Skip to content

חברת סיטיפס נדרשת להגיש תוכנית לשיפור השירות לאזרח

"לא נסכים להמשך השפלת הנוסעים על ידי הפקחים. אין הצדקה בעולם שמישהו ירד מהרכבת בדמעות", אמר יו"ר ועדת ביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, בדיון על הרכבת הקלה בירושלים. "ברור לחלוטין שבלי תחרות השירות יהיה פחות טוב. משרד התחבורה חייב להחזיר את קווי האוטובוסים מהשכונות, וליצור תחרות לרכבת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הורה לחברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, להגיש בתוך שלושה שבועות תוכנית לשיפור השירות לנוסע ולמניעת פגיעה בכבודם. "לא נסכים להמשך השפלת הנוסעים על ידי הפקחים. אין הצדקה בעולם שמישהו ירד מהרכבת בדמעות", אמר.

אורי אריאל: מקצה שיפורים לרכבת הקלה. (צילום: אתר הכנסת)
אורי אריאל: מקצה שיפורים לרכבת הקלה (צילום: אתר הכנסת)

אריאל סיפר כי ביצע מספר סיורים ברכבת, גם כנוסע מן השורה, ולא רווה נחת. "ברור לחלוטין שבלי תחרות השירות יהיה פחות טוב, ותראו איך נראה היום שוק הסלולר. משרד התחבורה חייב להחזיר את קווי האוטובוסים מהשכונות, וליצור תחרות לרכבת".

אריאל ביקש מנציגי המבקר לבדוק את ההאשמות כי פקידי ממשלה, שהיו בין מקבלי ההחלטות להעניק לחברת "סיטיפס" את זיכיון ההפעלה, עברו אחר כך לעבוד בחברות הקשורות אליה. כן ביקש אריאל מנציגי המבקר להכין דו"ח משלים על התנהלות הרכבת, בעיקר לקראת הארכת הקווים בצפון ובדרום העיר.

צבי ורטיקובסקי, משנה למנכ"ל משרד המבקר תיאר את עיקרי הדו"ח בעניין. "קו שבנייתו היתה צריכה להסתיים בשנת 2006 הסתיימה רק ב-2011 ובחריגה מתקציב של חצי מיליארד שקל ל-1.2 מיליארד שקלים כנתון לא-סופי. גילינו תהליך בעייתי מאוד בהגשת התוכניות של חברת סיטיפס ובהליך הביצוע, וגם הגיעו אלינו תלונות רבות על יחס קשה ביותר של הפקחים כלפי הנוסעים, ועל משרד התחבורה להתערב ולהפסיק את ההתנהלות הזו. אנשים כבר חוששים לנסוע ברכבת הזאת".

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי השיב כי "כל הליקויים שנתגלו בדו"ח המבקר תוקנו או נמצאים בהליך תיקון. למדנו ונשתפר לקראת הקמת המטרונית בחיפה והרכבת הקלה בתל אביב, ולא נחזור על אותן הטעויות. הרכבת מסיעה כיום כמאה אלף איש ביום, וכך מרכז העיר ושוק מחנה יהודה קמו מחדש לתחייה. יש קשיים של ראשוניות, ולכן הוחלפו 25 פקחים, ואלו החדשים, מבוגרים יותר, וגם עברו הכשרה ביחסי אנוש וכבר ניכר שיפור משמעותי".

יצחקי הדגיש כי במשרד התחבורה רואים בפרויקט הרכבת הקלה בבירה הצלחה גדולה מאוד, ופועלים להאריך את קווי הרכבת עד המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם בדרום – ועד שכונת נווה יעקב בצפון. גם יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד, הדגיש כי כשם שמשתפר תפקוד הרכבת כך משתפרים קווי האוטובוסים, וכעת מתואמת תוכנית עם חברת "אגד" להספקת נהגים ואוטובוסים למקרה חירום שבו הרכבת תתעכב או תושבת לשעות רבות.

יעל ענתבי, חברת מועצת העיר אמרה כי "בפועל התושבים, הנוסעים והנהגים סובלים, אבל אצל המנכ"ל והפקידים הכול בסדר. הנוסעים ברכבת מגיעים ליעדם באיחור ניכר לעומת בעבר. מספר הנוסעים הגדול הוא משום שמכריחים אותם לנסוע עקב ביטול האוטובוסים. חייבים לאפשר חופש בחירה לתושבים ולהחזיר את קווי האוטובוסים בין השכונות למרכז העיר". ענתבי האשימה כי בין מקבלי ההחלטות שנתנו את הזיכיון לחברת סיטיפס – יש שעובדים היום בחברות הקשורות אליה, ואמרה כי תושבי שכונת נווה יעקב מתנגדים להארכת הקו אליהם, "לנוכח ניסיונם המר של תושבי פסגת זאב". גם חברתה למועצת העיר, מירב כהן, טענה כי "חברת סיטיפס מתייחסת לנוסעים כאל שבויים כי אין להם יכולת בחירה, ואם בחרו בחברה כמונופול חייב להיות עליה פיקוח הדוק".

יגאל שוורץ, מההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי, סיפר על דף פייסבוק שפתחו "הרכבת הקלה איזו תקלה"  ובו "קיבלנו מאות תלונות, בין היתר מאם שקיבלה קנס על ילד שגילו נמוך מגיל חמש אף שהוא פטור מתשלום, ועל חוסר מענה מהחברה לתלונות במשך חודשים. עידו נווה, פעיל בקבוצת המחאה "רכבתתקלה" הצטרף לדברי שוורץ ואמר כי "הרפורמה בתחבורה שמה את סיטיפס ו'אגד' במרכז, במקום את הנוסעים. בסקר שנערך96% מהנוסעים מעוניינים בקו אוטובוס ישיר בין השכונות לשוק, והפגיעה הקשה ביותר היא בקשישים".

שאול רזניק, תושב שכונת בית הכרם, קבל על איכות החיים שירדה, בגלל הטרחה לקחת אוטובוס לרכבת ומשם אוטובוס נוסף. הוא הוסיף כי קשישים וחלשים מוותרים על הגעה לשוק ורוכשים ליד הבית ביוקר, בפני שאינם מעוניינים בטרחה היתרה של נסיעה ברכבת. ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) האשים כי "בני האדם הפכו לבשר-נוסעים כדי לספק רצון מישהו לתת רכבת לירושלים. שיטת המעברים בין אוטובוסים לרכבת היא רעה במיוחד לאנשים מבוגרים, ובפרט שאין תיאום בזמנים בין הרכבות לאוטובוסים". הוא קרא שלא לקנוס או לבזות מי ששילם כרטיס אך הכירטוס לא תקף.

זוהר זולר, יועץ ראש העיר למינהל, השיב כי כל תכנון קווי האוטובוסים נעשה כל העת יחד עם המינהל הקהילתי של השכונות, ולידיעתו מנהלת שכונת נווה יעקב דווקא תומכת בהארכת הקו עד לשכונה.

יהודה שושני, מנכ"ל סיטיפס השיב לטענות ואמר כי "התחלנו בנסיעות הרכבת אף שהשירות שרצינו להציע לא היה מיטבי. יש לנו מה לשפר אך צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, וביחס לעולם הרחב, מצבנו טוב. אנחנו נוסעים יותר מהר מרכב פרטי ומאוטובוס. ברור שאסור להעליב, ופיטרנו 25 פקחים עקב כך, אך יש פרובוקטורים שתוקפים את הפקחים ושולחים אותם לבית חולים. המתח שנוצר הוא בגלל הטכניקה החדשה בישראל, שאזרח מקבל קנס בו במקום. נציג מבקר המדינה התערב בדברי שושני, ואמר כי יש תלונות מהימים האחרונים על פקחים שתקפו נערה צעירה.

2 Comments

  1. גיזמו
    12 ביולי 2012 @ 5:08

    לא ייתכן שאין לאנשים אפשרות לבחור. ביטלו את קווי האוטובוסים, נוער אינו יכול להגיע למחוז חפצו שכן הרכבת נוסעת בקו ישר, ורוב החברים גרים בתוך השכונות ולא לאורך שדרות הרצל או רחוב יפו. הפקחים מפחידים וחסרי נימוס לחלוטין. לי יש רכב פרטי, אך לילדיי אין אפשרות אלא להשתמש ברכבתקלה. תגובות בעלי התפקידים מגוחכות – אם רוב קהל הנוסעים מתלונן, אם המרשתת מלאה בסרטונים ותיאורי זוועה – נראה שמשהו מאוד לא בסדר! יוחזרו האוטובוסים לשכונות לאלתר!

  2. ישער
    11 ביולי 2012 @ 10:46

    להחזיר האוטובוסים לשכונות ומהר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן