Skip to content

נתניהו: הקלת הלחץ מהאיראנים – טעות היסטורית ענקית

ראש הממשלה דרש הפסקת כל פעולות ההעשרה והפסקת כל הפעולות בכור המים הכבדים והפלוטוניום. "כל דבר פחות מכך יקטין את הסיכוי להסדר בדרכי שלום וישראל תמיד זכאית להגן על עצמה, בכוחות עצמה, כנגד כל איום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו מזהיר מאימוצן של הצעות, שיקלו את הלחץ על איראן, במו"מ המתנהל בג'נבה בין ששת המעצמול לאיראן.

בכנס הדיאלוג האסטרטגי המשותף לממשלת ישראל ויהודי התפוצות אמר ראש הממשלה: "ישראל מבינה שיש הצעות שמונחות היום על השולחן בג'נבה, אשר יקלו את הלחץ על איראן תמורת ויתורים שאינם ויתורים כלל וכלל. הצעה זאת תאפשר לאיראן לשמור על יכולתה לייצר נשק גרעיני. ישראל מתנגדת להצעות אלה באופן מוחלט. אני מאמין שאימוצן יהיה טעות היסטורית ויש לדחות אותן לחלוטין.

"טעות היסטורית". ראש הממשלה על רוח האופטימיות בז'נבה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"טעות היסטורית". ראש הממשלה על רוח האופטימיות בז'נבה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"משטר הסנקציות הביא את הכלכלה האיראנית אל סף התהום ומדינות P5+1 יכולות להכריח את איראן לפרק לגמרי את התוכנית האיראנית לנשק גרעיני, וזה אומר הפסקת כל פעולות ההעשרה והפסקת כל הפעולות בכור המים הכבדים והפלוטוניום. כל דבר פחות מכך יקטין את הסיכוי להסדר בדרכי שלום וישראל תמיד זכאית להגן על עצמה, בכוחות עצמה, כנגד כל איום", אמר נתניהו.

במפגש עם חברי קונגרס אמריקנים החריף נתניהו את לשון ביקורתו על ההסכם המתגבש עם איראן: "אם המידע שמגיע לגבי ההצעה של מדינות P5+1 הוא נכון, אז זוהי עסקת המאה עבור איראן, מכיוון שאיראן למעשה לא מוותרת על דבר – אך מרוויחה את הוצאת כל האוויר מסיר הלחץ, שלקח שנים לבנות, בדמות משטר הסנקציות", אמר נתניהו. "במקרה הטוב איראן תוותר על כמה ימי העשרה אך כל האוויר ייצא ממשטר הסנקציות הבינלאומי. זאת טעות גדולה שתקל את הלחץ הפנימי באיראן, זאת טעות ענקית וזאת טעות היסטורית חמורה. משטר הסנקציות ייעלם ואיראן לא ויתרה על כלום".

נתניהו במפגש עם אנשי הקונגרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו במפגש עם אנשי הקונגרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הבוקר נפתח סבב השיחות השני בין איראן לשש המעצמות, במטה האו"ם בג'נבה. עם פתיחת הסבב השני הביע שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אופטימיות לגבי חתימה על הסכם ראשוני היום, שלדבריו יפתור את הסכסוך סביב תוכנית הגרעין של איראן. בסיום פגישתו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמר זריף: "אפשר להגיע להסכם עוד השבוע".

"מסגרת של הסכם עליה כבר הסכמנו בסבב הקודם בז'נבה צריכה לכלול תוכנית גרעין איראנית עם העשרה שיעשה בה שימוש למטרות שלום", אמר שר החוץ האיראני, "זה לא קשה להשיג הסכם כזה ואפשרי להשיג אותו כבר בסוף השבוע הזה".

ג'ון קרי. "אינתיפאדה שלישית" (צילום: ויקיפדיה)
ג'ון קרי. "אינתיפאדה שלישית" (צילום: ויקיפדיה)

בינתיים מזהיר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, כי משמעות הפסקת המו"מ בין ישראל לפלסטינים תהיה חידוש האלימות באזור ואינתיפאדה שלישית. "החלופה לחזרה לשיחות היא כאוס פוטנציאלי", אמר קרי בראיון בלעדי לערוץ 2. "האם ישראל רוצה אינתפיאדה שלישית? אני מאמין שאם לא נפתור את הבעיות בין ישראל לפלסטינים, אם לא נמצא דרך למצוא שלום, יהיה בידוד מוגבר של ישראל, תהיה תנופה לדה לגיטימציה של ישראל בעולם, ואם לא נפתור את שאלת ההתנחלויות ואת שאלת מי גר איפה ואיזה זכויות יש לו ואת הנוכחות של החיילים הישראלים בגדה המערבית, אז יהיו תחושות גוברות שאם לא נוכל להגיע להסכמים עם הנהגה שמחויבת לגישה לא אלימה אולי נמצא את עצמנו עם הנהגה שמחויבת לאלימות", קבע קרי.

קרי אף הכחיש כי הצדדים סיכמו כי תתבצע בנייה בשטחי יהודה ושומרון בתמורה לשחרור אסירים. "אני לא יכול לאשר את זה כי זה לא נכון, זהו לא ההסכם. ההסכם המדויק היה שחרור 104 אסירים ששהו בכלא שנים רבות, שישוחררו בתמורה לכך שהרשות הפלסטינית לא תפנה לאו"ם בפרק הזמן הזה", הוא הסביר. "ההנהגה הפלסטינית הבהירה שהם רואים בבנייה בהתנחלויות בלתי חוקית, הם מתנגדים להתנחלויות. הם ידעו שישראל תצא בהצהרות בנושא, אבל הם לא תומכים בהן. הם אמרו שהם לא מסכימים לזה וגם אנחנו בארה"ב אומרים את אותו הדבר: אנחנו לא מאמינים שההתנחלויות לגיטימיות, ואנחנו מאמינים שכל תהליך השלום יהיה למעשה קל יותר אם ההתנחלויות לא יתפסו חלק בתהליך", הבהיר קרי.

יו״ר האופוזיציה שלי יחימוביץ׳ אומרת, כי דבריו הנוקבים של מזכיר המדינה האמריקאי ג׳ון קרי בראיון לחדשות 2 מוכיחים באופן ברור שהשיחות נמצאות בשלב קשה ומסוכן ושעל הצדדים לקבל החלטות מכריעות כדי למנוע את כישלונן.

״מזכיר המדינה קרי צלצל בפעמון אזהרה והציב בפני ישראל את הסכנה שבהמשך הקיפאון. ברור לגמרי שהצלחת השיחות היא אינטרס ישראלי מובהק, אחרת ניקלע לבידוד בינלאומי ולסכנה של חידוש האלימות.״

יחימוביץ׳ הוסיפה, כי ״כשהדברים נשמעים באופן מפורש מפיו של מזכיר המדינה האמריקאי אין ספק שיש לקחת את הדברים לתשומת לב. ברור לגמרי שהשיחות קשות ולא כל עמדה פלסטינית היא בהכרח עמדה שישראל חייבת לקבל, אבל ברור גם כן, שעל רה'מ לקבל החלטות אמיצות כדי לשבור את המבוי הסתום, שכן מדובר, ואני מדגישה שוב, באינטרס ישראלי מובהק.״

יחימוביץ׳ סיימה ואמרה, כי ״המסקנה מדבריו הנוקבים של מזכיר המדינה קרי היא שאם ישראל לא תגלה גמישות ויצירתיות במו״מ אנחנו נהיה במסלול התנגשות עם ארה״ב שהיא בעלת בריתנו החשובה ביותר, בבידוד בינלאומי ובסכנה של פגיעה בחזון הציוני של היות ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. הגשמת החזון הציוני תוכל להתקיים רק באמצעות פתרון שתי המדינות לשני העמים״.

 ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מחר בבוקר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן