Skip to content

יוון נלחמת בהגירה מטורקיה: מקימה גדר חזקה על הגבול

תנועת הפליטים מטורקיה ליוון גוברת - ומשם אל כל רחבי האיחוד האירופי. באתונה החליטו לבנות גדר הפרדה שתחסום חלק מהגבול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תנועת הפליטים מטורקיה ליוון גוברת – ומשם אל כל רחבי האיחוד האירופי. באתונה החליטו לבנות גדר הפרדה שתחסום חלק מהגבול

מאת אורי קציר ועידן בריר

יוון הודיעה ביום שני כי בכוונתה להקים בקרוב גדר חזקה לאורך עשרה קילומטרים, בגבול שלה עם טורקיה. הגדר, שמעליה יימתחו חוטי תיל, מיועדת להרתיע מהגרים בלתי חוקיים.

שר הסדר הציבורי היווני, כריסטוס פאפוטסיס (Flickr/PASOK)
יוון לא יכולה לעמוד בעוד מסתננים לא-חוקיים. שר הסדר הציבורי היווני, כריסטוס פאפוטסיס (Flickr/PASOK)

אלפי מהגרים בלתי חוקיים חוצים את הגבול מטורקיה ליוון בכל שנה. בדרך כלל הם נוהגים להשתמש ביוון כקרש קפיצה למדינות אחרות באיחוד האירופי. שר הסדר הציבורי ביוון, כריסטוס פאפוטסיס הודיע היום בנאום שנשא בכפר קאנטנייס ​​כי העבודה על הגדר, שגובהה ארבעה מטרים, תחל בחודש הבא, והיא צפויה להסתיים עד ספטמבר. סך התקציב שיושקע בפרויקט בשלב הראשון יעמוד על למעלה משלושה מיליון אירו.

הגדר תימתח מקאנטנייס ועד לכפר ניאוויסה, סמוך לעיירה הצפונית אורסטיאדה. עוד אמר פאפוטסיס כי על הגדר תותקן רשת של מצלמות ושל אמצעים לראיית לילה. הרשת תחובר לחדר פיקוד ותתריע על הסתננויות בזמן אמת.

"יוון לא יכולה לעמוד בעוד מסתננים לא-חוקיים שיחצו את הגבול"  אמר פאפוטסיס והוסיף: "יוון לא תהפוך למדינה שכל דכפין יכול להיכנס אליה בקלות. יוון לא תהפוך להיות מקום שבו יכולים גורמים שונים להסתנן לתוך שטח האיחוד האירופי". פאפוטסיס הוסיף: "זו הזדמנות עבורנו לשלוח מסר ברור לכל האיחוד האירופי כי יוון עומדת בהתחייבויות הגבול שלה במלואן. גונבי הגבול צריכים לדעת שהמסלול הזה נסגר בפניהם. חייהם עומדים להיות מעתה קשים הרבה יותר".

יוון היא אחת מתוך 26 מדינות אירופה המיישמות את אמנת שנגן. האמנה, שנחתמה ב-1985, שמה קץ לביקורת הגבולות בין המדינות החותמות ("אזור שנגן"), והביאה להרמוניזציה של מעברי הגבול החיצוניים. במקור לא היה ההסכם קשור לאיחוד האירופי, אבל מאוחר יותר הפך לאחת מסמכויות האיחוד, אם כי בין המדינות החותמות גם מדינות שאינן חברות בו. מאחר ויוון נמצאת בקצה הדרום מזרחי של השטח, וטורקיה אינה חתומה על הסכם שנגן, יוון נדרשת להקפיד במיוחד על ביקורת הגבולות שלה.

במהלך ביקורו של פאפוטסיס בכפר מחו כארבעים איש נגד בניית הגדר, בטענה כי הקמתה מהווה הפרה של זכויות אדם. טענה נוספת הייתה שאין לבנות אותה בתקופה שבה סובלת יוון ממילא ממשבר כלכלי עמוק ומאבטלה גבוהה, ונהוגים בה צעדי צנע חמורים. כמאתיים שוטרים לפיזור הפגנות עמדו בכוננות, אבל ההפגנה לא גלשה לידי אלימות והם נותרו כמעט חסרי מעש.

רוב הגבול היווני-טורקי, שאורכו כמאתיים קילומטרים, עובר לאורך הנהר אברוס (ששמו בטורקית מֶריץ'). יוון כבר מקבלת סיוע מהסוכנות להגנת הגבול של האיחוד האירופי, כדי לשמור על גבול זה בצורה הדוקה יותר. ובכל זאת, הבחין היום צוות של סוכנות הידיעות איי-פי בשלושה גברים שנכנסו לתחומי טורקיה בנקודה שבה אמורה להיבנות הגדר החדשה. אחד המסתננים, צעיר שהזדהה רק בשם סעיד, אמר כי הוא וחבריו נמלטו מהאלימות השוררת כיום בסוריה. לדבריו, השלישייה צעדה במשך שבעה ימים, וכי הוא מקווה להגיע אל דודו המתגורר בהונגריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן