Skip to content

אושר חשמול מערך מסילות הרכבת

פרויקט חשמול הרכבת שעלותו נאמדת בכ-11.2 מיליארד שקל אושר אמש בוועדה לתשתיות לאומיות. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת עכו-כרמיאל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה אמש את פרויקט חשמול מערך המסילות הארצי של רכבת ישראל. הפרויקט נחשב לאחד המיזמים המרכזים של משרד התחבורה ורכבת ישראל, והוא מבוצע במסגרת פרויקט "נתיבי ישראל" שיזם שר התחבורה ישראל כץ. תוכנית "נתיבי ישראל" מיועדת לחיבור הנגב והגליל, באמצעות רשת של כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום.

פרויקט חשמול הרכבת שעלותו נאמדת ב- 11.2 מיליארד שקל (כולל רכש והסבת ציוד נייד) צפוי לשפר בצורה ניכרת את תדירות ומהירות הרכבות ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות. "פרויקט חשמול הרכבת ישפר את השירות לנוסע ויגביר את רמת האמינות והדיוק של הרכבת", מציין השר כץ.

התוכנית שאושרה אמש בות"ל כוללת הסבה לחשמל של 420 קילומטרים של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכת שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת עכו- כרמיאל המוקם בימים אלה.

אישור הות"ל שהתקבל מהווה אבן דרך משמעותית לקראת פרסום מכרז לביצוע תשתיות החשמול הצפוי להתפרסם ברבעון הראשון של שנת 2014. יצוין כי בימים אלה שוקדת חברת רכבת ישראל על בחינת שבע ההצעות שהוגשו במסגרת המיון המוקדם (PQ) תהליך הצפוי להסתיים בחודש הקרוב.

פרויקט חשמול הרכבת צפוי להביא בין השאר לשיפור האינטגרציה עם אמצעי תחבורה ציבורית משלימים, הגדלת קיבולת הנוסעים והקטנת הצפיפות בקרונות בשעות הלחץ. יש בו פוטנציאל לתוספת תחנות וחיסכון בעלויות התפעול של הרכבת.

יתרונות החשמול

מרבית המדינות המפותחות צימצמו את היקף הרכבות המונעות בהינע דיזל, ועברו להינע חשמלי. ההחלטה על חשמול הרכבת היא אסטרטגית ומחייבת הסבה ובניית כמות קריטית של קווים חשמליים, הערכות מקבילה ברכש ציוד נייד והקמת מתחמים לתחזוקתו. הפרויקט כולל מעבר משימוש בסולר לשימוש בחשמל לצורך הנעת הרכבות.

בשונה מהפעלת רכבות על ידי דיזל, תאפשר הרשת החשמלית תפעול רכבות ארוכות יותר, מהירות יותר וחסכוניות יותר. כך לדוגמה: האצה מ-0 ל-140 קמ"ש, תיעשה בהינע דיזל ב-230 שניות, לעומת 110 שניות בלבד בהינע חשמלי, מספר קרונות לקטר מוגבלים ל-9 קרונות, או 5 קרונות כפולים לדיזל, לעומת 18 קרונות או 10 כפולים לרכבת חשמלית.

חשמול המסילה יביא להפחתת מזהמים NOX לאורך הציר 100- 150 מק"ג (עד 16% מהתקן). זאת בנוסף להפחתה ממוצעת של רעש לאורך המסילה: 2.5dBA – 3.5dBA והפחתת רעש בתחנות של כ- 6dBA.

מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, ציין, כי אישור הפרויקט יאפשר לרכבת לממש את הפוטנציאל העצום שלה ויביא את ישראל לעידן חדש. "היכולת שלנו להעביר רכבות מהירות יותר וארוכות יותר, תאפשר לקלוט יותר נוסעים ולהסיע אותם בבטחה ובזמן הקצר ביותר מנקודה לנקודה. המשמעות היא עלייה חדה במספר הנוסעים הבוחרים ברכבת – וכתוצאה מכך: פחות כלי רכב, פחות תאונות ופחות זיהום אויר".

"הפרויקט צפוי לשנות פני התחבורה הציבורית בישראל ויסייע לצמצום פערים כלכליים וחברתיים, באמצעות הגדלת היכולות של רכבת ישראל להעביר יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גדולה יותר ובכך להרחיב את מגוון אפשריות המגורים והתעסוקה של תושבי הפריפריה", מדגיש השר כץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן