Skip to content

לפיד שלף פצצה: מעמד הביניים מתפוצץ

יו״ר התנועה, ציפי לבני, בכנס כלכליסט: כלכלנים ששוקלים להשקיע בישראל, שומעים את ראש הממשלה מדבר על כך שאנו עומדים בפני השמדה - למה שמישהו באנגליה או בניו יורק ישים את הכסף במקום כזה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ממשלת ישראל יצרה בתקציב בור של יותר מ-15 מיליארד שקל, ועכשיו היא מעמידה פנים שהיא לא יודעת מאיפה היא תביא את הכסף״, כך אמר הבוקר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בכנס כלכליסט.

"הפוליטיקה הישנה שלנו, והפוליטיקאים הישנים שלנו שחושבים רק על עצמם, מגיעים תמיד לאותה תשובה: הם יעלו עוד מיסים ועוד מיסים למעמד הביניים הישראלי", אמר לפיד. ״הם הרי לא יקצצו לחרדים, הם לא יקצצו למתנחלים, הם לא יקצצו לוועדים הגדולים, הם לא יקצצו לאף אחד מהסקטורים, מהמגזרים, מקבוצות האינטרסים ומאלה שהתפקדו אליהם למפלגה. ושוב, גם הפעם, מי שישלם את החשבונות הוא מעמד הביניים הישראלי, ולמי שיעלו את המיסים הוא מעמד הביניים הישראלי".

עליית המסים בקדנציה הזאת, על פי לפיד
עליית המסים בקדנציה הזאת, על פי לפיד

לפיד המשיך: "כבר בינואר הקרוב הם יעלו למעמד הביניים את מס הכנסה, ומיד אחר כך יעלו את מחירי החשמל, יעלו את מחירי מוצרי מזון, יעלו את תעריפי המים, יעלו את מחיר הדלק. למה? כי מעמד הביניים הישראלי תמיד סופג הכל. ואני אומר לכם, עד כאן. אם ראש הממשלה כבר לא רואה את מעמד הביניים הישראלי ממטר, אולי הגיע הזמן לדבר איתו בשפה שהוא מבין".

לפיד שולף את הפצצה (מתוך סרטון וידיאו של יוטיוב)
לפיד שולף את הפצצה (מתוך סרטון וידיאו של יוטיוב)

בשלב זה בנאומו שלף לפיד תרשים של פצצה ופנה לראש הממשלה נתניהו: "שים לב אדוני. This is the Bomb, this is the fuse. זה מה שהפוליטיקה הישנה עוללה למעמד הביניים הישראלי. אלה המיסים שהממשלה שלך העלתה לו רק בקדנציה הזו. העלית לו בשנתיים האחרונות את מחיר החשמל ב-23%. העלית לו ב-115% את מחירי המים. העלית לו ב-38% את מחירי הדלק. ואם הוא לא חרדי העלית לו ב-37% את מחירי הדיור. ועכשיו השאלה היא איפה צריך למתוח את הקו האדום. ואת הקו האדום צריך למתוח בדיוק כאן. כי כאן, בינואר הקרוב, אתה עומד להעלות שוב את מס ההכנסה למעמד הביניים הישראלי. כאן, לפני שמעמד הביניים הישראלי קורס. לפני שהילדים שלו מחליטים לעזוב את הארץ. לפני שהפוליטיקה הישנה של האינטרסים והמגזרים מודיעה לו שהוא שוב צריך לממן את החרדים, ושוב צריך לממן את ההתנחלויות ושוב צריך לממן ממשלה של 34 שרים שזורקים את הכסף שלנו לפח. העלאת המיסים הבאה היא הקו האדום שלנו, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות.

"יש עתיד היא מפלגתו של מעמד הביניים הישראלי. אנחנו לא ניתן שתימשך ההתעללות הזו באזרחים היצרניים, ששירתו בצבא ולמדו מקצוע ועובדים וסוחבים לבד את כל העגלה הישראלית. הפראיירים כבר לא יכולים עוד. אין להם מאיפה. אנחנו לא ניתן למצב הזה להימשך".

לבני: הדרך להתמודד עם הבור בתקציב עוברת גם בחידוש התהליך המדיני

הקשר בין כלכלה למדיניות. ציפי לבני. (צילום: דן בר דוב)
הקשר בין כלכלה למדיניות. ציפי לבני. (צילום: דן בר דוב)

יו״ר התנועה, ציפי לבני, אמרה בכנס: "הקשר בין הנושא הכלכלי למדיני הוא קשר ישיר ובלתי ניתן לניתוק. אם ישראל תהיה בוועידת דאבוס בשנה הבאה, זה יהיה סימן חיובי, אך אם נהיה על שולחן הדיונים בהאג – מצבנו יהיה רע. מי שחושב שניתן לנתק בין הנושא המדיני והכלכלי – אין לו מושג על מה הוא מדבר. הדרך להתמודד עם הבור בתקציב עוברת גם בחידושו של התהליך המדיני. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהצרכן באירופה יתחיל להתלבט אם לקנות מוצרים ממדינת ישראל. כלכלנים ששוקלים להשקיע בישראל שומעים את ראש הממשלה מדבר על כך שאנו עומדים בפני השמדה – למה שמישהו באנגליה או בניו יורק ישים את הכסף במקום כזה?

"היה פעם ראש ממשלה בישראל, יצחק רבין, שהוביל תהליך מדיני ושינוי אמיתי בסדר העדיפויות הלאומי. מפתיע שהמפלגה שאמורה להמשיך את דרכו מתעלמת משני האלמנטים האלו", אמרה לבני.

עוד אמרה: "חברה לא יכולה להתקיים בלי חובת שירות לכולם. נתניהו עסוק בניסורי בתים ובעסקאות עם הקבוצה שתשמע ביום פקודה לרב ולא למפקד – אלו השקעות שמגיעות על חשבון מעמד הביניים, אותה קבוצה שנושאת בכל הנטל. זה לא נוח לחלק מהגורמים לומר את הדברים האלו, אבל אי אפשר להיות נחמדים לכולם כל הזמן".

יחימוביץ': נתניהו מרדים את הדיון הכלכלי

מה מתכנן נתניהו? שלי יחימוביץ'. (צילום: דן בר דוב)
מה מתכנן נתניהו? שלי יחימוביץ'. (צילום: דן בר דוב)

"נתניהו, מה אתה מתכנן לבחירות ביום שאחרי? למה אתה לא מגלה לנו?״, כך שאלה יו״ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ׳ בהופעתה בכנס כלכליסט.

"בליכוד ביתנו לא מסכימים להעביר לציבור את התכנית שלהם. אין חזון ואין תשובות מצד נתניהו בכוונה תחילה", אמרה יחימוביץ׳. "אנחנו המפלגה היחידה שהציגה תוכנית סדורה ומנומקת, חזון, מימוש פרטני שלו לצד מקורות תקציביים. אשמח על כל ביקורת על התוכנית כי מה שחסר לנו הוא עצם הדיון על תוכניות כלכליות. בואו נקיים את השיח הזה".

יחימוביץ׳ המשיכה ותקפה: "בסדרת הראיונות של נתניהו הוא אמר שמי שיעקבו אחרי המדגם יהיו אחמדינג'אד, נסראללה ומשעל. אני שואלת אתכם, מי הולך לקלפי? מה זו הסטת הדיון הזו? הרי מי יצביע? מי יכריע? אזרחי מדינת ישראל, משפחות נורמאליות שרוצות לשמוע מה יעלה בגורלן אם חלילה יבחר נתניהו לראשות הממשלה.

״נתניהו אומר זאת כדי להרדים את הדיון שמתקיים פה בחדר הזה ממש והוא לא אוהב את הדיון הזה כיוון שהוא מסיט אותו לבטן הרכה בה הוא צריך לתת תשובות, ואין תשובות מצד נתניהו בכוונה תחילה. אני רוצה להזכיר לכם על מה הלכנו לבחירות האלה – כי נתניהו חשש להעביר תקציב בעייתי מאוד, מגדיל פערים, חונק את המעמד הביניים, תקציב גזירות קלאסי מבית מדרשו השמרני, שלא מכיר שום תרופה למעט קיצוץ בתקציב חייהם של האזרחים. נתניהו, מה אתה מתכנן לבחירות ביום שאחרי? למה אתה לא מגלה לנו? פניתי אתמול לרה"מ וביקשתי ממנו להתעמת איתי ולענות על שאלות, להתווכח, לעסוק במהות ובתוכן. אין עימות. אין דיון כלכלי.

 ״שאלתם איך נמלא את הבור ומה יעלה בגורלו של מעמד הביניים – שתי השאלות קשורות זו בזו״, אמרה יחימוביץ׳. ״עכשיו יש בור של 15-20 מיליארד שקל. מי חפר את הבור? נתניהו במו ידיו, ברפורמה במס שקבלה ביקורת צולבת והתנגדות מתמשכת לא רק ממני אלא מהOECD, מבנק ישראל, מקרן המטבע ומכלכלני האוצר עצמם. הם שאלו את ישראל 'מה אתם עושים לעזאזל? אתם מרוקנים את הכנסות המדינה', זה מה שעשה נתניהו בהפחתת מס חברות לאלפיון העליון של החברות. ועכשיו, הוא עומד לפני הבור שחפר ומי ימלא אותו לפי חזון נתניהו? שוב מעמד הביניים והעניים, זה מקור התקציב היחיד שנתניהו מכיר. בתוכנית שלנו אנחנו מפרטים שורה של צעדים ואני ממליצה לכולם לקרוא את התכונית ולהפנים אותה באמת ולדעת מה כתוב בה ולחשוב לרגע שאפשר גם אחרת ובאופן אחראי.

״אגיד לכם מאיפה אני אמלא את הבור״, אמרה יחימוביץ. ״נתניהו מתכוון לגבות מעשרות המיליארדים של הרווחים הכלואים מיליארד עד 3 מיליארד אחרי שנתן להם הנחה חסרת תקדים ופטר אותם מחובות עבר שהם חייבים למס הכנסה. על פי רשות המיסים וגם על פי המשנה המשפטי לממשלה, אבי ליכט, יש שם 15  מיליארד שקל  שאפשר לגבות בשנה הקרובה. כל כך פשוט, כל כך הגיוני וכל כך מקצועי – אבל ברור שמשם נתניהו לא ימלא את הבור. אני אמלא אותו משם. וזה רק מקור אחד, יש עוד הרבה, שאינם פוגעים במעמד הביניים ומרסקים אותו״.

מקור נוסף לדברי יחימוביץ׳ הוא תמלוגים הגיוניים על אוצרות הטבע של מדינת ישראל. ״אם כי"ל מרוויחה 6 מיליארד שקל  השנה רווח נקי מאוצרות הטבע של ים המלח ששייכים לכולנו האם הגיוני שהיא תשלם רק 5% תמלוגים? כמו במדינות עולם שלישי?  ברור שצריך להעלות את התמלוגים לשיעור נורמאלי כמקובל בעולם המערבי.

״אנחנו עדים לתנועת מלקחיים שצרה על ממעמד הביניים ומועכת אותו״, אמרה יחימוביץ׳. ״מצד אחד עליית מחירי מזון ודיור, מצד שני ירידה שיטתית בהכנסות, מצד שלישי קיצוץ במשרדי הממשלה שיאלץ אזרחים לשלם מכיסם על בריאות וחינוך. ביום שנתניהו יבחר שוב חלילה, המגמה הזו תתעצם.

״אנחנו מציעים הגדלת הנטו של משפחות מעמד הביניים, אני לא מציעה חבילה עסקית של הגדלת הנטו, אלא תיקון פניה של החברה הישראלית, כי עם כל ההפחדות שנהפוך ליוון וספרד אנחנו כבר הרבה יותר קרובים למקסיקו וצ'ילה מבחינת הפערים בין עוני ועושר".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן