Skip to content

ערב פסח והרמדאן – מהומות במסגד אל אקצא וירי טילים מעזה

ליל התפילה הראשון במסגד הסתיים בפריצת המשטרה למסגד ובעשרות עצורים. בעזה הגבבו בירי רקטות לעבר ישראל, חלקן נפלו בשטחים פתוחים וחלקן ייורטו על ידי כיפת ברזל. ישראל תקפה והפציצה מתחמי יצור אמצעי לחימה וירי טנקים לעבר עמדות חמאס ריקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החמאס והג'יהאד האיסלאמי שיגרו הלילה והבוקר (רביעי) כ 16 רקטות מרצועת עזה לעבר העוטף, אחת מהן פגעה במפעל באזור תעשייה ליד שדרות והיתר יורטו בידי כיפת ברזל או נפלו בשטחים פתוחים.  קודם לשיגורים הופעלו אזעקות בשדרות ובסביבתה וכן ביישוב מבועים ליד נתיבות. תושב שדרות נפצע קל בעת ריצה למרחב המוגן. הארגונים לקחו אחריות על הירי, ומסרו כי עשו זאת בתגובה לעימותים באל-אקצא, שבמהלכם התבצרו מאות מתפללים במסגד. בתגובה לירי, צה"ל תקף פעמיים בעזה. בהם נפגעו שני אתרים לייצור ולאחסון אמצעי לחימה של החמאס. ומאוחר יותר מתחם צבאי ועמדות של ארגון החמאס, באמצעות ירי טנקים. דובר החמאס  חאזם קאסם הגיב בשם ארגונו: "התקיפה הישראלית ברצועת עזה הבוקר היא ניסיון כושל למנוע מעזה להמשיך את תמיכתה בכל האמצעים בעמנו בירושלים ובגדה".

במערכת הביטחון מבקשים להימנע מהסלמה ברצועת עזה ערב חג הפסח, על רקע המתיחות בהר הבית ובגדה המערבית. צה"ל העביר מסר לחמאס באמצעות מתווכים כי שקט ייענה בשקט, מתוך מגמה למנוע הסלמה כוללת בחגי הרמדאן ופסח. הצבא מסר שבאחת מהתקיפות ברצועה נפגעו שני אתרים לייצור ולאחסון אמצעי לחימה של חמאס, ובתקיפה נוספת נפגעו עמדה ריקה מאדם
בתוך כל אלו התחוללו במהלך שעות הלילה, תחילת חג צום הרמדאן מהומות קשות בהר הבית – מסגד אל אקצה. לטענת המשטרה הגיעו עשרות צעירים למסגד והכניסו עמם זיקוקין, מקלות ואבנים והתבצרו בו התבצרות אלימה, שעות אחרי תפילת התרוויח׳ במטרה להפר את הסדר במקום תוך חילול המסגד. בנוסף הם החלו בקריאות הסתה והתפרעות בתוך המסגד, ונעלו את דלתותיו מבפנים עם מכשולים וביצורים בפתחים. המשטרה טוענת כי לאחר ניסיונות רבים וממושכים להוציאם החוצה בהידברות ללא הועיל, נאלצו כוחות המשטרה להיכנס למתחם על מנת להוציאם החוצה, בכדי לאפשר את תפילת הפג׳אר כסדרה ולמנוע הפרת סדר אלימה. לדברי המשטרה במהלך כניסת הכוחות יודו לעברם אבנים ונורו זיקוקין רבים בתוך המסגד ע״י עשרות רבות פורעי חוק, ומפרי סדר. המשטרה עצרה עשרות חשודים שהתבצרו, התפרעו, ידו אבנים, ירו זיקוקין וחיללו את המסגד. שוטר אחד נפצע ברגלו כתוצאה מאבנים וכי המתפרעים גרמו לנזק במעשיהם למסגד וחיללו אותו. "לצערנו בשעה ששוטרים רבים פועלים לאפשר את חופש הפולחן תוך שמירה על הביטחון, החוק והסדר במקומות הקדושים ובכל רחבי העיר ירושלים, יש מי שבוחרים להתפרע ולהפר את הסדר הציבורי. אותם מפרי סדר פוגעים בראש ובראשונה בציבור המוסלמים המגיעים להתפלל במסגד. נמשיך לפעול בנחישות נגד מפרי סדר ופורעי חוק למען שלום הציבור ובטחונו", נמסר מהמשטרה.
יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן הגיב למתחולל ודרש כינוס שחוף של הקבינט המדיני ביטחוני. ליברמן: ״לאור המצב הביטחוני, אני קורא לראש  הממשלה לכנס בדחיפות את הקבינט המדיני ביטחוני, שלא כונס כבר כחודשיים. כינוס הקבינט אינו דבר וולנטרי ובנסיבות הקיימות הוא מחוייב על פי חוק. אני מצפה שאחרי כל הסיסמאות והדיבורים על הקמת ממשלת ה״ימין על מלא״, יעברו גם לשלב של מעשים".
יו"ר יש עתיד, חבר כנסת יאיר לפיד סבור אחרת: "בניגוד לאחרים לא הייתי ממליץ לנתניהו לכנס את הקבינט. לא ייצא שום דבר טוב לביטחון ישראל מקבינט שבו יושבים קיצונים חסרי אחריות ומדליפנים כרוניים כמו סמוטריץ׳ ובן גביר. עדיף לנהל את המציאות הביטחונית הקשה בפורומים קטנים ומהודקים יותר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, גיבה את המשטרה ומסר כי הוא "מגבה את מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ירושלים, השוטרים והלוחמים וכלל כוחות הביטחון על הפעילות הנחושה הלילה בהר הבית למניעת התפרעויות ופעילויות  טרוריסטיות. חמור מאוד שמכניסים אבנים, ברזלים וכוורות זיקוקים לתוך מסגד, במטרה לפגוע ולרצוח שוטרים ולפגוע באזרחי ישראל – טוב עשתה המשטרה בפעילות מהירה  וחד משמעית"

המתחם שהותקף בידי צה"ל (צילום: דובר צה"ל)

תקיפת עמדות בירי טנקים (צילום: דובר צה"ל)

התקיפה בעזה (צילום: רשתות חברתיות וסוכנות החדשות "וואפא" לפי סעיף 27א לחוק זכיות יוצרים)

לטענת סוכנות החדשות וואפא המזוהה עם הרשות הפלסטינית פורסם תחת הכותרת: "הצילו, הצילו", זעקו הנשים המבוגרות שהגיעו למסגד להתפלל, ולפתע הותקפו באלימות מצד שוטרי הכיבוש, "הם היו אלימים מאוד וראינו שהם נחושים לפגוע בנו בכל צורה" אמרה אישה מבוגרת.
על פי הפלסטינים לא רק הנשים הוכו וסולקו מרחבת המסגד, גם הגברים ורבים מהם נפצעו מאלימות השוטרים, ועל פי עדי ראייה נעצרו בין 450 עד 500 מתפללים פלסטינים. עו"ד פלסטיני מסר כי העצורים נלקחו לבתי מעצר באזור אך הוא צופה שהם ישוחררו בתנאי שהם לא ייכנסו לעיר העתיקה ולמסגד לתקופה על מספר ימים. בתוך אלו מדווחת הסוכנות כי בערים אחרות בגדה, פרצו הפגנות ועימותים עם ?חיילי הכיבוש", וכי ילדה נפצעה מכדור גומי שחדר לבית משפחתה במחנה אלערוב בנפת חברון. הילדה הועברה לבית חולים לקבלת טיפול רפואי.

העצורים בתוך אל אקצה (צילום: רשתות חברתיות וסוכנות החדשות "וואפא" לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)


האלימות בתוך המסגד כפי שצולמה בתוכו תיעוד מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים)

מטעם תנועות חד"ש ומק"י נמסר בתגובה כי הם "מזהירים מתוכניות של הממשלה להבערת האזור וכי ממשלת הכיבוש פוגעת במסגד אלאקצא כסמל לריבונות הלאומית הפלסטינית, ובמתפללים בשל היאחזותם  בזכות ההומנית, הדתית והפוליטית בירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית".
"ההתקפה הזו הינה המשך ישיר לרצח בדם קר של החלל ד"ר מוחמד אלעציבי ולהעלמת העובדות מזירת הפשע" טוענים בתנועות הערביות ומוסיפים: "פשעים אלה מאוששים את האזהרות שלנו מניסיונות ממשלת הימין הקיצוני להימלט מהמשבר הפנימי, בהתקפה רחבה על העם הפלסטיני. התקפה כזו עלולה להבעיר באש את האזור כולו. אנו קוראים לכל האזרחים הערבים לבקר בירושלים המזרחית במהלך חודש הרמדאן בכדי לחזק את העיר ואת תושביה." לשון ההודעה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן