Skip to content

עבירות מין ועבודתו של עורך הדין הפלילי

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדוע עבירות מין זה תחום התמחות מיוחד?

"עבירות מין" הוא תת-תחום במשפט הפלילי. לכאורה, ניתן לחשוב שכל עורך דין בעל התמחות במשפט הפלילי, ידע לטפל במקרים של עבירות מין שמובאות בפניו. אלא, שבפועל, עבירות מין הוא תת-תחום סבוך, הדורש לא מיומנות ייחודית אלא גם יכולת גבוהה של ליטיגציה וחוש "בלשי" מפותח. מגוון עבירות המין הוא רחב, ויש בו אלמנטים רבים אשר כל אחד מהם הוא בעל השפעה על האפשרות להוכיח או להפריך את העבירה. כך למשל: זהות נפגע העבירה, זהות הפוגע, טיב ההכרות והקשר ביניהם, מהות הפגיעה וההקשר בו נעשתה הפגיעה. כמו כן מדובר בתחום מתפתח, אשר משנה את פניו בכל עת, ומושפע מאוד משינויים חברתיים וטכנולוגיים. כך למשל, עבירות המין אשר בשנות ה – 90 היו במרחב הפיזי הפכו לאפשריות במרחב הווירטואלי אף ללא צורך במפגש פיזי. האם המחוקק נתן לדעתו לאפשרות הזו כשחוקק את עבירות המין בחוק העונשין?
חשודים בעבירות מין? כנסו לאתר למידע נוסף וקבלת ייעוץ משפטי לפני חקירה פלילית מעורך דין עבירות מין עידית רייכרט – עורך-דין-עבירות-מין/https://reichert-law.co.il

עוד פלילי – עידית איליה (צילום מלניקוב רייכרט)

סוגי עבירות מין

עבירות מין קלאסיות – כל מעשה בעל אופי מיני, שתכליתו גירוי, סיפוק או ביזוי, שמבוצע כלפי אדם אחר ללא שנתן הסכמתו לכך, סביר שיהווה עבירת מין. המעשים המיניים המוכרים ביותר, שעשייתם ללא הסכמה מהווה עבירה הם:

  • "אינוס" – החדרת חפץ או איבר כלשהו לאיבר מין נשי;
  • "מעשה סדום" – החדרת חפץ או איבר כלשהו לפי הטבעת או החדרת איבר מין לפיו אדם;
  • "מעשה מגונה" כל יתר המעשים המיניים שתכליתם גירוי, סיפוק או ביזוי.

אל עבירות אלה ניתן להוסיף גם מעשים מיניים שנעשים בהסכמה, אך מהווים עבירה בשל גילו של אחד מהצדדים למעשים המיניים, או בשל היחסים בין הצדדים, ככל שהם מקיימים מרות מסוגים שונים, כמו כפיפות במקום העבודה, או בין מטפל למטופל, או מורה לתלמיד, ללא קשר לגיל הצדדים.

החזקת חומר תועבה בדמות קטין – בשמו המוכר יותר, מדובר ב"החזקת חומר פדופילי". חשוב להבהיר לעניין זה כי כל תיעוד של קטין בעל הקשר מיני, לא כל שכן כאשר מדובר בעירום מלא או באקט מיני, מקיים את העבירה. בהמשך לכך קיימת גם עבירה של "פרסום", או הפצת חומר פדופילי. בעידן הרשת הנוכחי, מדובר בעבירות שלא מעט מקרים ילכו יחדיו, הן בשל שיטות המשטרה באיתור תעבורת החומרים הללו באינטרנט, והן בשל הדרך בה מועברים חומרים פורנוגרפיים כיום באמצעות העברתם מאחד לאחר במחי אצבע על טלפון נייד.

הטרדה מינית – הטרדה מינית, להבדיל מעבירות המין הקלאסיות, אינה עוסקת אך ורק במעשה פיזי, אלא מתמקדת גם באמירות, מחוות והערות כלליות, לעיתים תלויי הקשר והן משתנות מאדם לאדם, ממקום למקום, ומהקשרים שונים ונוטות להתעטף לעיתים בפן סובייקטיבי, כלומר באייך הצדדים למעשים תופסים אותם, ולאו דווקא במובנם האובייקטיבי, איך אדם "רגיל" היה תופס את המעשים.

ככלל, אמירות בעלות אופי מיני, שתכליתן גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים עשויים להוות הטרדה מינית. התמקדות במיניותו של אדם, למשל: הערות לעניין נטייתו המינית של אדם, עשויות גם הן להיתפס כ"הטרדה מינית". במרבית המקרים, נדרשת חזרתיות של ההטרדה. כלומר, אין די באמירה מטרידה יחידה, אך ישנם מקרים בהם החוק אינו דורש חזרתיות, למשל כלפי קטינים או חסרי ישע, או במסגרת יחסי חינוך – מורה-תלמיד, מרצה-סטודנט.

פרסום המתמקד במיניותו של אדם ללא הסכמתו – עבירה מסוג זה נולדה לעולם בעקבות תיקון שידוע כ"חוק הסרטונים" ובאה לתת מענה להפצת תמונות או סרטונים בעלי אופי מיני שמתעדים אדם שלא נתן הסכמתו לתיעוד או להפצתו. מדובר בעבירה חמורה יחסית, שדינה עד חמש שנות מאסר, כלומר, היא חמורה ממעשה מגונה "רגיל", למשל.

עבירות מין ברשת – הרשת הווירטואלית יצרה "סוג חדש" של עבירות מין, מדובר, למעשה במעשים מיניים שנעשים ברשת, אולם כפי שמתקיים בעולם האמתי, ככל שהמעשים הללו לא נעשים בהסכמה, או שהם נעשים כלפי מי שאינו מסוגל למסור הסכמתו, קטינים למשל. לאורך השנים בתי משפט הכירו כי כל עבירת מין "קלאסית" יכולה להתרחש גם במרחב הווירטואלי. כך למשל, בגיר שמורה לקטינה מתחת לגיל 14 להחדיר חפץ לאיבר מינה, מבצע בפועל מעשה אינוס.

אלא שהמרחב הווירטואלי "מסבך" אפילו יותר את תחום עבירות המין, שכן פניה מינית כלפי קטינה מתחת לגיל 14, גם אם היא לא חזרתית תהווה "הטרדה מינית". בנוסף, בעולם הווירטואלי ישנה האפשרות לתעד הכל בתמונות ובווידאו, ומשכך החזקת התיעוד בידי אותו בגיר תהווה החזקת חומר תועבה בדמות קטין, ואם יעביר אותו לאחר הוא גם מפיץ את אותו חומר תועבה וגם מפרסם חומר שמתמקד במיניותו של אדם ללא הסכמתו. ובכך, מעשה מתמשך אחד, כפי שתואר לעיל, מהווה עבירת מין "קלאסית", מעשה מגונה, החזקת חומר תועבה בדמות קטין ופרסומו, ופרסום תיעוד המתמקד במיניותו של אדם ללא הסכמתו.

טיפים לבחירת עורך דין עבירות מין?

עורך דין פלילי העוסק בעבירות מין צריך בוודאי להיות בקיא בתחום הפלילי, אך זה לא מספיק. עליו גם להכיר את כל הענפים והחלופות הקיימות בעבירות המין. חשוד הנחקר בעניין עבירות מין צריך להכיר בכך שכל מילה שלו ביחס לעבירה בה הוא חשוד יכולה להשפיע משמעותית על סוג העבירה בה הוא נחשד ועלול להיות גם נאשם בה. צריך לזכור כי העונש הצפוי בעבירות בתחום עבירות מין מתחיל משנת מאסר ויכול להגיע עד למספר דו ספרתי של שנות מאסר. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין עבירות מין מקצועי ומנוסה הבקיא בתחום שידע לעמוד על הניואנסים הללו כדי לספק ייעוץ נכון ושירות מיטבי ללקוח. ברור כי מי שאינו מכיר את התחום על בוריו עשוי להזיק וכאמור, נזק בייעוץ משפטי בתחום עבירות המין יכול להתבטא באובדן החירות בשנות מאסר ארוכות, לכן אין זה עניין של מה בכך ואסור לוותר על ייעוץ מקצועי בידי עורך דין עבירות מין מעולה ומנוסה.

בנוסף לכך, עורך הדין הפלילי העוסק בעבירות מין גם צריך להיות ליטיגטור מעולה, שיודע לעמוד בבית המשפט ולחקור עדים, ובעיקר את המתלוננת כך שיכול בסיום המשפט לשכנע בקיומו של ספק סביר בראיות המאשימה שיוביל לזיכוי, או לחלופין לחשוב כ"בלש" המאתר כל פיסת ראיה שיכולה להיות "ראיית הזהב" בעבור הלקוח שלו. עורך דין עבירות מין מיומן יודע מה לשאול, היכן לחפש וכיצד להיערך לחקירה נגדית טובה שיכולה להטיל ספק במהימנות העדים שכנגד.

עידית רייכרט – עורכת דין פלילית, בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה, בעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן