Skip to content

המורדים האסלאמיים במאלי מתקדמים לכיוון הבירה

כבשו אתמול את העיר דיאבלי, המרוחקת 400 קילומטרים מהבירה במאקו. למרות הסיוע הצרפתי הנרחב, כוחות המורדים מוסיפים להתקדם. צבא מאלי, שנשען על סיוע אמריקני, נמצא באנדרלמוסיה מוחלטת ורבים עורקים ממנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לוחמי טוארג מהארגונים האסלאמיים בצפון מאלי. הטבעת מתהדקת סביב כוחות הממשלה (מקור: ויקימדיה)

מלחמת האזרחים במאלי הולכת ומתקרבת לנקודת הכרעה. כוחות המורדים האסלאמיים במדינה, המתקוממים נגד המשטר בה וחלקם מזוהים עם אל-קאעידה וארגוני הג'יהאד העולמי, כבשו אתמול את העיר דיאבלי, השוכנת במרחק 400 קילומטרים מהבירה במאקו. הישג זה בולט מאוד על רקע מעורבותה הגוברת של צרפת במדינה, לצד צבא מאלי, והעובדה שחיילים צרפתים נטלו חלק פעיל בקרב על דיאבלי. 

בצבא מאלי שוררת כעת אנדרלמוסיה מוחלטת. מאז פרצה ההתקוממות המזוינת של הכוחות האסלאמיים לפני כשנה, לא עלה בידו להגן על ערים רבות, שנפלו לידי המורדים כמעט בלי שנורתה ירייה אחת. המורדים שולטים עתה בצפון המדינה ולפי שעה נעצרה התקדמותם בחלקה המרכזי, שעל המפה נראה כמעין מותניים צרים. ואולם, המורדים הצליחו לפתוח חזית שנייה בדרום והם סוגרים ממערב על כוחות הממשלה.

ההתפתחויות הדרמטיות במאלי מעוררת דאגה רבה בקרב שכנותיה. מאוריטניה, הגובלת במאלי ממערב, הודיעה על כוננות בצבאה. גם בורקינה פאסו, הגובלת במאלי מדרום, תגברה את צבאה בגבול המשותף שבין שתי המדינות והציבה מחסומים בדרכים החוצות אותו.

התמיכה הצרפתית אינה מועילה, לפי שעה. לוחם מוסלמי בצפון מאלי (מקור: ויקימדיה).

צבא צרפת, שהחל בפעילות במאלי ביום שישי האחרון, הרחיב את ההפצצות מהאוויר בצפון מאלי. המטוסים הצרפתיים תקפו מחנות אימונים, מחסני תחמושת ותחנות דלק של המורדים. תושבים בעיר גאו שבמזרח המדינה טענו כי מטוסים של צבא צרפת תקפו את שדה התעופה המקומי ובניינים שעליהם השתלטו המורדים כמו תחנת המשטרה המקומית.

צרפת התערבה צבאית במאלי לאחר שהמורדים כבשו את העיר קונה, המרוחקת כ-600 קילומטרים מהבירה.  נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר אתמול, כי המבצע יימשך ככל שיידרש. "הטרוריסטים צריכים לדעת כי צרפת תמיד תתייצב נגדם כדי להגן על זכויות האדם של תושבי מאלי, הרוצים לחיות חיי חירות ודמוקרטיה". הולנד מנסה להביא ל"אפריקניזציה" של הסכסוך והוא לוחץ על מדינות אפריקניות לשגר כוחות לסייע בקרב שמנהל צבא מאלי נגד המורדים האסלאמיים. עד כה הצליח הולנד להשיג כמה הבטחות משליטי מדינות סמוכות, אבל אף לא אחת מהן הודיעה על שיגור כוחות בפועל.

שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן הודיע אתמול, כי חיילי קומנדו צרפתי שנעלמו במהלך ניסיון לחלץ בני ערובה בסומליה, ככל הנראה נהרגו במהלך המבצע. ההקבוצה הסומאלית הקיצונית אל-שבאב, שבדומה למורדים האסלאמיסטים במאלי מזהה את עצמה עם ארגון אל-קאעידה, פרסמה תמונות של שני גברים במכנסיים צבאיים ובחולצות מוכתמות בדם ולצדם כלי נשק ותחמושת. לה דריאן אמר כי אל-שבאב ארגן תצוגה "מקאברית ומבישה" של גופות החיילים ההרוגים. 

שר ההגנה של ארה"ב, לאון פאנטה, הודיע כי ארצות הברית מסייעת לצרפת ומספקת לה מידע מודיעיני. האמריקנים עדיין מהססים אם לשגר כוחות למאלי. בממשל בוושינגטון נוטים שלא לערב יחידות אמריקניות שם, בעיקר לאחר שהוטחה במימשל ביקורת על מהלכים דומים שנעשו בעיראק ובאפגניסטן. לפיכך, הסתפקו האמריקנים בהכשרת צבא מאלי למלחמה אפקטיבית יותר במורדים. ואולם, בשל מספר העריקות הגבוה מהצבא לשורות המורדים ובשל תפקודו הירוד, מתברר שאימון זה לא עלה יפה ובוושינגטון מאוכזבים מאוד מהתוצאות.

הדאגה מפני התעצמות הכוחות הפונדמנטליסטיים המוסלמים במערב אפריקה הביאה גם מדינות נוספות במערב לתמוך במאמצים שעושה צרפת לדכא את המרד. צבא גרמניה מעניק לצרפתים סיוע לוגיסטי, וגם בריטניה וקנדה הודיעו על תמיכתם במבצע. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן