Skip to content

תחרותיות בתיירות: ישראל במקום השלישי במזרח התיכון

שוויץ, גרמניה ואוסטריה הן המדינות המובילות את דירוג התיירות העולמי של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2013. ישראל נמצאת במקום ה-58 בעולם - המהווה ירידה של שבעה שלבים - והשלישי במזרח התיכון. החסרונות של ישראל מתבטאים בבעיות ביטחון ובטיחות וכן ברמת מחירים גבוהה. משרד התיירות: "הירידה נובעת גם מכך שמחירי המלונות עלו משמעותית בגלל מחסור בחדרי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לוצרן. גברה על 139 מדינות במידת ההשקעה של המדינה בתיירות ובאיכות המוצר שהיא מספקת לתיירים. (צילום: ויקיפדיה)
לוצרן. שוויץ גברה על 139 מדינות במידת ההשקעה של המדינה בתיירות ובאיכות המוצר שהיא מספקת לתיירים. (צילום: ויקיפדיה)

שוויץ, גרמניה ואוסטריה הן המדינות המובילות את דירוג התיירות העולמי של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2013 (http://www.weforum.org/issues/travel-and-tourism-competitiveness/).

בדו"ח מדרג הפורום הכלכלי העולמי מדי שנתיים כ-140 כלכלות של מדינות ומשווה את יכולתן לעמוד בתחרות בתחום התיירות והנסיעות. הדו"ח מנסה לבחון עד כמה הממשלות מסירות חסמים ושמות דגש על פיתוח האטרקטיביות של מדינותיהן, כדי לחזק את תעשיית הנסיעות והתיירות.

בדו"ח מצויין, כי התחרותיות בתיירות היא מאפיין כלכלי חשוב בכלכלתן של מדינות. "תיירות היא מהתעשיות עם מספר המועסקים הגדול ביותר ברוב המדינות", נכתב בהקדמה לדו"ח, "כמו כן היא מהווה נתיב מהיר לכניסה לשוק העבודה של נשים ושל אנשים צעירים. עידוד התיירות מעודד צריכה ועסקים, מחזק את המסחר הדו-כיווני ומקדם הכנסות מייצוא".

במקום הרביעי בדירוג התיירות העולמי של הפורום הכלכלי נמצאת ספרד – שלמרות מצבה הכלכלי הקשה, התיירות אליה עדיין נמצאת בסימן עלייה והיא קפצה ארבעה מקומות בדירוג בהשוואה ל-2011. חמישית היא בריטניה, שעלתה שני מקומות ושישית היא ארצות הברית שנותרה באותו מיקום. במקום השביעי צרפת, שהדרדרה ארבעה מקומות, קנדה אחריה ובדיה התשיעית לעומת מקום חמישי בדירוג הקודם. את העשיריה הראשונה סוגרת סינגפור.

ישראל – אחרי האמירויות וקטאר

ישראל מדורגת שלישית באזור המזרח התיכון, ו-53 בעולם, צניחה של שבעה מקומות משנת 2011 (46) ו-17 מקומות משנת 2009 (36). היא ממוקמת באזור אחרי איחוד האמירויות הערביות וקטאר.

ציונים טובים מקבלת ישראל בתחום המשאבים התרבותיים, כולל מספר אתרי מורשת עולמית. כוח האדם זוכה להערכה טובה וכך גם התשתיות, רמת הבריאות וההיגיינה. מצד שני, בעיות של ביטחון ובטיחות מוסיפות להוות בעיה, לצד רמת המחירים הגבוהה.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי בתחומים שהינם באחריות המשרד, חל שיפור משמעותי כמו, למשל, בעליית האפקטיביות של המותג הישראלי בחו"ל שבה נרשמה עלייה ממקום 106 למקום 73. "עלייה יפה הייתה גם בעדיפות אשר נותנת הממשלה לתיירות. הירידה נבעה בעיקרה מנושאים שאינם באחריות משרד התיירות, כגון ייקור הדלק, שחיקת הדולר והפגיעה הקשה בשירות הניתן בנמלי הים והתחבורה היבשתית", אומרים במשרד התיירות, "כמו כן, ישראל לא הגמישה את מדיניות האשרות כמו שעשו מדינות אחרות. הירידה נובעת גם מכך שמחירי המלונות עלו משמעותית בגלל מחסור בחדרי מלון".

בדברי הפתיחה לדו"ח מצויין כי התחרויות בתיירות הוא מאפיין כלכלי חשוב בכלכלתן של מדינות. "תיירות היא מהתעשיות עם מספר המועסקים הגדול ביותר ברוב המדינות", נכתב בהקדמה לדו"ח, " וכן היא מהווה נתיב מהיר לכניסה לשוק העבודה של נשים ושל אנשים צעירים. עידוד התיירות מעודד צריכה ועסקים, מחזק את המסחר הדו-כיווני ומקדם הכנסות מייצוא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן