Skip to content

העליון: עיריית ת"א חייבת לסגור גם את טיב טעם ו-AM:PM בשבת

בעתירה שהגישו בעלי חנויות מכולת לבית המשפט העליון הן טענו ליחס של איפה ואיפה מצד עיריית תל אביב. בעוד הם נקנסו אם העזו למכור בשבת, הרשתות הגדולות מכרו ללא הפרעה. כעת יצטרכו בעירייה לאכוף את סגירת העסקים בשבת על כולם או לאפשר לכולם לעבוד. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): המצב הקיים הוא אכן ישראבלוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון קיבל ביום שלישי השבוע את ערעורם של בעלי העסקים הקמעונאיים לממכר מזון בתל אביב. המערערים ביקשו לבטל את פסק הדין של בית המשפט לעניינים מנהליים – לא להורות על סגירת העסקים הפתוחים בשבת. מדובר בחנויות קמעוניות (חנויות מכולת) שקיבלו קנסות בסך 660 שקל על פתיחת המכולת בשבת, לעומת סופרמרקטים גדולים ורשתות מזון שפתחו בשבתות את עסקיהם ולא נקנסו. התלונה היא על יחס מפלה מצד העירייה ולכן – אם סוגרים חנויות מכולת, שיסגרו גם את הרשתות הגדולות.

סניף AM:PM בתל אביב (צילום: דוד פרץ)
סניף AM:PM בתל אביב (צילום: דוד פרץ)

העותרים פנו בעניין זה לבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב שדחה את תביעתם. העתירה הוגשה לבית המשפט העליון בשם שבעה בעלי חנויות מכולת והתאחדות הסוחרים והעצמאיים הכללית נגד עיריית תל אביב, רשת AM:PM, ועוד ארבעה מרכזי מזון של טיב טעם.

השאלה שעמדה להכרעה היא האם לחייב את העירייה להפעיל אמצעי אכיפה נוספים שבסמכותה להפעיל, אולם נמנעת מלהפעילם. כלומר, אם סוגרים בשבתות, אז לאכוף סגירה על כולן.

שופטי  בית המשפט העליון, אשר גרוניס, נשיא העליון, מרים נאור ואליקים רובינשטיין,  קבעו שעל העירייה לפעול  לאכיפת חוק עזר לסגירת עסקים בשבת גם מטעמים של שמירה על החוק, לרבות חוקי העזר העירוניים. בהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל הפרתו המתמשכת של חוק זה. מה גם שיש חשש כי נוח לעירייה לא לעמוד על קיומו נוכח רווחיה הכלכליים מהטלת קנסות.

למה רק להם מותר. מכולת
למה רק להם מותר? מכולת

השופט רובינשטיין הביע תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב ההגונים. לסיכום – בית המשפט העליון ביטל את פסק הדין של בית המשפט לעניינים מנהליים והשיב את הסוגיה לפתחה של העירייה כדי שתפעיל שיקול דעתה ותקבל החלטה בדבר אופן הפעלת הסמכויות המוקנות לאכיפת חוק העזר. משמעות הדבר היא, שכעת העירייה תצטרך להחליט: או לא לפעול נגד כול חנויות המכולת והמזון, שיבקשו לפעול בשבתות וחגים, או למנוע מכלל רשתות המזון הפעלה של עסקיהן בשבת, כפי שעשו עד כה.

תגובת רשת AM:PM בעניין פסק הדין: "נקבל לידנו את פסק הדין ונלמד אותו".

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש), שהפסיד בבחירות האחרונות לראשות עיריית תל אביב, תקף היום את העירייה וקרא להסדיר את הנושא באופן כזה שיגן גם על העסקים הקטנים וגם על אלו הרוצים להשלים קניית מוצרים חיוניים במהלך השבת. "אני מציע ליישם הצעתי להסדר של חנויות מכולת תורניות, במתכונת בתי המרקחת התורניים: יהיה סבב בין המכולות המעוניינות, שיאפשר חנות אחת פתוחה בכל אזור בעיר", ציין.

סגנית השר וחברת הכנסת ציפי חוטובלי (ליכוד), בירכה על ההחלטה ואמרה כי אפשר שעם ישראל יניח ליום אחד את כרטיס האשראי ותאוות הקניות וינוח. "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ואין לאפשר מצב בו השוק החופשי רומס את פרנסתם של שומרי השבת. מעבר לכך, חוק הוא חוק ומצופה מאבירי שלטון החוק בעיריית תל אביב לקיימו", אמרה חוטובלי.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), המתמודד על ראשות עירית תל אביב, אמר בעקבות פסיקת בג"ץ כי "ההחלטה חושפת באופן נוקב את מה שרבים מרגישים: המדיניות הפסולה של עירית תל אביב-יפו שמתייחסת לתושבים ולעסקים הקטנים כאל פרה חולבת של דוחות ומיסים. המצב הקיים הוא אכן 'ישראבלוף', כדברי השופט רובינשטיין: העירייה מתהדרת בתואר 'עיר ללא הפסקה' ומאפשרת לעסקים שונים לפעול בשבת, אך גם מטילה על אותם עסקים ממש קנסות ודוחות"

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) התייחס לפסיקה ואמר כי "הגיע הזמן שנפסיק עם הצביעות. על העירייה להחליט האם היא מאפשרת לעסקים לפתוח בשבת או שלא. לדעתי, עליה כעירייה של עיר ליברלית לאפשר לכל בעל עסק לפתוח בכל זמן ובכל שעה את עסקיו. הצורה הנוכחית פוגעת בעסקים הקטנים ולכן אני מבין את קביעת בית המשפט". עם זאת, הוא ציין: "אני חושב שיש לאפשר את פתיחת העסקים ביום שבת באזורים חילוניים".

מיכאל בן ארי (ח"כ לשעבר): אני מצטער שבכלל הגענו למצב בו בית משפט צריך לדון בכך. הדיון בבית המשפט יועד לחילונים. זה מובן מאליו וברור כי בשבת לא עובדים וחייבים לתת לכולם לנוח. מי עובד בשבת? כל המסכנים. כל אלו שבעצם מכריחים אותם לעבוד ביום המנוחה הזה. זה חייב להיפסק. אחרת זו תהיה אבן מתגלגלת. עורכי דין ימצאו זמן לעבוד ואח"כ משרדי רואי חשבון  וכך הלאה. לכן זה חייב להיפסק ועכשיו".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, קרא לעיריית תל אביב לפעול ולשנות כבר בישיבתה הקרובה את חוק העזר כך שיתיר פתיחת חנויות נוחות ומינימרקטים קטנים בשבתות ובחגים. "חנויות הנוחות הפכו לחלק מאיכות החיים בסופי שבוע ברבות מערי הארץ. הן מהוות איזון נאות בין שמירה על אווירת שבת לצורך בקניות דחופות. אם חוק העזר העירוני בתל אביב אינו מאפשר זאת יש להתאים את חוק העזר לרוח הזמן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן