Skip to content

“עניין של מזל": משעשע, מקורי ומלא ג’אז

ביקורת סרט: סרטו ה-50 של וודי אלן בן ה-87 הוא סרטו הטוב ביותר מזה עשור, ועשיר ביצירתיות, תחכום וגם הרבה הומור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע מחלוקת ניכרת (לפחות בתקשורת האמריקנית), אודות חייו של הבמאי והתסריטאי וודי אלן, סרטו החדש "עניין של מזל" יוצא השבוע בישראל ובאירופה, אך בסבירות גבוהה לא יופיע בבתי קולנוע בארצות הברית. אף פסטיבל בצפון אמריקה לא רכש את הסרט להפצה, על אף שפתח מספר אולמות בפסטיבל ונציה בחודש האחרון. ברור שהעניין הפך לפוליטי, וזה קצת חבל כי זהו הסרט ה-50 של אלן בן ה-87, והוא מקסים, ג'אזי ומשעשע. למרות שהסרט לא מכוון גבוה מדי, הוא כן פוגע בכל המטרות שסימן לעצמו, במיומנות של מאסטר קולנועי רב-שנים.

מקור: יח"צ

העלילה עוקבת אחר פאני (לו דה לאז'), אישה צעירה הנשואה לגבר מבוגר ומצליח מאוד, ז'אן (מלוויל פופו). פאני לא באה מכסף ולא תמיד נהנית מחברת ידידיו העשירים של ז'אן, אבל היא נהנית מחייה השלווים כתכשיט של אדם מצליח. לפחות עד שהיא נתקלת בחבר ותיק ללימודים, אלן (נילס שניידר), סופר נועז שמתוודה על אהבתו הוותיקה אליה. נוצר רומן סוער, אולם בעלה חושד ונוקט בפעולה. ואז הגורל מתערב בדמות אמה שבאה לביקור, פאני (ולרי למרסייה).

"עניין של מזל" (מקור: יח"צ)
"עניין של מזל" (מקור: יח"צ)

על אף שהסרט בצרפתית, אי אפשר לפספס את הסימנים המסחריים שבתסריט שכתב אלן. תשוקה וקנאה מובילים לשקרים, בגידות ופשע, בעוד שתפניות בלתי צפויות של אירועים מדגישות את איוולת החיים. הנושאים אינם חדשים בשום אופן בסרטיו, אבל היעילות וההומור השנון בתסריט עדיין מחוללים פלאים. יש לו את היכולת להעביר את הצופים למצב דרמטי שבו מזדהים מיד עם הדמויות והמניעים שלהן (לעיתים מניעים מוטעים, אבל תמיד אנושיים). ככל שמעשיהם אינם נבונים, אפשר להבין מהיכן הם מגיעים… כך למשל, תגובתה של פאני לאחר שבעלה ביצע פשע מושלם מעניינת במיוחד. מונעת מאשמה וחוסר אמונה בגברים, היא חוזרת לשגרה הישנה בלי להחמיץ פעימה. זהו אפיון אותנטי, אם כי מנוגד לצפוי, שמאיים להביא את הסרט לסיום מוקדם. על אחת כמה וכמה אם נכנסת דמות חדשה למערכה, שמדליקה מחדש את הזיקוקים.

בדיוק כמו הסרט הקליל והנהדר, "נקודת מפגש" (2005), גם "עניין של מזל" מתייחס לאופי האבסורדי של המקרה וצירוף המקרים מזווית קומית. זה פחות מתוחכם מההופעות המרגשות שסייעו לבנות את הקריירה של ג'ונתן ריס מאייר ו-סקרלט ג'והנסון, אבל אלן מזיז את העניינים בקצב מהיר לא פחות ומציג הפתעה במערכה שלישית שהיא יעילה באותה מידה. הצילום של אגדת הסינמטוגרפיה, שזכתה שלוש פעמים באוסקר, ויטוריו סטוררו, שופע ומפואר לכל אורכו, ומכל הבחינות זהו סרט מהנה ויפה, ועל כדאי לצפות בו בקולנוע.

 הסרט "עניין של מזל | Coup de Chance" – עכשיו בבתי הקולנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן