Skip to content

בית המשפט: מחלת הסוכרת שנגרמה לרב צבאי – תוצאה מדחק נפשי

אגף השיקום במשרד הביטחון הונחה להכיר חלקית במחלה, שהתפרצה כתוצאה מדחק נפשי שחווה הרב, כאשר איתר חלקי גופות של חיילים שנספו באסון המסוקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אגף השיקום במשרד הביטחון הונחה להכיר חלקית במחלה, שהתפרצה כתוצאה מדחק נפשי שחווה הרב, כאשר איתר חלקי גופות של חיילים שנספו באסון המסוקים

מאת אורלי ממן

בית המשפט הורה לאגף השיקום במשרד הביטחון להכיר חלקית במחלת סוכרת, שהתפרצה אצל רב צבאי כתוצאה מעבודתו באיתור חלקי גופות חיילים באסון המסוקים. בתביעה שהגיש הרב הצבאי נגד קצין התמלוגים נטען, כי לנוכח המראות הקשים שחווה במהלך שלוש יממות רצופות, התפרצה אצלו כשלושה חודשים לאחר האירוע מחלת הסכרת. הוא ביקש להכיר בנכות שנגרמה לו בגין המחלה כנכות שנגרמה עקב שירותו הצבאי.

הרב טען, כי ההחלטה הקודמת של קצין התגמולים, לפיה לא קיימת אסכולה רפואית המכירה בקשר בין דחק לבין מחלת הסוכרת, אינה מבוססת על מחקרים מדעיים רציניים. לפיכך יש לשקול מחדש את שאלת קיומה של אסכולה, המכירה בקשר בין דחק נפשי לבין המחלה.

קצין התגמולים טען מנגד, כי הקביעה אין כי אין קשר בין דחק נפשי לבין סכרת התבססה על מכלול נתונים, וכי הרב סבל מהשמנת יתר ומלחץ דם גבוה, המהווים גורמי סיכון למחלת הסוכרת ועל כן לא ניתן להוכיח קשר סיבתי קונקרטי בין המחלה לבין אירוע אסון המסוקים.

בנוסף נטען, כי תפקידו הצבאי של הרב כלל זיהוי גופות ופינוי פצועים עוד לפני אסון המסוקים, כך שלא ניתן לומר שחווה דחק חריג שאינו מורגל בו.

הערעור, כאמור, התקבל בחלקו. נקבע, כי אמנם לא הוכחה אסכולה רפואית המכירה בקשר בין דחק נפשי לבין סכרת, אך עם זאת, בנסיבות המקרה הנוכחי, הוכח קיומו של אירוע חריג שיצר אצל הרב מצב לחץ קיצוני, בסמיכות זמנים להופעת המחלה, המאפשר לקבוע קשר קונקרטי בינה לבין תנאי השירות. עם זאת נקבע, כי השמנת היתר של הרב, שהינה גורם סיכון משמעותי, תרמה להופעה מוקדמת של המחלה ולפיכך, הקשר בין הסכרת לבין שירותו הצבאי של הרב יעמוד על 50 אחוז בלבד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן