Skip to content

ארגוני סביבה וחברה הפגינו בת"א להשארת הגז הטבעי בישראל

האם יאיר לפיד יהיה נאמן להבטחותיו או שיתקפל בפני הלחצים? 12 ארגונים סביבתיים וחברתיים שלחו השבוע מכתב לראשי המפלגות הקורא להם לדחות את מסקנות ועדת צמח בעניין ייצוא הגז ויצאו לרחובות בקריאה לקיים את ההבטחות להוזלת יוקר המחיה והשארת הגז בארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"פוליטיקה חדשה, הורדת יוקר המחיה ודאגה למעמד הביניים – זה להשאיר את הגז בישראל", כך אומרים 12 הארגונים הסביבתיים והחברתיים, אשר שלחו השבוע מכתב לראשי המפלגות הקורא להם לדחות את מסקנות ועדת צמח בעניין ייצוא הגז, אשר צפויות לבוא לאישור הממשלה עם כינונה (המכתב מצורף בהמשך).

אתמול קיימו פעילי מגמה ירוקה ופעילי המחאה החברתית פעילות ציבורית ראשונה מאז הבחירות בצומת דיזינגוף סנטר בת"א. הם הציגו חשבונות של חשמל ודלק וקראו ליאיר לפיד ולראשי המפלגות לקיים את הבטחותיהם להוזלת יוקר המחיה באמצעות השארת הגז הטבעי בארץ. את חשבונות החשמל והדלק שלחו הפעילים ללפיד לאחר ההפגנה, עם מכתב המבקש לקיים את הבטחתו להוזיל את יוקר המחיה ולהשאיר את הגז הישראלי בארץ.

(צילום: דן בר דוב)
"אסור להעדיף את רווחי הטייקונים". ח"כ חנין בהפגנה (צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)
"בסופו של יום - זה אנחנו או תשובה" (צילום: דן בר דוב)

ח"כ דב חנין, אשר נכח בהפגנה אמר: "אסור להעדיף את רווחי הטייקונים על הוזלת מחירי החשמל, הפחתת זיהום האוויר ופיתוח תעשייה נקייה בישראל".

"בעלי ההון והלוביסטים שלהם מנסים להעביר בממשלה החלטה מסוכנת, לפיה הגז הטבעי שנמצא ליד חופי ישראל ייוצא לחו"ל, זאת על אף שהתקבולים שהמדינה תקבל מהגז יהיו במחיר השוק המקומי, גם אם היזמים ימכרו אותו במחיר גבוה יותר לחו"ל". כך אומר מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, "אנחנו יוצאים היום לרחוב ומייצגים את המאבק למען האינטרסים של 99% מאזרחי ישראל, מול האינטרס של מספר טייקונים שלא יודעים שובע. אז שהמועמדים להרכיב את הממשלה החדשה יסתכלו לנו בעיניים ויוכיחו לנו שהם באו לשנות, כי בסופו של יום – זה אנחנו או תשובה".

"שימוש בגז כתחליף לדלקים לתחבורה יכול לצמצם את יבוא הדלק למדינה בשני מיליארד דולר בשנה ולחסוך לכל משפחה בישראל בממוצע כ-4,000 ש"ח על הוצאות הנסיעה בשנה", אומר איל עופר, ממקימי תנועת "ישראל יקרה לנו" להורדת יוקר המחייה בישראל.

יעל גרמן, מס' 3 ברשימת יש עתיד, התבטאה בנושא, בכנס מגמה ירוקה: "אנו מתנגדים לייצוא הגז ורואים קשר ישיר בין השארת הגז הטבעי בישראל לבין הורדת מחירים ויוקר המחייה".

נוסח המכתב שנשלח לראשי המפלגות:

הנדון:הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי ויש להשאיר אותו בישראל, דרישה לדחיית מסקנות הועדה למדיניות הגז הטבעי (ועדת צמח) 

אנו, ארגונים מקשת רחבה של תחומים – ארגוני סביבה, חברה וכלכלה,  פונים אליך בנושא החשוב לעתיד המדינה. אנו, קוראים לך באופן חד וברור לפעול לדחייתן של  מסקנות הועדה לבחינת מדיניות הגז הטבעי (ועדת צמח).

יש הסכמה רחבה על כך שהגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה למדינת ישראל, המשנה מקצה לקצה את מעמדה הגיאופוליטי: מתלות מוחלטת במקורות אנרגיה זרים אל עתיד של עצמאות אנרגטית. עוד מוסכם כי הגז הטבעי הינו נכס ציבורי, והשימוש בו חייב להיות לטובת הציבור בישראל.

אנו רואים במקסום התועלות של הטמעת הגז הטבעי במגזרי המשק השונים, תעשייה, אנרגיה ותחבורה, צורך לאומי דחוף, אשר מגשים בעת ובעונה אחת כמה מטרות חשובות במקביל: הורדת יוקר המחיה, שיפור באיכות הסביבה,  וחיזוק לפיתוח התעשייה הישראלית תוך יצירת מקומות עבודה חדשים ושיפור כושר התחרות בשווקי העולם. הפוטנציאל האדיר הגלום בגז הטבעי לציבור, ובפרט לבריאות הציבור בארץ, לעתיד התעשיה, לצמיחה ולהגדלת הפריון וכושר הייצור – אינם זוכים לכל תהודה בדו"ח צמח. הם מושלכים הצידה לטובת בעלי רשיונות הגז.

על-מנת להתמודד בצורה הנכונה עם נושא חשוב וכבד משקל זה, יש צורך במבט אחר, מעמיק, יסודי ומושכל:

בהינתן מחירי האנרגיה בעולם בעשור החולף והתחזיות לעתיד, ניתן אף לקבוע כי השארת הגז בישראל ומעבר המשק להתבססות על גז מהווים צעד הכרחי ובלתי נמנע. המשך ההסתמכות על נפט יקר, עלול להביא בהדרגה לקריסת ענפים רבים במשק. בנוסף, לגז הטבעי פוטנציאל לשמש כחומר גלם בפיתוח תעשייה חדשה של תחליפי נפט על בסיס גז, וכך לשמש כדלק חלופי בענף התחבורה.

הסבת מפעלי התעשיה, משק החשמל וענף התחבורה לשימוש בגז, כמו גם הקמת מפעלים חדשים, כרוכות בהשקעת משאבים רבים. על מנת שהשקעה זו אכן תצא אל הפועל ותהיה מוצדקת כלכלית, יש להבטיח כמות גז לטווח הארוך אשר תאפשר אופק תכנוני למשק האנרגיה, התעשיה והתחבורה. ברור כי מוטב שהגז ישמש לפיתוח התעשיה והמשק בישראל מאשר לייצאו לפיתוח כלכלתן של מדינות זרות.

יוקר המחייה, המהווה נטל על מרבית אזרחי ישראל, מושפע ישירות מרכיב האנרגיה בייצור ובאספקת מוצרים ושירותים. המעבר לגז טבעי בקנה מידה רחב במשק צפוי להביא, לדעת הכל, להורדת מחירים רוחבית של מוצרים ושירותים בישראל, ובכלל זה מחירי החשמל ההולכים ומאמירים. מקריאת דו"ח ועדת צמח עולה רושם כי הורדת מחירים לצרכנים בישראל לא היוותה שיקול מרכזי עבור חברי הועדה. בנוסף, הגז הטבעי יכול לחולל במשק הישראלי מהפיכה סביבתית ובריאותית, היות שפליטת זיהום האוויר וגזי החממה משריפת גז טבעי נמוכה בהרבה בהשוואה לפליטות משריפת דלקים פוסיליים אחרים כגון בנזין, סולר, מזוט או פחם. סך העלויות החיצוניות לזיהום האוויר, אשר רובו ככולו נובע משריפת דלקים בתעשייה, בייצור החשמל ובתחבורה – מוערך ע"י המשרד להגנת הסביבה בכ-8 מיליארד ₪ בשנה. השימוש החלופי בגז יפחית את פליטות המזהמים בעשרות אחוזים ויביא לירידה ניכרת בעלויות חיצוניות אלו.

אנו סבורים כי בעבודתה של ועדת צמח נפלו כשלים מהותיים, אשר הובילו למסקנותיה השגויות, ומחיר הטעות באימוץ המלצותיה יהיה גבוה ביותר ואף בלתי ניתן לתיקון. אם אכן יותר ייצוא של גז מישראל במתווה המוצע בדוח, עלול הדבר להביא בתוך כמה עשורים למצב של מחסור, אשר המדינה תתקשה לתת לו מענה. כמו כן, עלול הדבר להביא להמנעות מהשקעות ארוכות-טווח הנדרשות כבר היום במעבר התעשייה לגז טבעי ובפיתוח תעשיה חדשה בישראל.

בקרב חברות הגז יש הטוענים כי אם לא יותר ייצוא הגז – לא יהיה גז למדינת ישראל. זוהי טענה שלהבנתנו אין לה כל שחר, ובמידה שחברות הגז לא תהיינה מוכנות לבצע את המוטל עליהן, על המדינה להעמיד את האינטרס הלאומי בראש סדר העדיפויות, ולפסול את רשיונות הגז עלפי חוק.

לאור כל האמור לעיל, אנו מצפים כי תפעל בכנסת הבאה לטובת אזרחי המדינה היום ובדורות הבאים, ותדרוש בחינה מחודשת של מסקנות וועדות צמח.

בברכה,

ניר פפאי, סמנכ"ל, החברה להגנת הטבע, מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם, טבע ודין, יעל כהן פארן, מנכ"ל הפורום הישראלי לאנרגיה, אייל עופר, ישראל יקרה לנו, נאור ירושלמי, מנכ"ל, חיים וסביבה, מאיה יעקבס, מנכ"ל צלול, עו"ד תמי גנות, משנה למנכ"ל, אמון הציבור, הלה קרופסקי, מנהלת קמפיין אנרגיה , גרינפיס, אייל מלמד, מנכ"ל עורו, אבי דבוש, סמנכ"ל שתי"ל, עידן דורפמן, יו"ר העמותה לכלכלה בת קיימא.

קישור לווידאו מההפגנה כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן