Skip to content

עדכונים? מי צריך את זה?

עדכוני החלונות הם קוץ בישבן, אבל הכרחי. הסיבה היא כמעט מיתולוגית היום ונובעת מהעובדה, שמיקרוסופט החלה אי שם לשחרר גרסאות לשוק בטרם עברו בקרת איכות, דהיינו גירסאות תכנה פגומות בעליל, וביקשה מאיתנו המשתמשים לשלם, להתנסות ולדווח לה על התקלות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תסכול עצבים וזמן - העדכונים

בבוקרו של יום אחד, אי שם לפני מספר שנים, קרסה כל מערכת הסקייפ ברחבי העולם. וכל מיליוני המשתמשים בסקייפ מצאו את עצמם ללא שירות, הסיבה: התנגשות עם העדכונים המייגעים והאין סופיים של מיקרוסופט.

עדכונים, גרסאות חדשות, תיקון באגים למה, איך והאם באמת צריך את זה? נתחיל מהקל אל הכבד:

עדכוני החלונות הם קוץ בישבן אבל הכרחי. הסיבה היא כמעט מיתולוגית היום ונובעת מהעובדה שמיקרוסופט החלה אי שם לשחרר גרסאות לשוק בלי שעברו בקרת איכות, דהיינו גירסאות תכנה פגומות בעליל, וביקשה מאיתנו המשתמשים לשלם, להתנסות ולדווח לה על התקלות. כן, מיקרוסופט הפכה את משתמשיה למבקרי איכות ללא תשלום. ולא, איש לא קיבל הנחה במחיר. כמובן שזה נוגד את כל חוקי הגנת הצרכן, אבל מיקרוסופט זו מיקרוסופט והכסף חשוב יותר מהחוק. התוצאה היא שעד היום החברה מעדכנת גרסאות ישנות וחדשות של מערכות ההפעלה הלקויות שלה ורוב העדכונים חיוניים.

אבל מיקרוסופט גם ממשיכה לנפק גרסאות חדשות של מערכת ההפעלה שלה, ואלו בהחלט אינן נחוצות. הטיעון של חווית המשתמש היה הטיעון של סטיב ג'ובס בדרכו אל הבנק, שמח וטוב לב, עם כספו של מועדון המעריצים הפתי שלו. החוויה היחידה שיש למשתמש היא הנוחיות שלו, הרגליו, והעובדה שכל התכנות שלו עובדות כמו שעון שוויצרי. המעבר למערכת הפעלה בגירסא מתקדמת (חלונות 7 ואחריה 8) תפס משתמשים רבים עם המכנסיים למטה לאחר שגילו שלא כל התכנות עליהן עבדו כל השנים יעבדו על מערכת ההפעלה החדשה. מעבר לכך, המחשב הוא כלי עבודה והרגלי העבודה עליו הם רלווטיים למשך זמן ביצוע העבודה, וכשיש צורך להתרגל למערכת חדשה זו או אחרת זה בזבוז טהור של זמן. בעיקר אם לא היתה בעיה עם המערכת הקודמת.

כאן המקום לגילוי נאות. עבדכם הנאמן עדיין משתמש בחלונות XP וטוב לו כך!! ובעצם הוא עושה כל מה שעשה בעבר לא פחות טוב. כל התכנות שלו עובדות כהלכה וכלום לא חסר לו, אפילו את המחשב הוא לא החליף חמש שנים ויותר,

עדכוני אנטי וירוס הם עניין מנדנד אבל הכרחי ורצוי שיפעל אוטומטית. נכון שהמחשב מזדחל לו על הבוקר אבל לצערנו הרב איום הווירוסים לא עבר מהעולם עדיין וספק רב אם יעבור אי פעם. עדיף שלא נצטרך לזכור לעדכן כי אז עלול להיות מאוחר מדי.

וכאן מגיע החלק שיכול להוציא אדם מדעתו: העדכונים האוטומטיים של תוכנות. הסקייפ למשל מעדכן את עצמו אחת לשבועיים ואחרי כל עדכון מוחק את ההגדרות האוטומטיות שהגדרת לו מאה פעם קודם לכן. לא מסובך למנוע את זה, אבל אם חושבים על זה הרי מה בעצם יש לעדכן בסקייפ? הרי הטכנולוגיה לא השתנתה זה עידן ועידנים, נכון, אבל נוסף יופי של חלון וידאו לפרסום, לא תעריכו את זה?

הפיירפוקס ושאר מוצרי חברת מוזילה גם הם מעדכנים את עצמם שוב ושוב הבעיה היא שהפיירפוקס משתנה באופן משמעותי לפי גחמתם של התכנתים שלו ולפעמים נראה כאילו הם בודקים את הצרכן וסבלנותו פעם אחר פעם. תכונה חיונית עפה ותכונה מטופשת נוספת עד שהם מגלים שהם טעו וחוזרים חלילה. אבל מה, הפיירפוקס עובד עם תוספים חיצוניים שיש צורך לעדכנם אחרי כל עדכון של תכנת האם. אחד מהם הוא ה-Fire FTP בו השתמשתי שנים לצרכי העלאה והורדת קבצים מהשרתים שלי. באחת ההתקנות האחרונות הוסר התוסף הנ"ל לחלוטין והיה צריך להתקינו מחדש וכל חשבונות ה-FTP הלכו ללא שוב. לך תזכור פרטי גישה של 40-50 חשבונות. היום משמש אותי הפיירפוקס כבקרה על תצוגת אתרים ו…זהו.

אז נכון שאפשר לבטל את העדכונים האוטומטיים וזה אומר לזכור לעדכן מדי פעם, ומי זוכר? אני גם לא מת על הנידנוד התקופתי של התכנות שלי שמבקשות שאעדכן אותן (במקרה שאין אוטומציה) שכן הפעלתי אותן כדי שיעבדו עבורי ולא כדי שאעבוד עבורן וזה עוד בלי להזכיר כמה תכופים הם העדכונים.

לא פעם ולא פעמיים אמרתי יפה שלום לתכנה שהעידכונים הרבים שלה לא רק שהטרידו אותי אלא התגלו בסופו של דבר כחסרי תועלת והפכֿו את התכנה לחסרת שימוש או סתם לפחות יעילה.

אז אני, רבותי, מאמין באמרה הנפוצה "אם זה לא מקולקל למה לתקן?"

 

2 Comments

  1. יוסי גדור
    24 בפברואר 2013 @ 10:19

    צריך לשאוף (לפחות לשאוף) שיהיה תקן לתוכנות שכל הנושא של עידכונים יתנהל על בסיס של "מניעת נזקים" בלבד. אני מנסה כל הזמן למנוע עידכונים לא נחוצים. היה לי טלפון נייד פשוט ויעיל. רכשתי טלפון משוכלל מאוד במקומו שיודע לבצע המון מטלון נוספות אבל את המטלות הישנות אני חייב לבצע עם שתיים או שלוש הקשות במקום הקשה אחת. והמטלות הישנות הן שיחה חוזרת לאותו מנוי, חיוג פשוט למנוי. עכשיו אני צריך להחליט אם אני רוצה שיחה רגילה או שיחת וידאו. אבל רוב רובן של השיחות הן רגילות.

  2. תומר כהן
    23 בפברואר 2013 @ 17:30

    עדכוני תוכנה הם דבר נחוץ, ולרוב אלו כוללים גם עדכוני אבטחה. משמעות הדבר היא שאם תמשיך להשתמש בגרסה ישנה של תוכנה כלשהי במחשב, היא עשויה להיות לא מאובטחת. נכון, ישנן תוכנות שאינן קריטיות מבחינת האבטחה, לצורך העניין תוכנה לפריסה של קבצים דחוסים, אבל תוכנה שמתקשרת עם העולם החיצון, כמו דפדפן לדוגמה, כדאי מאד שהיא תהיה תמיד מאובטחת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן