Skip to content

הייגל מגיע לישראל ויסכם את עסקת הרכש במזה"ת

ישראל תרכוש 6-8 מסוקי-מטוס V-22 Osprey. שר ההגנה האמריקני מגיע היום לישראל ואמור לסכם את העסקה עם שר הביטחון. הוא יבקר גם בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות הערביות כדי לחתום עסקת צבאית עם המדינות בסכום של כ-10 מיליארד דולר. ישראל אמורה לרכוש גם מטוסי תדלוק KC-135, טילים מתקדמים לפגיעה במערכות מכ"ם הגנתיות ומערכות מכ"ם למטוסים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במשרד ההגנה האמריקני מצפים ליישם בשבוע הבא עסקה צבאית, בסכום של כ-10 מיליארד דולר עם ישראל, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. זאת, כדי לסייע להן לעמוד מול האיומים האיראניים העתידיים. בהתאם להסכם כל מדינה יכולה לרכוש חימוש מתקדם מיצרנים אמריקנים. ישראל, שתקבל השנה 3 מיליארד דולר סיוע ביטחוני מארה"ב, אמורה לרכוש במסגרת הסכם את 6-8 מסוקי-מטוס V-22 Osprey – במכירה ראשונה ללקוח זר, מטוסי תדלוק KC-135, טילים חדשים, המיועדים לפגוע במערכות מכ"מ הגנתיות של היריב ומערכות מכ"ם עבור המטוסים הצבאיים שלה. כך מסר אתמול הניו יורק טיימס.

V-22 Osprey. משנה הרבה תפיסות צבאיות. המכירה לישראל תהיה הראשונה ללקוח זר. צילום: ויקיפדיה
V-22 Osprey. משנה את תפיסת התובלה בעולם. המכירה לישראל תהיה הראשונה ללקוח זר. צילום: ויקיפדיה

שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, מגיע במוצאי שבת לסיור במזרח התיכון שיימשך כשבוע. הייגל יבקר בישראל, בירדן, בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובמצרים. הוא יפתח את ביקורו בישראל ויפגוש את שר הביטחון משה בוגי יעלון, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הנשיא שמעון פרס. מטרת הביקור, כפי שהוגדרה בהודעת משרד ההגנה, הידוק היחסים הצבאיים בין שתי המדינות.

לדברי הניו יורק טיימס, הביקור של הייגל באזורנו מביא לשיאו שנה של משא ומתן חשאי על עסקה שפקידים בקונגרס אמרו שהיא תהיה שניה לעסקת מכירת מטוסי F-15 לסעודיה, בסכום של 29.5 מיליארד דולר, עליה נמסר בשנת 2010. הצורך ביצירת איזון עדין ובשקילת האינטרסים השונים של כל מדינה, יצר משא ומתן מן המורכבים ביותר שבוצעו אי פעם.

להבטיח שכוחה של ישראל יהיה הטוב באזור

המטרה הבולטת במשא ומתן הייתה להבטיח, כי הכוחות הצבאיים של ישראל יהיו הטובים באזור, כדי להרתיע את איראן ולאפשר לה לעמוד נגד מגוון רחב של איומים. אבל באותה מידה היה חשוב לארה"ב לשפר את היכולות הצבאיות של שתי שותפותיה הערביות במפרץ הפרסי – ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. בכירי ממשל אמרו, כי היה במו"מ האזורי הזה אתגר נוסף – לספק לישראל חבילה ביטחונית היכולה לעזור לה להתמודד עם אתגרי ביטחון שונים – אבל לא להיתפס כתמיכה אמריקנית לתכנון המואץ של ישראל לתקוף לבדה את מתקני הגרעין החשודים של טהרן.

חיזוק המדינות השותפות לארה"ב במפרץ הפרסי

פקיד ממשל בכיר אחד אמר לניו יורק טיימס, שכדי להיות אובייקטיביים היה צורך "לא רק כדי לשפר את יכולותיה של ישראל, אלא גם כדי לשפר את היכולות של שותפותיה של ארה"ב במפרץ הפרסי, כך שגם הן תהיינה מסוגלות להתמודד עם האיום האיראני – וגם לספק רשת גדולה יותר של ריכוז אמצעים באזור כדי לטפל במגוון רחב של מקרים".

פקידי ממשל טענו, כי היו גם סיכוני ביטחון נוספים שנלקחו בחשבון, כמו מלחמת האזרחים בסוריה – מדינה עם נשק כימי היכול לפעול על ידי הממשלה, או אסד, שנתפס על ידי מורדים – והאלימות המיליטנטית בחצי האי סיני.

בהתאם להסכם כל מדינה יכולה לרכוש חימוש מתקדם מיצרנים אמריקנים. ישראל, שתקבל השנה 3 מיליארד דולר סיוע ביטחוני מארה"ב, אמורה לרכוש במסגרת הסכם את 6-8 מסוקי-מטוס V-22 Osprey – במכירה ראשונה ללקוח זר, מטוסי תדלוק KC-135, טילים חדשים, המיועדים לפגוע במערכות מכ"מ הגנתיות של היריב ומערכות מכ"ם עבור המטוסים הצבאיים שלה.

איחוד האמירויות הערביות אמורה לרכוש 26 מטוסי קרב F-16, בעסקה היכולה להגיע ל-5 מיליארד דולר עם טילים מדויקים לפגיעה במטרות מרוחקות, שישוגרו ממטוסים. סעודיה אמורה לרכוש את אותם הטילים המתקדמים.

מצפים להתנגדות קטנה בקונגרס

הציפייה היא כי מכירת הנשק, שהובאה אתמול לקונגרס, תיתקל בהתנגדות קטנה מהמחוקקים, בעיקר מצד חברי קונגרס המייצגים מחוזות רבים בהם ממוקמות יצרניות ביטחוניות, החוששים מההשפעה של קיצוצים בתקציב החימוש של הפנטגון. אך גורמים רשמיים בקונגרס מסרו, כי היו חברי קונגרס שדרשו הבטחות שהחבילה שתימכר לישראל עומדת בקנה אחד עם המדיניות האמריקנית להבטיח "יתרון צבאי איכותי" לשראל, אך שהיא לא תחזק ניצים פזיזים ישראליים.

פקיד ממשל בכיר ציין, כי המדיניות האמריקנית מכירה בכך שיש לישראל הריבונית זכות להגן על עצמה, אבל "הנשיא מאמין שיש עדיין זמן ומקום לתת לדיפלומטיה לעבוד" במניעה מאיראן להשיג נשק גרעיני.

פרטי העסקה הישראלית

על פי תנאי העסקה, ישראל תרכוש 6-8 מסוקי-מטוס V-22 Osprey, המסוגלים להמריא ולנחות כמו מסוק אבל עם מהירויות וטווח של מטוס. ישראל תוכל להשתמש בהם לסיורים בגבולותיה, בקו החוף ואל הים, ולהעביר בהם כוחות לחימה לאזורים בעייתיים.

כמו כן תוכל ישראל לרכוש מטוסי תדלוק KC-135 שיאפשרו למטוסי הקרב של ישראל להישאר זמן רב יותר באוויר, שזו יכולת חיונית לכל משימה לטווח ארוך – כמו איראן. מטוסי התדלוק יהיו גם שימושיים עבור סיורי הגנה אוויריים ממושכים במסגרת ההגנה על גבולות ישראל.

ישראל תקבל גם טילים נגד מערכות מכ"ם הגנתיות של האוייב, שישוגרו ממטוסי קרב. טילים אלה מתבייתים על אותות רדאר ההגנה אווירית של היריב פוגעים באתרי המכ"ם והורסים אותם. בחבילת העסקה עם ישראל יהיה גם מכ"מ חדש ומתקדם למטוסים הצבאיים.

טילים לסעודיה ולאיחוד האמירויות

פקידי הממשל סרבו לזהות את הטיל החדש שיימכר לסעודיה ואיחוד האמירויות הערביות, אלא רק לומר, כי מדובר בטילים ברמה מתקדמת שנועדו לשיגור ממטוסי קרב ולפגוע מטווח רחוק במטרות קרקעיות. גורמים רשמיים מסרו, כי לישראל הובטח, כי השימוש בטילים המתקדמים האלה יהיה בפיקוח על ידי אנשי חיל האוויר אמריקנים שמתאמנים לצד שני הצבאות של איחוד האמירויות וסעודיה, וכי כל פריסה שלהם שתהיה בעתיד תתבצע רק לאחר התייעצות עם האמריקנים.

במשך המו"מ בשנה שחלפה נפגש לאון פאנטה, לשעבר שר ההגנה, יותר מתריסר פעמים עם אהוד ברק, עמיתו הישראלי, והיו לו 18 דיונים טלפוניים נוספים על עסקת הנשק. הנשיא אובמה, בעת שביקר בישראל בחודש שעבר הבטיח, כי ארה"ב תספק יותר סיוע ביטחוני, ובכלל זה טכנולוגיה צבאית מתקדמת, לישראל.

במשך נסיעתו הקרובה לישראל, יסיים שר ההגנה הייגל את עסקת הנשק עם יורשו של ברק, משה יעלון. כמוכן יסיים הייגל את העסקה עם סעודיה ואיחוד האמירויות בביקורים בשתי המדינות בשבוע הבא.

מסוק-מטוס V-22 Osprey

ממריא כמו מסוק וטס קדימה כמו מטוס. צילום: ויקיפדיה
ממריא כמו מסוק וטס קדימה כמו מטוס. צילום: ויקיפדיה

ה"אוספרי" (שמה של ציפור ארוכת מקור השולפת דגים מהמים) הוא אחד מכלי הטיס המעניינים ביותר שתוכננו אי-פעם. אורכו כ-18 מטר ורוחבו כ-5.6 מטרים. הוא מיוצר בשותפות של בל ובואינג. הוא מסוגל לטוס במהירות מרבית של כ-500 קמ"ש לטווח מרבי של כ-3,800 ק"מ. הוא ממריא אנכית, כמו מסוק, ואז עובר לטיסה אופקית. למעשה, הוא גם מסוק וגם מטוס, כלי טיס מהפכני שמשנה את כל תפיסת התובלה של צבאות בעולם.

כלי-התעופה הזה הוא שילוב של מסוק (בעת ההמראה והנחיתה) ומטוס (בעת הטיסה); בזכות המצאה של חברת "בל", יש בכנף הייעודית שלו מדחף מיוחד (Tilt-rotor, מדחף בעל ציר משתנה) אשר מופנה כלפי מעלה לצורך המראה ובזמן הטיסה מופנה לכיוון החרטום. כך אפשר לבצע נחיתות והמראות בנקודות ספציפיות (ולאו-דווקא בשדות-תעופה ארוכי-מסלול), ולפתור קושי של פעילות מנושאות מטוסים.

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בעת שביקר בוושינגטון לפני כמה חודשים, הוא טס באוספריי והתרשם מקרוב מייכולותיו המיוחדות.

חיל האוויר התלבט תקופה ארוכה אם להוסיף את ה- V-22 Osprey לצי המטוסים שלו, כתחליף אולטימטיבי למסוק היסעור הוותיק. משלחות של חיל האוויר, כולל עידו נחושתן, לשעבר מפקד חיל האוויר, שביקרו בבסיסי המארינס בארה"ב, במשך השנים 2011 ו-2012, על מנת לבחון את המטוס ולבצע מגוון משימות קריטיות לתהליך קבלת ההחלטה, מצאו כי המטוס מרשים ומתאים לדרישות ולצרכים של חיל האוויר הישראלי. אבל, מחיר השוק של ה- V-22 Osprey – כ-70 מיליון דולר, הוא מפחיד ותחת אילוצי התקציב הנוכחיים הרכישה של טייסת שלמה איננה כלולה בתוכנית הרב שנתית של חיל האוויר לשנים 2013-2017. לכן מדובר ברכישה "צנועה" של 6-8 מטוסים בלבד.

מטוס תדלוק KC-135

מטוס תדלוק KC-135. הבסיס הוא מטוס בואינג 707 הוותיק. צילום: ויקיפדיה
מטוס תדלוק KC-135. הבסיס הוא מטוס בואינג 707 הוותיק. צילום: ויקיפדיה

מטוס התדלוק KC-135 מבוסס על מבנה של המטוס הוותיק בואינג 707, שטס משנות השישים של המאה הקודמת, אבל עם מנועים חזקים יותר CFM56, שהחליפו את המנועים הישנים JT3D-3.
טווח טיסתו כ-10,000 ק"מ והוא טס במהירות של 966 ק"ש.

מן הראוי לציין, כי חיל האוויר משתמש היום במטוסי תדלוק, שהוסבו למשימה זו על ידי התעשייה האווירית וגם הם מבוססים על מבנה של מטוס 707.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן