Skip to content

השואה היא לא (רק) שלכם

השימוש הפסול והמזעזע לעיתים במילה נאצי ובסמלי השואה מעשיר את הדיון בזיכרון השואה ובלקחיה והוא עדיף בהרבה על הוצאת השיח הזה אל מחוץ לחוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני לא מעט שנים, כשהייתי רכז חברתי ומחנך בתיכון קיבוצי, רציתי לשנות את נקודת ההתייחסות של תלמידי בית הספר ליום השואה ולזיכרון השואה, באמצעות הקדשת היום לדורות השני והשלישי. 

זה היה בשנת 1992. במהלך הטקס סיפר אבי את זיכרונותיו ואחריו דיברתי גם אני, דור שני. חשבתי אז, כפי שאני חושב גם היום, שאי אפשר להבין לעולם מה עברו הורי ושאר ניצולי השואה. בנוסף, ברור לי שיש מקום רב לעיסוק במשמעויותיה של השואה ובלקחיה. בעיני, עם שעבר סבל כה רב חייב להיות רגיש לסבלם של אחרים ואף לקחת חלק פעיל במניעת עוולות שנעשות ליחידים, לקבוצות ולעמים אחרים. כדוגמה לדברי, עשיתי אז שימוש בהתנהלות של המדינה בשטחים. לא רמזתי שיש קשר בין התנהגותם של חיילי צה"ל בשטחים להתנהגותם של הנאצים כלפי היהודים, אמרתי רק שאנחנו חייבים להיות רגישים לסבלה של האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים. העובדה שהדברים נאמרו ביום הזיכרון לשואה זעזעה את אבא שלי. לא פחות.

באותו היום ניהלנו אבי ואני שיחות נוקבות על השואה ולקחיה. לא היו הסכמות בנינו. אולי, הבנה. אולי. הטענה העיקרית שלי, שהפריעה ועדיין מפריעה לאבי, הינה שלמרות  (ואולי בגלל) שאין להבין את שעבר עליו, השואה, באופן כללי, אינה נחלתם הבלעדית של ניצוליה.

ציור קיר בוורשה, פולין (צילמה: גיגה פרקול)
ציור קיר בוורשה, פולין (צילמה: גיגה פרקול)

היא אינה נחלתם הבלעדית לא בגלל שאין מקום לסבלם, לדעתם ולזיכרונותיהם. נהפוך הוא. אין דרך ללמוד ולזכור את השואה ללא הניצולים ועדויותיהם. אבל גם לנו, בני הדור השני והשלישי, אלו שימשיכו לשאת את נטל הזיכרון, יש אמירה ועמדה שצריכה להישמע. בדיוק מהסיבה הזו מעצבן אותי החוק ההזוי של הכנסת המנותקת הנוכחית לאיסור השימוש בסמלים וכינויים נאציים.

כשם שמסריה של יצירת אמנות הופכים לנחלת הכלל אחרי שהאמן מסיים את מלאכתו, ולא תמיד יש קשר בין הרקע והמסרים שביקש להעביר לבין מה שנקלט בעיני המתבונן –  כך גם בכל מה שקשור לזיכרון השואה ולקחיה.

השואה שלי, בדומה לשואה של אבי, היא כואבת וחיה, אך בשונה ממנו, אפשר לגעת בה והיא גם מלאה דימויים ומילים. מילים שמותר להגיד ודימויים שמותר ליצור על בסיסם –  כולל הומור וקללות. כן, קללות. אני לא מעודד, חלילה, קללות ובעיני השימוש במילה נאצי כלפי כל אדם שאינו נאצי בעצמו פוגע בניצולים וגורם זילות לסבלם, אבל חברי כנסת נכבדים, זו לא רק השואה שלכם.

עדיף בעיניי עיסוק במשמעות הכינוי "נאצי" כלפי חייל, שוטר, ימני, חרדי, שמאלני או כל אדם אחר, מאשר להשאיר את זיכרון השואה ואת הנאצים בספרי ההיסטוריה או באקדמיה.

הוצאת המילה "נאצי" אל מחוץ לחוק אינה מהווה רק פגיעה בחופש הביטוי, שעליה דובר רבות. בעיני, זו פגיעה אמיתית בזיכרון השואה ובאפשרות הפתוחה והחופשית לעסוק בנושא זה.

אני מקווה שחוק המטופש הזה לא ישרוד את הקריאות הבאות ולא יכנס לספר החוקים של המדינה ושהעיסוק בו יתרום לשיח החי והנושם בשואה ובלקחיה.

5 Comments

  1. יפה
    2 בפברואר 2014 @ 3:17

    אני קוראת הרבה מאמרים מלומדים שמנסים לברר לעומק את סוגיית השימוש במילה נאצי והטיותיה. מאמרים נהדרים אבל מיותרים לחלוטין. למרות ההתייפייפות של הפוליטיקאים בשורה התחתונה החוק האמור מנסה למנוע אך ורק ביקורת על הממשלה. למשל השוואת יאיר לפיד והגיוס (הוירטואלי) של חרדים למעשי הנאצים , התעללות בנדכאי העולם בשם חוק ייבש מזכירה לכולנו את הנאצים , התבטאויות גזעניות של חברי קואליציה שמזכירות לנו את הנאצים , הלבשת איורים של ראש הממשלה במדי אס אס וכו' וכו'. זה מאוד מזכיר את המשפט שבו תבעה את עלבונה תנועת "אם תרצו". היא בקשה מבית המשפט שימנע מאנשים לכנות אותם פאשיסטים אך בית המשפט קבע דווקא מסמרות ואמר שהם אכן כאלה.

    • גידי
      3 בפברואר 2014 @ 16:11

      יפה.
      מדובר בפסק דין של המחוזי בירושלים,ונא לדייק !
      ראשית יש לשים לב, שאחד הנתבעים הורשע בהוצאת לשון הרע בגין הסתה חמורה המאשימה את 'אם תרצו' בנאציזם.

      • יפה
        4 בפברואר 2014 @ 16:31

        גידי , תודה על ההארה. בית המשפט אכן קבע שרוב המקרים בהם נאמר ש"אם תרצו" פאשיסטית מבוססים על אמת למעט מקרה אחד שבה גם כונתה נאצית. נחמת עניים… אך אתה מיתמם ומתעלם מהסיבות שהובילו למשפט , לחקיקה הנוכחית , לשימועים ולמעצרים של אלה שדעתם שונה מהקו של השלטון. מטרתם כל אלה אינה בהכרח להרשיע אלא להפחיד ולהטריד במידה כל כך גדולה את הציבור כדי שיצנזר עצמו מראש ולא יפתח את הפה.

  2. גידי
    26 בינואר 2014 @ 6:54

    עד עכשיו לא הבנתי למה צריך חוק כזה.

    לא הבנתי למה צריך חוק כזה?
    מאז שנחקק חוק נגד גנבה אין גנבות, יש יותר גנבים ,מה השתנה ..?
    את השואה עוללו בני אדם ,יש לזכור להיזהר ולהזהיר מה עולל עם שולט לנשלט (שילמדו מהיהודים),עלינו לדאוג שלא נחזור להיות קרבן .
    .לכן נשמור על כוחנו ונטפח אותו,השואה תהיה משחק ילדים למה שהערבים מתכננים לנו.!!!

    .

  3. שמוליק מרזל
    23 בינואר 2014 @ 23:32

    שלום יותם רקענו דומה, גם אני לפני שנעשיתי גמלאי ניהלתי מח' לחינוך חברתי. נראה לי שהימין רוצה לאסור את השימוש במילה נאצי, לא משום הרגישות למילה המסוימת אלא משום שמעשיו הגזעניים התייחסותו לפליטים ולפלסטינאים מה לעשות, מזכירים את מה שקרה במדינות פשיסטיות גזעניות. אין ספק שאיננו במשטר נאצי מבחינת העוצמות של השנאה הגזענית והאלימות המילולית ולא רק. היום פורסם השיר של מרטין נימלר "לא השמעתי את קולי" שהנהלת אורט הורתה לספרן למחוק אותו שיר שמצביע על תחילת התהליכים שם. אתה צודק. אכן לא ניתן לתאר במילים ולחוש את האנשים שחוו את השואה על בשרם, אך השואה אינה נחלתם הפרטית, כמו שהמלחמות כאן מ-48 ואילך אינן שייכות רק ללוחמים בהן. אסיים בחלק מדברי שאמרתי לקבוצה משותפת שעמדתי בראשה,של מורים יהודים וערבים בביקורנו במחנות השמדה. את השואה עוללו בני-אדם, את זאת עלינו לזכור להיזהר ולהזהיר מה עלול לעשות עם שולט לעם הנשלט על-ידו. כפי שעלינו לדאוג שלא נחזור להיות קרבן לאנטישמיות גזענית עלינו לא פחות מכך לדאוג שלא נגרום לאחרים להיות הקרבנות שלנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן