Skip to content

המורדים ברפוב' המרכז אפריקנית כבשו שתי ערים לפני תחילת המו"מ

קואליציית המורדים, "סלקה", נעצרה כמאה וששים קילומטרים בלבד מהבירה באנגי. מדינות שכנות שיגרו תגבורת לעיר דמארה, במטרה לסייע לצבא המרכז אפריקני הקורס להתמודד נגד המתקפה הצפויה על הבירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות המורדים ברפובליקה המרכז אפריקנית כבשו אתמול שתי ערים נוספות, ימים אחדים טרם פתיחת המשא ומתן בין הצדדים בניסיון להביא לרגיעה במדינה. על כך דיווח היום אחר החדשות האוסטרלי "ניוז".

הנשיא פרנסואה בוזיזה. צבאו הבלתי מאומן ובעל הציוד הגרוע אינו מסוגל להתמודד בעצמו מול כוחות המורדים (מקור תמונה: ויקימדיה).
הנשיא פרנסואה בוזיזה. צבאו הבלתי מאומן ובעל הציוד הגרוע אינו מסוגל להתמודד בעצמו מול כוחות המורדים (מקור תמונה: ויקימדיה).

"המורדים כבשו שתי ערים ליד באמבארי, עיר המצויה כבר בשליטת קואליציית המורדים", סיפר בשבת השר למינהל אזורי, ז'וזואה בינואה. הוא הוסיף כי פעולה זו מוכיחה שהמורדים מבקשים להמשיך במלחמה גם במהלך השיחות. מהמורדים עצמם לא הגיעה כל תגובה על טענה זו.

המשא ומתן בין כוחות המורדים לבין נשיא הרפובליקה המרכז אפריקנית פרנסואה בוזיזה, אמור להיפתח בעוד מספר ימים בחסות הקהילה הכלכלית של מדינות מרכז אפריקה (CEEAC). הקרבות במדינה עתירת המשאבים אך המרוששת נמשכים זה קרוב לחודש, והשיחות נועדו להביא לסיומם. ביום שישי הודיעו המורדים כי הם דוחים את הצעה CEEAC לקיים שיחות פיוס בליברוויל, בירת גאבון, החל מיום שלישי הקרוב, משום שהארגון לא עדכן אותם כלל בקיומה של יוזמה כזו.

בשבת, לעומת זאת, טען בינואה כי היוזמה לקיום המשא ומתן נתמכת על ידי מועצת הביטחון של האו"ם וכי השיחות עצמן צפויות להיפתח במועד שנקבע. "בשיחות תשתתנה שלוש משלחות ובכל אחת מהן 15 נציגים – מהממשלה, מהמורדים ומהאופוזיציה", אמר. לדבריו, הנשיא בוזיזה יעמוד בעצמו בראש משלחת הממשלה ואילו את צוות האופוזיציה יוביל עו"ד ניקולה טיאנגאייה.

המורדים, הטוענים כי בוזיזה הפר סיכומים שהושגו בשיחות פיוס קודמות, פתחו במתקפה ב-10 בדצמבר בצפון המדינה והביסו בקלות ובמהירות את הצבא המרכז אפריקני שציודו גרוע ואימונו לוקה בחסר. הם התקדמו בלא קשיים מיוחדים ונעצרו במרחק קטן מבירת המדינה, באנגי, הממוקמת בדרום מערב הרפובליקה. כרגע מצויין חיילי המורדים במרחק 160 קילומטרים מהבירה.

התסיסה במדינה המשוונית שאין לה כל מוצא לים הביאה להתעוררות בקרב שכנותיה של הרפולביקה, כמו גם בזירה הבינלאומית כולה. מועצת הביטחון של האו"ם קראה לקואליציית המורדים, הידועה בשם סלקה (Seleka), לחדול מהמתקפה וליטול חלק בשיחות השלום. במקביל, שיגרו מדינות הקהילה הכלכלית של אפריקה המרכזית כוחות תגבורת לדמארה, העיר הגדולה האחרונה המפרידה בין כוחות המורדים לבין הבירה באנגי, במטרה לסייע לצבא המרכז אפריקני מול המתקפה הצפויה.

ארגון האו"ם לרווחת הילד, יוניצ"ף, הודיע כי לסכסוך האלים ברפובליקה המרכז אפריקנית יש השלכה ישירה על מאות אלפי ילדים במדינה. ילדים רבים מגויסיפ בכפייה והופכים ללוחמים, נקרעים ממשפחותיהם, סובלים מאלימות מינית ומגורשים בכוח מהאזורים בהם גדלו.

הרפובליקה המרכז אפריקנית ידועה לשמצה בשל חוסר היציבות הפוליטי שלה וההפיכות הרבות המתחוללות בה. נשיאה הראשון היה דוויד דאקו שהנהיג בה משטר דיקטטורי. ב-1965 תפס את השלטון ז'אן-באדל בוקאסה בהפיכה צבאית. תקופת שלטונו אופיינה בעריצות שלטונית ובפגיעה חמורה בזכויות האדם הבסיסיות והוא אף הכתיר עצמו כקיסר בשנת 1976. בעקבות זאת החליטה צרפת לפעול להדחתו, ובסיועה הצליח שליטה הקודם של הרפובליקה המרכז-אפריקאית, דוויד דאקו, לבצע בה הפיכה ולשוב לשלטון ב-1979. אולם רק שנתיים לאחר מכן, ב-1981, הודח דאקו בהפיכה שבוצעה בלא שפיכות דמים, ואת מקומו תפס הגנרל אנדרה קולינגבה. קוליגבה שלט במדינה בעזרת חונטה צבאית. ב-1991 הופעל לחץ מקומי ובינלאומי על קוליגבה לקיים בחירות דמוקרטיות. בבחירות הכלליות של 1993 הובס קולינגבה על ידי אנג'-פליקס פאטאסֶה. אי-היציבות נמשך ובשנים שלאחר מכן פרצו שלוש התקוממויות נגד ממשלת פאטאסה והאלימות הגוברת הביאה להרס נרחב של רכוש. באזור הוצבו כוחות שמירת שלום בינלאומיים. באוקטובר 2002, יצא הגנרל פרנסואה בוזיזה למתקפת פתע נגד פאטאסה, אשר שהה אז מחוץ למדינה, ותפס את השלטון. בוזיזה הקים מועצת מעבר לאומית רחבה כדי לנסח טיוטה לחוקה חדשה והכריז שיפרוש  ויתמודד בבחירות לאחר שתאושר חוקה חדשה. החוקה אושרה בדצמבר 2004 לאחר משאל עם. במאי 2005 זכה בוזיזה בבחירות שהוגדרו כהוגנות. מאז עלייתו לשלטון, עלה בידו להשיב את הסדר לבאנגי ולחלקים אחרים במדינה והוא הודיע על כוונתו לקדם את השלום ברפובליקה, לחזק את הכלכלה ולשפר את מצב זכויות האדם. בפברואר 2006 פרץ גל אלימות נוסף בצפון הרפובליקה. אלפי פליטים ברחו מבתיהם, כולל מעל 7,000 שנמלטו לצ'אד השכנה. חלק מהם העידו שכוחות הממשלה רצחו בצורה שיטתית גברים ובנים אשר נחשדו בשיתוף פעולה עם המורדים. בוזיזה עצמו נבחר פעם נוספת לנשיאות בינואר 2011.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן