Skip to content

"הציונות חזרה. כולם יילכו לבקו"ם", הכריז לפיד בניסיון להציג ניצחון

חרף הכרזות הניצחון של לפיד וחברי מפלגתו, הוטחה בהם ביקורת חריפה - לא רק מהאופוזיציה המפלגתית אלא גם מהתנועות לשוויון בנטל. "לפיד חושב שכולנו מטומטמים", אמרו בפורום לשוויון בנטל. "איך הוא יכול לומר שכל בן 18 יתגייס כאשר רק אתמול אושר החוק הקובע את ההיפך המוחלט? לצערנו הפסדנו את הקרב הנוכחי על השוויון בנטל אך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הציונות חזרה. כולם יילכו לבקו"ם". כך הכריז שר האוצר ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, במסיבת עיתונאים שבה ניסה להציג את נוסח חוק הגיוס שהושג – כניצחון עבורו ועבור מפלגתו. לפיד שהופיע ביחד עם השר יעקב פרי ועם ח"כ עופר שלח, הודה גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "שעמד בכל ההסכמות בינינו למרות מציאות פוליטית לא פשוטה".

"תוך שלוש שנים 70% מהחרדים הצעירים כבר יתגייסו". יאיר לפיד (צילום ארכיון: ליאור גרונדמן)
"תוך שלוש שנים 70% מהחרדים הצעירים כבר יתגייסו". יאיר לפיד (צילום ארכיון: ליאור גרונדמן)

"הציונות חזרה, והיא חזרה עם גאוות יחידה", אמר לפיד. "כולם יילכו לבקו"ם, וכולם ישרתו בשירות צבאי או אזרחי, וכולם ישתלבו אחר כך בשוק העבודה ויפרנסו את עצמם ואת משפחותיהם. אני רוצה לתקן טעות מקובלת: זה לא יקרה עוד שלוש או ארבע שנים, אלא כבר מהחודש הבא.

"כבר מהחודש הבא כל צעיר חרדי בן 17 ללא יוצא מן הכלל יקבל צו גיוס", אמר יו"ר יש עתיד. "כבר בחודש הבא – לאחר שהחוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית –  ישוחררו מיידית לשוק העבודה עשרות אלפי חרדים שעד היום היו כלואים בישיבות וחיו על חשבוננו. תוך שלוש שנים 70% מהחרדים הצעירים כבר יתגייסו. אין יותר התחמקויות, לא למשתמטים חילונים ולא למשתמטים חרדים. מי שלא יהיה בצבא יהיה בשירות אזרחי במכבי אש, או במשטרה, או במד"א או בסיוע לקשישים וניצולי שואה".

לפיד ניצל את ההזדמנות הזאת ופנה אל הציבור החרדי בישראל: "השיוויון בנטל אינו נסיון להתנכל לאורח חייכם. איש אינו רוצה לפגוע באורח חייכם, ואנחנו מחוייבים בכל ליבנו לעזור לכם לעבוד, ולהתפרנס, ולפרנס את ילדיכם ולהיחלץ ממעגל העוני. השיוויון בנטל כבר פירק ממשלות, הרס קואליציות, גמר קריירות וריסק מפלגות. לא עוד. הפצע הזה בליבה של החברה הישראלית מתחיל היום – סוף סוף – את תהליך ההחלמה של כולנו".

יציאה מ"כלא הישיבות"

השר יעקב פרי טען כי נעשתה היסטוריה. "ציבור המשרתים במדינת ישראל ניצח אתמול את אחת המערכות החשובות ביותר שלו מאז קום המדינה. לראשונה תחול חובת הגיוס גם על החברה החרדית. ודין עריק חרדי יהיה כדין עריק חילוני.

"החוק ישנה את פני החברה והכלכלה הישראלית". יעקב פרי (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"החוק ישנה את פני החברה והכלכלה הישראלית". יעקב פרי (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"הבטחות בחירות הן דרך כלל סיסמאות, אך לא במקרה הזה", אמר פרי. "החוק החדש,  אשר מאפשר לעשרות אלפי חרדים להשתלב בשוק העבודה באופן מידי, ישנה את פני החברה והכלכלה הישראלית. בניגוד לכל הציניקנים, אני אופטימי היום. אני אופטימי כי אני בטוח שהחוק הזה הוא חוק טוב ומאוזן. הוא חוק למען החברה החרדית ולא נגדה. אני אופטימי היום כי אני מאמין שרוב רובו של הציבור החרדי רוצה להשתלב בחברה, רוצה להשתלב בשוק התעסוקה ובעיקר לא רוצה לחיות בעוני. השירות הצבאי והאזרחי, יחד עם יציאת התלמידים מ'כלא הישיבות' מהווים גשר להשתלבות החרדים בכוח העבודה, דבר שישנה את פני הכלכלה הישראלית״.

ח"כ עופר שלח אמר כי מלאכת חקיקת החוק לא תמה, "אבל הסעיף שרבים טענו שלא יעבור מעולם, עבר אתמול".

יתגייסו או ימשיכו להשתמט? (צילום: דן בר דוב)
יתגייסו או ימשיכו להשתמט? (צילום: דן בר דוב)

"זה חוק שלא תלוי בשיקול דעת של ראש ממשלה או שר בטחון כזה או אחר", אמר ח"כ שלח. "אם לא יגיעו החרדים בכמויות מהותיות יוחל באופן אוטומטי חוק שירות בטחון, חובת גיוס, מלבד על 1800 מתמידים. אנו מכירים את הציניות שריחפה באוויר, ולכן אנו לא מוכנים שהסעיף יהיה תלוי בשיקול דעת כזה או אחר. אנו נחושים שהחוק הזה יעבוד, בגלל זה התעקשנו כל כך. זה המתווה שעליו הלכנו בבחירות, אחד לאחד, זה המתווה שעליו קיבלנו 19 מנדטים, זה המתווה שעליו קיבלנו מנדט".

"השינוי החל ב-1999"

גם ח"כ שלח פנה לחרדים: "אנחנו לא באים לשנות אתכם, אבל הטעות ההיסטורית שהחריגה אותכם מהחברה תוקנה. אתם חוזרים להיות חלק מהחברה הישראלית".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר באירוע לזכרו של איתן בלחסן ז"ל, במכללת תל חי, כי השינוי התחיל במגזר החרדי עוד בשנת 1999, עם הקמת פלוגת הנח"ל החרדי הראשונה שכללה 89 לוחמים חרדים.

"לפני שבועות ספורים נכחתי בטקס בבנייני האומה בירושלים במלאת 15 שנים להקמת הנחל החרדי, והאולם היה מלא", אמר השר יעלון. "יש לנו כבר לא פלוגה אלא גדוד, והשנה התחלנו להקים גדוד שני של נח"ל חרדי. בשנה האחרונה, שנת 2013, התגייסו 2,000 חרדים לצה"ל, תוסיפו לזה 1,600 מ-2012 ותראו את המספרים. הם משרתים היום גם בתפקידים קרביים של הנח"ל החרדי, גם במסלולים טכנולוגיים בחיל הים, בחיל האוויר, במודיעין, בלוגיסטיקה. והכי חשוב, כשהם משתחררים 91 אחוזים מהם מועסקים. זה הרבה מעבר לממוצע של התעסוקה בכל המגזרים במדינת ישראל – וזה נעשה בלי שיסוי, בלי דה-לגיטימציה, בלי השנאה, בלי מי ניצח ומי הפסיד.

"שוויון וירטואלי"

"זה נכון גם לערבים, שעיקרם משרתים שירות לאומי-אזרחי", אמר שר הביטחון. "המספרים הלכו וגדלו מ-2007 כשהתחיל השירות הלאומי-אזרחי לערבים, אבל גם לצה"ל מתגייסים כאלה שאינם חייבים היום בשירות חובה. מתגייסים בדואים, מתגייסים ערבים מוסלמים, מתגייסים ערבים נוצרים. חלק מהמשימה שלי כשר הביטחון היא לשתף אותם בנשיאה באחריות וכל מגזר שאינו נושא היום באחריות לגייס אותו, לאפשר לו, לשתף אותו בנשיאה באחריות".

מנגד ספגו לפיד ומפלגתו ביקורת קשה מן האופוזיציה המפלגתית ומארגוני השוויון בנטל. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג הגיב: "חוק הגיוס החדש הוא חוק שוויון וירטואלי בנטל: החרדים לא יגויסו לצבא, בני הישיבות ישרתו פחות משנה וחצי ויזכו לתנאים כלכליים מופלגים, ושאר הציבור ימשיך לשרת שלוש שנים ולשאת במרבית הנטל".

ח"כ איתן כבל (העבודה): "ועדת שקד נשאה על פיה לשווא את הביטוי 'שוויון בנטל'. אם נער חרדי מקבל פטור עד 2017, נער אחר שהולך ללמוד בישיבת הסדר ישרת פחות משנה וחצי אבל כל השאר, אלו שהנטל האמיתי תמיד היה עליהם, ימשיכו לשרת שלוש שנים – איפה בדיוק השוויון? העיקר שיש סנקציות פליליות (שאגב, תמיד היו אבל מעולם לא נאכפו. יש לי תחושה שגם לא יאכפו עכשיו).

"פטור גורף ל-50 אלף חרדים?" (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"פטור גורף ל-50 אלף חרדים?" (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"החוק שאושר אמש בוועדה מתקן עוול אחד באמצעות יצירת עוול אחר", אמר ח"כ כבל. "בכך הוא עלול להתגלות בהמשך כחוק שמשמר עוד יותר את אי השוויון. מדובר על החמצה היסטורית, לא פחות. חיילי צה"ל שמשרתים שלוש שנים שוב הוקרבו על מזבח הקומבינה הפוליטית והיח"צ. כנראה שגודל הכיפה עדיין חשובה יותר מגודל הקסדה".

"שיאים חדשים של הבטחות שווא"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "החוק המוצע לא רק שאינו פותר את בעיית אי-השוויון, אלא, פוגע בעקרון השוויון הרבה יותר מחוק טל המקורי. אורך השירות של ישיבות ההסדר נשאר קצר יותר ותקופת השירות לבנות הוארכה. המנצחים הגדולים הם בנט והבית היהודי שהצליחו למנוע את הארכת השירות של ישיבות ההסדר, במקום לחוקק חוק שיפרק את ישיבות ההסדר וישווה את מסלול שירותם למסלול השירות המלא כפי שעושים שאר אזרחי ישראל, הם הצליחו להנציח את האפליה הקיימת".

ביחס לסוגיית החרדים, אמרה גלאון: "מן הראוי היה שאזרח או לאזרחית בעלי התנגדות מצפונית, אישית, עמוקה ובתום לב, יוכלו לבצע שירות אזרחי, שיתבסס על מערך השירות הלאומי הקיים כיום. מערך זה יאפשר לחרדים להשתלב אחר כך  בשוק העבודה".

 "מאהל הפראיירים" השבוע. האם המאבק חוזר לרחוב? (צילום: דן בר דוב)

"מאהל הפראיירים" השבוע. האם המאבק חוזר לרחוב? (צילום: דן בר דוב)

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר: "ההיבט ההיסטורי היחיד בחוק הפטור שהעבירו יש עתיד והבית היהודי הוא שמדובר ללא ספק בהחמצה של הזדמנות היסטורית להשיג שוויון בנטל. מדובר בעיקר ברטוריקה וברוב מהומה על לא מאומה. לא שוויון בנטל ולא גיוס המגזר החרדי לתת את חלקו בנטל הביטחון. לא זו בלבד שביצוע החוק בפועל מועבר לכנסת והממשלה הבאה, אלא שהפגיעה בשוויון תהיה מיידית ומקיפה, בכך שעשרות אלפי אברכים ישוחררו מיד ובאופן מלא מחובת השירות".

 לדברי רגב, "לפיד הבטיח פוליטיקה חדשה ואכן הביא את המערכת הפוליטית לשיאים חדשים של אשליות והבטחות שווא. לא ירחק היום שבו כל הציבור יבין שמדובר  בבלוף מהגדולים בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. המצביעים יבינו שלא רק שלא גויסו יותר חרדים אלא הרבה פחות והאחראים לכך בקואליציה הנוכחית ישלמו מחיר פוליטי".

הפורום לשוויון בנטל הגיב: "זהו יום היסטורי שבו נשברה דרגה נוספת ברמת הציניות של פוליטיקאי כלפי בוחריו. בפועל, לפיד החליט על פטור גורף ל-50,000 חרדים מכל שירות שהוא. בתיאוריה, הוא מדבר על גיוס של 10% מהחרדים בגיל 26 רק בעוד שלוש שנים, אם בכלל.

"לפיד חושב שכולנו מטומטמים", אמרו בפורום לשוויון בנטל. "איך הוא יכול לומר שכל בן 18 יתגייס כאשר רק אתמול אושר החוק הקובע את ההיפך המוחלט? לצערנו הפסדנו את הקרב הנוכחי על השוויון בנטל אך לא נפסיק להילחם בנושא".

השר אורי אריאל אמר: ״צריך לומר באופן ברור לכולם: לא תהיה מציאות בשום פנים ואופן שבה יקחו תלמידי ישיבה מאחורי הסטנדר. מי שלומד ימשיך וילמד ומי שלא לומד יהיה בשירות עם ישראל בצורה זאת או אחרת. צריך להוריד את גובה הלהבות. אפשר להתווכח אבל לא בצורה של גידופים וחרפות. כולנו יחד שבטי ישראל, ונעשה את כל המאמצים בממשלה ובכנסת כדי שכולם יהיו יחד ומאוחדים".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן