Skip to content

הפורום הכלכלי: הסיכונים העולמיים לשנת 2013

לקראת המפגש השנתי בדאבוס-קלוסטרס, שיתקיים לקראת סוף החודש, פרסם הפורום הכלכלי העולמי תחזית בנוגע לסיכונים שמולם יתמודד העולם בשנת 2013 • הסיכון החברתי-הכלכלי הטמון מעליית ממדי העוני בעולם ובישראל בפרט, לא נכלל בין חמשת הסיכונים הגדולים ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח הסיכונים העולמיים לשנת 2013, שפורסם שבוע שעבר, שוקלל מתוך סקר שבו התבקשו כ-1,000 אנשי אקדמיה וממשל לחוות את דעתם, ולציין 50 סיכונים עמם העולם יתמודד בשנת 2013, ושבסתברות גבוהה עלולים לתת ביטוי ב-10 השנים הקרובות.

דאבוס - אתר כינוס הפורום הכלכלי (מקור: ויקימדיה)
דאבוס - אתר כינוס הפורום הכלכלי (מקור: ויקימדיה)

פער חמור בהכנסה הוא הסיכון שבהסתברות גבוהה ביותר עלול להתרחש, ואילו כשלון פיננסי מערכתי הוא הסיכון עם עוצמת הפגיעה הגבוהה ביותר.

פערים וחוסר איזון

בין הסיכונים הכלכליים הנמצאים בחמישיה הפותחת, שבהסתברות גבוהה עלולים להתממש, אפשר למצוא את הסיכון להיווצרותם של פערים חמורים בהכנסות וחוסר איזון פיסקלי כרוני, במקומות הראשון והשני בהתאמה.

חוסר איזון פיסקלי נוצר כאשר ישנו פער בין החוב הממשלתי לבין ההכנסות שלה ממיסים. אם ההפרש המהוון הוא חיובי, אזי המיסים גבוהים יותר מההתחייבויות. מקרה זה מזיק לכלכלה, כיוון שמיסים גבוהים בעתיד יורידו את הצריכה בהווה – כמו גם בעתיד. הקטנת הצריכה בהווה ובעתיד עלולה להזיק לא רק לאיכות החיים של משקי הבית, אלא להשפיע למשל על המגזר הקמעונאי. הקטנת הצריכה תוביל לירידה בקניות ולבסוף תוביל לירידה בהכנסות. המרחק לפיטורי עובדים ועלייה באבטלה הוא קצר ביותר.

הדו"ח מסקר את הסיכונים עם עוצמת הפגיעה הגבוהה ביותר: בין חמשת הסיכונים הכלכלים עם עוצמת הפגיעה הגבוהה ביותר, אילו הם יתממשו, כשלון פיננסי מערכתי לוקח את המקום הראשון וחוסר איזון פיסקלי כרוני את המקום השלישי.

קלאוס שוואב - יזם ויו"ר הפורום הכלכלי (מקור: ויקימדיה)
קלאוס שוואב - יזם ויו"ר הפורום הכלכלי (מקור: ויקימדיה)

כשלון פיננסי מערכתי הוא מצב שבו מתרחשת התמוטטות מערכת פיננסית, כמו מערכת בנקאית או שוק מסוים. קריסת מגזר ההיי-טק בארץ בשנת 2002, הוא דוגמה טובה לכך.

בין חמשת הסיכונים הגדולים עמם יתמודד העולם בשנת 2013 וב-10 שנים הבאות ניתן למנות סיכונים הטמונים בעלייה בגזי חממה, צמצום מקורות השתייה והפצה של נשק גרעיני, לעומתם, הסיכון החברתי הטמון בעליית ממדי העוני בעולם וישראל בפרט, לא זוכה להיכלל בחמישיה הפותחת. כפי שפורסם לא מכבר בדו"ח העוני האלטרנטיבי על ידי ארגון לתת, כל ילד שלישי בישראל עני: “חוסנה החברתי של ישראל עתיד להיות בסכנה, כאשר כל ילד שלישי בישראל חי בעוני וגדל למציאות של מחסור והדרה חברתית ללא שיוויון הזדמנויות" נכתב בדו"ח.

הפורום הכלכלי העולמי הוא ארגון עצמאי ללא מטרות רווח הממוקם בז'נבה שבשוויץ. מטרת הארגון היא לשפר את מצבו של העולם על ידי חיבור בין מנהיגים מעולם העסקים הפוליטיקה והאקדמיה, וזאת כדי לעצב אג'נדות גלובליות אזוריות ותעשיתיות. כאמור, הפורום מפורסם במפגש השנתי שהוא מקיים אחת לשנה בדאבוס, ובו דנים מנהיגים, אנשי עסקים ודמויות מפתח כמו אנשי אקדמיה ועיתונאים, על עניינים בוערים אשר עמם מתמודד העולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן