Skip to content

עניין מטריד, קמפיין חדש בצה"ל נגד הטרדה מינית

הקמפיין הנרחב והפרובוקטיבי כולל סרטוני וידאו, חומרי הסברה ושיעורים לחיילים, ומטרתו להדגיש את הסכנה שבהידרדרות להטרדה מינית. המוטו המרכזי: זה מתחיל במילים ונגמר במשפט. יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים: נגלה אפס סובלנות כלפי התופעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת המלחמה לצמצום ההטרדות המיניות בצה"ל, הושק היום (ראשון) קמפיין רשמי תחת הכותרת "עניין מטריד". המוטו המרכזי בקמפיין: זה מתחיל במילים ונגמר במשפט. מאחורי הקמפיין עומד מטה היוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים). בשבוע שעבר כבר הופץ ליחידות מערך שיעור בליווי סרט, המדגים את המרחק הקצר שבין שיח מטריד להטרדה מינית. בנוסף לכך, פנתה תא"ל רחלי טבת-ויזל, יועצת הרמטכ"ל, לממונותיה ביחידות באמצעות סרטון וידאו שהופק באחרונה.

מנתוני המטה עולה כי ב-2012 התלוננו כ-500 חיילים וחיילות על תקיפה מינית או הטרדה מינית, הן מצד חבריהם ליחידה והן מצד מפקדים ונגדים. ב-3% מהמקרים מדובר בתקיפות קשות מסוג אונס וניסיון לאונס. הבוקר הופצו איגרת כלל צה"לית, סרטון המלווה את קמפיין ההטרדה המינית וקישור לאתר ייעודי שעלה לרשת הצבאית וסוקר את הנושא. לצד האיגרת תפורסם מחר פקודת יום, יחולקו עלונים וייתלו פוסטרים ביחידות השונות בצה"ל – המדגישים את ההידרדרות המהירה משיחה מטרידה להטרדה מינית. הסרטון עצמו הוא פרובוקטיבי ואינו בוחל במלים, כדי להדגיש את המסר.

הקמפיין הוא תוצר של יחידת ההסרטה ומדור קמפיינים בחטיבת דובר צה"ל. צפו בסרטון:

אפס סובלנות להטרדות מיניות

”פתחנו בקמפיין חדשני מאין כמותו, שמיועד לחיילים ולמפקדים זוטרים, כי זו האוכלוסייה המרכזית שאנו מעוניינים להתמודד איתה“, אמרה היום תא“ל טבת-ויזל. לדבריה, ”הייתה השנה ירידה בכמות הדיווחים על הטרדות מיניות שמגיעים למרכז מהו“ת (המרכז הצה“לי המתמודד עם סוגיית ההטרדות המיניות), אבל אנחנו רוצים לראות את הירידה הזו נמשכת. הכוונה שלנו היא להתמודד עם ’הרגע שלפני‘ ההטרדה המינית, כטיפול מנע מקדים“.

מתוך הסרטון (צילום: דובר צה"ל)
"רק זרקתי לה כמה מילים". מתוך הסרטון (צילום: דובר צה"ל)

תא“ל טבת-ויזל הסבירה כי מדובר ”במרכז טיפולי שמאפשר המשך שירות אחרי התמודדות וטיפול“. לדבריה, ”הנושא של הטרדות מיניות בצה“ל מטריד מפני שנשים בצה“ל משרתות מכוח חוק ולכן אנחנו אחראים לשלומן, לביטחונן ולכבודן“.

ביום שלישי יישלחו מסרונים לכלל הטלפונים הניידים הצבאיים, שיידעו את הנמענים ויסבו את תשומת ליבם לקיום הקמפיין. נקודת המוצא של הקמפיין הנוכחי נעוצה בקיום אווירה מטרידה המדרדרת עד כדי חציית גבולות לאווירה מתירנית, שפה גסה והומור מיני. היכרות עם הטיפול באירועי פגיעה על רקע מיני מראה כי תרבות מטרידה, בחלק לא קטן מן המקרים, מנביטה הטרדות מיניות. במטה מציינים כי תנקט אפס סובלנות לכל מקרה של הטרדה מינית, ומתכוונים לעשות כל שביכולתם לשים קץ לאווירה מטרידה ולשיח לא מכבד.

רמ"ד מחקר בחטיבת כוח האדם של זרוע היבשה, רס"ן יעל טופל, ערכה מחקר בנושא הפרספקטיבה הגברית בסוגיית ההטרדה המינית. המחקר ממליץ על תיוג אירועים מטרידים בין עמיתים כפעולות פוגעניות וחסרות התחשבות בזולת, על מתן מענה מוכוון ומותאם לכל סוג הטרדה ועל הגברת אחריות המפקדים ומודעותם לשפת הדיבור, לבדיחות ולדוגמה אישית. במקרי הטרדה מינית מובהקים, קובעים במטה היוהל"ן, יינתן מענה מערכתי ומשפטי חריף והולם. בכל מקרה בו חייל או חיילת מרגישים שיש ביחידתם אווירה מטרידה או הטרדות מיניות – יוכלו לפנות למפקדים, למרכז התמודדות ותמיכה מהו"ת, לממונת היוהל"ן היחידתית, לרמ"ד הפרט הפיקודית או לקב"ן.

מהו"ת – מרכז התמיכה לנפגעים על רקע מיני בצה"ל

מרכז מהו"ת הוא חלק משמעותי מההתמודדות של צה"ל עם נושא תקיפות מיניות. המרכז, שהושק השנה, מהווה מרכז תמיכה שמאפשר סיוע נפשי לחיילים וחיילות אשר נפגעו על רקע מיני, אלימות במשפחה או היריון בלתי מתוכנן.

מהו"ת נותן מענה ראשוני למספר יחידות והחל מהחודש הוא צפוי לטפל באופן מלא בכלל החיילים והחיילות בצה"ל. תא"ל טבת-ויזל ציינה כי "המרכז נותן מענה כולל בתחום ליווי, תמיכה וסיוע נפשי לחיילים ולחיילות, וזאת על מנת לשפר את הליך הטיפול ולרכז את הטיפול הכולל והשלם בחייל או החיילת החווים אירוע משבר".

המרכז ערוך לתת מענה גם לחייל או לחיילת שעברו אירוע משבר לפני גיוסם, וגם אם עברו את המשבר במהלך השירות, בנסיבות צבאיות או אזרחיות. המענה ניתן בצורה אינטגרטיבית של סיוע וליווי, לצד טיפול רגשי הניתן ע"י צוות טיפול וליווי. הפנייה למרכז נעשית בצורה דיסקרטית, וללא צורך בהפניה רפואית. בנוסף, הטיפול אינו מותנה בהגשת תלונה כלשהי עם זיקה למצב המטופל.

חלה חובת דיווח למהו"ת על כל אירוע של פגיעה על רקע מיני. עם פתיחת המרכז הומלץ למפקדים בצה"ל "לעדכן את המשרתות והמשרתים ביחידות צה"ל על הקמת המרכז ולעודד פנייה אליו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן