Skip to content

פרידה ממלכת החורף

לפני שמסתערים על מכירות סוף העונה ומקבלים בברכה את דגמי אביב/קיץ 2014, מחזירה אותנו אריאלה גויכמן גארבר בזמן, אל מלכות החורף בהיסטוריה, ומחברת אותן אל הספרות, התרבות ומסלול תצוגות האופנה

פרידה ממלכת החורף

לפני שמסתערים על מכירות סוף העונה ומקבלים בברכה את דגמי אביב/קיץ 2014, מחזירה אותנו אריאלה גויכמן גארבר בזמן, אל מלכות החורף בהיסטוריה, ומחברת אותן אל הספרות, התרבות ומסלול תצוגות האופנה

באגדת החורף המפורסמת של הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן, "מלכת השלג", נמסה מלכת החורף האכזרית לאחר שילדה אחת מביאה לארמונה זוג ורדי אביב פורחים, המסמלים חברות ואהבה. בעולם האופנה מסמלים את סופו של החורף לא בעזרת ורדים פורחים וציפורים מצייצות, אלא בעזרת שבועות האופנה באירופה שמתרחשים כעת.

בישראל היה עולם האופנה כמרקחה בשבועות האחרונים עם תצוגות אביב/קיץ 2014 של "קסטרו" ו"רנואר" ומה מסמל טוב יותר את בואו של האביב כמו גל מבצעי סוף העונה ששוטף את החנויות? לפני שנתפנה להתענג על דגמי האביב המתקתקים והבאים עלינו לטובה, ראוי שניפרד ממלכת החורף, שדמותה שלטה ביד רמה בעולם האופנה בשנתיים האחרונות.

נפרדים ממלכת החורף: משמאל- דמותה של מלכת השלג מתוך סרט אנימציה רוסי (1957). מימין: אינטרפרטציה של "אלכסנדר מקווין" לסתיו/חורף 2013.
נפרדים ממלכת החורף: משמאל- דמותה של מלכת השלג מתוך סרט אנימציה רוסי (1957). מימין: אינטרפרטציה של "אלכסנדר מקווין" לסתיו/חורף 2013.

168 שנים אחרי אנדרסן החיה בית האופנה הבריטי "אלכסנדר מקווין" את החיבור בין עונת החורף לבין דמותה של אישה מלכותית. הוא הקדיש, כבר בשנה שעברה, את תצוגת סתיו/חורף 2013 שלו לדמויות של מלכות מההיסטוריה הבריטית.

מלכות החורף של "אלכסנדר מקווין" לחורף 2013
מלכות החורף של "אלכסנדר מקווין" לחורף 2013

ניתן לומר שהרומן בין בית "אלכסנדר מקווין" לבין דמויות מלכותיות, חוץ מהאסוציאציה המתבקשת בשם McQueen, החל דווקא עם המעצבת שרה ברטון, שמונתה למעצבת הראשית של המותג לאחר מותו הטרגי של אלכסנדר מקווין עצמו ועיצבה את שמלת הכלולות המפורסמת של קתרין (קייט) מידלטון הדוכסית מקיימברידג', שנישאה לנסיך ויליאם בשנת 2011.

ניכר כי ברטון קיבלה החלטה מודעת להיות לנצח מזוהה עם סגנון מלכותי. הדבר הפך ברור כאשר קולקציית סתיו/חורף של המותג הוצגה באולם מפואר ומעוטר מראות במסגרות זהב וציורי קיר עשירים למראה, ונראתה כמו מסע מרהיב חזרה בזמן הישר למאה השש-עשרה. בכל אחד מהדגמים השתקפו דמויותיהן של שתי מלכות אנגליות מאותה תקופה: אן בולין ובתה- המלכה אליזבת הראשונה.

אן בולין כהשראה ל"אלכסנדר מקווין": מימין - דגם מתצוגת סתיו/חורף 2013. משמאל - אן בולין (ויקימדיה)
אן בולין כהשראה ל"אלכסנדר מקווין": מימין - דגם מתצוגת סתיו/חורף 2013. משמאל - אן בולין (ויקימדיה)

אן בולין
אם אתם סבורים שאין בכוחם של בגדים ותכשיטים לשנות את העולם, כנראה לא שמעתם מעולם על אן בולין. בולין הייתה אשתו השנייה של המלך הרצחני הנרי השמיני, וכמו נשים רבות וחזקות אחרות במאה השש-עשרה, מצאה גם היא את דרכה לגרדום בשנת 1536. מלבד היותה אישה משכילה ושאפתנית, בולין הייתה ידועה גם בסקס-אפיל המתפרץ שלה וביכולות הפיתוי שלה. היסטוריונים רבים מספרים, שכדי ללכוד את עינו של הנרי השמיני ולהבדיל עצמה מנשות הארמון האחרות שהתהדרו בשמלות צבעוניות, נהגה בולין ללבוש שמלות שחורות שקו הצוואר שלהן משוך מטה באופן מפתה. הצבע השחור התכתב באופן מושלם עם עורה החיוור של בולין, ולפי עדויות מהתקופה אף שיווה לה מראה מיסטי של מכשפה. בדיעבד, לא מדובר בלוק האידאלי לאשה עם אויבים רבים במאה השש-עשרה.

את תכשיט הפנינים המפורסם עם תליון בצורת האות B, אותו ענדה באופן קבוע, קיבלה בולין במתנה מהנרי השמיני משום שקישתה את ברדס ראשה בפנינים שנצצו באופן מושלם על רקע שיערה השחור. מהתבוננות בדגמים הבולטים מתצוגת סתיו/חורף 2013 של "אלכסנדר מקווין", ניכר שגם כמעט 500 שנה לאחר מותה של בולין, ממשיך בית האופנה להיות מוקסם משילוב השמלה השחורה עם שיבוץ של פנינים ומחוכים מעוטרי מתכות.

אלמנטים ממלתחתה של אן בולין: שיבוץ פנינים ומחוך מתכתי
אלמנטים ממלתחתה של אן בולין: שיבוץ פנינים ומחוך מתכתי

קיימת גם אגדה המספרת כי שיר העם האנגלי "Green Sleeves" נכתב למעשה על-ידי הנרי השמיני, כשראה את בולין לובשת לראשונה שמלה ירוקה רחבת שרוולים. אנקדוטה זו זכתה לאזכור בסרט "בת בולין האחרת" (2008) בו הולבשה השחקנית נטלי פורטמן, שגילמה את אן בולין, בשמלה ירוקה רחבת שרוולים ומשובצת פנינים. וכך, רבותיי, נולדה הדת הפרוטסטנטית!

נטלי פורטמן כאן בולין בסרט "נערת בולין האחרת"
נטלי פורטמן כאן בולין בסרט "נערת בולין האחרת"

אליזבת הראשונה

אליזבת הראשונה אמנם לא זכתה לגדול לצד אמה האופנתית אן בולין ותחת השפעתה, אולם משעלתה על כס המלוכה האנגלי בחודש נובמבר 1558, ניכר היה שכמו אמה המנוחה גם אליזבת עתידה להשתמש בצו האופנה כדי להעביר מסר ברור.

דמותה של אליזבת הראשונה כהשראה לתצוגה של "אלכסנדר מקווין": שמלה מעוטרת זהב ושכמייה פרוותית לבנה.
דמותה של אליזבת הראשונה כהשראה לתצוגה של "אלכסנדר מקווין": שמלה מעוטרת זהב ושכמייה פרוותית לבנה.

אכן, לאליזבת היה הרבה מה להוכיח: היא גם מלכה כשליטה פרוטסטנטית זמן קצר לאחר שמרי, אחותה למחצה, שפכה את דמו של כל מי שלא השתייך לדת הקתולית (וזכתה לקוקטייל על שמה כמה מאות מאוחר יותר); וגם סירבה להינשא והתעקשה למלוך לבדה. בפורטרטים המפורסמים מהתקופה מופיעה אליזבת הראשונה כשהיא לובשת כמעט תמיד שמלות רקומות חוטי זהב ומעוטרות בצווארון גבוה ומסולסל. בגדי הזהב של אליזבת שיוו לה מראה של אלה, והעבירו לאומה ולמתנגדיה את המסר כי היא המלכה שנבחרה על-ידי האל וכי אין לערער על מעמדה.

הצווארונים המסולסלים והמקטורנים בעלי המותן הצרה בהם התהדרה לעתים תכופות, נלקחו דווקא ממלתחת הגברים של תקופת הרנסנס. יש הטוענים, שהגברים של התקופה אימצו את הצווארון הגבוה במטרה להסתיר פצעים על הצוואר, פצעים שהיו סממן מובהק של מחלת המין עגבת (סיפיליס). ההיסטוריונים של התקופה טוענים שעל-ידי אימוץ אלמנטים מהמלתחה הגברית, העבירה אליזבת את המסר שהיא אינה אישה פשוטה, אלא יכולה למלוך כגבר לכל דבר. מסר זה סייע לה מאוד להעלות את מוראל חיילה לקראת הקרב נגד ספינות הארמדה הספרדית בשנת 1588.

שובו של הצווארון המסולסל. מימין: דגם מתצוגת "אלכסנדר מקווין" סתיו/חורף 2013. משמאל: אליזבת הראשונה 1575 (ויקימדיה)
שובו של הצווארון המסולסל. מימין: דגם מתצוגת "אלכסנדר מקווין" סתיו/חורף 2013. משמאל: אליזבת הראשונה 1575 (ויקימדיה)

אליזבת אמנם ניצחה בקרב את הצי הספרדי, אך התמונה שנחרטה בזיכרונו של עולם האופנה היתה זו של הדגמים של בית "מקווין", שהפגינו לראווה את הצווארון המסולסל, השכמייה הפרוותית, וחגורות המותן העבות, שמשוות ללובשת מותן צרה זהה לזו שאימצה אליזבת הראשונה.

שכמיית פרוותית לבנה ומותן צרה. "אלכנסדר מקווין" Pre-fall 2013
שכמיית פרוותית לבנה ומותן צרה. "אלכנסדר מקווין" Pre-fall 2013

מהמלכה הבתולה לאשת הברזל                                                                                                        

לא רק בית "מקווין" הושפע מאלמנטים בלבושן האייקוני של אן בולין ואליזבת הראשונה. שנתיים קודם לכן, בשנת 2011, הופיע אלמנט דומה גם בסרט "אשת הברזל". הסרט מתאר את חייה של ראשת ממשלת בריטניה בשנות השמונים, מרגרט תאצ'ר, שהלכה לעולמה בחודש אפריל האחרון. באחת הסצנות עמדה מריל סטריפ, שגילמה את תאצ'ר בסרט, מול קהל של פוליטיקאים גברים, ונאלצה להילחם על מעמדה. בסצנה זו בחרה המלבישה, קונסולטה בויל, להלביש את ראשת הממשלה בשמלה שחורה מעוטרת פנינים בסגנון אן בולין, בתוספת מקטורן בעל צווארון מסולסל וגבוה בסגנון אליזבת הראשונה. בויל, שאף זכתה בשל כך בפרס בקטגוריית התלבושות בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לתאטרון וקולנוע (BAFTA), סיפרה בראיונות, שרצתה לשוות לתאצ'ר מעט מדמותה של אליזבת הראשונה, שכמוה, גם תאצ'ר נאלצה להפגין את כוחה מול ים פוליטיקאים ספקנים.

חיפוש מהיר מגלה כי בויל היא שועלת דרמות תקופתיות וותיקה, שהייתה אמונה גם על תלבושות הסרט "המלכה" משנת 2008. אין ספק שבויל מומחית כאשר מדובר בעיצוב מלתחה לדמויות חזקות ושולטות.

מרגרט תאצ'ר (בגילומה של השחקנית מריל סטריפ) בצווארון גבוהה וענק פנינים. מתוך הסרט "אשת הברזל" (2011)
מרגרט תאצ'ר (בגילומה של השחקנית מריל סטריפ) בצווארון גבוהה וענק פנינים. מתוך הסרט "אשת הברזל" (2011)

בית "אלכסנדר מקווין" לא נח על זרי הדפנה, ובשנה האחרונה הגדיל לעשות והוציא כמה ליינים של אביזרים בעלי מוטיב מלכותי: מקשתות ועיטורי ראש משובצי פנינים, דרך תיקים וכלה בנעלים בעלי אבזמים משעשעים בצורת כתר קטן.

פרשנות מודרנית
ייתכן שלא שמתם לב, אך בחורף האחרון אימצנו כולנו כמה מהאלמנטים המלכותיים שהציג בית "מקווין": חולצות בעלות צווארונים מעוטרים באבנים ופנינים מלאכותיות, ז'קטים בעלי מותן צרה ושרוולים תפוחים ושמלות בעלות הדפס הדומה לרקמת הברוקאד. כל אלה ניתרו ממדפי בתי האופנה באירופה הישר לרשתות האופנה בקניון הקרוב לביתכם.

הדרך הקלה ביותר להשיג את המראה המלכותי היא לאבזר את הבגד באביזרים ותכשיטים רומנטיים דמויי כתר מלכות. בישראל, המעצבות השולטות בכיפת האביזרים הרומנטיים הן קרן וולף ומיכל נגרין. קל לאמץ את עיצוביה של נגרין (למי שחובבת במיוחד את מראה הברוק), שכן הנחת קשת או נזר על הראש בשילוב עם כל שמלה או חליפה בצבע אחיד ישדרו קריצה למחוזות רחוקים בהיסטוריה. דגמי הבגדים של נגרין, המתהדרים בהדפסים דמויי רקמת הברוקאד מתקופת הרנסנס, מהווים מעבר קל למראה הרומנטי של עונת האביב הממשמשת ובאה.

עיטור ראש מוזהב ושמלה רומנטית בעלת הדפס דמוי רקמה. "מיכל נגרין". מתוך: שבוע האופנה במוסקבה 2011
עיטור ראש מוזהב ושמלה רומנטית בעלת הדפס דמוי רקמה. "מיכל נגרין". מתוך: שבוע האופנה במוסקבה 2011

מותג נוסף, שעשה שימוש יפה להפליא בהדפס רקמת הברוקאד החביב על בית "אלכסנדר מקווין", הוא מותג הבוהו-שיק הישראלי "העין השלישית". קולקציית חורף 2014 של המותג כללה שמלות כותנה בעלות הדפס של פרחים וצמחים מסתלסלים, בהשראת פרחי הזהב שנרקמו בבגדי האצילים בימים עברו. גם בקולקציית אביב/קיץ 2014 של המותג נכללים דגמי שמלות קלילות יותר הנושאות את אותו ההדפס.

משמאל: רקמת ברוקאד צרפתית של חוטי זהב מתקופת הרנסאנס. מימין: תרגום מודרני בדמות שמלת "רקפת" של "העין השלישית" קולקציית חורף 2014, צילום: אסקף ועומר
משמאל: רקמת ברוקאד צרפתית של חוטי זהב מתקופת הרנסאנס. מימין: תרגום מודרני בדמות שמלת "רקפת" של "העין השלישית" קולקציית חורף 2014, צילום: אסקף ועומר

מי שחושב שכל טרנד שהוצג לפני יותר משתי עונות נחשב "פאסה", יכול היה להיווכח בטעותו תוך כדי צפייה בבגדיהם של המוזמנים לטקסי הפרסים האחרונים ששודרו מהוליווד בחודש האחרון. בטקס "גלובוס הזהב 2014" הופיעה קלי אוסבורן, מגישת תכניות אופנה, בשמלה שחורה בעלת עיטור פרחים מוזהב בכתפיים בסגנון מלכות הרנסנס. הלן מירן, השחקנית הבריטית הוותיקה, בחרה גם היא להגיע בשמלה שחורה עם הדפס הפרחים המוזהבים לטקס "פרסי איגוד שחקני המסך והטלוויזיה של הוליווד 2014". שתי השמלות עוצבו דווקא על-ידי בית האופנה "אסקדה", אך אין צורך בעין מיומנת כדי להבחין שעיצובי בית "מקווין" היוו השראה לדגמים. אין זה מפתיע ששתי נשים אלו בחרו בלוק המלכותי: הלן מירן גילמה את אליזבת השנייה בסרט "המלכה" (2008); קלי אוסבורן היא בתו של "נסיך האופל" – אוזי אוסבורן.

ועם כל הכבוד לשתיהן, קתרין פאר, אשתו האחרונה והשורדת של הנרי השמיני, כבר הופיעה בלוק הזה שנים רבות קודם לכן בהדר ובסטייל.

מאשתו האחרונה של הנרי השמיני ועד מלכות הסטייל של היום. מימין: הלן מירן בטקס פרסי איגוד השחקנים 2014, בשמלה של אסקדה. מרכז: קלי אוסבורן בטקס פרסי גלובוס הזהב 2014. משמאל: קתרין פאר- 1544 (ויקימדיה)
מאשתו האחרונה של הנרי השמיני ועד מלכות הסטייל של היום. מימין: הלן מירן בטקס פרסי איגוד השחקנים 2014, בשמלה של אסקדה. מרכז: קלי אוסבורן בטקס פרסי גלובוס הזהב 2014. משמאל: קתרין פאר- 1544 (ויקימדיה)

* * *

באגדת החורף המפורסמת של הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן, "מלכת השלג", נמסה מלכת החורף האכזרית לאחר שילדה אחת מביאה לארמונה זוג ורדי אביב פורחים, המסמלים חברות ואהבה. בעולם האופנה מסמלים את סופו של החורף לא בעזרת ורדים פורחים וציפורים מצייצות, אלא בעזרת שבועות האופנה באירופה שמתרחשים כעת.

בישראל היה עולם האופנה כמרקחה בשבועות האחרונים עם תצוגות אביב/קיץ 2014 של "קסטרו" ו"רנואר" ומה מסמל טוב יותר את בואו של האביב כמו גל מבצעי סוף העונה ששוטף את החנויות? לפני שנתפנה להתענג על דגמי האביב המתקתקים והבאים עלינו לטובה, ראוי שניפרד ממלכת החורף, שדמותה שלטה ביד רמה בעולם האופנה בשנתיים האחרונות.

נפרדים ממלכת החורף: משמאל- דמותה של מלכת השלג מתוך סרט אנימציה רוסי (1957). מימין: אינטרפרטציה של "אלכסנדר מקווין" לסתיו/חורף 2013.
נפרדים ממלכת החורף: משמאל- דמותה של מלכת השלג מתוך סרט אנימציה רוסי (1957). מימין: אינטרפרטציה של "אלכסנדר מקווין" לסתיו/חורף 2013.

168 שנים אחרי אנדרסן החיה בית האופנה הבריטי "אלכסנדר מקווין" את החיבור בין עונת החורף לבין דמותה של אישה מלכותית. הוא הקדיש, כבר בשנה שעברה, את תצוגת סתיו/חורף 2013 שלו לדמויות של מלכות מההיסטוריה הבריטית.

מלכות החורף של "אלכסנדר מקווין" לחורף 2013
מלכות החורף של "אלכסנדר מקווין" לחורף 2013

ניתן לומר שהרומן בין בית "אלכסנדר מקווין" לבין דמויות מלכותיות, חוץ מהאסוציאציה המתבקשת בשם McQueen, החל דווקא עם המעצבת שרה ברטון, שמונתה למעצבת הראשית של המותג לאחר מותו הטרגי של אלכסנדר מקווין עצמו ועיצבה את שמלת הכלולות המפורסמת של קתרין (קייט) מידלטון הדוכסית מקיימברידג', שנישאה לנסיך ויליאם בשנת 2011.

ניכר כי ברטון קיבלה החלטה מודעת להיות לנצח מזוהה עם סגנון מלכותי. הדבר הפך ברור כאשר קולקציית סתיו/חורף של המותג הוצגה באולם מפואר ומעוטר מראות במסגרות זהב וציורי קיר עשירים למראה, ונראתה כמו מסע מרהיב חזרה בזמן הישר למאה השש-עשרה. בכל אחד מהדגמים השתקפו דמויותיהן של שתי מלכות אנגליות מאותה תקופה: אן בולין ובתה- המלכה אליזבת הראשונה.

אן בולין כהשראה ל"אלכסנדר מקווין": מימין - דגם מתצוגת סתיו/חורף 2013. משמאל - אן בולין (ויקימדיה)
אן בולין כהשראה ל"אלכסנדר מקווין": מימין - דגם מתצוגת סתיו/חורף 2013. משמאל - אן בולין (ויקימדיה)

אן בולין
אם אתם סבורים שאין בכוחם של בגדים ותכשיטים לשנות את העולם, כנראה לא שמעתם מעולם על אן בולין. בולין הייתה אשתו השנייה של המלך הרצחני הנרי השמיני, וכמו נשים רבות וחזקות אחרות במאה השש-עשרה, מצאה גם היא את דרכה לגרדום בשנת 1536. מלבד היותה אישה משכילה ושאפתנית, בולין הייתה ידועה גם בסקס-אפיל המתפרץ שלה וביכולות הפיתוי שלה. היסטוריונים רבים מספרים, שכדי ללכוד את עינו של הנרי השמיני ולהבדיל עצמה מנשות הארמון האחרות שהתהדרו בשמלות צבעוניות, נהגה בולין ללבוש שמלות שחורות שקו הצוואר שלהן משוך מטה באופן מפתה. הצבע השחור התכתב באופן מושלם עם עורה החיוור של בולין, ולפי עדויות מהתקופה אף שיווה לה מראה מיסטי של מכשפה. בדיעבד, לא מדובר בלוק האידאלי לאשה עם אויבים רבים במאה השש-עשרה.

את תכשיט הפנינים המפורסם עם תליון בצורת האות B, אותו ענדה באופן קבוע, קיבלה בולין במתנה מהנרי השמיני משום שקישתה את ברדס ראשה בפנינים שנצצו באופן מושלם על רקע שיערה השחור. מהתבוננות בדגמים הבולטים מתצוגת סתיו/חורף 2013 של "אלכסנדר מקווין", ניכר שגם כמעט 500 שנה לאחר מותה של בולין, ממשיך בית האופנה להיות מוקסם משילוב השמלה השחורה עם שיבוץ של פנינים ומחוכים מעוטרי מתכות.

אלמנטים ממלתחתה של אן בולין: שיבוץ פנינים ומחוך מתכתי
אלמנטים ממלתחתה של אן בולין: שיבוץ פנינים ומחוך מתכתי

קיימת גם אגדה המספרת כי שיר העם האנגלי "Green Sleeves" נכתב למעשה על-ידי הנרי השמיני, כשראה את בולין לובשת לראשונה שמלה ירוקה רחבת שרוולים. אנקדוטה זו זכתה לאזכור בסרט "בת בולין האחרת" (2008) בו הולבשה השחקנית נטלי פורטמן, שגילמה את אן בולין, בשמלה ירוקה רחבת שרוולים ומשובצת פנינים. וכך, רבותיי, נולדה הדת הפרוטסטנטית!

נטלי פורטמן כאן בולין בסרט "נערת בולין האחרת"
נטלי פורטמן כאן בולין בסרט "נערת בולין האחרת"

אליזבת הראשונה

אליזבת הראשונה אמנם לא זכתה לגדול לצד אמה האופנתית אן בולין ותחת השפעתה, אולם משעלתה על כס המלוכה האנגלי בחודש נובמבר 1558, ניכר היה שכמו אמה המנוחה גם אליזבת עתידה להשתמש בצו האופנה כדי להעביר מסר ברור.

דמותה של אליזבת הראשונה כהשראה לתצוגה של "אלכסנדר מקווין": שמלה מעוטרת זהב ושכמייה פרוותית לבנה.
דמותה של אליזבת הראשונה כהשראה לתצוגה של "אלכסנדר מקווין": שמלה מעוטרת זהב ושכמייה פרוותית לבנה.

אכן, לאליזבת היה הרבה מה להוכיח: היא גם מלכה כשליטה פרוטסטנטית זמן קצר לאחר שמרי, אחותה למחצה, שפכה את דמו של כל מי שלא השתייך לדת הקתולית (וזכתה לקוקטייל על שמה כמה מאות מאוחר יותר); וגם סירבה להינשא והתעקשה למלוך לבדה. בפורטרטים המפורסמים מהתקופה מופיעה אליזבת הראשונה כשהיא לובשת כמעט תמיד שמלות רקומות חוטי זהב ומעוטרות בצווארון גבוה ומסולסל. בגדי הזהב של אליזבת שיוו לה מראה של אלה, והעבירו לאומה ולמתנגדיה את המסר כי היא המלכה שנבחרה על-ידי האל וכי אין לערער על מעמדה.

הצווארונים המסולסלים והמקטורנים בעלי המותן הצרה בהם התהדרה לעתים תכופות, נלקחו דווקא ממלתחת הגברים של תקופת הרנסנס. יש הטוענים, שהגברים של התקופה אימצו את הצווארון הגבוה במטרה להסתיר פצעים על הצוואר, פצעים שהיו סממן מובהק של מחלת המין עגבת (סיפיליס). ההיסטוריונים של התקופה טוענים שעל-ידי אימוץ אלמנטים מהמלתחה הגברית, העבירה אליזבת את המסר שהיא אינה אישה פשוטה, אלא יכולה למלוך כגבר לכל דבר. מסר זה סייע לה מאוד להעלות את מוראל חיילה לקראת הקרב נגד ספינות הארמדה הספרדית בשנת 1588.

שובו של הצווארון המסולסל. מימין: דגם מתצוגת "אלכסנדר מקווין" סתיו/חורף 2013. משמאל: אליזבת הראשונה 1575 (ויקימדיה)
שובו של הצווארון המסולסל. מימין: דגם מתצוגת "אלכסנדר מקווין" סתיו/חורף 2013. משמאל: אליזבת הראשונה 1575 (ויקימדיה)

אליזבת אמנם ניצחה בקרב את הצי הספרדי, אך התמונה שנחרטה בזיכרונו של עולם האופנה היתה זו של הדגמים של בית "מקווין", שהפגינו לראווה את הצווארון המסולסל, השכמייה הפרוותית, וחגורות המותן העבות, שמשוות ללובשת מותן צרה זהה לזו שאימצה אליזבת הראשונה.

שכמיית פרוותית לבנה ומותן צרה. "אלכנסדר מקווין" Pre-fall 2013
שכמיית פרוותית לבנה ומותן צרה. "אלכנסדר מקווין" Pre-fall 2013

מהמלכה הבתולה לאשת הברזל                                                                                                        

לא רק בית "מקווין" הושפע מאלמנטים בלבושן האייקוני של אן בולין ואליזבת הראשונה. שנתיים קודם לכן, בשנת 2011, הופיע אלמנט דומה גם בסרט "אשת הברזל". הסרט מתאר את חייה של ראשת ממשלת בריטניה בשנות השמונים, מרגרט תאצ'ר, שהלכה לעולמה בחודש אפריל האחרון. באחת הסצנות עמדה מריל סטריפ, שגילמה את תאצ'ר בסרט, מול קהל של פוליטיקאים גברים, ונאלצה להילחם על מעמדה. בסצנה זו בחרה המלבישה, קונסולטה בויל, להלביש את ראשת הממשלה בשמלה שחורה מעוטרת פנינים בסגנון אן בולין, בתוספת מקטורן בעל צווארון מסולסל וגבוה בסגנון אליזבת הראשונה. בויל, שאף זכתה בשל כך בפרס בקטגוריית התלבושות בטקס פרסי האקדמיה הבריטית לתאטרון וקולנוע (BAFTA), סיפרה בראיונות, שרצתה לשוות לתאצ'ר מעט מדמותה של אליזבת הראשונה, שכמוה, גם תאצ'ר נאלצה להפגין את כוחה מול ים פוליטיקאים ספקנים.

חיפוש מהיר מגלה כי בויל היא שועלת דרמות תקופתיות וותיקה, שהייתה אמונה גם על תלבושות הסרט "המלכה" משנת 2008. אין ספק שבויל מומחית כאשר מדובר בעיצוב מלתחה לדמויות חזקות ושולטות.

מרגרט תאצ'ר (בגילומה של השחקנית מריל סטריפ) בצווארון גבוהה וענק פנינים. מתוך הסרט "אשת הברזל" (2011)
מרגרט תאצ'ר (בגילומה של השחקנית מריל סטריפ) בצווארון גבוהה וענק פנינים. מתוך הסרט "אשת הברזל" (2011)

בית "אלכסנדר מקווין" לא נח על זרי הדפנה, ובשנה האחרונה הגדיל לעשות והוציא כמה ליינים של אביזרים בעלי מוטיב מלכותי: מקשתות ועיטורי ראש משובצי פנינים, דרך תיקים וכלה בנעלים בעלי אבזמים משעשעים בצורת כתר קטן.

פרשנות מודרנית
ייתכן שלא שמתם לב, אך בחורף האחרון אימצנו כולנו כמה מהאלמנטים המלכותיים שהציג בית "מקווין": חולצות בעלות צווארונים מעוטרים באבנים ופנינים מלאכותיות, ז'קטים בעלי מותן צרה ושרוולים תפוחים ושמלות בעלות הדפס הדומה לרקמת הברוקאד. כל אלה ניתרו ממדפי בתי האופנה באירופה הישר לרשתות האופנה בקניון הקרוב לביתכם.

הדרך הקלה ביותר להשיג את המראה המלכותי היא לאבזר את הבגד באביזרים ותכשיטים רומנטיים דמויי כתר מלכות. בישראל, המעצבות השולטות בכיפת האביזרים הרומנטיים הן קרן וולף ומיכל נגרין. קל לאמץ את עיצוביה של נגרין (למי שחובבת במיוחד את מראה הברוק), שכן הנחת קשת או נזר על הראש בשילוב עם כל שמלה או חליפה בצבע אחיד ישדרו קריצה למחוזות רחוקים בהיסטוריה. דגמי הבגדים של נגרין, המתהדרים בהדפסים דמויי רקמת הברוקאד מתקופת הרנסנס, מהווים מעבר קל למראה הרומנטי של עונת האביב הממשמשת ובאה.

עיטור ראש מוזהב ושמלה רומנטית בעלת הדפס דמוי רקמה. "מיכל נגרין". מתוך: שבוע האופנה במוסקבה 2011
עיטור ראש מוזהב ושמלה רומנטית בעלת הדפס דמוי רקמה. "מיכל נגרין". מתוך: שבוע האופנה במוסקבה 2011

מותג נוסף, שעשה שימוש יפה להפליא בהדפס רקמת הברוקאד החביב על בית "אלכסנדר מקווין", הוא מותג הבוהו-שיק הישראלי "העין השלישית". קולקציית חורף 2014 של המותג כללה שמלות כותנה בעלות הדפס של פרחים וצמחים מסתלסלים, בהשראת פרחי הזהב שנרקמו בבגדי האצילים בימים עברו. גם בקולקציית אביב/קיץ 2014 של המותג נכללים דגמי שמלות קלילות יותר הנושאות את אותו ההדפס.

משמאל: רקמת ברוקאד צרפתית של חוטי זהב מתקופת הרנסאנס. מימין: תרגום מודרני בדמות שמלת "רקפת" של "העין השלישית" קולקציית חורף 2014, צילום: אסקף ועומר
משמאל: רקמת ברוקאד צרפתית של חוטי זהב מתקופת הרנסאנס. מימין: תרגום מודרני בדמות שמלת "רקפת" של "העין השלישית" קולקציית חורף 2014, צילום: אסקף ועומר

מי שחושב שכל טרנד שהוצג לפני יותר משתי עונות נחשב "פאסה", יכול היה להיווכח בטעותו תוך כדי צפייה בבגדיהם של המוזמנים לטקסי הפרסים האחרונים ששודרו מהוליווד בחודש האחרון. בטקס "גלובוס הזהב 2014" הופיעה קלי אוסבורן, מגישת תכניות אופנה, בשמלה שחורה בעלת עיטור פרחים מוזהב בכתפיים בסגנון מלכות הרנסנס. הלן מירן, השחקנית הבריטית הוותיקה, בחרה גם היא להגיע בשמלה שחורה עם הדפס הפרחים המוזהבים לטקס "פרסי איגוד שחקני המסך והטלוויזיה של הוליווד 2014". שתי השמלות עוצבו דווקא על-ידי בית האופנה "אסקדה", אך אין צורך בעין מיומנת כדי להבחין שעיצובי בית "מקווין" היוו השראה לדגמים. אין זה מפתיע ששתי נשים אלו בחרו בלוק המלכותי: הלן מירן גילמה את אליזבת השנייה בסרט "המלכה" (2008); קלי אוסבורן היא בתו של "נסיך האופל" – אוזי אוסבורן.

ועם כל הכבוד לשתיהן, קתרין פאר, אשתו האחרונה והשורדת של הנרי השמיני, כבר הופיעה בלוק הזה שנים רבות קודם לכן בהדר ובסטייל.

מאשתו האחרונה של הנרי השמיני ועד מלכות הסטייל של היום. מימין: הלן מירן בטקס פרסי איגוד השחקנים 2014, בשמלה של אסקדה. מרכז: קלי אוסבורן בטקס פרסי גלובוס הזהב 2014. משמאל: קתרין פאר- 1544 (ויקימדיה)
מאשתו האחרונה של הנרי השמיני ועד מלכות הסטייל של היום. מימין: הלן מירן בטקס פרסי איגוד השחקנים 2014, בשמלה של אסקדה. מרכז: קלי אוסבורן בטקס פרסי גלובוס הזהב 2014. משמאל: קתרין פאר- 1544 (ויקימדיה)

* * *

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן