Skip to content

בנט: "הרעיון שתקום מדינה פלסטינית בישראל הגיע למבוי סתום"

"יש לי חבר שיש לו רסיס בישבן, ואמרו לו שאפשר לנתח אבל הוא יישאר נכה", המשיל השר בנט משל' כדי להסביר מדוע עדיף המצב הנוכחי. "אז הוא החליט להמשיך ולחיות עם זה. יש מצבים שהשאיפה לשלמות יכולה לגרום ליותר נזק מתועלת". ח"כ איתן כבל: "זהו רק הקצה הרך של דעותיו של בנט, שמשתלב נהדר בנוף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הרעיון שתקום מדינה פלסטינית בתוך ישראל הגיע למבוי סתום". כך אומר שר הכלכלה נפתלי בנט. בנט אמר זאת בכנס יש"ע להסברה ותקשורת 2013 של מועצת יש"ע. "מעולם בתולדות ישראל לא עסקו כל כך הרבה אנשים והשקיעו כל כך הרבה אנרגיה במשהו חסר תכלית. מעל עשרה אחוזים מתושבי ישראל חיים מעבר למה שהיה נקרא הקו הירוק. כל מי שמסתובב היום ביהודה ושמרון יודע שמה שמדברים באנאפוליס ובאוסלו פשוט מנותק מהמציאות", אמר השר.

"יש לי חבר בשם יואב שיש לו רסיס בישבן. אמרו לו שאפשר לנתח אבל יש סיכוי של 50 אחוז שהוא יישאר נכה", המשיל השר בנט משל. "מי מיכם היה לוקח את הצ'אנס הזה? אז הוא החליט להמשיך ולחיות עם זה. יש מצבים שהשאיפה לשלמות יכולה לגרום ליותר נזק מתועלת".

השר בנט אמר למשתתפי הכנס, כי כעת עליהם מוטלת האחריות היתרה של התוויית החזון וכיוון הדרך. הדבר הראשון לדברי השר הוא "להמשיך בבנייה ביהודה ושומרון בכל העוצמה, כי רק קביעת עובדות בשטח תביא להכרה של כלל הגורמים, שהקמת ישות פלסטינית בארץ ישראל זה דבר לא ריאלי".

בנט (צילום: מועצת יש"ע)
"מי שמסתובב היום ביהודה ושמרון יודע שמה שמדברים באנאפוליס ובאוסלו פשוט מנותק מהמציאות". בנט (צילום: מועצת יש"ע)

הדבר השני לדברי בנט הוא העמקת פעולות ההסברה וההכרזה הברורה, כי ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל ואין עם כובש בארצו.

הפעולה השלישית להתחיל לחיות עם הבעייה ולהבין כי אין ממש פתרון במובן המערבי. "לפעמים הרצון הכוזב להגיע לשלמות מוביל לאסון. פעם אחרי פעם כל ניסיון לכפות שלמות כשזה לא ריאלי הוביל למאות ואלפי הרוגים. כמה אנשים עוד צריכים למות בשם השלום המושלם? הגיע הזמן לתכנית ב' וזה איך אנחנו חיים עם המצב", אמר השר בנט.

בנט התווה את העקרונות על פיהם יש לפעול כעת לדעתו: מעבר מניסיון של פתרון למצב של לחיות את המצב; הפרדת שלטון. "אין לנו עניין להיות השוטרים שלהם"; החלת  הריבונות הישראלית על השטחים הישראלים ביו"ש "כמה שיותר מהר".

בנט קרא גם לצאת במהלך כלכלי אגרסיבי לשיפור איכות החיים של תושבי יו"ש, יהודים וערבים כאחד, ולשמר את האחריות הביטחונית הישראלית על כל השטח כדי לאפשר את הדו קיום. "בהיסטוריה המון פעמים כולם טעו. באמונה גדולה יחד עם העשייה בשטח בעזרת השם  ננצח", סיים השר בנט את דבריו.

בנט, התייחס היום do בישיבת הסיעה לסערה התקשורתית בעקבות אמירותיו בכנס יש"ע מוקדם יותר. "זו תמיד הייתה תמיד עמדת הבית היהודי", אמר. "אמרנו את זה גם לפני וגם אחרי הבחירות, זו תמיד הייתה עמדתנו. תפיסת הנסיגות כשלה. ב-20 השנה האחרונות כל מקום שמדינת ישראל נסוגה ממנו, הטרור נכנס. זה קרה פעם אחר פעם. הבית היהודי נחרץ בעמידה חזקה נגד עוד נסיגות מהארץ שלנו".

סגן שר החוץ זאב אלקין השתתף גם הוא בכנס יש"ע להסברה ותקשורת ואמר כי בניגוד לשר בנט הוא חושב כי אסור לנו להיכנס לשאננות. "אסור לחזור על עצמנו ולהגיד שום דבר רע לא יקרה. אם נשלה את עצמנו ונגיד שזו מציאות שאי אפשר לשנות אותה, אנחנו עלולים להתעורר ביום מן הימין מחלום לשברי המציאות כפי שהיה בהתנתקות".

אסור לנו להיכנס לשאננות. אלקין (צילום: מועצת יש"ע)
אסור לנו להיכנס לשאננות. אלקין (צילום: מועצת יש"ע)

סגן השר אמר עוד כי הוא פועל לכך שמדיניות משרד החוץ אל מול העולם תשתנה. לדבריו, המצב היום במשרד החוץ הוא שבגלל אילוצי מדיניות משנים אנשי המשרד את האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל. "אני מנסה להוביל מדיניות, שגם אם קשה להתנהל מדינית מול העולם, לא תהיה פגיעה באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל".

אלקין הוסיף כי על מדינת ישראל להשקיע היום בהסברה מכיוון שהמצב בעולם היום הוא אנטי ישראלי ואנחנו מפסידים בקרב ההסברה. לדברי אלקין על מדינת ישראל לחשוב אולי על הקמת גוף הסברתי אליו יחברו יהודי התפוצות יחד עם אוהבינו בעולם, שיחד יפעלו למען האינטרסים של מדינת ישראל בעולם, כפי שתמיד עשתה התנועה הציונית.

"אם נחליט יחד שזה האינטרס הכי חשוב של מדינת ישראל אין לי ספק שנצליח", דברי סגן שר החוץ.

דבריו של בנט יו"ר הבית היהודי גררו תגובות חריפות, גם מחבריו בממשלה. שר המדע והטכנולוגיה יעקב פרי (יש עתיד): "הצהרות בנט פוגעות במרקם היחסים העדין ובניסיונות לבנות גשרים כלכליים וצעדים בוני אמון בין ישראל לפלסטינים. הקמה של מדינה פלסטינית היא אינטרס ישראלי קיומי. רעיון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד שימנע את הקמתה של מדינה דו לאומית ואת קץ הציונות".

השר עמיר פרץ (התנועה): "מדינה פלסטינית היא אינטרס ישראלי. בלי הפרדה בין המדינות לא יהיה בית לאומי יהודי אלא מדינה דו-לאומית וסכנה למדינת ישראל כדמוקרטיה. אני מציע לנפתלי בנט שלא לחבל בסיכוי ובמאמצים של האמריקנים להתניע את התהליך".

יו"ר האופוזיציה, שלי  יחימוביץ': "בנט קבר סופית על פי השקפת עולמו את רעיון שתי המדינות ובזאת גזר עלינו מדינה דו לאומית. כבר אמרתי בעבר – אנחנו המחנה הלאומי ואתם המחנה הדו לאומי. האמירה כי הסוגיה הפלסטינית היא 'רסיס הנעוץ בישבן', לא פחות ולא יותר – מעבר לשפה הנמוכה והלא אחראית הזו ובלי להתייחס לאיבר כזה או אחר אנחנו עדים לרסיס מהשקפת עולמו של בנט שהפכה להשקפת העולם של כל הממשלה הזו. אנחנו מאמינים בחזון שתי המדינות וקוראים לנתניהו לנצל את ההזדמנות ההסטורית של מצב גיאו פוליטי חדש ולהתניע את התהליך המדיני- אפשר רק להרוויח מזה. ההתבטאות האומללה מבטאת את הפער העצום בינינו ובינם, ומדוע לא יהיה חלקנו עם הממשלה הזו".

ח"כ איתן כבל (העבודה): "אף אחד לא אמור ליפול מהכיסא. זהו רק הקצה הרך של דעותיו של בנט, שמשתלב נהדר בנוף הממשלה ליד הדנונים והחוטובלים. כדאי לכולנו שסוסו של האח יפסיק את הדהירה לעבר מדינה דו לאומית. לפיד חייב להחליט אם הוא בצד של בנט או בצד השפוי".

ח"כ עומר בר לב (עבודה): "אני מברך את השר נפתלי בנט על העקביות שהוא מגלה בסוגיה הפלסטינית ועל בחירתו האמיצה להביע אותה ולחשוף שוב ושוב לציבור את עמדתו, כי מדינת ישראל צריכה להפוך בעתיד הלא רחוק למדינה דו לאומית.

"למעשה בנט, מייצג את הפוסט ציונות החדשה. הוא הודיע היום כמו גם בעבר, כי מבחינתו, הקיץ הקץ על רעיון שתי המדינות לשני עמים. זה למעשה גוזר עלינו בכל קונסטלציה שהיא להכיר במותו של החזון הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית (כי או שלא נהיה מדינה יהודית בשל רוב פלסטיני או שלא נהיה מדינה דמוקרטית כי לא ניתן לפלסטינים זכויות שוות).

"באמת שאין לי שום טענה לבנט שהבטיח לחזק את ביבי מימין, אך מצד שני, ממש לא ברור לי איך הדבר מתיישב עם הכרזותיהם של חבריו לקואליציה ושל ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד.

"לכן, הייתי שמח לשמוע עמדה ברורה כל כך כמו זו של בנט מראש הממשלה ושר האוצר שכרגיל כשמדובר בחברי הקואליציה שלהם, נדבקים בכסאותיהם ונאלמים דום נוכח ברית האחים של אחד וברית האין ברירה של השני".

תנועת "שלום עכשיו": "על יאיר לפיד ומפלגתו לצאת מהקואליציה ולעמוד בהבטחה לא לשבת בממשלה שלא מנהלת משא ומתן מדיני. הצהרותיו של בנט מייצגות נאמנה את כוונותיה של הממשלה ויש לקחת אותן ברצינות".

סיעת 'יש עתיד' הודיעה בתגובה לדבריו של יו"ר הבית היהודי: "אנו מחויבים לרעיון שתי המדינות וקוראים לחידושו של המו"מ המדיני באופן מיידי. זהו אינטרס ברור והכרחי של מדינת ישראל ש'יש עתיד' תפעל בתוקף למימושו. מדינה דו-לאומית תהיה סופו של החלום הציוני.

דברי נפתלי בנט: צילום – מועצת יש"ע , כנס יש"ע להסברה ותקשורת 2013

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן