Skip to content

המעגל המשפחתי של הנגמל

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בבסיסה של כל התמכרות מצוי הסבל הנפשי, אותו "רעש" פנימי המטריד את נשמתו של האדם, עד כדי כך שהוא אינו מסוגל לשאת אותו יותר, ו"חייב" למצוא את הדרך להשתיק אותו. הסיבות לסבל עשויות להשתנות מאדם אחד לאחר, כמו גם הגיל והשלב בחיים שבו סבל זה נוצר. מכיוון שהאדם כבר אינו מסוגל לשאת ולהתמודד עם הסבל המעיק עליו, הוא, באופן בלתי מודע, מחפש ממנו "מפלט" על ידי השימוש בגורמים חיצוניים המסבים לו ריגוש או ממסכים ומכהים את הסבל ומסיחים את דעתו של האדם מהעיסוק בו. השימוש בגורם החיצוני נוסך באדם תחושות הקלה המאפשרות לו (רק בשלבים המוקדמים של השימוש) לתפקד, למרות כאב פנימי זה. אבל, כשתחושות שאותן מעניק האלכוהול או הסם חולפות, צף הכאב ועולה מחדש, ולעיתים, מתווספים אליו גם רגשות קשים נוספים – כעצבות, אשמה, בושה ועוד. האדם ימצא את עצמו שב ומשתמש באלכוהול, רק בכדי להתמודד עם הרגשות, וכך, עד מהרה, הוא יגלה שהוא לכוד במעגל קסמים שאין לו מוצא ממנו.

בני משפחתו של המכור

כעת, לאחר שהבנו במספר שורות מהי התמכרות, מדוע היא נוצרת ואיזה תפקיד היא ממלאת בחייו של האדם, ניתן גם להבין מדוע התלות המוחלטת בשימוש בחומר הממכר הופכת למרכז חייו של האדם, עד כדי שהשימוש הבא בסם או באלכוהול מקדש בעיניו את כל האמצעים, ועל הדרך, פוגע במערכות החיים של המכור – המעגל החברתי שלו, מקור פרנסתו, והחשוב מכל – משפחתו, הורים, בן / בת זוג, ילדים – כל אותם האנשים שאוהבים אותו.

לפי הערכות רשמיות שונות, חיים בישראל מעל ל-120,000 אנשים הסובלים מהתמכרויות. במציאות, הערכותיהם של גורמים מקצועיים נוקבות במספרים שהם גבוהים בהרבה מכך, בין יתר הסיבות, בשל אי כלילתן בהערכות של התמכרויות מסוגים שונים. עפ"י ההערכות המחמירות יותר, 1 מכל 7 אנשים ונשים בישראל מתמודד עם התמכרות לחומרים כלשהם או עם התמכרות התנהגותית.

על אף שכמו שהסברנו בתחילה, הקשיים איתם מתמודד המכורים הם גדולים, המכור אינו היחיד שמתמודד עם קשיים אלה. מסביב לכל מכור ישנה משפחה שאף חייהם של כל אחד מהחברים בה נפגעים ומשתנים. אם נניח שגודלה של משפחה גרעינית ממוצעת בארץ עומד על 4 נפשות, נגלה, כי מעבר למכורים-עצמם, אנחנו מדברים על מאות אלפי אנשים נוספים שמציאות חייהם משתנה. והיא לא משתנה רק מהאספקט הכלכלי, שעלול לקרות כשאב משפחה ומפרנס מאבד את מקור מטה לחמו, אלא היא משתנה גם מהאספקט הרגשי – הפסיכולוגי. הניסיון לעזור לאדם שהתמכר, שינה עורו והפך לזר, השקרים, ההסתרות, הזוגיות שהולכת ומתפרקת, כל אלה דברים שרק לעיתים רחוקות תפגשו אותם כשהם צפים ועולים במאמרים העוסקים בהתמכרות. כך שכולם מדברים אל (ועל) המכור, אל (ועל) הנגמל, אבל אף אחד לא זוכר לדבר על המשפחה שסביבו, על הקשיים שאיתם הם מתמודדים, על הטלטלות הנפשיות והפיננסיות שמייצרת להם הסיטואציה שאליה נקלעו, על לא עוול בכפם.

צילום: יח"צ

איך זה מרגיש להיות בן משפחה של אדם מכור?

בני משפחתם של מכורים מתמודדים עם קשת נרחבת של קשיים נפשיים ורגשיים. אחד מהרגשות העוצמתיים יותר, הוא תחושת פחד מתמיד מכל מה שעלול לקרות בשל התמכרותו של האדם היקר להם. תחושה זו, אמנם, עשויה להשתנות ממקרה למקרה וללבוש צורות שונות (למשל, החשש שהאדם ינהג כשהוא אינו במלוא חושיו ויפגע בעצמו או באחרים, מול החשש שהוא יהיה מעורב בקטטה וייעצר), אולם, ככלל, ניתן לומר כי הפחד המתמיד הוא התחושה השולטת בסיטואציה.

לצד תחושות הפחד חשים בני משפחתו של המכור גם את התחושה של אובדן השליטה. תחושה הנובעת מחוסר הוודאות המתמדת שאותה מייצרים החיים לצד אדם שההתמכרות שלו היא השולטת בו, ולא להיפך. שגרת היום מופרת בלי הרף, לא ניתן לקבוע שום אירוע שכולל את השתתפותו של המכור, כי לא ניתן לצפות באיזה מצב הוא יהיה כשיגיע אליו. וזה, עוד במקרה הטוב. במקרים הגרועים יותר, אין כלל ודאות שמכור יגיע אל האירוע שנקבע.

באופן טבעי, גם תחושות התסכול והכעס הופכות לנוכחות ולמשמעותיות במערכת היחסים, בין אם בזוגיות או במשפחה – למה הוא עושה לי את זה? למה הוא לא מפסיק? למה הוא בכלל התחיל לשתות / להשתמש בסמים?

וכמובן, תחושת חוסר האונים, התחושה המשתלטת על בני המשפחה כשהם רואים במו עיניהם את המדרון החלקלק לאבדון שבו מחליק ומתדרדר האדם האהוב עליהם, וקצרה ידם מלהושיע ולעצור את הנפילה שלו לתהום.

לעזוב או להישאר?

אך הגיוני הוא הדבר, שבמקרים בהם בני משפחה הופכים למודעים לחומרת הבעיה ואף מודעים לכך שאין באפשרותם להציל את המכור מההתדרדרות לתהום, האינסטינקט הטבעי שלהם יורה להם למלט לפחות את עצמם מאותה מערבולת שואבת-כל המקיפה את המכור. הדילמה האם להתנתק מהמכור או להישאר היא אחת מהדילמות המורכבות ביותר שעומדות בפני בני משפחתו של מכור, ועם תוצאותיה של החלטה זו, גם המכור וגם בן המשפחה המחליט יצטרכו להתמודד לכל המשך חייהם.

נבהיר, על אף שאנחנו מודעים לחשיבותו של המעגל המשפחתי התומך בהצלחת תהליך הגמילה של הנגמל, בעינינו, אנשי המקצוע של מרכז גמילה וילה באלאנס , כל החלטה, בין אם פירושה לעזוב את המכור או להישאר ולדבוק בו, היא לגיטימית ואנחנו מסוגלים להבין את הסיבות שמאחורי כל בחירה כזו.

מקומו של המעגל המשפחתי של המכור בתהליך הגמילה

מובן מאליו כי גם החלטה של המכור להיכנס לתהליך גמילה ולהתחייב לו, משמחת ככל שתהיה, אינה מסוגלת למחוק את כל אותן תחושות קשות שאותן פירטנו קודם ואותן נושאים בליבם בני משפחתו של המנסה להיגמל. על כן, במקביל לטיפול במכור, אנחנו, בווילה באלאנס, מקדישים לא מעט משאבים בטיפול במשפחה הסובבת אותו. זאת, מאחר ואנחנו מאמינים, כי ככל שהמעגלים המשפחתיים והחברתיים של הנגמל יהיו יציבים ובריאים יותר, כך גדלים סיכוייו של המכור-הנקי להישאר על דרך הישר ולא לסטות ממנה ולשוב לשתיית אלכוהול או לשימוש בסמים. למרות שהפיתויים הגדולים בחוץ עדיין יהיו קיימים עבור הנגמל, אולם אנחנו, אנשי המקצוע, יחד איתכם, בני משפחתו של הנגמל, נהיה מסוגלים לתת לו את משקל הנגד הנחוץ לו בכדי להתמודד עימם בהצלחה!

חשוב לזכור, כי גמילה היא תהליך שלם, וגם אחרי, שלכאורה, המכור נגמל מההרגל ומהצורך בשימוש בסמים, סיכויו לשוב אל השימוש בסם, באם לא תוענק לו המסגרת המתאימה והתומכת, הינם גדולים. לכן, אנחנו, בווילה באלאנס, מקפידים להעניק את המענה המקיף לכל המעגל המשפחתי של הנגמל, תוך הענקת הכלים שיסייעו להם לסייע למכור הנקי גם לאחר שחרורו מהאשפוז. יתרה מכך, אף לאחר סיום תקופת הטיפול ותהליך הגמילה האינטנסיבי, נמשיך ללוות את המטופל במסגרת הכוללת שני מפגשים בשבוע, ללא הגבלת זמן, עד הרגע בו הוא ובני משפחתו יחושו חזקים דיים להתמודד בכוחות עצמם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן