Skip to content

ארה"ב: שחרור פולארד בתמורה לשחרור האסירים ערביי ישראל

לראשונה מאז נעצר פולארד לפני כ-30 שנה מוכנה ארה"ב לשחררו - וזאת, בתמורה להסכמת ישראל לשחרור ערביי ישראל המרצים עונשי מאסר בכלא הישראלי על מעשי רצח לאומניים. כך פורסם הבוקר בגלי צה"ל. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה בתשובה לשאלות כתבים: "פולארד הורשע בריגול, ונכון לעכשיו - אין תכניות לשחררו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רגע לפני פיצוץ השיחות בין ישראל לפלסטינים מציעה ארה"ב לשחרר את המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד, כחלק מעסקה סיבובית שתאפשר את המשך המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. כך מפרסם הבוקר גלי צה"ל. מארה"ב לא ניתן אישור לידיעה זו. דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה  בתשובה לשאלות כתבים: "פולארד הורשע בריגול, ונכון לעכשיו – אין תכניות לשחררו".

האם ישוחרר סוף סוף? יונתן פולארד (צילום: יוטיוב)
האם ישוחרר סוף סוף? יונתן פולארד (צילום: יוטיוב)

על פי העסקה שהציעה ארה"ב אבו מאזן יתחייב שלא לפרוש מהשיחות ויאריכן עד סוף 2014. בתמורה תשחרר ישראל עוד 26 אסירים ביניהם גם כ-20 ערבים ישראלים. בתמורה לכל אלה תשחרר ארצות הברית תשחרר את פולארד, שנמצא בכלא האמריקני כבר 30 שנה.

עפ"י הפרסום של כתבת גלי צה"ל, אילאיל שחר, ההצעה הועלתה על ידי מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי וצוותו, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר לקרי שאין בכוונתו לשחרר אסירים כלל, אם השיחות מסתיימות כמתוכנן בעוד חודש. בנוסף ציין נתניהו שגם אם אבו מאזן יסכים להארכת השיחות ישראל תתקשה לכלול בפעימה הרביעית אסירים בעלי אזרחות ישראלית בשל העובדה שיש שרים רבים בממשלה שיתנגדו לכך, ביניהם אביגדור ליברמן ושרי ישראל ביתנו וכן, שרים בכירים בליכוד כמו שר התקשורת ארדן ושר התחבורה כץ.

עם זאת, ההערכה בלשכת נתניהו היא שבתמורה לשחרור פולארד יושג רוב בממשלה גם לשחרור אסירים בעלי אזרחות ישראלית, והמהלך אף יזכה לתמיכה בציבור הישראלי.

"רוצים את פולארד בבית". האם הממשלה תאשר את העסקה הסיבובית? (צילום: ויקימדיה)
"רוצים את פולארד בבית". האם הממשלה תאשר את העסקה הסיבובית? (צילום: ויקימדיה)

מי שעלול לטרפד את כל המהלך הוא אבו מאזן, שלפי דבריו אתמול במפגש של הליגה הערבית הוא כלל לא מעוניין להמשיך בשיחות עם ישראל. לכן החליט מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לקטוע את ביקורו באיטליה ולטוס היום לעמאן, כדי להיוועד עם אבו מאזן, בניסיון להתגבר על הקושי הזה.

סוגיית שחרור האסירים ערביי ישראל, מהווה קושי מיוחד לישראל – לא רק בגלל עצם הדרישה, שמתפרשת ע"י המתנגדים כפוגעת בריבונותה. בישראל מתחו ביקורת קשה ביותר על מזכיר המדינה ג'ון קרי, שהבטיח לאבו מאזן שהללו ישוחררו – אף שלא קיבל את הסכמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הדבר הוליד את דרישתו של נתניהו לשחרורו המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד בתמורה לשחרור הרוצחים בעלי האזרחות הישראלית. נתניהו אף העלה את הנושא בפגישתו האחרונה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בתחילת החודש.

השר נפתלי בנט הסתייג בתגובתו מן העניין ואמר: "אני לא בטוח שזה יקרה, ובכל מקרה – צריך להפסיק להתחנן לאבו מאזן כדי שיסכים לנהל איתנו משא ומתן. אני מאוד סקפטי: לא ראיתי את ארצות הברית מכניסה את היד לכיס בעניין פולארד ולא שמעתי מראש הממשלה, אתעדכן בהמשך היום". יושבת ראש ועדת הפנים, חברת הכנסת מירי רגב, קראה לנתניהו לדחות את ההצעה האמריקנית. "אני רוצה שפולארד ישוחרר, אבל המשוואה הזאת שהוא ישוחרר בתמורה לאסירים ביטחוניים היא לא נכונה. אולי ראש הממשלה ילמד מהנשיא אובמה, שאפילו מרגל לא רצה לשחרר – אז קל וחומר לא רוצחים", אמרה רגב במהלך דיון בוועדה בעניין שחרור האסירים.

[related-posts]

1 Comment

  1. שרה
    26 במרץ 2014 @ 15:40

    זה מקומם, אבל אפשר לקבל את פולארד בתנאי שארצות הברית תקבל את הרוצחים המשוחררים תמורתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן