועל? מוודאים את מצבם הבריאותי של כל המעורבים בתאונה. אם כולם יצאו ללא פגיעה,  אלו הפעולות שיש לבצע:

  • מצלמים את מנח הרכבים לאחר התאונה (עם הטלפון הנייד)
  • מזיזים את הרכבים ככל הניתן לשולי הכביש למקום בו לא יהוו מטרד וסכנה לנהגים אחרים
  • לובשים אפוד זוהר, במיוחד בשעות החשכה
  • מפעילים איתות אזהרה בכל נורות האיתות
  • שמים משולש זוהר כמה מאות מטר לפני מקום התאונה על מנת להזהיר נהגים נוספים שמגיעים

אם יש נפגעים:

  • מזמינים אמבולנס ומשטרה
  • לא מזיזים את הרכבים, אלא למטרות חילוץ
  • לא מזיזים את הנפגעים
  • לובשים אפוד זוהר, במיוחד בשעות החשכה
  • מפעילים איתות אזהרה בכל נורות האיתות
  • שמים משולש זוהר כמה מאות מטר לפני מקום התאונה על מנת להזהיר נהגים נוספים שמגיעים
  1. מחליפים פרטים

אחרי שכולם בטוחים ומוגנים או בזמן שמחכים למשטרה והאמבולנס – מחליפים  פרטים עם כל הנהגים המעורבים. על הפרטים לכלול:

  • פרטים אישיים: שם מלא, מספר תעודת זיהוי, כתובת וטלפון
  • פרטי הרכב: דגם, מספר הרכב, צבע, שם הבעלים כפי שהוא מופיע על רישיון הרכב ומספר הרישוי
  • פרטי הביטוח: מספרי פוליסות הרכב, שמות חברות הביטוח, שמות סוכני הביטוח. קחו את פרטי כל פוליסות ביטוח הרכב: חובה, מקיף וצד ג'.

לאחר תאונה חובה על כל הנהגים המעורבים לשתף את הפרטים הללו, גם עליכם וגם על הנהגים האחרים.

 

צילום: shutterstock

3. אל תעשו בשום אופן

אל תחתמו על שום דבר – לא תיאור התאונה ובוודאי לא על שום הצהרה של הודאה באשמה.

4. מתעדים

כשפרטי הנהגים בידיכם, התפנו לתיעוד מפורט ככל הניתן של מה שקרה.

  • צלמו את זירת האירוע (מצלמת טלפון מצוינת לצורך כך)
  • צלמו את הפגיעות ברכבים בפירוט רב ככל הניתן
  • צלמו פגיעות ברכבים אחרים
  • צלמו את הצומת או הכבישים שהיו מעורבים בתאונה, סמנו על גבי הצילום באמצעות חיצים את כיוון הרכבים בזמן התאונה
  • בדקו קיום מצלמות נוספות שאולי וצילמו את התאונה עצמה – מצלמות ברכבים שלכם או של אחרים, מצלמות אבטחה, מצלמות עדים או כל עדות מצולמת אחרת שאולי קיימת
  • אם יש עדים לתאונה – קחו את הפרטים האישיים שלהם: שם מלא, טלפון, כתובת, מספר תעודת זיהוי
  • סכמו במילים שלכם בפירוט רב ככל הניתן את מהלך הדברים לפני ובזמן התרחשות התאונה: מאיזה כיוון הרכבים נסעו, באיזה מהירות, מה היה מנח הרכבים לאחר התאונה וכדומה.
  • אל תשכחו לגבות את כל הצילומים, סרטונים והעדויות.
  • במידה ויש נפגעים – שמרו העתק של דו"ח המשטרה שהגיעה למקום שיאפשר לכם לקבל טיפול ראשוני בחינם וחיוני לצורך הגשת תביעה לביטוח חובה
  • בהמשך שמרו כל קבלה וסיכום רפואי, גם אם הפגיעה הגופנית התגלתה מאוחר יותר.

5. לגרור או לא לגרור?

לאחר גביית כל העדויות ולאחר אישור מהמשטרה (במידה וזו תאונה עם נפגעים) כי ניתן להזיז את הרכבים, יש להעביר את הרכב למקום שבו לא יפריע, ורצוי למוסך. אם אין סכנה וניתן לנהוג ברכב ניתן לעשות זאת באופן עצמאי, אחרת יש להזמין גרר. במידה ויש לכם ביטוח מקיף, שירותי גרר הם לרוב חלק מפוליסת הביטוח.

אם ההחלטה היא לתבוע את חברת הביטוח של הנהג השני – שמרו את הקבלה על שירותי הגרירה וצרפו אותה למסמכי התביעה.

6. בחירת מוסך ושמאי

ניתן לבחור שמאי המקושר לחברת הביטוח או שמאי פרטי (ולקבל החזר כנגד קבלה). שמאי של חברת הביטוח יחסוך מאמץ וטרחה לרוב, אבל שמאי פרטי יהיה נייטרלי יותר.

גם בחירת המוסך היא שאלה – מוסך המקבל את התמורה ישירות מחברת הביטוח הוא לקוח של חברת הביטוח. בדקו את הפוליסה לוודא מה התנאים בהם תקבלו רכב חלופי (לעתים הבטחה לרכב חלופי היא רק במקרה של בחירת מוסך הסדר) ושיקלו מה אתם מעדיפים.

שלבי הטיפול לאחר התאונה

לאחר תאונה שכוללת פגיעה ברכב יש שלוש דרכים בהם ניתן להמשיך ולפעול:

  • תביעה של פוליסת הביטוח העצמית
  • תביעת פוליסת הביטוח של הנהג השני
  • כיסוי הנזק ללא הפעלת ביטוח כלשהו

במידה ופוליסת הביטוח שלכם נתבעת, מלבד תשלומי ההשתתפות העצמית גם דמי הביטוח לשנה הבאה יעלו כך שבמידה והדבר אפשרי רצוי להימנע מאפשרות זו. אם מדובר בפגיעה קלה, יש סיכוי סביר שדמי ההשתתפות העצמית יכסו את הפגיעה כך שאין טעם לתבוע את הביטוח.

אם בוודאות האשמה על התאונה היא על הצד השני, כדאי לשקול תביעה כנגד הנהג השני כי אז דמי הביטוח של הפוליסה שלכם לא יעלו וגם לא תצטרכו לשלם את דמי ההשתתפות העצמית. החיסרון במקרה הזה הוא הזמן שיעבור עד שתקבלו את דמי הביטוח אשר תלוי מתי תוכרע אשמת הנהג השני בבית המשפט ומתי פוליסת הביטוח של הצד השני תשלם עבור תיקון הנזק שנגרם. כחלק מהגשת התביעה כנגד הנהג השני, תצטרכו לחתום על הצהרת אי תביעת פוליסת הביטוח שלכם.

במידה ויש נפגעים – כדי לשקול פנייה לעורך דין המתמחה בפגיעה גופנית לאחר תאונת דרכים.

לסיכום

תאונה היא אף פעם לא מצב שתרצו להיקלע אליו. עדיף לנהוג בזהירות ובבטחה כדי לנסות להימנע ככל האפשר ממצבים אלו. אם בכל זאת תקלעו לתאונה, גם אם לא באשמתכם – בעזרת רשימה זו תדעו כבר מה לעשות.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן