Skip to content

מדינת ישראל בגירעון של 25.9 מיליארד שקל

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים שחלפו מגיע ל-4.2% תמ"ג. הרבה מעבר לגירעון הממשלתי המתוכנן של 2% תוצר וגדול גם מ-3% שסטנלי פישר ציין בזמנו שאסור לחצות אותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבועות בודדים לפני הבחירות לראשות הממשלה, ומשרד האוצר מפרסם נתונים המצביעים על החמרה נוספת במצבה הפיננסי של מדינת ישראל. על-פי הנתונים, הגירעון הממשלתי מגיע ל-25.9 מיליארד שקל מתחילת השנה, כ-4.2% מהתמ"ג.

נתניהו ושטייניץ (צילום: משה מילנר / לע"מ)
נתניהו ושטייניץ (צילום: משה מילנר / לע"מ)

בחודש נובמבר 2012, הסתכם הגירעון בכ-3 מיליארד שקלים, ובסיכום החודשים ינואר עד נובמבר, הסתכם הגירעון ב-25.9 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 15.5 מיליארד שקל שנרשם ב-11 החודשים הראשונים של 2011, נמסר על-ידי חטיבת המידע הניהולי באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

יש להדגיש, כי התכנון בתקציב 2012 היה לגירעון של 18.3 מיליארד שקל, וגביית המסים מניירות ערך צנחה ב-65%, בשל שחיקת הרווחים בשוק ההון.

כתוצאה מהגידול בגירעון, עומד הגירעון המצטבר של הממשלה על 4.2% מהתמ"ג ב-12 החודשים האחרונים, שיעור גבוה בהרבה מיחס החוב לתוצר עליו הצהירה הממשלה כיעד – 3.4%. יש להזכיר, כי נתונים אלו הרבה מעבר לגירעון הממשלתי המתוכנן של 2% תוצר, וגדולים גם מ-3% הגירעון שסטנלי פישר ציין בזמנו שאסור לחצות אותו.

.
העלאת המסים לא הספיקה

גביית המסים בחודש נובמבר 2012 הסתכמה ב-17.4 מיליארד שקל, ומתחילת השנה הצליחה הממשלה לגבות כ-200 מיליארד שקל במסים, עלייה נומינאלית של 3.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת, ההכנסות ממסים ירדו ב-5.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באוצר מציינים, כי סך גביית המסים מתחילת השנה נמצאת מתחת לתוואי השנתי המתוכנן והמעודכן.

בהכנסות ממסים ישירים נרשם בנובמבר גידול של 8.3% ובמסים העקיפים נרשמה ירידה של כ-17%. באוצר מסבירים, כי גביית המסים העקיפים בחודש נובמבר האחרון מושפעת בעיקר מהאטה בהכנסות ממסי יבוא בכלל ויבוא כלי רכב בפרט, ירידה אשר יכולה לנבוע בין השאר מהלחימה בדרום.

נתוני גביית המסים משוק ההון מצביעים על כך שהגבייה משוק ההון הנפלה ב-10% ל-166 מיליון שקל, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחלוקה בין ניירות ערך וריבית, מעידים נתוני הגבייה של רשות המסים, כי חלה ירידה של 65% בגביה מניירות ערך הנובעת משחיקת הרווחים בשוק ההון, לעומת זאת בגבייה מריבית נרשמה עליה של 32%.

בחודש ספטמבר הועלה המע"מ ב-1%, לאחר שהתברר לראשי האוצר, כי המדינה נמצאת בהאטה, ושהכנסות המדינה לא יגיעו ליעד המתוכנן של 221 מיליארד שקל. אבל, גם העלאה במחירי סיגריות וכוהל לא צלחה ועתה מעריכים, כי ההכנסות ממסים יהיו נמוכות השנה במקרה הטוב ב-2 מיליארד שקלים, ויש החוששים שיותר. המשמעות היא שהעלאת המסים לא הביאה מזור לנסיגה המתמשכת של המשק.

2013 – מצטרפים למיתון העולמי

אחרי הבחירות תצטרך כל ממשלה שתקום לכסות את הגירעון העצום שנוצר בתקציב המדינה, בעיקר בגין ההטבות שהממשלה סיפקה לציבור. כמו: חינוך חינם מגיל שלוש, רפורמה בחינוך, העלאות שכר לעובדים הסוציאליים ולרופאים, השקעות גדולות מאוד בתחבורה ובתחומים נוספים. כיסוי גירעון זה בתקציב 2013, ייעשה כמעט בוודאות על ידי העלאות נוספות של מסים, כשלא יישאר עודף לשפר את איכות החיים בתחומים רבים. במצב זה תצטרף ישראל למיתון העולמי עם כל המשמעויות הקשורות בכך. כל שייוותר הוא להסתכל לאחור בגעגועים לארבע השנים שחלפו ולהצטער שהן לא נמשכו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן