Skip to content

נתניהו בעדותו בתביעתו את בן כספית – טוען כי לא עסק בזהות צוות המשפטים שמונו לחקירותיו במשפטו הפלילי

"ראיתי את זה בחומרה בלתי רגילה, שמאשימים אותי בניסיון לשחד מישהו בצוות שתובע אותי", טען ראש הממשלה. ההפגנות שנערכו כנגדו מחוץ לאולם המשפט הדהדו היטב בתוך האולם הקטן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו העיד הבוקר (ראשון) במשפט תביעת לשון הרע שהגיש בדצמבר 2018 נגד עיתונאי מעריב בן כספית, העורך הראשי דורון כהן והמוציא לאור אלי עזור.  התביעה עוסקת בפרסום של כספית, שבו טען כי הליכוד קידם חוק שנועד להיטיב עם היועץ המשפטי של הכנסת דאז, בשל צירופה של בת זוגו לצוות שעסק בחקירות נתניהו. לשאלת עורך דינו של כספית האם הוא התאכזב מזהות אנשי הצוות במשרד המשפטים שמונו לעסוק בחקירותיו בתיקי האלפים, השיב נתניהו: "לא עסקתי בזה". הדיון נערך בבית משפט השלום ברחוב שוקן בתל אביב.

צילום פול YNET

בתביעה נגד העיתונאי בן כספית בגובה 200 אלף שקלים, הוגשה ב 2018, בה נדרש בן כספית לפצות את נתניהו בגין דברים שכתב בטורו שבעיתון "מעריב". כספית התייחס בטורו בעיתון להחלטה שהתקבלה בכנסת בחודש יוני 2018, ואותה קידם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), שכונה על ידו "משליחיו היעילים יותר של ראש הממשלה". ההחלטה הצמידה את תנאי הפנסיה של יועמ"ש הכנסת איל ינון לאלו של שופטים. אשתו של ינון, כפי שציין כספית בטורו, היא עו"ד עמית מררי – המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, שצורפה לצוות שידון בתיקי נתניהו. "המצב שנוצר", נכתב בטור של כספית, "הוא שבן זוגה של מי שאמורה להשתתף בהכרעת גורלו של נתניהו, קיבל הטבת מיליונים בעקיפין (שאין ישירה ממנה), מידיו של ראש הממשלה". בתביעה נכתב כי "מדובר בטענות שקריות ומופרכות העולות כדי לשון הרע מהסוג החמור ביותר". עוד נכתב כי "בניגוד מוחלט לנטען, אין ולא יכול להיות כל קשר בין צירופה של עו"ד מררי לצוות הפרקליטים, אשר פורסם לציבור בעיתון 'גלובס' רק ביום ב-27 בנובמבר וממילא לא היה ידוע לראש הממשלה, להטבה שניתנה לעו"ד ינון כחצי שנה קודם לכן".

בן כספית (צילום פול : תומר אפלבויים)

בפתיחת שלב ההוכחות אמר נתניהו כי הפרסום של כספית, שבו טען כי החוק שקידם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) נועד להיטיב עם מצבו המשפטי של נתניהו, חמור מאוד. "ראיתי את זה בחומרה בלתי רגילה, שמאשימים אותי בניסיון לשחד מישהו בצוות שתובע אותי", אמר ראש הממשלה. מול הכניסה לבית המשפט נערכת הפגנה נגד נתניהו, שקולותיה הדהדו בתוך אולם הדיונים ברחוב שוקן. נתניהו העיד כי לא הנחה את מיקי זוהר להגיש את החוק שהיטיב עם יועמ"ש הכנסת ולא ידע עליו. "זה היה בעייתי אם היה לי חלק בכל זה", אמר נתניהו, "אם אני שלחתי את מיקי זוהר לקדם את החוק הזה, אני מסכים איתך שזה בעייתי. אבל זאת דיבה פר אקסלנס".

ההפגנה מחוץ לכותלי בית המשפט (צילום: ציפי מנשה)
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

"אגלה לכם סוד מדינה", הוסיף נתניהו, "ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והנשיא חותמים על אלפי חוקים ואין להם שום מודעות למעט מקרים חשובים במיוחד, שאז העוזרים מדגישים את זה בפתק". נתניהו הרחיב: "אני אגיד לך מה הנוהל (לגבי הצבעה בכנסת, ר"ש) – אני מגיע לשם, פוגש שורה של חברי כנסת ושרים, ומצביעים לפי מה שהנהלת הקואליציה מחליטה. לא עוברים חוק-חוק. כשאתה מגיע להצביע, אתה לא יודע על החוקים אם הם לא שלך. כך נהוג כבר 75 שנה".
כשהוגשה התביעה כנגד כספית ראש הממשלה אמר אז כי כספית "מנהל מסע השמצות מכוון נגד ראש הממשלה" ו"מפיץ מסרים פוגעניים על אף שאין לדברים כל בסיס עובדתי".

נתניהו העיד כי דוברו הוא זה שיידע אותו בדבר הפרסום של כספית. "לא קראתי את הכתבה, מי שהפנה את תשומת לבי היה יונתן אוריך", סיפר, "הוא הקריא לי את זה. הוא הפנה את תשומת לבי משום שזאת הייתה כתבה כל כך כוזבת. בדרך כלל לא מביאים אליי פרסומים, אי אפשר לעמוד בשיטפון ההשמצות נגדי ונגד משפחתי. זה בהיקפים שאי אפשר לדמיין, שאין להם שום הקבלה בעולם המערבי. הדברים האלה לא מגיעים אליי, אלא אם כן מדובר במקרה מאוד מאוד חמור".
כאמור, בטור שבגינו נתבע  בן כספית, עסק בחקירות שהתנהלו באותה עת נגד נתניהו, התייחס כספית לצירופה של מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים פליליים, לצוות "איפכא מסתברא", שתפקידו היה לשמש אופוזיציה פנימית במשרד המשפטים לקונספציה של צוות התביעה בתיקי ראש הממשלה. כספית טען בטורו כי מיקי זוהר, מקורבו של נתניהו, יזם את החוק שנועד לקבוע כי יועץ משפטי של הכנסת שמקבל פנסיה תקציבית, יקבל גמלת פנסיה שתושווה לזו שמקבלים שופטי בית המשפט העליון. בכך, טען כספית, קיבלו ינון ומררי "הטבת מיליון בעקיפין (שאין ישירה ממנה) מידיו של ראש הממשלה".
עורך דינו של כספית, רז בן דור, אמר הבוקר לנתניהו כי מרשו הציע לו למסור את תגובתו לפרסום, או לחלופין להסיר מהטור את הפסקה שבה נעשה הקישור בין החוק לבין חקירותיו, אולם לדבריו בחר ראש הממשלה להתעלם מההצעה. נתניהו השיב לדברים אלו ואמר כי "דיבה שיוצאת לחלל האוויר, לא יוצאת. אם תשאל מאה אנשים ברחוב מה הם חושבים על הפרסום, מאה מתוכם יגידו שלא מדובר בהבעת דעה אלא בקביעת עובדה, שראש הממשלה ניסה לשחד אנשים שאני לא יודע מי הם. כל דבר שנאמר כאן הוא חיבור בין טענה שקרית לעובדה, כאילו אני שיחדתי או ניסיתי לשחד מישהו מצוות התביעה במיליונים".


שיירת נתניהו עוזבת את בית המשפט (צילום: ציפי מנשה)

עו"ד בן דור הוסיף לשאול את נתניהו על כך שבזמנו בחר לא להגיב לפרסום. כאן המקום לציין כי כללי האתיקה העיתונאית קובעים כי צריך לאפשר לאדם נגדו נכתב טור להגיב למאמר טרם פרסומו.  "החלטת לא להגיב במעריב, אבל כן בחרת להגיב בפייסבוק לפרסום הזה", אמר, "אתה בעצם לא צריך להגיב לעיתון, כי יש לך ערוץ ישיר לציבור. האם זו הסיבה שבחרת לא להגיב?". על כך נתניהו השיב: "בוא נחלק את הדברים. יש את השאלה איך אני נאבק בשקרים של בן כספית ודומיו, זה צבא שלם. ויש את השאלה איך מבררים האשמה פלילית כל כך חמורה, שאני שיחדתי אדם בצוות התביעה. התגובה מעניינת אבל לא מספקת, אני רוצה את השלילה בבית המשפט, את ניפוץ הכזב הזה".
"אני לא הכרתי את השם מררי, ובוודאי שלא ידעתי שהם בני זוג. אל תברחו מהשאלה – האם אני נתתי, דרך מיקי זוהר, הטבה כי היא בצוות שבוחן את התיק? אתם מנסים לברוח מהעיסוק בזה", אמר נתניהו. בן דור שאל את נתניהו על הכתבה בגלובס, שעליה הסתמך כספית בטורו ובה נכתב שמררי עשויה להיות חברה בצוות האיפכא מסתברא. כאן השיב נתניהו כי אינו קורא עיתונים. "לא ראיתי את זה, אני לא קורא עיתונים", הוא השיב, "לכל היותר מגישים אליי עוזריי את הדברים. מי קורא עיתונים? זה 2019, מי קורא עיתונים? אנחנו בעידן של עיתונות משודרת, שהולכת להתחלף בעיתונות אינטרנטית".

בן דור התעקש שראש הממשלה היה מודע לפרסומים על כך שמררי תמונה לצוות שבוחן את התיקים בעניינו. נתניהו שב והכחיש זאת: "תחשוב בהיגיון – אתה חושב שאני אגיש תביעה בבית משפט אם לא הייתה לי ידיעה ברורה שפשוט טופלים עליי את הדבר השקרי הזה? אם אתה לא מאמין בצדק, אל תבוא הנה. הדברים הפשוטים האלה הם פשוט שקר. אל תקבע עבורי שראיתי את הכתבה הזאת. יועציי מעידים שהם לא היו ליידי בזמן הפרסום הזה. היקף הפרסומים עליי הוא עצום, אי אפשר לתאר את זה, אתה לא יכול לעקוב אחרי כל השמצה. הרעיון שאני יושב ומקבל את הצונאמי הזה יום-יום ובורר אחד-אחד, זה רעיון בזוי. אחרת אין לי זמן להיות ראש ממשלה, ואני מקדיש לכך הרבה זמן". בשלב הזה שאלה השופטת רונית פינצ'וק אלט את נתניהו האם לא סביר שיובאו לידיעתו פרסומים בעניינו של כתבים בולטים בכלי התקשורת. "אני לא עוקב אפילו אחרי המשפט שלי, אין לי זמן לעקוב אחריו, יש אנשים שעושים את זה", השיב. עורך דינו של כספית הגיב לטענתו של ראש הממשלה כי הוא לא עוקב אחרי משפטו הפלילי וביקש להפריכה. "ראיתי בדף הפייסבוק שלך שלא מזמן העלית דיווחים מהמשפט. אתה כן עוקב, אולי לא באדיקות", אמר בן דור לנתניהו. "העליתי, זה לא אומר שאני עוקב", השיב נתניהו, וכהרגלו הטיל את האחריות על ענשים אחרים (צוות יועציו א.מ), "אתה לא יודע שאצל אנשי ציבור, הדבר הזה נעשה על ידי אנשים?". ביחס לטענתו כי הוא לא קורא עיתונים, אמר לו בן דור כי "ב-2014 שיתפת כותרת ראשית במעריב". בתשובה טען שוב ראש הממשלה כי הצוות שלו אחראי לפרסומים מטעמו. "זה הצוות שלי. אם מישהו חושב שראש הממשלה עוקב אחרי כל פרסום שלו במדיה, הוא טועה. 'לא עוקב' זה לא אומר שאני לא מקבל מעת לעת דיווחים".

"כשעורך הדין שלי שואל אותי בסוף השבוע האם עקבתי אחרי המשפט שלי, ואני עונה שלא, הוא אומר – איך אתה לא עוקב?", הוסיף נתניהו. בהמשך לכך שאל בן דור את ראש הממשלה אם הוא מעורב בחוקים שמקדמים חברי כנסת מטעם הליכוד. "כשמיקי זוהר, חבר כנסת שמקורב אליך, מקדם חוק, אפשר לטעון שזה נעשה על דעתך ואף בשליחותך", אמר פרקליטו של כספית. נתניהו השיב שגם בעניינים אלה, על פי רוב הוא אינו מעורב. "רוב הדברים שהוא ואחרים מקדמים, זה לא מגיע אליי. הרבה פעמים קרה שרצו לעזור לי יותר ממה שאני רציתי. היו פעמים שאני חשבתי שזה יפגע, והם חשבו שזה יעזור".

"חבר הכנסת מיקי זוהר הוא אדם עצמאי וחבר ליכוד, ולשמחתי, כמו רבים מחברי התנועה, הוא נאמן למפלגה בראשותי", הוסיף נתניהו. "לא הנחיתי אותו, לא ביקשתי ולא ידעתי שהוא עושה את זה. האם כל דבר שהוא עושה זה תוצאה של נאמנות אליי? התשובה היא לא. באופן כללי, האם הוא נאמן בליכוד ומקובל עליי? כן". בתגובה לכך בן דור אמר על זוהר כי "הוא רואה את עצמו הרבה יותר מנאמן לך, הוא מעיד על עצמו שהוא חייל מספר 1". נתניהו השיב: "יש הרבה חיילים מספר 1, צפוף שם".

החוק שהביא לשיפור תנאי הפנסיה של היועץ המשפטי לכנסת קודם בזמנו בוועדת הכנסת, שמיקי זוהר עמד אז בראשה. "אני לא יודע 99% ממה שקורה בוועדת הכנסת", אמר נתניהו, "מי יכול לעקוב, ראש ממשלה יעקוב כל שבוע מה קורה בוועדות? רק אם יש לזה ערך מדיני, ערך מיוחד, דבר חריג". בן דור שאל את ראש הממשלה אם ייתכן שזוהר קידם עבורו את החוק מבלי שידע. "זוהר לא דיבר איתי מילה, לא שאל אותי ולא קיבל ממני שום הנחיה. יש כאן שאלה מעניינת, למה הוא עשה את זה. זה אני משאיר לכם", השיב נתניהו.

בן דור הקשה על נתניהו: "לפני חמש שנים אתה הגשת תביעה, אתה אמרת שזה הדבר הכי חמור שהיה עליך, ולא דיברת אתו על זה?". לפתע נתניהו לא זכר: "לא זוכר שדיברנו על זה. דיברתי על זה עם עורך הדין שלי". בכתב התביעה שהגיש נתניהו נכתב כי "לא ניתן היה להתעלם מהשקר הבוטה שהובא בכתבה בנוגע להטבה אותה קשר הנתבע – ללא כל תשתית ויסוד ובאופן שקרי לחלוטין – לצירופה של בת זוגו של ינון, עו"ד עמית מררי, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, לצוות המורחב שמינה היועמ"ש לצורך ניתוח הראיות וקבלת החלטה בחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה. מדובר בטענות שקריות ומופרכות העולות כדי לשון הרע מהסוג החמור ביותר כלפי ראש הממשלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן